Var i Sverige ska man bo?

Sävsjö, Kalmar och Växjö är trevliga småstäder med låg brottslighet.
Sävsjö mest för småländska höglandets fantastiska småvägar.

De gånger som jag har varit i Växjö har jag tyckt att det verkar vara en ganska trist stad. När det gäller Kalmar så är det en trevlig kuststad, det är bara synd att det inte finns någon vettig skärgård där.

Synd att det finns så få civiliserade länder nära ekvatorn.

Jag håller inte riktigt med. Om du nöjer dig med subtropiskt klimat så har du ju bland annat Hong Kong, Singapore och Taiwan i Asien vilka är minst sagt civiliserade och har varmt så in i helvete på sommaren och runt 15 grader på vintern. Japan har varm sommar men de har ju vinter också i och för sig. Sedan lär väl Texas och resten av södra USA ha det varmt nog för de flesta?

Arboga och Nyköping var bra tips! Vad har SSAB för verksamhet i Nyköping?

I stort sett samma som Luleå. Ev att järnverket läggs ner och man fokuserar på stålverket och härdlinjerna. Mest är det hardox och armox. Ligger dock som sagt i Oxelösund. OBS! Troligt mål i ev. världskrig.

Kommunen anordnar kontinuerligt guidevisningar av stan för eventuella "internflyktingar". Är det industri du söker dig till skulle jag höra med Svenox (avgassystem till tunga fordon, ny fabrik). De hade för ett tag sen stående annonser på ams.se och haft ett helt gäng brittiska svetsare här i snart ett år.

SSAB ligger i Qxelösund. Järnverk. Det är bara ca 15 km med motorväg emellan. Så Nyköping/Oxelösund blir lixom en 'enhet'.

Med bostäder är inte direkt billigt där. Jag vet, är uppväxt där. 1,5-2 mille för hus, även Br kostar. Finns dock privata hyresvärdar, hade en 3:a centralt med 2 garage! Fina krokvägar runt stan!

Billigt i förhållande till läget. Tyvärr är husen på landet läns kusten ockuperad av gammeladel och Stockholmare, och således larvigt dyrt.

Nyköping/Oxelösund har jag bara hört skit om.

Om Oxelösund möjligen. De har haft mycket problem genom åren. Dock bara i centrum och "på fel sida motorvägen". Husen närmast Nyköping är billiga och bra. Och med fritt skolval kan man skicka ungarna till Nyköping.

Ja, varför nämnde du ens Brasilien då som toppar mordstatistiken år efter år ända tills Mexico sprang förbi dem med ett fitthår till godo :va

Det är inte farligt att bo I Brasilien. Håll dig borta från Rio bara. Vill du vara riktigt säker så välj södra delen.
Språket kan dock bli ett problem.

De gånger som jag har varit i Växjö har jag tyckt att det verkar vara en ganska trist stad. När det gäller Kalmar så är det en trevlig kuststad, det är bara synd att det inte finns någon vettig skärgård där.

Växjös nöjesutbud är lite pensionärsinriktat, ja.
Till på köpet så finns det inga nöjesmetropoler i närheten.
Men jag gillar stället ändå.
Sävsjö är samma sak.

Hehe, som flera andra i traden sa kan jag rekomendera Melbourne :tummenupp
Bott har i 3 manader nu o fy fan va gott det ar! Fantastisk stad
Har grymmaste MC-vagen en timme harifran: Great Ocean Road, bandagar kor man pa Philip Island, 2 timmar harifran :yoparty
Dock borjar det bli host har nu vilket ar lite segt

mindre stad, ingen akut bostadsbrist, går att få jobb, havet= 5 minuters promenad från centrum samt det stora plusset: en nyasfalterad godkänd bana med massor av bankörning hela sommarhalvåret alldeles runt knuten, det är nog falkenberg du skall flytta till:tummenupp

Åhus, nära Kristianstad.

Jo men skulle vara billigt*!!!!

Men småbyarna omkring stan är det billigt.

Köpte hus på landet, mellan Kristianstad och Hässleholm 2000 kvm tomt 86 kvm kåk plus ovanvåning och källare, 85 kvm garage, fullt beboligt dock ska man ju få sin prägel på kåken för några 100 papp, men hade inte behövts.
380 000.

mindre stad, ingen akut bostadsbrist, går att få jobb, havet= 5 minuters promenad från centrum samt det stora plusset: en nyasfalterad godkänd bana med massor av bankörning hela sommarhalvåret alldeles runt knuten, det är nog falkenberg du skall flytta till:tummenupp

Falkenberg är ett alternativ, har faktiskt en jobbpolare som bor där.

Falkenberg är ett alternativ, har faktiskt en jobbpolare som bor där.

Halmstad FTW!!

Men det skall erkännas att november till januari är ingen höjdare här...kallt, mörkt o blött. Fast resten av tiden är underbar :tummenupp

Last edited:
Jag tror att man kan bo var som helst bara man bestämmer sig för att trivas. Alla platser har sina för- och nackdelar. Hurdant skulle ni mena Karlskrona är t.e.x?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT