Varför byta kylarvätska?

Råkade trycka på gillaknappen. Inte meningen.
Kylarglykol innehåller korrosionsinhibitor, det är ofta den som sätter livslängden på vätskan.

Man ska inte blanda ihop det med den syrekrävande avrostningen i värmesystem.

Kylarvätska vs radiatorvatten

Vi har ett hus där vi har bott 20 år och ägarna innan 30 år till. Aldrig någonsin är det bytt vatten i det vatten som går runt i elementen. Vattnet är ju helt utan syre och därför rostar inget i det vattnet heller.

Vet en gubbe som hade dille på att byta radiatorvatten vart tredje år (typ) och rören och elementen rostade upp och började läcka.

Samma princip gäller för kylarvätskan. Kolla med mätinstrument så att det finns tillräckligt med glykol i, men byt inte för bytandets egen skull - Finns ingen som helst anledning.

Någon skriver att glykolen är till för dess korrosionsskyddande egenskaper, men det är fel, inget rostar i syrefritt vatten - Det glykolen gör är att den verkar smörjande på vattenpumpen så att dess livslängd ökar + naturligtvis gör den att fryspunkten sänks

Skäggot

Vet du hur kylarvätskan syresätter sig, detta var nämligen en total överraskning för mig. Det är ju ett slutet system.

Jörgen Karlsson

Kylarglykol innehåller korrosionsinhibitor skriver du och det är ju sant. Det borde jag ju skrivit också. Sedan har du säkert rätt i att man inte kan jämföra dessa två system. Jag blir bara nyfiken på VARFÖR det inte går så kom gärna med en förklaring. Jag får googla lite på det så länge

Skäggot

Vet du hur kylarvätskan syresätter sig, detta var nämligen en total överraskning för mig. Det är ju ett slutet system.

Jörgen Karlsson

Kylarglykol innehåller korrosionsinhibitor skriver du och det är ju sant. Det borde jag ju skrivit också. Sedan har du säkert rätt i att man inte kan jämföra dessa två system. Jag blir bara nyfiken på VARFÖR det inte går så kom gärna med en förklaring. Jag får googla lite på det så länge

Det jag menade var, att man inte kan ta vattenburna värmesystem i hus, som argument för att kylarglykol inte innehåller korrosionshämmande additiv. I det ena fallet tolererar man en initial avriostning, för att sen, när vattnet blivit syrefattig och systemet avluftat från gasbubblor, erhålla en tolerabelt låg korrosionsnivå.

Det är däremot inte fallet i en vätskekyld modern mc-motor byggd av en massa legeringar med olika potential.

Det är däremot inte fallet i en vätskekyld modern mc-motor byggd av en massa legeringar med olika potential.

Det är väl därför man ska vara noga med vilken kylarvätska man använder sig av och inte blanda dem med fel sort ifall nivån är låg och man behöver fylla på. Vet man inte vad som sitter i är det bättre att fylla upp med vatten. Fann en av våra bilar i Norrland i somars med grumlig kylarvätska och låg nivå. Lät byta kylarvätskan i motorn eftersom jag var osäker på hur nyttigt det var att man blandat fel. Lyckligtvis var det ingen fara. Men jag fick då höra talas om materialvandring om man använt sig av fel kylarvätska eller blandat fel sorter.

Det är väl därför man ska vara noga med vilken kylarvätska man använder sig av och inte blanda dem med fel sort ifall nivån är låg och man behöver fylla på. Vet man inte vad som sitter i är det bättre att fylla upp med vatten. Fann en av våra bilar i Norrland i somars med grumlig kylarvätska och låg nivå. Lät byta kylarvätskan i motorn eftersom jag var osäker på hur nyttigt det var att man blandat fel. Lyckligtvis var det ingen fara. Men jag fick då höra talas om materialvandring om man använt sig av fel kylarvätska eller blandat fel sorter.

Ja

/J

Skäggot

Jörgen Karlsson

Finns en anledning till att slang till värmesystem är klassade som syretäta. Det var dom inte från början till kostnad för pionjärerna. Om jag inte minns fel är locken på kylsystemet inte tätta, där sitter ventiler som tillåter tryckutjämning.

Men det är helt rätt att pannsystemets vatten dör efter något år.

Sen pratar vi om system på ett par liter mot några hundra.

Skäggot och Jörgen Karlsson

Tack för bra svar, jag tänkte faktiskt inte på att det sker en tryckutjämning (så man kan ju faktiskt inte kalla det för ett slutet system) det har du (ni) ju självklart rätt i.

Sedan var det klumpigt av mig att använda radiatorsystemet som referens då temperaturskillnaderna är enorma och att vätskan i ett kylarsystem går genom ett flertal olika material

Däremot vidhåller jag att glykolen (oavsett om det är propylen elle etylen) också har en smörjande funktion på glidlagrena i vattenpumens axel och att man inte ska blanda mer än 50/50 sedan blir värmekapaciteten omvänd

Redigerar lite - googlade och såga att 60(glykol)/40(vatten) är gränsen

och en sak till - Om man inte VET vad det är för glykol i systemet och behöver fylla på så ska man inte chansa. Bättre att toppa upp med endast vatten i så fall

Last edited:
Skäggot och Jörgen Karlsson

Tack för bra svar, jag tänkte faktiskt inte på att det sker en tryckutjämning (så man kan ju faktiskt inte kalla det för ett slutet system) det har du (ni) ju självklart rätt i.

Sedan var det klumpigt av mig att använda radiatorsystemet som referens då temperaturskillnaderna är enorma och att ett kylarsystem går genom ett flertal olika material

Inte alls klumpigt, det är mycket i ett modernt värmesystem som liknar material och uppbyggnad i kylsystem.

Jag har blivit itutad att topploppspackningen tillslut ryker om man kör på samma kylarvätska år efter år. Någon som vet om det stämmer och om det i sådana fall beror på att vätskan i sig blir gammal eller om den löser upp något i kylarkanalerna (aluminium, aluminiumoxid?).

Min första bil en VR6 rök packningen på och fick planatoppen dels pga korrosion i toppen.. Som tidigare nämnt försvinner rostskyddet och börjar "käka" material istället..

Ursäkta men jag blir lite mörkrädd när en service person ställer denna fråga, tyvärr hoppas att detta endast gäller vag Sthlm...

Min första bil en VR6 rök packningen på och fick planatoppen dels pga korrosion i toppen.. Som tidigare nämnt försvinner rostskyddet och börjar "käka" material istället..

Ursäkta men jag blir lite mörkrädd när en service person ställer denna fråga, tyvärr hoppas att detta endast gäller vag Sthlm...

Dom räknar kanske med att motorn ändå inte lever så länge på grund av 3000 milaintervallet på oljebyten... :3freak

Tack för läsningen Max350

suck hata att veta för mycket. Föredrar blind optimism. Blir till att byta kylarvätska hej vildt här hemma sen när våren kommer.

Back