Visst är jag
Inte lämnade jag nån gud, han upphörde att vara en föreställning i mitt medvetande. Samtidigt föll pusselbitarna på plats och världen blev ett fantastiskt område att utforska med egna kritiska ögon. Stort tack till Universitetet och 4 års biologi/oceanografi studier.
Sen var detdär med att tro på bibeln och kristendomen.
Mitt svar är: JA.
Precis som dina polare på Genesis så kan man läsa "berättelserna" allegoriskt. Som sedelärande historier utan att för den skull vara historiemässigt absoluta. Dock gör Genesis den fantastiska missen att vara selektiva, alltså de bitar som är så totalt genomöverkörda av veteskapen att de ligger och kvider läser man allegoriskt men resten är man så genompuckad att man tolkar fundamentalistikt. Att de fundamentalistiska teserna sen faktiskt förblöder under Occams rakkniv och Charles D:s teorier struntar man blint i utan man rusar på rätt in i väggen.
Evolutionsteorin är inte ett falsarium, den är den mest fantastiskt designade teorin som i sin oerhörda enkelhet faktiskt ger oss solida och hållbara svar. Svar som är stringenta och logiska.
Förvisso har vi polerat och ändrat i vissa delar (Darwin trodde på gradualism i evolutionen, men idag är forskarsamhället mer och mer överens om att evolutionen gör hopp i randpopulationer (varför kan vi ta på annan plats, men det innehåller en hel del genetik och statistik)) men teoribyggets grunder står kvar.
Att sen biologer och genetiker, statistiker, bioinformatiker, fysiker, medicinare och allt vad det är älskar att debattera och föra saker i bevis för sin tolkning av delfenomen är bara fantastiskt och utvecklande. Men ingen av dem ifrågasätter det naturliga urvalets drivkrafter för förändring och nybildning av arter.
gladh