Varför byta kylarvätska?

cheddar bob

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
GSXR 1000 K8 CBR600rr
Såg att det var dax att byta kylarvätska på min gixxer, det är en -08 som har gått 1200mil. Öppnade kylarlocket och vad jag kunde se så såg den ut som ny. Vad är anledningen till att man ska byta?:va
Snart vår!:banana

Last edited:
Vanlig glykol ska bytas vart annat år o den röda som finns i vag ska bytas vart femte år
Det är för rostsyddet försvinner med åren
Därför ska den bytas

Jag lånar tråden lite - finns det nån speciell kylarvätska man bör välja om man ska byta inför vårens och sommarens bravader..? Rekommendationer? Har en CBR600 -99a :7peta

Gäller det även om den punkten finns med på listan över saker som skall bytas vid den servicen?

(Nej, jag äger ingen Audi :tungan)

Som sagt, så byter man inte kylarvätska på en Audi vid service, så en sådan punkt finns inte på ett serviceprotokoll.

Känns överdrivet att byta kylarvätska vart annat år. Står ju även att man ska byta bromsslangar vart fjärde år och vem fan gör det...

på volvo så byter vätskorna ut sig själv efter en tid har jag märkt. :) bara att fylla på efter hand dom runnit ut på parkeringen. :P

Som sagt, så byter man inte kylarvätska på en Audi vid service, så en sådan punkt finns inte på ett serviceprotokoll.
Då är det väl kontroll av nivå & fryspunkt på kylarvätskan som står med på servicen.

Men visst är det ganska överdrivet att byta kylarvätska vart annat år. Tillverkarna har väl satt dit den punkten för att vara på säkra sidan.
För det är ju alltid worst-case-scenario de måste räkna med. Folk som kör 3000+ mil per år, fyller på med rent vatten ifall det läckt ut och förvarar hojen ståendes utomhus i vintern.
Men för den normale ägaren som sköter om sin hoj så räcker det med att kolla fryspunkt och nivå.

Jag har blivit itutad att topploppspackningen tillslut ryker om man kör på samma kylarvätska år efter år. Någon som vet om det stämmer och om det i sådana fall beror på att vätskan i sig blir gammal eller om den löser upp något i kylarkanalerna (aluminium, aluminiumoxid?).

Känns överdrivet att byta kylarvätska vart annat år. Står ju även att man ska byta bromsslangar vart fjärde år och vem fan gör det...

Hej
Jag råkade trycka på gilla isf "svara"-knappen. ¨
BMW Audi och många andra tillverkare använder sk long life, kallas bla OAT och HOAT anti freeze mm. Du kan googla på det.
För dessa modeller anges ofta inget bytesintervall. Men man ska ju komma ihåg att biltillverkarna idag, ofta bara bryr sig om bilen under den tid det stämplas i boken. Själv kan jag tycka att det är en bra ide att iaf byta vätskan när man tex byter kamrem på såna bilar, eller ngn gång efter iaf 5-6-år. Det blir ju bla föroreninger i även i vätskan. Så även om det är som du säger, att Audi på dagens modeller inte anger ngt bytesintervall tack vare de moderna long life kylvätskorna, så tror jag att om du frågar en äldre erfaren verkmästare på VAG/Audi, så har han ändå en egen verklighetsbaserad uppfattning om när det är lämpligt att byta vätskan.

Nu till din hoj. Om boken där föreskriver vartannat år, och man under den tiden kört ringa, och vet att man inte fyllt på med rent vatten och liknande, så att fryspunkten är tveksam. Ja då kan man säkert förlänga intervallet om vätskan ser ut att vara klar och fri från föroreningar. Det som tar livslängd ur vätskan är tex förhojd motortemp, förorenigar och gas-/bränsleinblandning från tex läckande topplockspackningar mm, eller att ngn fyllt på med ickekompatibel vätska. Tex toppat en long life vätska med billig propylenglykol efter en kokning under semestern.

Ofta uppstår ju naturliga byten under en bil/hojs livslängd. Det kan tex underlätta att tappa ur, och därmed byta vätska, vid tex kamrems-, vattenpumps-, kylar och termostatbyten etc.

Last edited:
Får jag kapa tråden lite och fråga hur man gör med en olje-kyld motor, ska man byta olja på den också? Har inte sätt nått om det i boken. :va

Hej
Jag råkade trycka på gilla isf "svara"-knappen. ¨
BMW Audi och många andra tillverkare använder sk long life, kallas bla OAT och HOAT anti freeze mm. Du kan googla på det.
För dessa modeller anges ofta inget bytesintervall. Men man ska ju komma ihåg att biltillverkarna idag, ofta bara bryr sig om bilen under den tid det stämplas i boken. Själv kan jag tycka att det är en bra ide att iaf byta vätskan när man tex byter kamrem på såna bilar, eller ngn gång efter iaf 5-6-år. Det blir ju bla föroreninger i även i vätskan. Så även om det är som du säger, att Audi på dagens modeller inte anger ngt bytesintervall tack vare de moderna long life kylvätskorna, så tror jag att om du frågar en äldre erfaren verkmästare på VAG/Audi, så har han ändå en egen verklighetsbaserad uppfattning om när det är lämpligt att byta vätskan.

När man byter kamrem på din VAG/Audi bil byter du även vatten pump, vilket gör att du måste byta kylarvätska. :7peta

Får jag kapa tråden lite och fråga hur man gör med en olje-kyld motor, ska man byta olja på den också? Har inte sätt nått om det i boken. :va

:va

Nu vet jag inte vilken bok som avses, men är det servicemanualen och den inte förordar oljebyte så vore det nog en större sensation...

Edit: Alltså, snackar vi oljekyld motorcykel så är det den ordinarie motoroljan som står för oljekylningen. Och den hoppas jag att du byter inom givna intervall.

Last edited:
När man byter kamrem på din VAG/Audi bil byter du även vatten pump, vilket gör att du måste byta kylarvätska. :7peta
Ja jag vet, det var det jag menade...
Även andra ingrepp och servicar i en mc/bilmotor innebär att kylarvätskan måste ut.
Precis som jag skrev ovan.

Jag vill inte att tråden övergår till en tråd som handlar om vilka bilmärken som är bäst/sämst, eftersom denna tråd ligger i teknikformet, som är mc-relaterat. Därför vill jag inte fördjupa mig i bilsidan.

Huvudfrågan TS ställer gäller hans hoj. Och jag har försökt svara angående den.

Last edited:
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...