Varför går Filip Backlunds hoj så bra?

Underbar tråd, får mig osökt att tänka på en signatur som någon hade tidigare. "Never argue with an idiot, he will only drag you down to his level and beat you with experience".

:Popcornsmiley
 
Jag är ingen kunnig person på flödeskurvorna. Men jag har fått för mig att 12.8:1 är typ optimal blandning. Och kör man lite snålare 13:1 så kan man få lite mera toppeffekt. Men det brukar dock synas på resten av effektkurvan.
Eller har jag traslat ihop siffrorna helt?

12,8:1 är typiskt turbobilvärde(man använder en del av bränslet för att kontrollera förbräningstempratur under överladdning)... högsta flamhastighet brukar ligga runt 13,7:1 för vanlig handelsbensin... offtast får man lägga sig lite fetare för att få ut max effekt.:)
 
12,8:1 är typiskt turbobilvärde(man använder en del av bränslet för att kontrollera förbräningstempratur under överladdning)... högsta flamhastighet brukar ligga runt 13,7:1 för vanlig handelsbensin... offtast får man lägga sig lite fetare för att få ut max effekt.:)

oki. finns mycket här att lära sig, för mig som är okunnig.
Enda gången jag mappat en hoj var när "Andersson Turbo" mappade min hoj och försökte förklara hur det fungerade.

Numera kör jag med en mapp som Adde och Freddy tar fram via hans hoj när han kör på bana. Och även om den inte blir helt optimal för min hoj (som iof är byggd enlige samma specc) så blir det nog mycket bättre än en mapp från bänk.

Men en fråga.
Någonstans i skallen har jag för mig att 12.8:1 betyder något liknande 12.8 delar luft till 1 del bensin. Och att 12.8:1 är en fetare blandning än 13.8:1. Men jag kanske har typ skitfel.
Förklara gärna. För jag vill lära mig.
 
enorm skillnad mellan magnesium och carbonfälgar..... lika stor skillnad som mellan tunga aluminium och lätta magnesium.... som lätta magnesium och carbon.
Däck har högre tröghetsmoment än fälgar. Skillnaden i tröghetsmoment mellan hjul med smidda magnesiumfälgar och BST kolfiberfälgar är ungefär 5%. Känns det?
 
Numera kör jag med en mapp som Adde och Freddy tar fram via hans hoj när han kör på bana. Och även om den inte blir helt optimal för min hoj (som iof är byggd enlige samma specc) så blir det nog mycket bättre än en mapp från bänk.

Njae det är inte säkert. Körde oxå med mapparna Adde tog fram och efter en justering visade det sig att min hoj inte alls gick optimalt med samma mappar Freddy har på sin egen. Hojen gick snålt och efter justering gick den bättre. Har dessutom numera gått över till en mineral olja 20-50 eftersom min koppling strular lite med en tunnare, nu går hojen som en klocka och grymt bra. Inte många som hänger med Kaworna rakt fram :)
 
oki. finns mycket här att lära sig, för mig som är okunnig.
Enda gången jag mappat en hoj var när "Andersson Turbo" mappade min hoj och försökte förklara hur det fungerade.

Numera kör jag med en mapp som Adde och Freddy tar fram via hans hoj när han kör på bana. Och även om den inte blir helt optimal för min hoj (som iof är byggd enlige samma specc) så blir det nog mycket bättre än en mapp från bänk.

Men en fråga.
Någonstans i skallen har jag för mig att 12.8:1 betyder något liknande 12.8 delar luft till 1 del bensin. Och att 12.8:1 är en fetare blandning än 13.8:1. Men jag kanske har typ skitfel.
Förklara gärna. För jag vill lära mig.

Jepp det innebär att du har 12,8 delar luft till en del bensin, högre siffra före : betyder snålare blandning. 14,7 :1 är det teoretiskt bästa blandningsförhållandet men i verkligheten utvecklar motorer vanligen bäst effekt 12,5-13,5. Vad som gäller för just din motor vid varje specifikt varvtal varierar och det är här svartkonsten i mappning kommer in.

Vid vanlig bänkning kleti och pleti gör så styr tunelink(programvaran i dynobänken som styr PCIII) till ett visst bestämt målvärde vanligen kring 13,2:1. Om detta är bäst för din motor och ditt varvtal/belastning har de ingen aning om utan det måste man testa fram manuellt och det tar väldigt lång tid något vanligt folk inte vill betala för. Det är därför gamla mappar från storfräsarna ibland fungerar bättre då de har testat sig fram till vilket målvärde som ger bäst effekt.
 
Ok Boris men innebär det som jag lärt mig att man inte bör använda andras mappar är fel då? Vet att min hoj går bra mycket bättre rakt fram nu än med förra mappen men när du skriver så blir jag osäker om jag defacto hade en bättre map tidigare.
Eller om vi vänder på det. Om jag bänkar en hoj, får en perfekt kurva och bra effektutveckling kan då en tagen map av en annan hoj ändå vara bättre?
Jag kan inte detta utan går mest efter vad jag hör av erfarna mekar etc och hoppas att de vet vad de pratar om.
 
Ok Boris men innebär det som jag lärt mig att man inte bör använda andras mappar är fel då? Vet att min hoj går bra mycket bättre rakt fram nu än med förra mappen men när du skriver så blir jag osäker om jag defacto hade en bättre map tidigare.
Eller om vi vänder på det. Om jag bänkar en hoj, får en perfekt kurva och bra effektutveckling kan då en tagen map av en annan hoj ändå vara bättre?
Jag kan inte detta utan går mest efter vad jag hör av erfarna mekar etc och hoppas att de vet vad de pratar om.

Både ja och nej.....

Vid en vanlig mappning med tunelink använder man ett målvärde som är bra men nästan garanterat inte det bästa. Så en fin bränslekurva behöver inte betyda att motorn ger maximal effekt då det optimala A/F värdet varierar med varv/last/TPS, det skiter man i vid vanlig bänkning och kör ett/några målvärde....

Därmed är en mapp från Freddy eller någon annan som lagt väldigt många timmar i bänk på att finns optimala målvärden bättre, problemet är bara att när du får mappen är det inte A/F värden du får utan hur länge spridaren skall stå öppen. Med den variation mellan cyklar som då finns är det inte säkert att du kommer att få samma A/F som freddy även om du har hans mapp. Är A/F värdet inte samma så får du troligen lägre effekt och vips behöver en freddymapp inte vara bättre än en vanlig men den kan vara det.
 
Last edited:
Jaha där ser man, det man inte kan får man lära sig :)

Om man gör som vi gjorde och tog Freddys map och därefter justerade den kurvan till att bli bra i bänken för min motor är det då att förstöra hans map eller får man behålla fördelar av hans map? Alltså om jag kör in en standardmap och justerar in hojen perfekt eller om jag har en map redan som man justerar upp blir effekten densamma mellan de 2 bänkningarna? Som sagt ganska okunnig men intresserad av att veta. Kan tänka mig att andra vill veta oxå då det ändå skulle kunna vara en fördel att låna en map av en kunnig och justera den för egna motorn hellre än att mappa den egna från standard mappen (om det nu funkar så?)
 
Alla mappar bör vara personliga.
Minsta lilla skillnad i bränsletryck eller spridar impedans mellan hojarna mm gör ju skillnad.
Även om de mekaniska förutsättningarna skall vara sjukt lika och bra tolerans så är det skillnader.....om man nu skall kräma ur det sista lilla....

Man kan ju även hålla ned motortempen en aning...lite slappare termostat mm som också kan ge en häst eller 2...
Välsmord 520 drivlina..., byta alla inre kullager till hi end keramiska lager mm...går att ÖSA in stålar för att inte LOOSA de kusar som produceras i förbräningsrummen utan att behöva mekaniskt bearbeta toppen mm......

Skall bli intressant att se vad Powercommander V med autotune tillsatsen gör...då justeras ju sprutet in real time mot det AFR värde du ställer in som målvärde, dvs closed loop.

Bazzaz har ett liknande system men är inte closed loop utan du anger ett målvärde på AFR och sen samplar systemet uppmätta värden under t.ex träning å sen föreslår ändringar i mapen som du sen kan acceptera eller ändra som du vill....
 
Jaha där ser man, det man inte kan får man lära sig :)

Om man gör som vi gjorde och tog Freddys map och därefter justerade den kurvan till att bli bra i bänken för min motor är det då att förstöra hans map eller får man behålla fördelar av hans map? Alltså om jag kör in en standardmap och justerar in hojen perfekt eller om jag har en map redan som man justerar upp blir effekten densamma mellan de 2 bänkningarna? Som sagt ganska okunnig men intresserad av att veta. Kan tänka mig att andra vill veta oxå då det ändå skulle kunna vara en fördel att låna en map av en kunnig och justera den för egna motorn hellre än att mappa den egna från standard mappen (om det nu funkar så?)

eftersom mappen är först mappad i bänk och sen med dataloggingen på banan så är den optimerad efter min hoj både tändning och bränsle. din version på mapp är som jag åkte 2008 och har ett lägre varvstopp och är inte kompenserad för inre/yttre cylindrar till skillnad från min 09 mapp. tändkurvan är åxå lite optimerad samt motorbromsen.

att börja jobba med en standard map kräver mycket mer arbete än att finlira med den du fick av mig då kawasakis standard KIT map är anpassad för sbk reglemente med andra kammar mm.. hojen beter sig väldigt konstigt med std kit mappen både på trottle response, power delivery i registret och känslan vid avslag på höga varv är inge kul alls (känns som om nån stängt av tändningen om du bara lättar lite på gasen, toppeffekt är ok men inte bra. te.x vid 8000rpm och 50% trottle är det KATASTROF!ursäkta svengelskan :)

att ändra i "all area fuel compensation är ungeför dit du bör stäcka dig på din hoj med min fil eftersom du har samma avgasystem och komp vad jag minns...

mvh
Freddy
 
Ca hur mkt tid/arbete lägger ni ner varje säsong på mappning?

olika.. men eftersom jag körde kawa även 2007 så hade vi mycket info ang tändkurvan.. och provade liknande på 08-an som har samma motor i grunden och det gav bra utslag. sen mappade vi typ under hela spanien testerna och sen yttligare på testerna i sverige.. sen med alkylat soppan åxå.

sen har vi bara finpillat lite under helgerna.

sen har vi pratat med andra kawateam i europa och bytt lite info..

mvh
Freddy
 
olika.. men eftersom jag körde kawa även 2007 så hade vi mycket info ang tändkurvan.. och provade liknande på 08-an som har samma motor i grunden och det gav bra utslag. sen mappade vi typ under hela spanien testerna och sen yttligare på testerna i sverige.. sen med alkylat soppan åxå.

sen har vi bara finpillat lite under helgerna.

sen har vi pratat med andra kawateam i europa och bytt lite info..

mvh
Freddy

Men det jag undrar är, vad gjorde ni sen då?:D

Tyckte att du skrev lite för få "sen" i ditt inlägg..
 
Tack för att du plockade fram tråden. Skitkul läsning. Nu är det nog bäst att sova så man orkar med morgondagens träningsläger.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top