Varför går Filip Backlunds hoj så bra?

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Men det är bra att du påstår saker ur fria luften. Jag tycker det är kul när man får veta saker av folk som har testat och vet, inte av sådana som påstår sig veta och uppenbart aldrig testat då skulle du inte skriva det du skriver.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Men det är bra att du påstår saker ur fria luften. Jag tycker det är kul när man får veta saker av folk som har testat och vet, inte av sådana som påstår sig veta och uppenbart aldrig testat då skulle du inte skriva det du skriver.

Eller, så upplevde jag inte samma sak som du, vilket är uppenbart..
Om vikten skiljer _lite_ mellan två fälgar, så kommer uppenbarelsen inte heller vara särskilt stor, oavsett vad de är tillverkade av. Alla kolfiberfälgar väger nämligen inte så lite..
Men du har såklart testat alla modeller, på alla sorters hojar, annars skulle du inte skriva det du skriver...

Jag har bara kört en hoj med kolfiberfälgar, så nej, jag har inte så stor erfarenhet av dem, men jag vet vad gyrokrafter är och vad vikten är avgörande för. Jag har dock tävlat med hojar som har mag-fälgar som standard, och lätta motorer som inte har sådana gyrokrafter i sig som din traktor..
Har självklart kört sådana moppar också, både med original och lättare fälgar.

Gav inte du upp förresten?
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Eller, så upplevde jag inte samma sak som du, vilket är uppenbart..
Om vikten skiljer _lite_ mellan två fälgar, så kommer uppenbarelsen inte heller vara särskilt stor, oavsett vad de är tillverkade av. Alla kolfiberfälgar väger nämligen inte så lite..
Men du har såklart testat alla modeller, på alla sorters hojar, annars skulle du inte skriva det du skriver...

Jag har bara kört en hoj med kolfiberfälgar, så nej, jag har inte så stor erfarenhet av dem, men jag vet vad gyrokrafter är och vad vikten är avgörande för. Jag har dock tävlat med hojar som har mag-fälgar som standard, och lätta motorer som inte har sådana gyrokrafter i sig som din traktor..
Har självklart kört sådana moppar också, både med original och lättare fälgar.

Gav inte du upp förresten?

Alltid lika kul med bittra mäniskor:D Vikten har inte ett skit med gyrokraften att göra då det är viktens placering som skapar gyrokraften.... nästan all vikt i en BST Carbonfälg är i centrum till skillnad från mina magnesium fälgar som har ett lätt centrum.....skillnaden kan vara att jag kört standard fälgar, magnesiumfälgar, BST Carbonfälgar på samma cykel och samma dag... skillnaden är enorm....(på en cykel med mindre egen gyrokraft så skall det kännas än mer) om du då vill vara Mr Neggo och påstå att BST Carbonfälgar är bluff så kan du nog ringa Teamen som använder dom och säga att dom blivit lurade:tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Alltid lika kul med bittra mäniskor:D Vikten har inte ett skit med gyrokraften att göra då det är viktens placering som skapar gyrokraften.... nästan all vikt i en BST Carbonfälg är i centrum till skillnad från mina magnesium fälgar som har ett lätt centrum.....skillnaden kan vara att jag kört standard fälgar, magnesiumfälgar, BST Carbonfälgar på samma cykel och samma dag... skillnaden är enorm....(på en cykel med mindre egen gyrokraft så skall det kännas än mer) om du då vill vara Mr Neggo och påstå att BST Carbonfälgar är bluff så kan du nog ringa Teamen som använder dom och säga att dom blivit lurade:tummenupp

Läs vad du själv skriver i samma mening om vikt.. Ja, det är viktigt med viktens placering i ett roterande föremål för gyrokraften, men det är inte det enda som avgör..
Att det är stor skillnad från original är det inget snack om, även stor skillnad från en gjuten magfälg. Det enda jag skrev var att skillnaden inte är så stor mellan en smidd mag och kolfiber.
Hur du sen får det till neggo och bluff förstår jag inte.. Däremot påståd du en hel del saker om mig som jag ställde mig rätt neggo till..
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Säg vad jag skriver som är fel då och sluta gnälla hela tiden:)
Det är bara viktens placering som avgör.. inte vikten i sig. finns det några icke smidda magnesiumfälgar nu för tiden??? om du pratar om 20år gamla grejer fattar jag att vi inte är på samma planhalva:D
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Säg vad jag skriver som är fel då och sluta gnälla hela tiden:)
Det är bara viktens placering som avgör.. inte vikten i sig. finns det några icke smidda magnesiumfälgar nu för tiden??? om du pratar om 20år gamla grejer fattar jag att vi inte är på samma planhalva:D

Gnällandet verkar du stå för :tungan
All roterande vikt ger gyrokrafter. Ju mer vikt, desto mer gyrokrafter, ju längre ut från centrum, desto mer gyrokrafter.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Gnällandet verkar du stå för :tungan
All roterande vikt ger gyrokrafter. Ju mer vikt, desto mer gyrokrafter, ju längre ut från centrum, desto mer gyrokrafter.


Bra att du ger mig rätt till slut :tummenupp
en ursäkt för att jag spenderat min dyrbara tid kan vara på sin plats. :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bra att du ger mig rätt till slut :tummenupp
en ursäkt för att jag spenderat min dyrbara tid kan vara på sin plats. :)

Du skrev det här "Det är bara viktens placering som avgör.. inte vikten i sig."
Det tycker jag inte är rätt.. ;) Däremot tycker jag det jag skrev är rätt :tungan
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Du skrev det här "Det är bara viktens placering som avgör.. inte vikten i sig."
Det tycker jag inte är rätt.. ;) Däremot tycker jag det jag skrev är rätt :tungan


Men det är ju det jag skriver som är rätt och inget annat........ ja ja även om du inte köper det så kan alltid någon annan lärt sig lite.:)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Har ni inte läst tråden? Här uppges ju fakta. 2 sekunder per varv tjänar du på kolfiberfälgar. :fakta :tungan

Men det är ju det jag skriver som är rätt och inget annat........ ja ja även om du inte köper det så kan alltid någon annan lärt sig lite.:)
Fast ditt resonemang måste ju vara förenklat. Om det enbart var placeringen av vikten som spelade roll så skulle man ju kunna ha ett fälgcentrum på 40 kg och du skulle inte känan skillnad. Det har jag svårt att tro. Att vikt längre ut från centrum spelar större roll är ju lika logiskt.
 
Last edited:

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Har ni inte läst tråden? Här uppges ju fakta. 2 sekunder per varv tjänar du på kolfiberfälgar. :fakta :tungan


Fast ditt resonemang måste ju vara förenklat. Om det enbart var placeringen av vikten som spelade roll så skulle man ju kunna ha ett fälgcentrum på 40 kg och du skulle inte känan skillnad. Det har jag svårt att tro. Att vikt längre ut från centrum spelar större roll är ju lika logiskt.

Jag skrev högre varvtider av ekonomiska skäl:D det andra är inte jag författare till.

ja om fälgen är 10 meter bred:D... du har helt rätt det är förenklat så tillvida att det gäller endast de vikter och fälgar som diskuteras tidigare:)
 
Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Jag skrev högre varvtider av ekonomiska skäl:D det andra är inte jag författare till.

ja om fälgen är 10 meter bred:D... du har helt rätt det är förenklat så tillvida att det gäller endast de vikter och fälgar som diskuteras tidigare:)

Det kvittar vilka fälgar du har Vasa, jag kör ifrån dig ändå :tungan .
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top