Varför har vi en blindtarm?

gladh skrev:
Kjelle, det fins en riktigt bra bok för oss mer rationella mäniskor angående problematiken som du beskriver (Theodiceproblemet).

*dong* Veckans boktips
"Guds moral" av Thomas Anderberg
(Nya Doxa förlag)

gladh

Jag är skeptisk. Sist jag lyssna på ett av dina boktips så köpte jag en skitdålig bok som aldrig kommer läsas.

Nu blir det bibblan.

Kjelle skrev:
:rofl :rofl :rofl :rofl
Är du säker på att det inte var förbön inblandad på något sätt??

När min lem växer är det nästan alltid förbön inblandad. Ofta är vi två som knäpper våra händer, oftast runt den växande lemmen, och ber tillsammans.

Chrille skrev:
Är kol14 och andra vetenskapligt förankrade dateringsmetoder bluff?

Jag har har tyvärr inte möjlighet att skriva mer idag.
Jag bifogar lite stoft till Gladhs förtjusning från http://www.genesis.nu/faq/index.html:

Vi ses!

Rikard

Paul Annala skriver:

Hur fungerar kol-14-metoden?

Det finns två olika kol-isotoper, kol-12 (vanligt kol) och kol-14 (som är radioaktivt och som sönderfaller till kväve)? (För enkelhets skull använder jag den kemiska beteckningen C14 för kol-14, och C12 för kol-12 nedan.)

C14-metoden fungerar så här: Kol finns ju överallt i hela atmosfären i form av koldioxid. Det mesta av det kolet är C12, men en liten del är C14. C14 bildas i atmosfären genom strålning från rymden.

Eftersom kol finns i atmosfären får allt levande (djur och växter) det i sig, både C12 och C14. Så länge växten/djuret lever får den i sig detta. Om man skulle ta ett litet prov på dig eller mig skulle man kunna mäta förhållandet mellan C12 och C14, och se att av den totala mängden kol utgör en liten mängd C14.

När en levande organism dör slutar den att ta upp kol. Eftersom C14 är radioaktivt sönderfaller det, vilket betyder att mängden C14 minskar eftersom det inte tas upp någon ny C14. Ju längre tid växten/djuret varit dött, desto mindre C14 i förhållande till C12. Eftersom man vet hur fort C14 sönderfaller kan man räkna ut hur länge djuret/växten varit död. Det är detta som är C14-metoden. (Tänk på att C14-metoden inte kan användas på stenar o.dyl., utan bara på djur och växter.)

Man måste också komma ihåg att sönderfallshastigheten för C14 är ganska hög: halveringstiden för C14 är 5730 år. Det betyder saker som är över 50000 år gamla innehåller så lite C14 att det är svårt att mäta det, vilket i klartext betyder att C14-metoden inte kan användas på saker som är äldre än ungefär femtio tusen år.

C14-metoden fungerar alldeles utmärkt om man kan vara säker på en sak: nämligen att förhållandet mellan C12 och C14 alltid har varit densamma. Kan vi vara det? Nej, tyvärr inte! Låt mig ge två exempel på varför inte: 1) Vi människor påverkar mängden C12 i atmosfären genom att elda med fossila bränslen! 2) Vi kan heller inte vara säkra på att mängden C14 varit konstant; undersökningar tyder nämligen på att det bildas mer C14 än vad som sönderfaller.

och Anders Gärdeborn skriver om vilka argument han anser talar mest mot evolutionen:

Här är min personliga tio-i-topp-lista:

Tiden räcker inte till (även om jorden är så gammal som man tror (c:a 4.5 miljarder år))
Genetiska koden är full av information. Information uppstår inte "ur intet".
Ingen har sett evolution (i stor skala). Den är enbart spekulativ.
Djur och växter uppträder i grupper. Utvecklingsläran kräver sekvenser.
Naturen är full av komplexa organ som kräver tusentals samverkande delar. Dessa kan inte uppkomma genom små, slumpmässiga steg.
Fossilen saknar mellanformer mellan grupperna. Djurtyper dyker upp fullt färdiga från början utan "halvfabrikat" innan.
Hela universum verkar vara exakt kalibrerat för att möjliggöra liv. Att detta är slumpens verk är omöjligt.
Utvecklingsläran kan inte förklara förekomsten av kärlek, sökande efter mening, gudslängtan och andra existensiella frågor.
Vi får olika evolutionsträd beroende vad vi studerar. (T.ex. har människan olika närmaste släkting beroende på vilken egenskap vi studerar.)
Många av de "klassiska evolutionsbevisen" är borta (t.ex. rudimentära organ, fosterutvecklingen, björkmätarfjärilarna, piltdownmannen...)
Naturligtvis finns mycket mer. Det går också att studera varje punkt på djupet, men detta får räcka för nu.

Fudpucker skrev:
När min lem växer är det nästan alltid förbön inblandad. Ofta är vi två som knäpper våra händer, oftast runt den växande lemmen, och ber tillsammans.

Jag tror det är till den allvetande bättre hälften du ber till
-"Snälla snälla jag lovar att diska"

En ny intressant definition av begreppet förbön

Snälla,
Den här diskussionen bara MÅSTE vi fortsätta över en (=ett antal) öl någon gång. Kan knappt bärga mig. KOM IGEN KOM IGEN SNÄLLA SNÄLLA SNÄLLA?

Rikard, du kan väl ÅTMINSTONE förflytta oss alla fysiskt till någon schysst pub någonstans? :D

Fudpucker skrev:

Är du säker på att det inte är förHUD du menar? :hihi

Kjelle skrev:
Är du säker på att det inte är förHUD du menar? :hihi

Jadå..jag är helt säker. Fast förhuden har en del att göra med förbönen. Via förbönen så förflyttar jag förhuden rent fysiskt fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram...

Fudpucker skrev:
Jadå..jag är helt säker. Fast förhuden har en del att göra med förbönen. Via förbönen så förflyttar jag förhuden rent fysiskt fram och tillbaka, fram och tillbaka, fram...

:rofl :rofl
Allt medan den växer flera centimeter? Hallelujah, det är ett mirakel!

Goodstuff skrev:
Nu ska vi inte överdriva. I Fudpuckers fall är det max en centimeter - inte illa pinkat iofs.

Åh nej! Här pratar vi om decimeter! Det är helt otroligt vad ett gudomligt ingripande kan göra!
Gud hör bön!

Rikard skrev:
Jag bifogar lite stoft till Gladhs förtjusning från http://www.genesis.nu/faq/index.html:

Paul Annala skriver:

Hur fungerar kol-14-metoden?
...............
och Anders Gärdeborn skriver om vilka argument han anser talar mest mot evolutionen:

Här är min personliga tio-i-topp-lista:

Äntligen lite substans. Dock så latar jag mig lite och refererar till olika hemsidor.

Angående Kol-14 så finns det en liten artikel här:
http://hem.hj.se/~josv/vrswe/node6.html#SECTION00041000000000000000

Det finns även en liten söndersmulning av de vanligasete argumenten från kreationismen här:
http://hem.hj.se/~josv/vrswe/vrswe.html
(Sverker Johansson som skriver de båda ovan stående artiklarna är numer universitetslektor i fysik vid högskolan i Jönköping)

Boken Science and Creationism finns här:
http://bob.nap.edu/readingroom/books/creationism/
pedagogisk, lättläst men ändå grundlig.

Sist men inte minst svaromål på en insändare som Anders Gärdeborn skrev. Svaromålet författat av Dan Larhammar (beskriven några postningar längre upp)
http://www.physto.se/~vetfolk/molen/svar-till-genesis.html
För de som inte orkar läsa hela kan jag ge er slutklämmen:

Kreationister måste våga ta av sig skygglapparna och utan förutfattade meningar beakta och begrunda totaliteten av observationer som motsäger en ung jord och skapade arter till förmån för en gammal jord och evolutionära släktskap mellan dess organismer.

gladh

Kunde inte hålla mig. Här kommer några mer färska bevis om Guds existens:

Väckelsen i Fiji omfattar även korallreven
11-06-2004

Väckelsen i Fiji omfattar även korallreven

En av de första nationerna efter datumgränsen är ögruppen Fiji. Vid Millenieskiftet kunde vi se på TV hur folket på Fiji hyllade det nya milleniet genom att sjunga Hallelujakören ur Händels oratorium Messias. Man sjöng lovsånger och dansade inför Herren med stor glädje. Under en böneceremoni överlämnade landets drottning nationen Fiji till Gud. Ingen annan nation hade den kristna tron och Jesus i centrum som folket på Fiji. Landet har under senare år haft en stark väckelse.

Presidenten, premiärministern och många toppolitiker i landet är varmt troende kristna och har kallat Församlingen på Fiji till omvändelse och att på nytt överlåta nationen till Gud.

Det berättas att militären, som ledde en kupp 2000 och som nu sitter i fängelse, har vänt sig till Jesus Kristus i stor syndanöd. I huvudstaden Suva, där många av kuppledarna sitter fängslade, berättar man hur ljudet av stormande lovsång från fängelset fyller gatorna när de forna kuppledarna tillber Jesus i en anda av försoning och bön för nationens framtid.

Ett märkligt fenomen i spåren av väckelsen på Fiji är Guds mirakulösa nyskapande kraft i naturen. Korallreven har börjat växa igen efter årtionden av upplösning och sönderfall. Stora stim av fisk återvänder till vattnen runt öarna och till floderna. Hopar av krabbor har börjat vandra upp på stränderna efter många års frånvaro. Frukter börja växa på träden igen liksom vindruvor, där det inte har vuxit på åratal. Många sådana tecken inträffar numera på många av öarna på Fiji.

Källa: joelnews.org

www.joelnews.org

Rikard skrev:
Kunde inte hålla mig. Här kommer några mer färska bevis om Guds existens:
Ett märkligt fenomen i spåren av väckelsen på Fiji är Guds mirakulösa nyskapande kraft i naturen. Korallreven har börjat växa igen efter årtionden av upplösning och sönderfall. Stora stim av fisk återvänder till vattnen runt öarna och till floderna. Hopar av krabbor har börjat vandra upp på stränderna efter många års frånvaro. Frukter börja växa på träden igen liksom vindruvor, där det inte har vuxit på åratal. Många sådana tecken inträffar numera på många av öarna på Fiji.

Där brast det. :rolleyes:

Rikard, jag visslade lite på Händels oratorium i går. Samtidigt som jag gjorde detta så råkade jag se bananflugor på mina iofs allt för gamla bananer. De hade inte funnits där innan - halleluja. Där inga bananflugor förut funnits, fanns nu bananflugor i massor.
Detta har dock gjort mig lite fundersam över om jag ska ge mig på att vissla olika klassiska musikstycken i fortsättningen. De små flugorna börjar nämligen bli irriterande.

gladh

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma