Var i Sverige ska man bo?

Billigt boende är inte allt men en jävligt stor del. Om man har vanlig medelinkomst så svider det rejält att pynta mer än 2 miljoner för ett boende, speciellt om man har minst en bil på det också.
Vi pyntade dryga miljonen för vårt hus och det är ju acceptabelt för då kan man vara utan jobb en längre tid om det skulle inträffa något eller om man vill vara ledig helt enkelt.
Bostadsrätter här i stan är äckligt billigt, en 2:a kostar mellan 20-40k och inga kostar över 100k om det inte är radhusliknande historier.
Kommunen sålde tomter billigt för att de ville att folk skulle bygga nytt, i stort sett det enda som kostade var anslutning till fjärrvärme och avlopp så en fin tomt kan man få för runt 200k.

Skulle jag ha möjligheten att jobba hemifrån så skulle jag söka mig till en avkrok i Värmland eller nedre norrland då naturen har mycket att erbjuda. Inte för att jag ens äger ett par gummistövlar men väl ett par fiskestövlar :D

Ok, jag förstår det. :tummenupp
Men vad jag menade var att jag har t.ex. ett boende (eget hus) som jag pyntade 150 lax (ja faktiskt!) för och behöver inte ens arbeta för att ha tak över huvudet. Istället saknas så mycket i serviceväg och socialt här så det är knappt värt det.. Skulle kunna tänka mig att betala mer i boende för att få mer av det istället. Kan tom. krypa in i en hyresrätt om jag har hittat rätt kneg och utgå därifrån.

Förövrigt så har jag skogen ordagrannt inpå knuten och en å med vild-öring 60 m från tomten men man ledsnar på det också.
Byte? ;)

Last edited:
Stockholm!!
Geografiskt byter du knappast upp dig med Västkusten. :fakta Du byter snö och kyla mot en jävla massa regn och blåst -det regnar dubbelt så mkt i Götet som i Stockholm och dessutom sidledes....fi fan.

Väljer du det här?
RoxenRoot-Teknikens_varld-nyheter-080317-mindre-traf-sthlm-23_norrtull_foto_mikael_ullen.jpg

Eller väljer du det här? :cool:
dscf2937z.jpg

sydney och Melbourne är 2 klockrena städer med mycket nära banor och ett riktigt bra klimat :)

varför begränsa sig till lilla sverige liksom..think outside the Frasses låda

Kan inte annat än att hålla med dig på den punkten. Två helt underbara städer.
Dock har Sydney ett lite varmare klimat året runt än Melbourn.
Däremot kan man ha fyra årstider i Melbourne under samma dag.

Man kanske skulle göra slag i saken och flytta utomland

Kan inte annat än att hålla med dig på den punkten. Två helt underbara städer.
Dock har Sydney ett lite varmare klimat året runt än Melbourn.
Däremot kan man ha fyra årstider i Melbourne under samma dag.

Man kanske skulle göra slag i saken och flytta utomland

svåra e ju då att få dom där papperna..jobb e busenkelt..jag har till ochh med firmor som skulle sponsra min flytt och uppehälle men måste i alla fall göra alla test osv osv..

Jag skulle också slå ett slag för Värmland :D dom västra delarna!

Vet inte vad du har för intressen samt utbildning förutom det som står på din profilsida... Men om vi tar Arvika som exempel.

Motor:
* Westom MK, Rallycross, crosskart, folkrace m.m (om jag inte mins fel så har dom även kört någon supermotard tävling där för några år sedan?)
* Team westom mc, Arvikas motocrossklubb
* SMK Eda, Folkrace, Motocross, Enduro m.m Ligger 37km nordväst om Arvika
* Karlskoga motorstadion, ligger 14,5mil öst om Arvika
* Vålerbanen, ligger 14,5 mil nordväst om Arvika (Norge)
* MK Westskoter, Milslånga kryssade skoterleder direkt från stan
* Finns väldigt många fina mc vägar, både asfalterade och grusvägar!
* Westlanda airport, Allt möjligt inom flyg. Brukar även gå ett par dragracing tävlingar här varje år.
* Jösse MC Mc klubb som anordnar allt ifrån onsdagskörningar till mindre bankörningar på diverse gokart banor.
* Rally, anordnas väldigt mycket rally tävlingar inom värmland! tex Rally Sweden m.m

Finns massor med motorrelaterade saker men det var dom jag kom på nu!

Andra sporter:
http://www.arvika.se/levabo/fritid.4.394659b511f7f653d1d800019510.html
Man kan utöva det mesta, allt ifrån boxning till segling...
Vattensporter är också ganska populärt (periodvis)

Du kan även åka båt via Vänern till både Stockholm och Göteborg :)

Boende:
Du får en normalstor villa i stan för ca 750k-2miljoner... Väljer du att bo några mil utanför så finns det hus för mellan 500k-2miljoner.

Jobb:
Arvika är en industristad och det är på industrier dom flesta jobbar...
* Volvo wheel loaders Arvika
* Arvika Gjuteri
* Swegon
* Thermia

Stan ligger endast 4mil från Norge och det är därför väldigt många som pendlar dit! Många bor även i Norge under veckorna och jobbar då Mån-tors (inom bygg)

Avstånd till större städer:
* Oslo 14mil
* Karlstad 7mil
* Göteborg 27mil
* Stockholm 38mil
Järnvägen mellan oslo-stockholm går genom stan, så det går fort att ta sig till Oslo!

Flyg:
Karlstad Airport 6.5mil
Gardermoen 14mil

http://www.varmland.se/flytta-till
http://www.varmland.se/besoka/aktiviteter/jakt-fiske

Sen så vet ju inte jag hur du är som person, men det är nog relativt lätt att få nya vänner i en mindre stad... Tror jag iaf... Arvika är ju långt ifrån en stor stad, men jag tycker ändå att det är ganska nära till allt... Som tex shopping finns det massor av i Karlstad samt Charlottenbergs köpcenter... Någon NK butik lär du inte hitta... Men vem fan behöver en sån?

Vart i Sverige man ska bo beror till stor del på vilka intressen man har!

Men om jag vore du så skulle jag bege mig ut på en roadtripp till sommaren och besöka tänkbara städer, det är ju ett ganska stort steg att flytta såpass långt som du tänkt göra :)

Fläjm on :D

Oavsett var i Sverige du flyttar så kommer du inte ifrån att detta landet ligger helt åt helvete geografiskt.
Ett jävla väder med kyla, regn och blåst mestadels av året. Golfströmmen och global uppvärmning till trots brukar det som mest bli några enstaka sommardagar med OK väder. Lyckligtvis (?) är de flesta svenskar genetiskt programmerade att överskatta dessa dagar och förtränga all tid man frusit och kämpat sej igenom snöblandat regn i motvind. Svenskarnas väderpsykos är så svår att man ofta får höra floskler om "den otroliga sommaren", "dessa fantastiska höstfärger", "gnistrande snö som knarrar under skorna", "den underbara vårsolen" o.s.v...

Synd att det finns så få civiliserade länder nära ekvatorn.

Men vad jag menade var att jag har t.ex. ett boende (eget hus) som jag pyntade 150 lax (ja faktiskt!) för och behöver inte ens arbeta för att ha tak över huvudet. Istället saknas så mycket i serviceväg och socialt här så det är knappt värt det.. Skulle kunna tänka mig att betala mer i boende för att få mer av det istället. Kan tom. krypa in i en hyresrätt om jag har hittat rätt kneg och utgå därifrån.

Förövrigt så har jag skogen ordagrannt inpå knuten och en å med vild-öring 60 m från tomten men man ledsnar på det också.
Byte? ;)

Ahh, du snackar hus för kaffepengar nu alltså :3freak
Såna priser hittar man ju dessvärre bara i förfallna bruksorter och på icke bobara platser i norrland :(
Men jag hoppar över ett byte tror jag, mest för att jag har inplanterad regnbåge 40 meter från huset.

Fan vad billigt med bostäder det är överallt! Jävla Jöttebårgh. Kollar lite på ettor runt 40 kvm. Runt 1 mille, minst, och nej, jag vill inte bo i jevla getto. :gråta

svåra e ju då att få dom där papperna..jobb e busenkelt..jag har till ochh med firmor som skulle sponsra min flytt och uppehälle men måste i alla fall göra alla test osv osv..

Jo visst är det så. Den svåra, jobbiga och kostsamma biten är all pappersjobb som måste till innan man får besked.
Jobb går alltid att hitta.

Väljer du skåne så välj för bövelen inte öst sidan, de är bara krångligt och köra där på sommartid pga alla från fjollträsk som är nere. Välj i sådana fall från mitten och västerut, kstad ystad och alla de städerna suger duktigt med råttpiss. :D

Hugger nån nu ?? nej just det ;)

Varberg, alla satans turister kan inte ha fel.:fakta

Sen ligger det en halvtimme från Göteborg oxå, om man är en sån där köpkrafftig.

Och en halvtimme till Falkenberg och banan där.
(fast, man får nog köra rätt snabbt om man ska hinna till Gbg på en halvtimme från Varberg...).

Allvarligt dock, Varberg är faktiskt en stad som verkar helt ok, om man vill bo i en småstad i södra Sverige. Fin stad, lagom mycket aktivitet, fina omgivningar, och dessutom bland de bästa MC-vägarna i Sverige precis utanför stadsgränsen. Annars röstar jag på någonstans i Skåne.

Byte? ;)

Får man komma och hälsa på? Jag tar med flugfiskespöt!!

Ja, faktiskt inga, typ? Det verkar av någon anledning som att en vettig samhällsstruktur är omvänt proportionell mot årsmedeltemperaturen.

Nåja, man kan ju bo ganska nära ekvatorn om man bosätter sig i det stora landet i väst. Åtminstone så att man kan ha bra väder året runt.

Jag skulle kunna tänka mig Rättvik då eller kanske leksand. Liten stad/by utanför falun/borlänge som är riktigt mysiga. Nära att pendla in till stan och underbart landskap med mycket skog (inte så mycket som där du är)

Boende är billigt och lönerna verkar ganska höga trots att det är en mindre ort (45k+45k personer , falun + borlänge)

Last edited:
Jag säger Enköping!

50min norr om Sthlm, tillhör Uppsalas Län tror jag.

Viking Motor Park kommer vara nära när den är klar :) kommer bli Sveriges grymmaste bana.

Sävsjö, Kalmar och Växjö är trevliga småstäder med låg brottslighet.
Sävsjö mest för småländska höglandets fantastiska småvägar.

Om jag kunde välja fritt i Sverige oberoenda av jobb mm så skulle det nog bli västkusten mellan Göteborg och Malmö, finns mycket fina hojvägar, + med E6an tar du dig snabbt till en större stad på ingen tid alls :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT