RG500-Johannes
Telefonstolpe vs Johannes 1-0
- Gick med
- 7 Mar 2003
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
bebbe skrev:Fast precis som du säger. Ingen har hittills lyckats med detta och fått ett bra resultat. Mitsubishi har provat i ett antal år med oerhört mycket timmar bakom utan att lyckats.
Sant. Men även utan stratifierad drift så ger ju direktinsprutningen stora fördelar på prestandan. Lågvarvsmoment i klass med dieselmotorer är ju möjliga. Men visst, förbrukningen kan vara en hård nöt att knäcka, samtidigt så kan man tänka sig ett antal bränslebesparande prylar -inom ramarna för samma peng som dieseln kostar- på bensinaren. Variabel turbin på bensinaren är också bara en tidsfråga, så även där kommer prestandan flyttas upp en bit. Dieselmotorerna har länge haft den teknologin.
Men det var intressant att du upplevde att dieselmotorerna inte har fått lika stora utvecklingsresurser, min bild är ju att Scania, som exempel, har ju arbetat med att förfina dieselmotorer sen hedenhös. Många andra lastbilstillverkare likaså. Även om lastbilsmotorn har andra kriterier än personbilen, så är det ändå snarlika designer vi pratar om.
Dieseln fick common rail för ett tag sedan, bensinaren fick insprutning. Dieseln fick turbo rätt tidigt senare uppdaterat med variabel dito -nu är sekventiell överladdning rätt stort. Bensinare med turbo blir fler och fler idag (lite av en boom faktiskt) och det kommer väl dyka upp variabla turbiner på dem snart (3K påstår -06, men i så fall skulle vi sett den nu). Några andra revolutionerande förändringar har väl inte hänt. Styrsystemsutvecklingen har nog gått mer framåt på bensinmotorn, men även där är det inga stora puckar.
EDIT: Glömde nämna förbränningsutveckling... Även där händer ju mycket i båda lägren, även om bensinutvecklingen kan ha något av en överhand. /EDIT
Aja, lite dravel här, men sååå stor skillnad på hur mycket resurser man lagt ned på de olika motortyperna är det väl knappast?
/J
Last edited: