Var är Honda-cylindrarna?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Noterade vid ett tillfälle att Hondas fyrcylindriga 600-motor har märkligt osynliga cylindrar. Se bilden här med en fyrcylindrig Honda 1300-motor till höger. Den har ju längre slaglängd, så att dess cylindrar har andra dimensioner är begripligt. Men så stor skillnad? Någon cylinderbank är ju knappt synlig på bilden till vänster? Ser nästan ut som att topplocket är monterat på motorblocket. Hmm. Någon tekniskt kunnig som kan förklara?

:va

Skärmavbild 2023-05-26 kl. 22.04.25.png
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Suzukis mycket högvarviga och kompakta GSX-R 600-motor har en snarlik profil som Honda-motorn, men dess cylindrar är (för en amatör som jag) i alla fall synliga.
pol_pl_SILNIK-SUZUKI-GSX-R-600-K6-K7-GWARANCJA-30-DNI-88796_2.jpg
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Modern motor har kort slaglängd, kort slaglängd ger en låg cylinder. Modernt topplock har en rak och vertikal insugskanal för att få hjälp av gravitationen. Rak och vertikal insugskanal ger ett gigantiskt topplock som skymmer den korta cylindern. Allt är som det ska vara alltså :)
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Längre slag kräver längre vevstake och allt växer på höjden.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det faktum att cylinderbanken tillhör samma stycke som motorblocket, vilket inte är fallet på CB 1300 F – har det någon förklarande relevans för den skenbart diminutiva cylinderbanken? Troligen inte, för så var även fallet med den betydligt äldre CBR 600 F (se jämförelsen på bilden, den äldre 600-motorn till höger). Även den hade mycket kort slaglängd. Ingen har kommenterat skillnaden med Suzuki-motorn, som ju har närmast identisk slaglängd.
2motorer.jpg
Perspektivet kanske har ett stort förklaringsvärde? På den här bilden från filmen vid länken här, ser man CBR 600 RR-motorn från ett annat perspektiv och då ser cylindrarna betydligt mer normalstora ut.
motor_fram.jpg
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Slaglängden är strax över 4 cm på en cbr600rr. Ser ut stämma rätt väl mot bilden.
Den metoden fungerar inget vidare för att identifiera slaglängd-skillnaden på blott 3,5 millimeter mellan 650 F-motorn (vänster) och 600 RR-motorn. Så i stort sett kvarstår frågan i trådstarten.
2xhonda_600:650.jpg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den metoden fungerar inget vidare för att identifiera slaglängd-skillnaden på blott 3,5 millimeter mellan 650 F-motorn (vänster) och 600 RR-motorn. Så i stort sett kvarstår frågan i trådstarten.
View attachment 484713
Tror du luras av transkåpans utformning då den döljer en del av cylinderradens höjd. Om man antar att det cylindriska täcklocket är för att kunna komma åt vevaxeln för att kunna vrida runt motorn utan att demontera några motorkåpor så är avståndet från centrum av vevaxeln till toppen av cylinderraden mycket lika på båda motorerna. Även om det inte är det så tror jag att det är transkåpans utseende som förvillar dig som sagt.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Köp en cbr 600 och öppna motorn så får du se att där finns en cylinder, precis som förr
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vilken del av cylinderraden döljer kåpan, menar du? Utsnitt här från bild högre upp i tråden.
View attachment 484833

antagligen ser man större delen av den faktiska cylinderraden i den bilden, men det jag menar är att i din jämförelsebild på en 650F-motor så är transkåpan mycket mindre i framkant men det har inget men höjden på cylindrarna att göra. Som du själv påpekar är cylindrarna ungefär lika djupa på båda motorerna.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
antagligen ser man större delen av den faktiska cylinderraden i den bilden, men det jag menar är att i din jämförelsebild på en 650F-motor så är transkåpan mycket mindre i framkant men det har inget men höjden på cylindrarna att göra. Som du själv påpekar är cylindrarna ungefär lika djupa på båda motorerna.
Tack för att du lanserar en tänkbar förklaring, men så stor skillnad på transkåporna som det är på den synbara cylinderbanken är det väl inte.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag tycker Klosse tar upp ett resonemang som vi Gamlos (vet iofs inte hur gammal du är Klosse) vet allt om, jag förstår PRECIS vad du menar. För jag har ställt mig samma fråga om kolvar. Alltså, "VAR F-N ÄR KOLVEN?"
Här ser jag en kolv och en... kolvringshållare. Alltså... får en kolv se ut hur som helst?????:va:va:va
 

Bifogat

  • piston.jpeg
    piston.jpeg
    58 KB · Visningar: 11
  • Puch.jpeg
    Puch.jpeg
    29.8 KB · Visningar: 10

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag är 45 och förstår inte riktigt. De nya motorerna är ju mycket energieffektivare och materialbesparade mot en gammal motor eller vad man ska kalla det.

Teknisk utveckling

Skicka ett mail till DGG och fråga. Han har gjort videos 2 ggr eller åtminstone 1 gång när jag ställde en tech-fråga. Så han får något annat att göra än att hetsa DelBollocks
DGG= Dirty Garage Guy på Youbube
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker Klosse tar upp ett resonemang som vi Gamlos (vet iofs inte hur gammal du är Klosse) vet allt om, jag förstår PRECIS vad du menar. För jag har ställt mig samma fråga om kolvar. Alltså, "VAR F-N ÄR KOLVEN?"
Här ser jag en kolv och en... kolvringshållare. Alltså... får en kolv se ut hur som helst?????:va:va:va

Nej, som Puch maxi kolven får dom inte se ut, L-ring är ett sattyg
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tack för att du lanserar en tänkbar förklaring, men så stor skillnad på transkåporna som det är på den synbara cylinderbanken är det väl inte.

Vad jag menar är att det du kallar "den synbara cylinderbanken" inte har något att göra med cylindrarnas faktiska höjd. Nu har jag försökt göra en jättepedagogisk bild för att förklara hur jag menar. Eftersom vi varken har röntgensyn (på en bild...) eller skalenlig/måttsatt ritning att utgå från så har jag använt mig av de två bilderna du lagt upp. Jag har skalat dem så att båda bedömt är lika stora, genom att göra antagandet att avståndet mellan kamaxalarnas centrum är ungefär lika i båda motorerna. Av en händelse hamnar då det som jag antar är vevaxelns centrum på samma ställe.

Det är omöjligt att avgöra var cylinderloppets underkant är utifrån bilderna men vi vet var cylindrarnas ovankant är utifrån skarven mellan block och topplock. Vi har tidigare konstaterat att 650F-motorn har 3,5 mm längre slaglängd än 600RR-motorn (rod ration är okänd för mig i dessa, men bör vara liknande, möjligen att 650F har något större rod ratio då man rimligen inte haft samma fokus på att minimera svängmassan som i 600rr-motorn som har högre varvstopp).

Ta en titt på följande bild. Den gröna linjen är alltså ovankant på 600rr-motorns cylindrar med vi antar att övriga delningar är samma på båda motorerna. Det nedersta röda strecket är för att representera cylinderloppets underkant (eller ja, kolvens läge i BDC kanske) men det är såklart bara ett antagande, linjen i sig kan ligga båda något högre och något lägre. Förstår du då hur jag menar?

cbr 600 rr.jpg

cbr 650 f.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top