Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mina personliga erfarenheter av religiösa människor (pingstvänner, missionare, jehovas, mormoner, svenska kyrkan, u name it) är att det är väldigt ovanligt med förnekande av djävulens existens. Däremot är i princip alla samfund mer eller mindre försiktiga med att basunera ut specifika företeelser i samhället som verk av satan.aci skrev:Men hur kommer det sig då att en stor mängd troende (har sett siffror på detta men kan inte ge en källa just nu så jag utlämnar det) inte tror på Djävulen i hänseéndet av att han finns just nu och försöker förleda oss.
aci skrev:Jag tror inte det handlar om det Svenska språkets uttrycksformer det är en fråga om kultur. Vi formar ju själva "laddningen" i ordet, ett exempel är ordet "neger" som var ett helt nartuligt ord utan biter eftersmak runt 50talet när det blev vanligare med mer färgade människor på våra breddgrader. Saxat ur den lokala blaskan från Augusti 1952 "Runt lunchtiden på Fredagen så kunde den observante se en neger vid Torget" Detta skrivit utan några som hälst tankar på rasistiska fördomar och nervärdering utan mer ett uttryck för nyfikenhet av människor som vi inte var vana att se. Detta är ju självklart helt otänkbart idag.
Hmm nu har jag spammat färdigt innan jag svävar iväg för långt.
Rikard skrev:Jag håller med dig men vad jag menar är också att många andra språk har flera olika ord för tro. Som mitt exempel beilive och faith. Detta medför i detta fallet risk för feltolkning. Jag föredrar och engelkans saved istället för frälst. (frälst tolkas av många som om det är något man gillar)
gladh skrev:Tja, har du rätt så blir det eldsjön för mig.
Har jag rätt så blir det jordförbättring av oss båda.
Skämt å sido, jag fattar inte vad ni kreationister dillar om. Det går aldeles utmärkt att tro på gud och vara fast förankrad i de naturvetenskapliga diciplinerna. Inga problem. Det är bara att läsa bibeln (om man nu måste ha den som snuttefilt) på ett alegoriskt sätt. Något som man faktiskt vinnlägger sig om att göra på din favvosida Genesis. Men det trista är att man är bokstavstroende när det passar och man är allegoriker när det passar. Alltså ingen stringens.
Jag har inga problem med religösa rörelser, så länge de inte hänger sig åt sekterism och verklighetsfrånvaro. Tyvärr kvalar du in i kategori två, vilket innebär att jag (som fallen från din tro sen 15 år tillbaka) kommer att fortsätta vara din blåslampa i motorcykelnätet.
gladh
Rikard skrev:Du är en schysst kille Gladh!
....
Hmmmm kan man vara kristen utan att tro på Bibeln?
aci skrev:Grundutgåvan av bibeln är skriven i en mindre upplyst tid där man förklarade många av de saker vi inte än förstog i form av sagor och med hjälp av vissa feltolkningar och litterära skilnader i ordens betydelse blivit vad den är idag men den djupgående förklaringen är att det finns en Gud( eller ja den enade treenigheten ) och en djävul. Inte en de största felskrivningarna och uppdateringarna har ändrat på detta så det är en väldigt gammal sanning(tm)
Men hur kommer det sig då att en stor mängd troende (har sett siffror på detta men kan inte ge en källa just nu så jag utlämnar det) inte tror på Djävulen i hänseéndet av att han finns just nu och försöker förleda oss.
Det skulle dock vara intressant att skylla på att man var förledd av djävulen om man gjorde något fel. Det skulle ju plocka bort alla ansvar man har mot gemene man om det var så.
Rikard skrev:Har du prövat och sett om det är sant och håller?
Gud har givit dig många löften: Sök så skall du finna!
Detta har jag gjort. Gud talar till mig. Ofta genom skrifterna. I skriften står det också att den helige Ande som är Gud, skall lära er allt. Jag har inte läst mig till en kunskap. Jag har fått lära känna Gud genom att ha gemenskap med Gud. (låter helt wierd, jag vet) Sedan har Gud byte psykiskt/fysiskt helat mig, visat mig vem jag är och inte är, mina svagheter och stykor. Detta gör det så fantastiskt värdefullt att det finns en som känner dig bätte än vad du gör som vill ge dig en framtid och ett hopp. Vi lever i nuet. Eftersom jag påstår att Gud är levande och verksam vågar jag frimodigt och med full förtröstan tala om för dig sök så skall du finna!
Rikard skrev:Du är en schysst kille Gladh!
Tråkigt att höra att du har lämnat Gud. Jag tror det är svårt att tro om man måste ha svar på alla frågor innan man kan tro. Många gånger och min personliga erfarenhet är att det är den som tror som får se snarare än den som ser han tror även om Gud har givit många konkreta bevis.
Det som är viktigt att komma i håg är att Gud aldrig lämnar dig. Det som är så gött med tron är som vi tidigare har tagit upp, att det är en gåva. Du behöver bara säga Ja till Gud så är det fixat!
Hmmmm kan man vara kristen utan att tro på Bibeln?
Rikard skrev:Sök så skall du finna!
aci skrev:Jag pratar inte om min tro här utan om boken Bibeln och tolkningen av den samt selekteringen av "fakta" som vi tar till oss, så som vi lata människor gör. Har en känsla av att många tror mer på boken än på begreppet "gud".
Edit: Om man lever enligt 10 budorden och hjälper sina medmänniskor så kan det ju inte vara rätt att man hamnar i elden eller om man skulle tro på "fel" gud?
Edit2: Om man nu skulle vara född på ett ställe där man har en annan djupgående religion och blir uppfostrad fel då straffas man ju för ett brott som man inte själv har haft kunskap om att förändra själv?
gladh skrev:Visst är jag![]()
Inte lämnade jag nån gud, han upphörde att vara en föreställning i mitt medvetande. Samtidigt föll pusselbitarna på plats och världen blev ett fantastiskt område att utforska med egna kritiska ögon. Stort tack till Universitetet och 4 års biologi/oceanografi studier.
Sen var detdär med att tro på bibeln och kristendomen.
Mitt svar är: JA.
Tror du på bibeln och kristendom men inte på Gud?
Rikard Tror du på bibeln och kristendom men inte på Gud?[/QUOTE skrev:Nej Jag tror varken på gud eller bibeln. Jag har dock hört talas om något som kallas för kristendom.
Mitt svar var som du refererar till var: Ja jag tror att det går att tro på gud utan att tro på bibelns bokstav.
Men hur var det med Mats Moléns och Genesis förnekelse av evolutionen.
gladh
gladh skrev:...
Dock är jag nyfiken på att höra de solida argumenten för kreationism. Tja, förutom att "Gud sa det till mig" vilket känns lite tunnt.
gladh
aci skrev:Edit2: Om man nu skulle vara född på ett ställe där man har en annan djupgående religion och blir uppfostrad fel då straffas man ju för ett brott som man inte själv har haft kunskap om att förändra?
Fudpucker skrev:I min mening är det lika konstigt att tro på Gud som att tro på tomten.
Jag ser på biblen som på vilken annan saga som helst.
Men det är ju min åsikt!
Chrille skrev:Jag skulle även vilja se de konkreta bevis som Rikard sett för Guds existens. Ett konkret bevis måste ju funka i alla ögon och på alla språk.....annars lär det vara ett abstrakt bevis![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |