Val av ny hoj (bomba gärna med humor)

om du inte har låst hjulen har du ju iaf en chans att kunna väja undan men får du panik å låster hjulen har du ju ingen styrförmåga/ lär klota

Jag vill se dig panikbromsa i en kurva med ABS som är så jävla bra att man inte behöver kunna någonting.
Vill se dig när ABS:n räddar dig.
Lycka till!

Min nästa hoj ska ha ABC bromsar...Det är fan ingen sport om man inte kan gå igenom hela alfabetet innan man får stopp på skiten :yoparty

om du inte har låst hjulen har du ju iaf en chans att kunna väja undan men får du panik å låster hjulen har du ju ingen styrförmåga/ lär klota

Du kommer in i en kurva med lagom nerlägg, ingen direkta stoner-fasoner och helt plötsligt stirrar du bambi i ögat. Du har Abs så du bromsar. Reser sig inte hojen då och istället för att träffa bambi plöjer ut i kaninmaten?

Givetvis är det rätt med bromstekniken, men, visa mig den mc förare, eller bilförare för den delen, som i alla lägen använder "rätt" bromsteknik?

Alla, och jag menar alla, kommer någon gång att få panik i ett trängt läge. Och panikbromsa för att försöka undvika
en olycka. Det är en sak att vara kaxig på bana, där man är 100% fokuserad hela tiden. Men i trafik har du störningsmoment hela tiden.

Samma typ av argument gavs när ABS började införas på bilar. Jag behöver inte det, för jag har perfekt bromsteknik, och kan stå stilla fortare med den. Men titta på bilarna idag, hur många säljs utan ABS? Titta på de mest avancerade spotvagnarna? ABS? Yes Sir!

Under mina 12 år på hoj har jag X antal gånger kommit i panik situationer och Aldrig låst mina hjul.
Det va det jag menade att man ska öva in det ända in i ryggraden. Då behöver du aldrig tänka på hur mycket eller lite man kan bromsa utan att hjulen låser sig.
Om det där emot kommer något som är "halt" på din bromssträcka kan ABS:n hjälpa dig att bibehålla hojen på hjulen.
Men den som tror att ABS:n "räddar" dig från allt vad panik situationer heter bör tänka om.

Och jämföra med bilar är inte riktigt rätt.
En bil använder du på vintern, när det regnar som fan o.s.v.

Om du nu ska ta bilar så är bromssträckan densamma som för mc.

Låsta hjul, lång bromssträcka
ABS, betydligt kortare
Maximal broms UTAN ABS eller låsta hjul, kortast bromssträcka

Jag vill se dig panikbromsa i en kurva med ABS som är så jävla bra att man inte behöver kunna någonting.
Vill se dig när ABS:n räddar dig.
Lycka till!
Men den som tror att ABS:n "räddar" dig från allt vad panik situationer heter bör tänka om.

Har jag påstått det? i exemplet med bambi i kurvan jämförde jag med låsta hjul vs olåsta hjul och du kan väl hålla med om att du ökar chansen att reda ut situationen om hjulen fortfarande snurrar?

Jag har bromsat på mig och andra jag känner har också gjort det, pga olika anledningar, om abs garanterat hade räddad oss går inte att svara på men det hade förmodligen gjort det. så varför inte ha det? Inget hjälpmedel kan ersätta erfarenhet men om det kan hjälpa oss oerfarna är väl det bara ett stort + i kanten.

Triumph Sprint ST, från 06 finns den med ABS, skön å köra, underbar motor och förhållandevis billig å försäkra. Funkar även skapligt på bana

Förbannat vad många förstå sig påare det finns på detta forum! Är det nån som vet vart hur hur Anthony kommer att köra? ne inte många verkar det som. Det jag har pratat med han om han körning visar att han kommer att köra i princip året runt, När det är sol, när det regnar, asfalt och grusväg.

Det går jätte bra att bromsa bra under bra eller perfekta förhållanden på sommaren, MEN.......

- om man är en förare som kör tidigt på våren och sent på hösten , när det är kallt i backen och nyckfulla förhållanden så är ABS ett bra hjälpmeden.

- Är man en sån som törs ta hojen utanför dom rena asfaltvägarna och ge sig ut på grusvägarna och få hojen lite skitig så är det jävligt bra med ABS.

Anthoney, av hans snack inför denna säsong, verkar vara en sån förare som inte är rädd för att köra överallt, så ABS = Definitivt!!!!

Sen så är det jävligt kul att se att 80%(minst) av alla här är blivande roadracing stjärnor...."vale" kan slänga sig i väggen.:Bugar

Förbannat vad många förstå sig påare det finns på detta forum! Är det nån som vet vart hur hur Anthony kommer att köra? ne inte många verkar det som. Det jag har pratat med han om han körning visar att han kommer att köra i princip året runt, När det är sol, när det regnar, asfalt och grusväg.

Det går jätte bra att bromsa bra under bra eller perfekta förhållanden på sommaren, MEN.......

- om man är en förare som kör tidigt på våren och sent på hösten , när det är kallt i backen och nyckfulla förhållanden så är ABS ett bra hjälpmeden.

- Är man en sån som törs ta hojen utanför dom rena asfaltvägarna och ge sig ut på grusvägarna och få hojen lite skitig så är det jävligt bra med ABS.

Anthoney, av hans snack inför denna säsong, verkar vara en sån förare som inte är rädd för att köra överallt, så ABS = Definitivt!!!!

Sen så är det jävligt kul att se att 80%(minst) av alla här är blivande roadracing stjärnor...."vale" kan slänga sig i väggen.:Bugar

Visst är ABS bra, det är ju utvecklat för att underlätta för föraren vid knepiga situationer. Men jag hävdar fortfarande att det inte "räddar liv" på det sätt som många påstår.

I exemplet jag tog upp med nerlägg i en kurva vill jag påstå att det inte spelar någon roll om du har abs eller inte. Bromsar du vid nerlägg blir resultatet detsamma, med ABS eller inte - hojen går rakt fram. Rätta mig gärna om jag har fel. Visst går det att bromsa lite, men om man tvärnitar reser hojen sig upp.

Sen är det självklart skillnad om man ska bomba grusfri bana eller köra grusväg. Men som SGM säger, se det som ett hjälpmedel, förlita dig inte på ABS:en.

Sen är det ytterligare skillnad på att låsa bromsarna och bromsa på sig. Visst är detta en tolkningsfråga eftersom att glaset alltid är halvfullt eller halvt tomt, men när jag hör någon säga att de bromsade på sig innebär det att de bromsade åt helvete för sent. Följder av detta kan självklart bli att man låser upp, men bromsar du för sent spelar det fortfarande ingen roll om du har ABS eller inte. Och ni som hävdar motsatsen kan ju bara kolla på exemplet när jag gick av på anderstorp - MED ABS. Jag bromsade för sent helt enkelt.

Du har fortfarande en viss vikt som ska från x-hastighet till 0, och enligt fysikens lagar går det inte att bromsa senare än vid en viss punkt. Går man förbi denna punkten kan du skicka din abs åt hå-vete.

Dessutom, vad jag vet är inte ABS optimalt på grus (inte skrivet i sten) eftersom att när du bromsar sjunker hjulet ner i grusen, låser och ABS:en släpper, för att sedan gå in igen när hjulet rullar - dvs längre bromssträcka.

Vill Anthony ha ABS ska han självklart ha det, det missunnar jag inte honom, men det är fortfarande ett HJÄLPMEDEL.

Handlar inte om att någon är "förståsigpåare"

Om du har läst vad jag har skrivit så har jag Aldrig sagt att ABS är dåligt på något sätt.
Bara att det är överskattat, men ett bra komplement / hjälpmedel.

Oavsett årstid eller väglag så är det fortfarande ett hjälpmedel, eller?

Och vad gäller roadracing stjärnor kommer jag nog aldrig sikta på. Då hade jag valt en annan hoj än Touring

Åter till ämnet Anthony, jag tycker du ska välja en hoj MED ABS.
Men, du ska ha med dig att det inte är någon mirakel produkt.

Du som vill ha säkerhet Anthony ska ju självklart titta på en BMW C1....Den har ju fö fan ROLLCAGE!!
bmws.jpg

Annars finns Piaggio Mp3 med ABSmp3_400blue.jpg

Bara lite om ABS som ett inlägg i debatten som jag hittade när jag letade info om Hondan.
Jag tror alla hojar kommer att ha det inom en snar framtid, precis som alla bilar har det. ABS hjälper alla oss mediokra förare att bli lite mindre dåliga.

Last year I had the grand opportunity to sample Honda’s new Combined-ABS for sportbikes when I test rode the 2009 CBR600RR C-ABS at Honda’s private testing facility.
I couldn’t say enough good things about the new system, as you can read here in our 2009 CBR600RR C-ABS Review. However, we forsook using the CBR1000RR with C-ABS in last year’s liter battle. That meant I was the only rider here to have had the pleasure or riding the computer-controlled ABS for Honda supersports.

This year we seized the opportunity to ride the C-ABS-equipped thousand, giving Kevin Duke his first taste of the system.

“The Combined part of the C-ABS works really well on the track,” remarked KD on his first experience with the linked anti-locks.

This was Duke Danger’s first crack at Honda’s new ABS for its supersports machines. Duke came away very impressed with the brake system’s seamless performance and composure it brings to the chassis during heavy braking.

“Hard-braking situations that would have other bikes wagging their back ends during corner entry were utterly composed with the CBR’s system. The way the addition of a slight amount of rear brake settles the chassis when braking provides a feeling of security, regardless of the safety aspects of the ABS part of the system. If I were in the market for a CBR1000RR, I wouldn’t hesitate to choose the C-ABS version.”

http://www.motorcycle.com/manufacturer/honda/2010-honda-cbr1000rr-cabs-review-89260.html

Bland de första hojarna med ABS var Yamaha FJ1200.
Peter Skjöld provkörde.
Han ansåg att hojjen bromsade bättre än han själv.
ABSsystemen har blivit bättre.
Har förarna blivit bättre än Peter?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti