Varför inte vända på motorerna?

bebbe skrev:
Fast precis som du säger. Ingen har hittills lyckats med detta och fått ett bra resultat. Mitsubishi har provat i ett antal år med oerhört mycket timmar bakom utan att lyckats.

Sant. Men även utan stratifierad drift så ger ju direktinsprutningen stora fördelar på prestandan. Lågvarvsmoment i klass med dieselmotorer är ju möjliga. Men visst, förbrukningen kan vara en hård nöt att knäcka, samtidigt så kan man tänka sig ett antal bränslebesparande prylar -inom ramarna för samma peng som dieseln kostar- på bensinaren. Variabel turbin på bensinaren är också bara en tidsfråga, så även där kommer prestandan flyttas upp en bit. Dieselmotorerna har länge haft den teknologin.

Men det var intressant att du upplevde att dieselmotorerna inte har fått lika stora utvecklingsresurser, min bild är ju att Scania, som exempel, har ju arbetat med att förfina dieselmotorer sen hedenhös. Många andra lastbilstillverkare likaså. Även om lastbilsmotorn har andra kriterier än personbilen, så är det ändå snarlika designer vi pratar om.

Dieseln fick common rail för ett tag sedan, bensinaren fick insprutning. Dieseln fick turbo rätt tidigt senare uppdaterat med variabel dito -nu är sekventiell överladdning rätt stort. Bensinare med turbo blir fler och fler idag (lite av en boom faktiskt) och det kommer väl dyka upp variabla turbiner på dem snart (3K påstår -06, men i så fall skulle vi sett den nu). Några andra revolutionerande förändringar har väl inte hänt. Styrsystemsutvecklingen har nog gått mer framåt på bensinmotorn, men även där är det inga stora puckar.

EDIT: Glömde nämna förbränningsutveckling... Även där händer ju mycket i båda lägren, även om bensinutvecklingen kan ha något av en överhand. /EDIT

Aja, lite dravel här, men sååå stor skillnad på hur mycket resurser man lagt ned på de olika motortyperna är det väl knappast?

/J

Last edited:
RG500-Johannes skrev:
Sant. Men även utan stratifierad drift så ger ju direktinsprutningen stora fördelar på prestandan. Lågvarvsmoment i klass med dieselmotorer är ju möjliga. Men visst, förbrukningen kan vara en hård nöt att knäcka, samtidigt så kan man tänka sig ett antal bränslebesparande prylar -inom ramarna för samma peng som dieseln kostar- på bensinaren. Variabel turbin på bensinaren är också bara en tidsfråga, så även där kommer prestandan flyttas upp en bit. Dieselmotorerna har länge haft den teknologin.

Men det var intressant att du upplevde att dieselmotorerna inte har fått lika stora utvecklingsresurser, min bild är ju att Scania, som exempel, har ju arbetat med att förfina dieselmotorer sen hedenhös. Många andra lastbilstillverkare likaså. Även om lastbilsmotorn har andra kriterier än personbilen, så är det ändå snarlika designer vi pratar om.

Dieseln fick common rail för ett tag sedan, bensinaren fick insprutning. Dieseln fick turbo rätt tidigt senare uppdaterat med variabel dito -nu är sekventiell överladdning rätt stort. Bensinare med turbo blir fler och fler idag (lite av en boom faktiskt) och det kommer väl dyka upp variabla turbiner på dem snart (3K påstår -06, men i så fall skulle vi sett den nu). Några andra revolutionerande förändringar har väl inte hänt. Styrsystemsutvecklingen har nog gått mer framåt på bensinmotorn, men även där är det inga stora puckar.

EDIT: Glömde nämna förbränningsutveckling... Även där händer ju mycket i båda lägren, även om bensinutvecklingen kan ha något av en överhand. /EDIT

Aja, lite dravel här, men sååå stor skillnad på hur mycket resurser man lagt ned på de olika motortyperna är det väl knappast?

/J

Japp, det finns andra faktorer som det jobbas på när man snackar om diesel motorer till lastbilar. Det höga vridmomentet som behövs skulle aldrig kunna genereras utav en bensinare utan att konsumera en enorm mängd bränsle. Sedan om utveklingen utav den tekniken du pratar om kommer att leda till fulländning kan jag nog tänka mig att det kanske skulle kunna förändras. Utveklingen utav lastbilsmotorer har kan man säga gått en annan väg än det den är påväg nu som bilmotor.

Ps Jag hade en variabel turbin på min Peugeot 405 T16 från 96. Fungerade dåligt men den fanns där lika väl :)

PacMan skrev:
Vet du några effektsiffror för diesel- resp. bensinversionerna av dessa motorer?
Jag kan inte speciellt mycket om gamla bilar, men det kanske kan vara så att dieslarna håller bättre för att man helt enkelt inte tog ut lika mycket effekt ur dem...?
Det skiljde ganska mycket, tex 156 för bensinare och 85 för dieseln (utan turbo) tror jag, men bensinaren hade fler ventiler...
Effekt har inte alltid med hållbarhet att göra, men varvtal sliter ju och kan ju tex *döda* en motor som alla vet...

diesel

Ja visst är det så, det här är intressant!

När dieselmotorn började komma stort i personbilar kom bensinarna med 16v motorer, men inte ofta i dieslarna som därför hade mindre rörliga delar i toppen.

Tycker man skall jämföra effektivitet och livslängd, det är väl det viktigaste, visst skiljer det lite i pris men inte så värst mycket att det skulle va negativt, se på fransmännen som nästan bara kör diesel.

Amerikanska personbilsdieslar är ju ofta stora, precis bensin diton, 5-6 liter är inte alls ovanligt, Bmw har större dieslar än så i 7 serien (än 3,5 alltså). Men i Europa och Asien är mindre vanligt som du säger.

Friktionsförluster tex.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...