Varför har vi en blindtarm?

Jag tycker att många troende människor är direkt obehagliga, kopplingen till
fanatiska stackare som "i guds namn" kliver ombord på en buss och spränger
bort både sig själva och alla andra ligger nära till hands.
Att man kan bli så hjärntvättad är skrämmande, hur kan man ignorera alla
bevis för evolutionen och hårdnackat referera till en gammal saga?

Tro gärna vad du vill, men försök inte pracka på andra din tro.

/A

Rikard skrev:
Jo men Bibeln är ett historiskt dokument, ingen saga..dock många berättelse men det är en annan sak.

Vanligast är att man "tror på sig själv", dvs att man är sin egen gud. Det är ju ett ditt val. Du har en fri vilja och Gud respekter ditt val.

Rikard

Att biblen är ett historiskt dokument är ju förvisso sant. Men i mina ögon innehåller det inga konkreta fakta utan jag ser på den som en "sagosamling" eller som du skriver, en samling berättelser.
Visst det är en mäktig bok som gett upphov till en himla massa men jag är en av dom som tycker att tusenåriga berättelser känns en aning förlegat.

Jag vill ha konkreta saker. Jag tror på det jag kan se och ta på.
Fast jag kan trots allt tycka att diskussioner av den här typen kan vara väldigt intressanta.

Lite fjolligt att quota sig själv, men det var enklare än copy - paste :rolleyes:

gladh skrev:
Dock är jag nyfiken på att höra de solida argumenten för kreationism. Tja, förutom att "Gud sa det till mig" vilket känns lite tunnt.

Rikard, vill du inte debattera med mig :(

gladh

Rundningsmärke skrev:
Jag tycker att många troende människor är direkt obehagliga, kopplingen till
fanatiska stackare som "i guds namn" kliver ombord på en buss och spränger
bort både sig själva och alla andra ligger nära till hands.
Att man kan bli så hjärntvättad är skrämmande, hur kan man ignorera alla
bevis för evolutionen och hårdnackat referera till en gammal saga?

Tro gärna vad du vill, men försök inte pracka på andra din tro.

/A

Jag kan och vill inte packa på/tvinga någon att tro som jag. Jag kan bara tala om vad Gud har gjort för mig.

Ja mycket elände har gjort i Guds namn. Vi människor är tyvärr inte perfekta.

Jag har bett för personer som har fått möta Gud, människor har blivit helade när jag bett Jesus om hjälp. Men spränga bussar har jag inte planerat att göra.

Fan jag undrar om jag är på ett sporthojsforum eller ett bibelmöte????? :confused: :confused:

Vad har blindtarm och religion med sporthoj att göra???? :va

Men ok... man kan ju ge sig in i disskutionen...

Jag tror inte på nån "gud"... :Bugar
Hur många olika religioner finns det på jorden...
Vilken av dem ska man tro på :confused: Den som låter mest logisk eller bäst!!

Nä ni...Religioner finns här på jorden av en enda anledning.... Vi är rädd för det vi inte vet!!

Universum är oändligt SÄGS det... men ingen vet!!!
Många religioner går ut på ett liv efter döden... antingen i Nirvana, Himlen eller kanske som en ko i ditt nästa liv.... :angel men vilken religion har rätt??

Last edited:
Dock är jag nyfiken på att höra de solida argumenten för kreationism. Tja, förutom att "Gud sa det till mig" vilket känns lite tunnt.

Eftersom jag har varit med om detta förut Rikard, att du avviker och börjar missionera, så är jag den lilla blåslampan för tillfället. Eftersom det trots allt är blindtarmen som är topic för tråden så vore det kul att ta sig tillbaka.

gladh

Rikard skrev:
Vad krävs för att du skall tro på Gud?

Chrille får svara för sig själv, men förklara följande:
Säg att Gud finns. Han sitter där uppe någonstans och ser på hur det stadigt är på väg åt h*lv*t* med människan och hela hans övriga kreation. Han är allsmäktig. Medan han ser på begås en massa vansinnigheter 24/7, ofta i hans namn.

Varför ger han då inte sig till känna?? Jag menar, brinnande buskar, basuner och änglakörer funkade ju prima i GT. Varför inte bara tex skriva "JAG finns!" i eldskrift på himlen eller något liknande, i stället för att bara lämna hela mänskligheten grubblande i ovisshet?

gladh skrev:
Visst är jag :hihi

Inte lämnade jag nån gud, han upphörde att vara en föreställning i mitt medvetande. Samtidigt föll pusselbitarna på plats och världen blev ett fantastiskt område att utforska med egna kritiska ögon. Stort tack till Universitetet och 4 års biologi/oceanografi studier.

Sen var detdär med att tro på bibeln och kristendomen.
Mitt svar är: JA.
Precis som dina polare på Genesis så kan man läsa "berättelserna" allegoriskt. Som sedelärande historier utan att för den skull vara historiemässigt absoluta. Dock gör Genesis den fantastiska missen att vara selektiva, alltså de bitar som är så totalt genomöverkörda av veteskapen att de ligger och kvider läser man allegoriskt men resten är man så genompuckad att man tolkar fundamentalistikt. Att de fundamentalistiska teserna sen faktiskt förblöder under Occams rakkniv och Charles D:s teorier struntar man blint i utan man rusar på rätt in i väggen.

Evolutionsteorin är inte ett falsarium, den är den mest fantastiskt designade teorin som i sin oerhörda enkelhet faktiskt ger oss solida och hållbara svar. Svar som är stringenta och logiska.
Förvisso har vi polerat och ändrat i vissa delar (Darwin trodde på gradualism i evolutionen, men idag är forskarsamhället mer och mer överens om att evolutionen gör hopp i randpopulationer (varför kan vi ta på annan plats, men det innehåller en hel del genetik och statistik)) men teoribyggets grunder står kvar.
Att sen biologer och genetiker, statistiker, bioinformatiker, fysiker, medicinare och allt vad det är älskar att debattera och föra saker i bevis för sin tolkning av delfenomen är bara fantastiskt och utvecklande. Men ingen av dem ifrågasätter det naturliga urvalets drivkrafter för förändring och nybildning av arter.

gladh

Gladh, Jag samtalar gärna med dig, men problemet med evolution och skapelseteorier är att det för det första inte står så mycket i bibeln, sedan att jag inte är speciellt insatt i ämnet. Jag känner Gud och därför kan jag förmedla Guds karraktär, hjärta och natur men att bevisa att Gud skapdade världen kommer jag nog inte att kunna. Däremot så har jag fått bevittna hur en killes ben växte ut ett par centimeter under förbön på Hultsfredsfestivalen förra sommaren. Jag har även vänner som har fysiskt förflyttats till en annan plats. Allt detta står det om i nya testamentet. Jag kan som jag sagt tidigare, bara berätta att jag och många har fått uppleva att det som står i Bibeln håller och är sant i dag 2004. Detta gör det svårt för mig att inte tro på skapelseberättelsen oxå..

Rikard skrev:
Ok Chrille. Vad krävs för att du skall tro på Gud?

En samling fysiska bevis som talar för skapelseberättelsen tex eftersom det är det du tagit in oss på??? DET vore något.

Vet du tex att geparder riskerar att utplånas av sjukdomar pga att de har så snarlik DNA att de nästan är kusiner allihop?? Hade vi människor härstammat från två individer så hade vår DNA talat om det för oss...

Är kol14 och andra vetenskapligt förankrade dateringsmetoder bluff?

Hur får sjukdomar plats i vår värld om alla människor var Guds allra finast designade lilla leksak??

Jag kan rabbla upp konkreta saker i vår tillvaro som enligt mig talar för evolution och/eller mot Guds närvaro. Kan du komma med något som inte låter som ett predikant-citat?

Rikard skrev:
Däremot så har jag fått bevittna hur en killes ben växte ut ett par centimeter under förbön på Hultsfredsfestivalen förra sommaren. Jag har även vänner som har fysiskt förflyttats till en annan plats. oxå.

Men SNÄLLA någon... :va :va :va
Själv har jag idag på operation bevittnat hur en killes ben blev flera decimeter kortare! Ett mirakel??

Men OK, vi säger så här. Förflytta MIG fysiskt till en annan plats, så skall jag låta mig övertygas med en gång! Hawaii, tex. Eller Västindien. Kom igen! Jag väntar.

Kjelle skrev:
Men SNÄLLA någon... :va :va :va
Själv har jag idag på operation bevittnat hur en killes ben blev flera decimeter kortare! Ett mirakel??

Men OK, vi säger så här. Förflytta MIG fysiskt till en annan plats, så skall jag låta mig övertygas med en gång! Hawaii, tex. Eller Västindien. Kom igen! Jag väntar.
:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Kjelle skrev:
Chrille får svara för sig själv, men förklara följande:
Säg att Gud finns. Han sitter där uppe någonstans och ser på hur det stadigt är på väg åt h*lv*t* med människan och hela hans övriga kreation. Han är allsmäktig. Medan han ser på begås en massa vansinnigheter 24/7, ofta i hans namn.

Varför ger han då inte sig till känna?? Jag menar, brinnande buskar, basuner och änglakörer funkade ju prima i GT. Varför inte bara tex skriva "JAG finns!" i eldskrift på himlen eller något liknande, i stället för att bara lämna hela mänskligheten grubblande i ovisshet?

Be att Jesus skall visa sig för dig, be att om Bibeln är sann att du skall få lära känna Gud.

Gud är inte distansierad även om vi ibland pga vår bortvänd och ogudaktighet kan uppleva och erfara hopplöshet och onska i världen.

Det är lätt att skylla allt på Gud och begära att han skall reda upp allt. Men han har givit oss jorden att förvalta och att vi skal ta hand om varandra.

Under och tecken sker först och främst genom Kristikropp på jorden(kristna) Gud lever på jorden genom sin kropp. Under och tecken sker i många församlingar.

Du är skapad i Guds avbild till att ha gemenskap med Gud. Gud vill bo i dig genom den helige Ande. Gud är här och söker du uppriktigt Jesus så kommer du att få svar. gus ser till ditt hjärta och vill att du skall lära känna honom och vill välsigna dig med all Guds goda.

Rikard

Rikard skrev:
1. Gladh, Jag samtalar gärna med dig, men problemet med evolution och skapelseteorier är att det för det första inte står så mycket i bibeln, sedan att jag inte är speciellt insatt i ämnet.
2. Jag känner Gud och därför kan jag förmedla Guds karraktär, hjärta och natur men att bevisa att Gud skapdade världen kommer jag nog inte att kunna.
3. Däremot så har jag fått bevittna hur en killes ben växte ut ett par centimeter under förbön på Hultsfredsfestivalen förra sommaren.
4. Jag har även vänner som har fysiskt förflyttats till en annan plats.
5. Jag kan som jag sagt tidigare, bara berätta att jag och många har fått uppleva att det som står i Bibeln håller och är sant i dag 2004. Detta gör det svårt för mig att inte tro på skapelseberättelsen oxå..

1. Det är ganska så mycket som inte står i Bibeln som vi idag tar för självklara. Tror du på förbränningsmotorer, amerikanska kontinenten, sydpolen, att vintergatan bara är en av miljarder galaxer, att våra celler innehåller genetisk information i form av DNA? Dessa saker står det inte ett jota om och tro mig de existarar allihopa. Precis som det naturliga urvalet och evolutionens transitioner. Däremot tog det hela lite längre än 7 dagar och har ingen "intelligent design" bakom sig.
2. Mao ser du dig som profet, eller?
3. Jag vill vara saklig och korrekt, men när du skriver såhär så vrider jag mig av den återhållna ironins lusta........... puhhhhh.... ja jestanes. Förresten så...... nä jag får hålla mig......... GAAHHHH.
4. Inte igen.......... snälla..... vet vad ont det gör........
5. Om du inte vet så mycket om den moderna biologin och evolutionsteorin, hur kan du då förkasta den för en samling skrifter som tecknades innan man ens förstod sig på organens funktion och innbördes relation?

gladh

Rikard skrev:
... Däremot så har jag fått bevittna hur en killes ben växte ut ett par centimeter under förbön på Hultsfredsfestivalen förra sommaren. Jag har även vänner som har fysiskt förflyttats till en annan plats. ... .....

Menar du att en amputerad lem växt pga förbön??? Då finns det dokumenterat hos läkare eftersom det är att betrakta som en medicinsk sensation. Om däremot en muskel i det amputerade området har slappnat av, masserats eller ändrat form pga ex blodtrycks-svängningar så måste du nog tyvärr betrakta dig själv som lurad.

Att en människa somnar på en plats och vaknar på en annan brukar oftast bero på droger eller sömngång.

Varför är det bara frälsta människor som ser sånt här? Konkret tillfrisknande måste kunna bevisas genom att en amputerad går till läkaren och säger "Mitt ben växer"

OK, eftersom jag fortfarande sitter och tråkar på jobbet, och inte dricker paraplydrink på Mauritius, så utgår jag från att åtminstone den biten inte funkar så bra.

Allt ovan låter ju bra, och så, men jag kan inte se det på annat sätt än att följande är en motsägelse: Gud skall vara allsmäktig, ändå finns så mycket ondska. En rent GOD Gud borde inte låta sådant ske, oavsett vilken religion den det drabbar tillhör (eller, i Gladhs fall, INTE tillhör).

Alltså: Om Gud trots allt finns är han förmodligen inte allsmäktig. Alternativt inte enbart god...... :7peta

Tillägg: Skicka hit killen med det utväxta benet till mig FÖRE nästa gång, så skall vi röntga, mäta och dokumentera både före och efter. Sist jag kollade stod det några burkar på röntgen och skräpade som man kan använda till sånt.

Förresten, blev han verkligen glad efteråt?? Jag menar, med ett långt och ett kort ben...? :confused:

Last edited:
Kjelle, det fins en riktigt bra bok för oss mer rationella mäniskor angående problematiken som du beskriver (Theodiceproblemet).

*dong* Veckans boktips
"Guds moral" av Thomas Anderberg
(Nya Doxa förlag)

gladh

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT