Varför går Filip Backlunds hoj så bra?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Eftersom man inte får köra med kolfiberfälgar i Sverige så var det ett ganska dåligt förslag.

Du får inte tävla med kolfiberfälgar, men all övrig körning är det tillåtet på banan, typ allmänhetensåkning osv... Men än en gång läser du inte vad jag skriver, köp så lätta fälgar som möjligt, det diffar stort i vikt mellan olika magnesium fälgar tex. Många kör med aluminium, ännu sämre.

Vill folk inte förstå:confused:
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Du får inte tävla med kolfiberfälgar, men all övrig körning är det tillåtet på banan, typ allmänhetensåkning osv... Men än en gång läser du inte vad jag skriver, köp så lätta fälgar som möjligt, det diffar stort i vikt mellan olika magnesium fälgar tex. Många kör med aluminium, ännu sämre.

Vill folk inte förstå:confused:

Presentation är allt.

Än en gång läser jag inte vad du skriver - eller så är det så att alla som har råd redan kör med magnesiumfälgar - tänk på vilket forum du skriver i.

Det kanske är dags att låsa den här tråden?
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Ett bra tips är att lägga in länkar till eventuella bra artiklar. :)

Jag prenumererar på de flesta Engelska MC tidningar, där är ju artiklar om alla teamen deras hojar hur de trimmar ,vad de lägger krutet på, vad som inte håller (just nu tydligen jätteproblem med nya R1.an att den har förskräckligt dåliga toleranser på delar från fabrik. De hävdar också på fullt allvar att hojarna vid presstestet var preppade, de kommer inte i närheten av körbarhet och vrid samt tider kring samma banor som tidigare. Samt att båda motorkåporna tar i vid nedlägg, motorn är för bred, de har tillverkat nya kåpor i kolfiber men de håller knappt de heller.)hur de tänker och drevar osv.. Men det är ju inte länkar, det är artiklar i de olika tidningarna. Men man blir påläst:confused:

Presentation är allt.

Än en gång läser jag inte vad du skriver - eller så är det så att alla som har råd redan kör med magnesiumfälgar - tänk på vilket forum du skriver i.

Det kanske är dags att låsa den här tråden?
Alla har inte råd med uppsättningar magnesiumfälgar, de väger olika också, så varför kör vissa med "fel" märken = för tunga.

MEN STÄNGA TRÅDEN>>>>>>> DET TAR VI HAND PÅ!!
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Alla har inte råd med uppsättningar magnesiumfälgar, de väger olika också, så varför kör vissa med "fel" märken = för tunga.

Inom racing får man ibland kompromissa när det kommer till pris kontra prestanda och prestanda kontra hållbarhet. Därför kör en del hellre med tunga fälgar som håller istället för lättare - och dyrare - fälgar som lätt går sönder.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Eftersom man inte får köra med kolfiberfälgar i Sverige så var det ett ganska dåligt förslag.

Jag körde botten förra året med BST fälgar... vartiderna blir usla för att man blir livrädd(ekonomiskt) att gå omkull... men det är en grym känsla när hojen blir så lättsvängd att man bara behöver tänka sväng.:D
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag körde botten förra året med BST fälgar... vartiderna blir usla för att man blir livrädd(ekonomiskt) att gå omkull... men det är en grym känsla när hojen blir så lättsvängd att man bara behöver tänka sväng.:D
Gör det så stor skillnad?
Jag menar gyro- inte kostnadsmässigt.
Kolfiber är ett (för) nytt material för mig, men jag minns vilken skillnad det var när man bytte ut stålekrade stålfälgar mot lättare grejor.
Bara nyfiken.

Har funderat på det sedan Tore (glömt efternamnet) sopade banan i "Harley drags" med en riktig åk-chopper med hemgjort bakhjul med en kevlarskiva i stället för ekrar.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
enorm skillnad då fälgbanan på bst fälgen väger väldigt lite blir gyrokrafterna minimala
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
enorm skillnad mellan magnesium och carbonfälgar..... lika stor skillnad som mellan tunga aluminium och lätta magnesium.... som lätta magnesium och carbon.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
enorm skillnad mellan magnesium och carbonfälgar..... lika stor skillnad som mellan tunga aluminium och lätta magnesium.... som lätta magnesium och carbon.

Det är inte så stor skillnad mellan smidda mag-fälgar och kolfiber faktiskt.
Smidda alu-fälgar idag ligger heller inte långt från.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Lundh och många andra i Pro SBK kör med original fälgar, på tal om diskussionen om fälgar m.m.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Det är igentligen inte bara fördelar med så lite gyrokrafter.... blev nästan avkastad vid utgången på knutstorpsrakan:gnissla ..... svenska banor kan nog vara lättare att köra med lite gyrostabilitet i grejerna med tanke på att det inte är så jämn beläggning. Den som påstår att det inte skiljer så mycket har aldrig prövat...det är jätteskillnad på gott och ont.
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Det är bara att ställa på vågen... Kolla vikterna på de smidda mag-fälgarna och på kolfiberfälgar så ser du att det skiljer väldigt lite.
men varför läser du inte.... det handlar om gyrokrafter... du har inte ställt några på vågen.... du har inte kört med några ... men du vet, jag ger upp:va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
men varför läser du inte.... det handlar om gyrokrafter... du har inte ställt några på vågen.... du har inte kört med några ... men du vet, jag ger upp:va

Ja och gyrokrafterna är väldigt tätt kopplade till vikten. Iof Är det vikt*avstånd från centrum som är intressant så fälgbanans vikt är mest avgörande men utan att ha en gyrorigg i närheten för mätning så får en våg duga som approximation .....

Ett Marchessini smitt magframhjul väger 2,7 kg. BST motsvarande kolfiberhjul i raceutförande väger 2kg jämt. Med tanke på mängden vikt/gyrokrafter från däck och skivor är jag väldigt tveksam att man skulle klara ett blindtest...

EDIT: Original framhjul till en GSXR -05 väger omkring 6kg....
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
testa istället... det blir att du är ute och åker i gräset i för att du svängt för tidigt... all massa i fälgen ligger i centrum. mina 16,5" magnesium fälgar som är marknadens lättaste och sköraste känns brutalt tungstyrda. :gnisslavikten är lägre för carbon fälgarna än dom uppger, håller man en i handen lös blir man klart skeptisk till att skiten ska hålla att åka på.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top