Var i Sverige ska man bo?

Skåne :kär

Gott om mindre städer/hålor men väldigt bra kollektivtrafik så man kan ta sig vart man vill relativt enkelt och snabbt. Själv hade jag valt Malmö men du är ju efter något mindre. Vad du än gör, undvik Eslöv! :död

Helt rätt, det är så svårt att ta sig dit!
Fråga Östen!

Annars säger jag medelhavet. Bara att kapa på omkostnaderna :)

och ska du flytta till västkusten så välj en lite större håla. lysekil, smögen, fjällbacka, grebbestad är himlen på jorden......ca 4-5 månader om året.

stendött resten av året.
och inte fan har vi nära till någon schysst bana heller. 1,5-2 timmar till kinnekulle.:mad:

Jag har fan varit runt i Sverige mycket och det mesta är sig likt. Det är bara att välja efter geografisk placering, möjlighet att få jobb, rimligt boende.

Nyköping växer ganska bra tack vara Skavsta och Svenox.

10 mil till Sthlm.
10 mil till Sviesta
12 mil till Mantorp
18 till Gelleråsen.

Rimliga priser på boende, inte omöjligt att få jobb (i alla fall inom industrin SSAB, Swenox, Thorsmans). Gammal fin stad med det mesta i butikväg (utom biltema, ikea). Skärgården ska inte underskattas. Kass crossbana men det kryllar av bra i närheten. Endurospåret och klubben funkar.

Som sagt, hög inflyttning av någon anledning, Värt att kolla.

Minus är att X2000 inte passerar, man får byta i S-tälje eller Norrköping.

Jag har inte heller hört några vidare bra saker om Eskilstuna. Vad har hänt där egentligen?
För 10 år sen var det ett rätt ok ställe inbillar jag mig.

Njae, det har alltid varit lite av ett getto överlag. Visst finns det fina delar i Eskilstuna med, klyftorna är nog större här än på många andra håll.
Men när jag växte upp i Eskilstuna så var det riktigt jävligt redan då och min familj valde att flytta därifrån för 18 år sedan. Både brorsan och syrran växte upp där under tonåren och det var ganska jävligt redan då.
Mycket arbetslösa finnar= hög andel alkisar. Mycket invandring och segregation= mycket våldsbrott och liknande. Nu kommer det rasa in en del som påstår att invandringen inte har något med det att göra men det vet vi att det har.

Det finns både ett Chinatown (Nyfors) och ett lilla Irak (Skiftinge) i Eskilstuna och så var det redan på början av nittiotalet även om det har gått helt åt helvete nu.
Och bostadspriserna är betydligt högre än vad man kan önska trots att staden inte är vare sig speciellt stor eller har vidare bra utbud på massa saker.

En skitstad helt enkelt.

Personligen trivs jag skitbra där vi bor nu i lilla Arboga. Visst, inte ens värt att kalla stad med sina drygt 15 000 invånare men å andra sidan är bostadspriserna bra och geografiskt sätt har jag svårt att komma på ett bättre läge.
Inom en radie av 5 mil finns 3 större städer med allt man kan tänkas behöva och E20 går precis förbi och både Hjälmaren och Mälaren inom 1,5 mils avstånd.
Helt suveränt om man vill jobba i Örebro, Västerås eller Eskilstuna, det tar mindre än 30 minuter med tåg till alla tre städerna och man har genast halverat bostadspriserna.
Men föredrar man ett bra utbud av uteliv och klädaffärer och dylikt så är det ju kasst...

Om jag skulle flytta så hade jag gjort som så att det bästa jobberbjudandet hade fått styra, sedan hade jag optimerat boendet utefter det. Pendla är jag färdig med.

Gräset är ju ändå alltid grönare någon annnanstannns.

Njae, det har alltid varit lite av ett getto överlag. Visst finns det fina delar i Eskilstuna med, klyftorna är nog större här än på många andra håll.
Men när jag växte upp i Eskilstuna så var det riktigt jävligt redan då och min familj valde att flytta därifrån för 18 år sedan. Både brorsan och syrran växte upp där under tonåren och det var ganska jävligt redan då.
Mycket arbetslösa finnar= hög andel alkisar. Mycket invandring och segregation= mycket våldsbrott och liknande. Nu kommer det rasa in en del som påstår att invandringen inte har något med det att göra men det vet vi att det har.

Det finns både ett Chinatown (Nyfors) och ett lilla Irak (Skiftinge) i Eskilstuna och så var det redan på början av nittiotalet även om det har gått helt åt helvete nu.
Och bostadspriserna är betydligt högre än vad man kan önska trots att staden inte är vare sig speciellt stor eller har vidare bra utbud på massa saker.

En skitstad helt enkelt.

Personligen trivs jag skitbra där vi bor nu i lilla Arboga. Visst, inte ens värt att kalla stad med sina drygt 15 000 invånare men å andra sidan är bostadspriserna bra och geografiskt sätt har jag svårt att komma på ett bättre läge.
Inom en radie av 5 mil finns 3 större städer med allt man kan tänkas behöva och E20 går precis förbi och både Hjälmaren och Mälaren inom 1,5 mils avstånd.
Helt suveränt om man vill jobba i Örebro, Västerås eller Eskilstuna, det tar mindre än 30 minuter med tåg till alla tre städerna och man har genast halverat bostadspriserna.
Men föredrar man ett bra utbud av uteliv och klädaffärer och dylikt så är det ju kasst...

Känner du henne?

http://www.youtube.com/watch?v=KXYy_uJYQjo

Arboga och Nyköping var bra tips! Vad har SSAB för verksamhet i Nyköping?

Västkusten check, någon särskild ort kanske?
Boden är riktigt trevligt att bo i men det ligger fel geografiskt, tex så stjäls det inga hojar här och man har råd att bo i villa med medelinkomst.

Stockholm!!

Geografiskt byter du knappast upp dig med Västkusten. :fakta Du byter snö och kyla mot en jävla massa regn och blåst -det regnar dubbelt så mkt i Götet som i Stockholm och dessutom sidledes....fi fan.

Bodde där i 1,5 år innan jag vi flyttade tillbaka till Stockholm. Stan är def mer laidback än Stockholm (vilket är trevligt) men tror aldrig jag varit med sämre väder..

Arboga och Nyköping var bra tips! Vad har SSAB för verksamhet i Nyköping?

SSAB ligger i Qxelösund. Järnverk. Det är bara ca 15 km med motorväg emellan. Så Nyköping/Oxelösund blir lixom en 'enhet'.

Med bostäder är inte direkt billigt där. Jag vet, är uppväxt där. 1,5-2 mille för hus, även Br kostar. Finns dock privata hyresvärdar, hade en 3:a centralt med 2 garage! Fina krokvägar runt stan!

Fan vilken bra och inspirerande tråd!
Funderar också på att dra upp pålarna och driva vidare söderut..
Här i skogen snöar det med, kassa vägar, långt till allt, inskränkta bönder och noll framtidsvisioner.
Billigt boende är inte allt, tro mig. Har man bara ett kneg så fixar sig resten.
Lycka till!:tummenupp

Fan vilken bra och inspirerande tråd!
Funderar också på att dra upp pålarna och driva vidare söderut..
Här i skogen snöar det med, kassa vägar, långt till allt, inskränkta bönder och noll framtidsvisioner.
Billigt boende är inte allt, tro mig. Har man bara ett kneg så fixar sig resten.
Lycka till!:tummenupp

Billigt boende är inte allt men en jävligt stor del. Om man har vanlig medelinkomst så svider det rejält att pynta mer än 2 miljoner för ett boende, speciellt om man har minst en bil på det också.
Vi pyntade dryga miljonen för vårt hus och det är ju acceptabelt för då kan man vara utan jobb en längre tid om det skulle inträffa något eller om man vill vara ledig helt enkelt.
Bostadsrätter här i stan är äckligt billigt, en 2:a kostar mellan 20-40k och inga kostar över 100k om det inte är radhusliknande historier.
Kommunen sålde tomter billigt för att de ville att folk skulle bygga nytt, i stort sett det enda som kostade var anslutning till fjärrvärme och avlopp så en fin tomt kan man få för runt 200k.

Skulle jag ha möjligheten att jobba hemifrån så skulle jag söka mig till en avkrok i Värmland eller nedre norrland då naturen har mycket att erbjuda. Inte för att jag ens äger ett par gummistövlar men väl ett par fiskestövlar :D

Kristinehamn så klart!
3 mil till Gälleråsen.
En riktigt fin skärgård som man kommer till på mindre än 15min, från centrum.
Ligger mitt mellan stockholm & oslo.
Fin crossbana.
Fin gocartbana.
Nybyggt badhus.
Dräller väl inte med jobb men inte omöjligt att hitta nåt.
ca 19000 invånare.

Kristinehamn så klart!
3 mil till Gälleråsen.
En riktigt fin skärgård som man kommer till på mindre än 15min, från centrum.
Ligger mitt mellan stockholm & oslo.
Fin crossbana.
Fin gocartbana.
Nybyggt badhus.
Dräller väl inte med jobb men inte omöjligt att hitta nåt.
ca 19000 invånare.

Kristinehamn är jävligt fint! Gillar av någon anledning Karlstad också, enda nackdelen är att de ligger för långt bort från det mesta.

Nyköping/Oxelösund har jag bara hört skit om.

Du pratar med FEL folk! :rofl:rofl:rofl

Nyköping är ganska schysst. Skulle inte själv välja Oxelösund. Det Nyköping lider brist på är snö! Skidåkning och snöskoter kan man glömma. Annars är det fint. Speciellt om man gillar att vara i skärgården.
Nyköping är en ganska 'lagom' mellansvensk stad. Men lämnar man bostaden så låser man. :gnissla Det är inte längre den småstadshåla som det en gång var. Tågförbindelserna är t.o.m. så bra att många tågpendlar till Stockholm och jobbar.

Men jag längtar inte tillbaka! :D Här har vi riktiga skidbackar och skoterleder oxå! Plus mycket färre trafikpoliser än där....:banana En kåk som kostar 500k här kostar 1,5 mille där. :)

Inte Trollhättan iaf! Snart 30% arbetslöshet här så om du nu emot all förmodan har en tanke att flytta hit så tänk om :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT