Varför byta kylarvätska?

OK, jag är fullt medveten om att VAG använder sig av en longlife kylarvätska till skillnad från min hoj. Kylarvätskan på VAG byts ut i samband med kamremsbyte (om bilen har kamrem) pga att vattenpumpen byts. i dom flesta fall sker detta vid 12000 eller 18000mil. Fryspunkt och nivå kontrolleras kontinuerligt.
Detta med Audi/VAG tog jag endast som ett exempel.

Det enda jag undrade var anledningen till varför man skulle byta vätskan även om den såg ut som ny, vartannat år.

OK, jag är fullt medveten om att VAG använder sig av en longlife kylarvätska till skillnad från min hoj. Kylarvätskan på VAG byts ut i samband med kamremsbyte (om bilen har kamrem) pga att vattenpumpen byts. i dom flesta fall sker detta vid 12000 eller 18000mil. Fryspunkt och nivå kontrolleras kontinuerligt.
Detta med Audi/VAG tog jag endast som ett exempel.

Det enda jag undrade var anledningen till varför man skulle byta vätskan även om den såg ut som ny, vartannat år.

Jag har försökt svara på det ovan.

Jag kan förtydliga ännu mer.

Säg att du bodde i Arizona, har hojsäsong året runt, är 20 år och gillar att ligga i 200 genom öknen på väg till jobbet, där asfalten blöder av värmen som ofta överstiger 40C.

Ja då kan det tex vara så att Suzuki pga av de materialkombinationer, magnesiumlegeringar, tunnväggiga avgaskanaler etc, sett att viss kylvätskor får farliga egenskaper efter denna tid. Då blir det gränssättande.

Medans en hoj som bara rullat sommartid i svala sverige, och endast körts de få sommardagar det inte regnar
kan ha betydligt längre bytesintervall.

Your call.

Jag har försökt svara på det ovan.

Jag kan förtydliga ännu mer.

Säg att du bodde i Arizona, har hojsäsong året runt, är 20 år och gillar att ligga i 200 genom öknen på väg till jobbet, där asfalten blöder av värmen som ofta överstiger 40C.

Ja då kan det tex vara så att Suzuki pga av de materialkombinationer, magnesiumlegeringar, tunnväggiga avgaskanaler etc, sett att viss kylvätskor får farliga egenskaper efter denna tid. Då blir det gränssättande.

Medans en hoj som bara rullat sommartid i svala sverige, och endast körts de få sommardagar det inte regnar
kan ha betydligt längre bytesintervall.

Your call.
Tack för ett bra svar!:tummenupp

Mc firman bytte glykolen under vinterförvaringen på den senaste kamikazehojen och påstod att det skulle vara blå kylarglykol i systemet.Dom hade kanske ingen randig hemma.Enligt denna mc firma så fanns det från Honda en fastställd bytesintervall på vart fjärde år.Hojen exploderade naturligtvis inte om man undvek att byta denna kylarglykol men för bästa korrosionsskydd / rostskydd samt fryskydd och kylning så var detta den rekommenderade bytesintervallen. :va

Last edited:
Vilken sorts kylarvätska ska man ha i en modern mc? etylen baserad?

Finna massa sådant. Min moto guzzi ska jag balnd annat byta gaffeloljan vart 1000mil :3freak

Men kan ta upp en annan sak som du påpeka med audi. Retar mig något fruktansvärt på sådant. Själv kör jag BMW med automatare. De kör med såkallad evighetsolja som aldrig ska bytas :huvet

BMW använder ZF lådor vilket som har satt att ATF oljan i lådan skall bytas vid 8000mil men bmw har trollat bort denna punkten. Varför kan man fråga sig. Detta skadar alvarligt lådans livslängd.

Samma sak med kylarväskan har begränsad livslängd och sen börja angripa och lämna avlagringar. Detta är något som en biltillvärkare mycket väl vet om men ändå väljer att ignorera :mad:

Nu tycker jag givit vis inte att den ska behöva bytas varje år men va 5 år gör man motorn en god gärning.

Nej det gör man inte, bara kontroll av nivå samt fryspunkten. finns ingen anledning av att byta ut vätskan. På vilket sätt skulle det skada motorn ?:confused:

Böt på en bil ja just köpt. De var en brun smet och klumpar i den. Bilen var från -95 och jag är säkert på att den aldrig blivit utbytt. Fick ta lös alla slangar och spola den ren 3ggr innan jag vågade köra i glykol. Ca. 150 kr och är jävligt enkelt. Tycker nog att man kan byta iaf var 4e år...

Böt på en bil ja just köpt. De var en brun smet och klumpar i den. Bilen var från -95 och jag är säkert på att den aldrig blivit utbytt. Fick ta lös alla slangar och spola den ren 3ggr innan jag vågade köra i glykol. Ca. 150 kr och är jävligt enkelt. Tycker nog att man kan byta iaf var 4e år...

Fanns nog mer än glykol och vatten i den kylaren!

Finna massa sådant. Min moto guzzi ska jag balnd annat byta gaffeloljan vart 1000mil :3freak

Men kan ta upp en annan sak som du påpeka med audi. Retar mig något fruktansvärt på sådant. Själv kör jag BMW med automatare. De kör med såkallad evighetsolja som aldrig ska bytas :huvet

BMW använder ZF lådor vilket som har satt att ATF oljan i lådan skall bytas vid 8000mil men bmw har trollat bort denna punkten. Varför kan man fråga sig. Detta skadar alvarligt lådans livslängd.

Samma sak med kylarväskan har begränsad livslängd och sen börja angripa och lämna avlagringar. Detta är något som en biltillvärkare mycket väl vet om men ändå väljer att ignorera :mad:

Nu tycker jag givit vis inte att den ska behöva bytas varje år men va 5 år gör man motorn en god gärning.

Ja det är ju det där med att en motor ständigt skiftar från kall till riktigt varm samtidigt som kylarglykolen ska hålla moderna motorer fria från rost och korrision med en samtidig kylande egenskap som jag i min egen lilla tro inbillar mig att den efter några år mist en del av dessa egenskaper som den kanske hade som relativt ny.Att överdriva dessa byten ständigt är väl att ta i men efter några år tror jag ju inte att det skadar med ett byte.Det är ju trots allt inga hissnande summor det rör sig om.Så det kan det ju vara väl värt.

Vad som också är intressant i denna diskussion om kylarglykol är att folk överlag ofta tror att kylarglykolen enbart är till för att förhindra frysning i systemet men där den även har en stor roll i att avleda värmen från motorn t ex en varm sommardag.Hur ofta hör man folk säga att nu måste jag byta glykolen så att den flåsar mindre i värmen jämfört med hur viktigt de tycker att detta byte är vintertid.Marginellt kanske somliga tycker, men faktum kvarstår ju att det mycket väl förhåller sig så.

Finns nya VAG motorer med "evighetsrem". Får hoppas att dom ändå byter kylarvätska på dessa.

Ungefär som med olja i Volvos automatare, behöver "normalt" aldrig bytas står det i serviceboken.
Kör du taxi så ska den bytas vid varje service. Det vill säga, det finns undantag för allt.:fakta

Angående kylarvätska så brukar den som sagt bytas ut per automatik när man utför annat underhåll. I en hoj ser jag dock inte varför man skulle skippat att göra det, kan ju inte handla om många kronor eller?
Vad gäller rostskyddet så undrar jag lite där, sist jag kollade var både kylare och motorer gjorda i aluminium. Aluminium rostar inte så varför behövs det rostskydd?

Ungefär som med olja i Volvos automatare, behöver "normalt" aldrig bytas står det i serviceboken.
Kör du taxi så ska den bytas vid varje service. Det vill säga, det finns undantag för allt.:fakta

Angående kylarvätska så brukar den som sagt bytas ut per automatik när man utför annat underhåll. I en hoj ser jag dock inte varför man skulle skippat att göra det, kan ju inte handla om många kronor eller?
Vad gäller rostskyddet så undrar jag lite där, sist jag kollade var både kylare och motorer gjorda i aluminium. Aluminium rostar inte så varför behövs det rostskydd?

Fast ofta avser man korrosionsskydd, men där finns ståldetaljer i bilars system fortfarande.

Och aluminium korrigerar/oxiderar.. du vet. blir vit pulver ... Vilket man inte vill på insidan av en motor

Anledningen till att man ska byta är att dom korrosionsskyddande egenskaperna hos glykolen försämras med tiden. Byter man den inte så kommer motorn att korrodera sönder från insidan. Rätt obra. Däremot tror jag inte att det är någon större fara så länge som den ser fräsch ut.

Det är lite intressant egentligen. I stort sett samtliga fordonsfabrikanter (Audi inräknat) föreskriver att glykolen ska bytas med vissa intervaller men så vitt jag vet så har ingen biltillverkare med det i sina serviceprotokoll. Detta trots att alla som vet något i frågan vet att om man aldrig byter kylarvätskan så kommer man förr eller senare att förstöra motorn.

Gissningsvis är det så att man utgår ifrån att det hinner uppstå andra serviceåtgärder eller reparationer som gör att man måste byta kylarvätskan i alla fall innan den hunnit bli så dålig.
Exempelvis så överlever ju inte vattenpumpen i all evighet. Det är ju en av anledningarna till att man byter den i samband med kamremsbytet på dom flesta bilar. I annat fall riskerar man ju att pumpen havererar och river med sig kamremmen och det brukar bli dyrt.
Och byter man vattenpumpen så blir kylarvätskan automatiskt utbytt då man ju tömmer systemet i samband med det.
Jag misstänker att även dom bilar som har kamkedja har en vattenpump som man förr eller senare blir tvungen att byta.

Så om din kylarvätska ser OK ut och du inte kör extremt mycket eller hårt så är det nog lugnt med din kylarvätska.

Last edited:
Varför överhuvudtaget använda vatten i kylsystemet när det finns sånt här?

http://www.youtube.com/watch?v=s-NfA17q0MQ

Det där låter ju för bra för att vara sant. :va Vad är det han använder? Man behöver ju tydligen aldrig byta enligt Mr. China. Varför kör inte alla med sån där kylarvätska?

Edit: Länk till en sån där produkt:

http://www.merlinmotorsport.co.uk/p...ATERLESS-COOLANT-(2-Litres)/product_info.html

Se där. Då lärde man sig något nytt idag. Drygt bara att få ut allt vatten. Köper jag jänkare igen blir det lätt detta. Så trött på överhettning vid cruising

En tanke som slog mig efter att kollat på videon en andra gång. finns det inte en liten risk att kylarslangar kan sugas ihop pga att det inte finns något tryck i systemet

Last edited:
Kylarvätska vs radiatorvatten

Vi har ett hus där vi har bott 20 år och ägarna innan 30 år till. Aldrig någonsin är det bytt vatten i det vatten som går runt i elementen. Vattnet är ju helt utan syre och därför rostar inget i det vattnet heller.

Vet en gubbe som hade dille på att byta radiatorvatten vart tredje år (typ) och rören och elementen rostade upp och började läcka.

Samma princip gäller för kylarvätskan. Kolla med mätinstrument så att det finns tillräckligt med glykol i, men byt inte för bytandets egen skull - Finns ingen som helst anledning.

Någon skriver att glykolen är till för dess korrosionsskyddande egenskaper, men det är fel, inget rostar i syrefritt vatten - Det glykolen gör är att den verkar smörjande på vattenpumpen så att dess livslängd ökar + naturligtvis gör den att fryspunkten sänks

Last edited:
Varför överhuvudtaget använda vatten i kylsystemet när det finns sånt här?

http://www.youtube.com/watch?v=s-NfA17q0MQ

Det där låter ju för bra för att vara sant. :va Vad är det han använder? Man behöver ju tydligen aldrig byta enligt Mr. China. Varför kör inte alla med sån där kylarvätska?

Edit: Länk till en sån där produkt:

http://www.merlinmotorsport.co.uk/p...ATERLESS-COOLANT-(2-Litres)/product_info.html

Det intressanta är om det bara är att tömma, torka och fylla på eller är det massa annat som måste bytas ut?

Kylarvätska vs radiatorvatten

Vi har ett hus där vi har bott 20 år och ägarna innan 30 år till. Aldrig någonsin är det bytt vatten i det vatten som går runt i elementen. Vattnet är ju helt utan syre och därför rostar inget i det vattnet heller.

Vet en gubbe som hade dille på att byta radiatorvatten vart tredje år (typ) och rören och elementen rostade upp och började läcka.

Samma princip gäller för kylarvätskan. Kolla med mätinstrument så att det finns tillräckligt med glykol i, men byt inte för bytandets egen skull - Finns ingen som helst anledning.

Någon skriver att glykolen är till för dess korrosionsskyddande egenskaper, men det är fel, inget rostar i syrefritt vatten - Det glykolen gör är att den verkar smörjande på vattenpumpen så att dess livslängd ökar + naturligtvis gör den att fryspunkten sänks

Problemet är att kylarvatten syresätter sig.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back