Kul ämne detta! Tror nog att många saker hade set annorlunda ut ifall teknikerna som bygger grejorna hade vetat vad de vet idag. Bara detta med diesel motorn tex, hade nog varit överlägsen bensinaren om den hade utveklats lika mycket som den samme.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det kan ha med säkerhet att göra, hojen skulle kanske bete sig underligt om nosen tenderade att höjas då man släppte gasen. Särskilt på crossar när man är i luften. Då reglerar man vinkeln genom att gasa för att höja nosen, bakhjulet hjälper även till mycket då. Men på låga växlar kanske vevaxeltröghetsaccelerationen är större än bakhjulströghetsaccelerationen så att den beter sig tvärtom på låga resp. höga växlar.tuppjuck skrev:Vet inte om det var mig du citerade eftersom du klippte bort allt. Men jag tänke mig om man tar en _befintlig_ motor där vevaxeln roterar åt "fel" håll så kan man ju vända den om man vill använda vevaxelns rotationsmoment till att hjälpa till att hålla ned nosen![]()
Jag utgick ifrån <micke>s kommentar om att om man står till vänster om hojen så roterar vevaxeln moturs, dvs det känns som om den egentligen hjälper till att resa hojen upp på bakhjulet.
bebbe skrev:Bara detta med diesel motorn tex, hade nog varit överlägsen bensinaren om den hade utveklats lika mycket som den samme.
Bearing skrev:Det kan ha med säkerhet att göra, hojen skulle kanske bete sig underligt om nosen tenderade att höjas då man släppte gasen. Särskilt på crossar när man är i luften. Då reglerar man vinkeln genom att gasa för att höja nosen, bakhjulet hjälper även till mycket då. Men på låga växlar kanske vevaxeltröghetsaccelerationen är större än bakhjulströghetsaccelerationen så att den beter sig tvärtom på låga resp. höga växlar.
Fast det kanske kan vara en fördel på vissa hojtyper?
RG500-Johannes skrev:Dieselmotorn har fördelar, men även en hel del nackdelar. Hur menar du att den skulle vara överlägsen?
/J
Färnbo skrev:Rossis hoj snurrar väl veven baklänges på. Skulle inte vilja sitta på en cross som man inte kan resa nosen med gasen på...
GuW skrev:Ehh, det är väl ändå bakhjulets tröghetsmoment som spelar in?
Om du panikvarvar med kopplingen intryckt gör väl inte någon större skillnad?
Lute ot men kan inte låta bli...RG500-Johannes skrev:Dieselmotorn har fördelar, men även en hel del nackdelar. Hur menar du att den skulle vara överlägsen?
/J
PacMan skrev:En tanke som dök upp i samband med en diskussion om en diesel-sporthoj för ett tag sen:
Rätta mig om jag har fel nu, men det är ju av olika skäl svårt att få en diesel att varva speciellt mycket, och på en hoj skulle det innebära att man skulle behöva betydligt högre vridmoment för att nå upp till samma maxeffekt som på en högvarvig bensinmotor. Det i sin tur skulle innebära att koppling och låda skulle behöva göras kraftigare och därmed tyngre, och det vill man ju inte.
Detta var alltså bara en egen reflektion angående dieselmotorns för- och nackdelar. Rätta eller komplettera gärna.![]()
bebbe skrev:Bara se hur mycket dieseln har utveklats de senare åren. Och om man då jämnför antalet man timmar det har lagts på den i jämnförelse med bensinarna så är det en promille. Senaste generationens diesel motorer vrider ur sig både mer effekt och vrid. Detta medans de tar betydligt mindre bränsle än motsvarande bensinare. Om utveklingen hade legat på dieselns sida så hade nog även utsläppen varit lösta helt.
Asfaltbarn skrev:Lute ot men kan inte låta bli...
Den är redan överlägsen på många sätt, färre delar = längre hållbarhet mm.
Men framförallt är verkningsgraden en bit över 50% vilket är betydligt mer än på en bensinare(nästan dubbelt). Verkningsgraden är ju det som motorn lämnar i kraft utav tillförd energi, dvs en diesel använder bränslet mycket effektivare.
När man tänker efter så känns det ju som slöseri att bara ungefär en fjärdedel av den bensin man pumpar in blir till reel kraft att framdriva fordonet med...
Bearing skrev:Det kan ha med säkerhet att göra, hojen skulle kanske bete sig underligt om nosen tenderade att höjas då man släppte gasen. Särskilt på crossar när man är i luften. Då reglerar man vinkeln genom att gasa för att höja nosen, bakhjulet hjälper även till mycket då. Men på låga växlar kanske vevaxeltröghetsaccelerationen är större än bakhjulströghetsaccelerationen så att den beter sig tvärtom på låga resp. höga växlar.
Fast det kanske kan vara en fördel på vissa hojtyper?
Asfaltbarn skrev:Gör en enkel jämförelse med gamla dieselsexor från mercedes som använde samma block till bensin som diesel, samma hållbarhet? I någons drömmar, dieslarna går fortfarande orenoverade...! Mindre strul för dieseln? Som vanligt ja!
Asfaltbarn skrev:Oj oj här blev det mycket att besvara och kanske fundera över!?`
Men, hållbarheten och livslängden är bättre i en dieselmotor bl.a p.g.a att den innehåller färre delar som jobbar vid ett lägre varvtal (och precis som du säger är kraftigare byggda) än en besinmotors.
Gör en enkel jämförelse med gamla dieselsexor från mercedes som använde samma block till bensin som diesel, samma hållbarhet? I någons drömmar, dieslarna går fortfarande orenoverade...! Mindre strul för dieseln? Som vanligt ja!
Verkningsgraden hävdar jag fortfarande att skillnaden är större än dina 10%, självklart skiljer uppgifterna lite vem man frågar/vad man läser och turbo/icke turbo osv.
Allra bäst verkningsgrad har större motorer med lägre varvtal precis som du säger, men det behöver inte bli så värst stora föra att det ska bli bra, större personbilsdieslar är mycket effektiva.
Att jämföra med elmotor som i princip bara har värmeförlust som enda minussida förutom en parktisk och bra lösning är kanske inte relevant...
RG500-Johannes skrev:Skulle du lyckas med stratifierad drift på den direktinsprutade bensinaren så kan du köra otrottlat och eliminera pumpförlusten och då börjar du få förbrukning som en diesel också. För ungefär samma pengar för hårdvaran. Så hur ska vi jämföra dem? Jag påstår att för samma kostnad per motor skulle du kunna ha en bensinmotor som i mångt och mycket matchar eller överträffar prestandan på dieselmotorn.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |
Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma
När en hojfirma i Tombolo i... |
|
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |