Varför har vi en blindtarm?

Rikard skrev:
Ett märkligt fenomen i spåren av väckelsen på Fiji är Guds mirakulösa nyskapande kraft i naturen. Korallreven har börjat växa igen efter årtionden av upplösning och sönderfall. Stora stim av fisk återvänder till vattnen runt öarna och till floderna. Hopar av krabbor har börjat vandra upp på stränderna efter många års frånvaro. Frukter börja växa på träden igen liksom vindruvor, där det inte har vuxit på åratal. Många sådana tecken inträffar numera på många av öarna på Fiji.

Källa: joelnews.org

www.joelnews.org

Jag tror absolut inte att tillväxten av fisk, krabbor och korallrev har någonting med landets tro eller väckelse att göra.
Snarare att fiskar och krabbor återvänder förmodligen på grund av att det har fiskats väldigt hårt där i många år och nu börjar djuren sakta återhämta sig.
Hårdare miljöbestämmelser har nog större del i fenomenet än "guds ingripande".

gladh skrev:
Det finns även fullt friska lemmar som förlängts med enkel handpåläggning.

gladh
Ovanstående måste vara ett av de roligaste inläggen genom tiderna. :rofl

Rikard skrev:
Däremot så har jag fått bevittna hur en killes ben växte ut ett par centimeter under förbön på Hultsfredsfestivalen förra sommaren
Det tredje benet antar jag?

/A

Last edited:
Rikard skrev:
Kunde inte hålla mig. Här kommer några mer färska bevis om Guds existens

Ursäkta mig, men var exakt hittade du de färska BEVISEN?? Låt gå, med lite god vilja kan jag möjligen sträcka mig till att kalla det indicier. Men håll med om att "algerna-börjar-växa-igen"-tricket fortfarande är ett väldigt långsökt sätt för en god skapare att hinta om sin existens på? Vidhåller att eldskriften på himlen vore mer effektfull.

Kärnan och styrkan i ett vetenskapligt betraktelsesätt är att den som övertygat påstår någon ting faktiskt också förväntas BEVISA detta på ett övertygande och för andra reproducerbart sätt. Argument som "jag har en kompis som såg detta" eller "det står i den här boken" håller tyvärr inte.

Ergo, ge mig en övernaturlig upplevelse så skall jag ompröva mitt synsätt. Är villig att utsätta mig för seanser, regressioner, nätter i spökhus eller att själv bevittna ben som PÅ ETT MÄTBART OCH DOKUMENTERBART SÄTT växer ut pga förbön för att låta mig motbevisas. Eller, som sagt, att fysiskt förflyttas till Mauritius.

"Man måste också komma ihåg att sönderfallshastigheten för C14 är ganska hög: halveringstiden för C14 är 5730 år. Det betyder saker som är över 50000 år gamla innehåller så lite C14 att det är svårt att mäta det, vilket i klartext betyder att C14-metoden inte kan användas på saker som är äldre än ungefär femtio tusen år. "
citat Rikard.

Att något är svårt att mäta innebär inte i klartext att det inte går.

gladh skrev:
Eftersom jag är mest anti här :rolleyes: så vill jag med till Mauritius om det skulle lyckas. :hej

gladh

Om du blir fysiskt förflyttad innan mig, fixa ett schysst bord och beställ in några kokosnötsdrinkar. Jag kommer, bara grabbarna fått tid att rikta om strålen! :cpparty

Kjelle skrev:
Om du blir fysiskt förflyttad innan mig, fixa ett schysst bord och beställ in några kokosnötsdrinkar. Jag kommer, bara grabbarna fått tid att rikta om strålen! :cpparty

Jag vill oxå med!! Det kostar väl inget? Det är väl bara en "Abra kadabra" och en rökpuff och sen är det klart, eller?

Kjelle skrev:

Ok, men med tanke på tidszoner och sånt ska du inte bli förvånad om du går och lägger dig en kväll och sen vaknar med en kokosnöt under näsan.

Mauritius, here I come. :yoparty

gladh

Hehe, var nästan rädd att den här tråden hade självdött. Har sällan haft så kul på jobbet som under gårdagens animerade "diskussion". Älskar faktiskt att diskutera livsåskådning, men varför flyter sådant här alltid ut till hörsägen, predikningar och bibelcitat?

Jag vill ha en stor Cuba Libre, by the way...

Vet inte om någon har skrivit det tidigare, men man vet inte vad blindtarmen är tillför, men man tror att den var till för att skapa ett enzym som bröt ner lövens syror, har för mig detta, dock inte helt hundra!

Itacha75 skrev:
Vet inte om någon har skrivit det tidigare, men man vet inte vad blindtarmen är tillför, men man tror att den var till för att skapa ett enzym som bröt ner lövens syror, har för mig detta, dock inte helt hundra!

Läs några av länkarna så tror jag att du hittar en del.

gladh

Kjelle skrev:
Hehe, var nästan rädd att den här tråden hade självdött. Har sällan haft så kul på jobbet som under gårdagens animerade "diskussion". Älskar faktiskt att diskutera livsåskådning, men varför flyter sådant här alltid ut till hörsägen, predikningar och bibelcitat?

Livsåskådning är kul. Vetenskap är kul. Politik är kul. Dock ska man inte blanda ihop det hela. Blandar man så får man skräp. Kreationism och rasism är två exempel på när man blandar två av dessa med varandra och drar ifrån allt som inte passar.

Ohhh nu känner jag att..... nä... jag är fortfarande kvar på kontoret. Undrar om man ska ringa och beställa före...... hmmmm..... nån som har landskoden till Mauritius?

gladh

gladh skrev:
Ohhh nu känner jag att..... nä... jag är fortfarande kvar på kontoret. Undrar om man ska ringa och beställa före...... hmmmm..... nån som har landskoden till Mauritius?

gladh

Jag hade turen av att uppleva en tids och rum förflyttning. Denna ägde rum mellan 02:00 i Lördags natt till 10:00 på Söndags morgon. Det var en ganska omskakande upplevelse. Jag satt och pratade med en väldigt grumlig person mitt på torget i Vetlandacentrum sedan plötsligt vaknade jag hemma i min säng, enligt avståndsmätaren i min bil är det 9km där imellan.

Detta måste ha skett ögonblickligen då jag inte har något minne av de 6 timmarna som försvann.

Kan dock inte rekomendera tids/rum förflyttningar då jag upplevde en stark huvudvärk och en smygande diskret illamående av det inträffade.

Last edited:
aci skrev:
Jag hade turen av att uppleva en tids och rum förflyttning. Denna ägde rum mellan 02:00 i Lördags natt till 10:00 på Söndags morgon. Det var en ganska omskakande upplevelse. Jag satt och pratade med en väldigt grumlig person mitt på torget i Vetlandacentrum sedan plötsligt vaknade jag hemma i min säng, enligt avståndsmätaren i min bil är det 9km där imellan.

Detta måste ha skett ögonblickligen då jag inte har något minne av de 6 timmarna som försvann.

Kan dock inte rekomendera tids/rum förflyttningar då jag upplevde en stark huvudvärk och en smygande diskret illamående av det inträffade.

Tids-rumförflyttningar verkar dessutom inte funka helt perfekt alltid, precis som i "Flugan" så brukar nånting gå snett. Har tex vaknat upp i ytterkläderna med fickorna fulla av sand och två högerskor på fötterna efter en sånhär gudomlig förflyttning. Dessutom har jag också märkt av denna ganska kraftiga huvudvärk.

Kopierat från NE:

blindtarm, ce_cum, första delen av tjocktarmen, belägen nedtill till höger i bukhålan. Blindtarmen är en tunnväggig säck, som slutar blint neråt. Från denna utgår det maskformiga bihanget, appendix vermiformis. Blindtarmen övergår i den uppåtstigande tjocktarmsdelen (colon ascendens) och vid övergången mynnar tunntarmen, ileum, i en öppning benämnd valva Bauhini.
En blindtarm, vilken liksom hos människan är placerad vid övergången mellan tunntarmen och tjocktarmen, finns hos de flesta däggdjur. Den är särskilt väl utvecklad hos växtätare som hästar, elefanter, gnagare och hardjur. Den fungerar hos dessa som ett slags jäskammare, där cellulosa bryts ned med mikroorganismers hjälp. Ett maskformigt bihang innehållande lymfatisk vävnad förekommer hos primater, gnagare och hardjur. Fåglar har vanligen två små blindtarmar på tjocktarmen, och kräldjur har en. Hos de flesta benfiskar sitter en krans av korta blindtarmar (pylorusbihang) vid övergången mellan magsäcken och tarmen. Jfr ¤växtätare.

Min slutsats: Tror att det är en kvarleva från förrut när vi var mer apliknande människor.

Kjelle skrev:

Det flyter ut till en hel massa p g a att det är det enda som finns kvar när allt blivit skärskådat och evidenstestat. Tyvärr, för det är alltid som mest intressant precis innan bubblan spricker.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti