Val av ny hoj (bomba gärna med humor)

Hade sagt honda cbr600rr men bil o sport vill inte ens försäkra min:p 75000:- trafik försäkring:;) som hittat!
 
Visst är ABS bra, det är ju utvecklat för att underlätta för föraren vid knepiga situationer. Men jag hävdar fortfarande att det inte "räddar liv" på det sätt som många påstår.

I exemplet jag tog upp med nerlägg i en kurva vill jag påstå att det inte spelar någon roll om du har abs eller inte. Bromsar du vid nerlägg blir resultatet detsamma, med ABS eller inte - hojen går rakt fram. Rätta mig gärna om jag har fel. Visst går det att bromsa lite, men om man tvärnitar reser hojen sig upp.

Sen är det självklart skillnad om man ska bomba grusfri bana eller köra grusväg. Men som SGM säger, se det som ett hjälpmedel, förlita dig inte på ABS:en.

Sen är det ytterligare skillnad på att låsa bromsarna och bromsa på sig. Visst är detta en tolkningsfråga eftersom att glaset alltid är halvfullt eller halvt tomt, men när jag hör någon säga att de bromsade på sig innebär det att de bromsade åt helvete för sent. Följder av detta kan självklart bli att man låser upp, men bromsar du för sent spelar det fortfarande ingen roll om du har ABS eller inte. Och ni som hävdar motsatsen kan ju bara kolla på exemplet när jag gick av på anderstorp - MED ABS. Jag bromsade för sent helt enkelt.

Du har fortfarande en viss vikt som ska från x-hastighet till 0, och enligt fysikens lagar går det inte att bromsa senare än vid en viss punkt. Går man förbi denna punkten kan du skicka din abs åt hå-vete.

Dessutom, vad jag vet är inte ABS optimalt på grus (inte skrivet i sten) eftersom att när du bromsar sjunker hjulet ner i grusen, låser och ABS:en släpper, för att sedan gå in igen när hjulet rullar - dvs längre bromssträcka.

Vill Anthony ha ABS ska han självklart ha det, det missunnar jag inte honom, men det är fortfarande ett HJÄLPMEDEL.

ABS kan rädda liv, det kan rädda från invaliditet eller en lång sjukskrivning, vad har det med saken vad den räddar för något, ABS hjälper, det är ett hjälpmedel att underlätta för en förare att klara upp en risksituation under panik, så att det går bättre. ABS i sig själv räddar inte liv nej!

Och det med att bromsa med nerlägg är ett JÄVLIG bra exempel! Ja du har rätt i att hojen reser sig upp vid inbromsning, men....du ligger på nerlägg, bromsar så mycket du törs(inte pallnit) och håller ner hojen....i detta läge är det jävligt bra med abs, du har ingen chans att låsa hjulet...menar kan en gp förare låsa ett framhjul så måste ju en gatförare kunna göra det? eller?

Och JA! abs hjälper inte om du bromsar för sent...eller?
Något kliver upp på vägen, du får panikbromsa...du märker att du inte kommer hinna stanna...vad gör du? Du försöker väja undan, med ABS kan du bromsa samtidigt som du styr undan, till skillnad mot om du inte har det för då måste du släppa bromsen innan du väjer undan. Alltså i det läget är abs jävligt bra....

Vad är det jag menar egetligen då? jo........här kommer ett litet , hyfsat klokt svar(22 år av Cross, enduro och Landsvägsåkande) Man bromsar inte för att sanna innan ett hinder man bromsar för att få ner farten så att man hinner väja eller få så liten skada som möjligt!

Och vad fan är det för jidder du skriver om att bromsa på grus? Sand visst djup lös sand, typ sahara där kan det nog vara en fördel utan abs, men det ska jag ändå låta vara osagt.
 
Handlar inte om att någon är "förståsigpåare"

Om du har läst vad jag har skrivit så har jag Aldrig sagt att ABS är dåligt på något sätt.
Bara att det är överskattat, men ett bra komplement / hjälpmedel.

Oavsett årstid eller väglag så är det fortfarande ett hjälpmedel, eller?

Och vad gäller roadracing stjärnor kommer jag nog aldrig sikta på. Då hade jag valt en annan hoj än Touring

Åter till ämnet Anthony, jag tycker du ska välja en hoj MED ABS.
Men, du ska ha med dig att det inte är någon mirakel produkt.

precis som du säger så är det ett hjälpmedel, vad skulle det annars vara. Alla tillval, antispinn, antisladd, ABS osv är ju hjälpmedel, för alla oss andra som inte har kört hoj så länge så att vi kan bromsa superbra i 100% av uppkomna situationer.
 
Last edited:
intressant jämförelse

Skulle inte kalla det en jämnförelse.
Att Abs är bra i regn och grus är det ingen som har motstridigt men
gör om brommsningarna på torrt underlag och med en förare som kan bromsa och inte ett rickspucko som bara nyper fram och bak allt vad han kan.
Syns ju klart och tydligt med att killen inte ens försöker undvika att låsa hjulen.
Men skit samma, Står ju ganska klart att Anthony inte kommer att titta åt en hoj utan Abs så tycker vi kan lägga ner hela diskutionen.
Skulle själv gärna ha det på min men då vill jag kunna koppla bort skiten också.
Men tractioncontroll..Det vill jag fan ha!
 
Skulle inte kalla det en jämnförelse.
Att Abs är bra i regn och grus är det ingen som har motstridigt men
gör om brommsningarna på torrt underlag och med en förare som kan bromsa och inte ett rickspucko som bara nyper fram och bak allt vad han kan.
Syns ju klart och tydligt med att killen inte ens försöker undvika att låsa hjulen.
Men skit samma, Står ju ganska klart att Anthony inte kommer att titta åt en hoj utan Abs så tycker vi kan lägga ner hela diskutionen.
Skulle själv gärna ha det på min men då vill jag kunna koppla bort skiten också.
Men tractioncontroll..Det vill jag fan ha!

bara en liten fråga barris :D Varför ska du kunna koppla ur den?
 
Stoppies såklart:cdevil

Nu hade du otur när du tänkte igen. ABS hindrar dig inte från att göra stoppies...Jag vill se dig göra stoppies med låst framhjul :P. ABS hjälper ju till att inte låsa hjulet, men den hindrar ej från att lyfta bakhjul.

TANKEVURPA!
 
Sigh fråga villken stuntare som helst.
Alla kommer säga till er att systemet försvårar stoppies AVSEVÄRT..speciellt om du ska göra långsamma stoppies.
POÄNGTERAR IGEN ATT JAG INTE PÅSTÅR ATT DET EJ GÅR! Dock blir det svårare.
Så nej jag TANKEVURPADE inte.
Men inte lönt att skriva nått här för ni vet ju allltttt om Abs för det har tyska wolfgang sheiseschmitt talat om för er.
 
Last edited:
Sigh fråga villken stuntare som helst.
Alla kommer säga till er att systemet försvårar stoppies AVSEVÄRT..speciellt om du ska göra långsamma stoppies.
POÄNGTERAR IGEN ATT JAG INTE PÅSTÅR ATT DET EJ GÅR! Dock blir det svårare.
Så nej jag TANKEVURPADE inte.
Men inte lönt att skriva nått här för ni vet ju allltttt om Abs för det har tyska wolfgang sheiseschmitt talat om för er.

Ja kan nog försvåra vid långsamma stoppies för framhjulet kanske ligger närmare gränsen då, och nej ajg lysnar inte på nån tysk, men lysnar på bekanta som kör hojar med abs och har provat göra stoppies med det.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top