Val av ny hoj (bomba gärna med humor)

...så den får inte kosta något, men den skall vara kul? :hihi Good luck....om du inte får en vettig premie ens på en 690.
Kollat offroadförsäkringen som bilsport&mc har på en sådan..?

BMW...? Ja-nej... Då blir man påprackad korvätarvisir...dit vill ingen i sina sinnens fulla bruk.

...så den får inte kosta något, men den skall vara kul? :hihi Good luck....om du inte får en vettig premie ens på en 690.
Kollat offroadförsäkringen som bilsport&mc har på en sådan..?

BMW...? Ja-nej... Då blir man påprackad korvätarvisir...dit vill ingen i sina sinnens fulla bruk.

ähh kul kan man ha på mycket :P en 690 smc kan man ju offroad förs men det kan man inte med duke:en längre:mad::mad: kravet på bilsport är inte hugget i sten med ABS-kravet är hugget i sten, titan, unobtanium ifrån pandora.

..tror du får börja med att fundera över hur du vill nyttja hojen. :) Det får leda till en lista...är du allvarlig med dina krav så blir det ingen rolig hoj - så frågan måste bli - varför vill du köra hoj, och vad skall den användas till?

Motorcyklar är inga sparbössor man väljer med hjärnan, det är en lyxutgift..

..tror du får börja med att fundera över hur du vill nyttja hojen. :) Det får leda till en lista...är du allvarlig med dina krav så blir det ingen rolig hoj - så frågan måste bli - varför vill du köra hoj, och vad skall den användas till?

Allt det där skriver jag under på till 100%, frågan är lite fel ställd från början.

"Vilken hoj skall jag välja om jag vill komma billigt undan men inte ha speciellt roligt på?"

Jupp svårt att äta kakan och behålla den som man säger..:ätapiller

håller jag inte nödvändigtvis med om. ABS är krav som ajg absolut inte kommer vackla på då abs kanske hade kunnat rädda mig ifrån min olycka ijol ( var ju däckspår så nått hjul har jag låst inget snack om saken. egentligen handlar det mest om en allaround hoj för gatbruk, jag sitter med ett leende på läpparna bara av att köra hoj oavsett om det är på bana eller påväg till jobbet. hade det kommit en lag på att endast glidare fick lov att framföras på allmän väg hade jag skaffat en sån för att kunna köra hoj på allmän väg. xt660x:en som jag kraschade var riktigt rolig att köra å funkade som en allaround hoj. men den saknar ju abs så den är ju utesluten. om jag skulle skaffa en renodlad banmaskin hade det blivit en galen banpreppad motard.

men en liten motfråga då. hur tänker ni just när det gäller en rolig hoj?

liten notis. jag började min mc karriär som student å hade sjukt roligt (tyvärr var ju min hoj allt annat än tillförlitlig) och som student har man inte världens bästa ekonomi direkt.

Alla hel försäkringar som idag ligger under 10 lakan om året är överkommet.
Klarar man inte det rent ekonomiskt ska man nog tänka om lite.
Då får man kanske nöja sig med en (i mina ögon) "tråkig" hoj.

XTn var ju billig men kanske inte så rolig, jag har dock testat med andra pipor, PC5 och DNA steg 3 och det är brutal skillnad!
Nackdelen är ju att hojen ändå inte är den vassaste men den hänger ju med iaf och du vet ju att den är billig, under 3K för en helförsäkring är ju allt annat än dyrt?
Desto mer pengar att lägga på annat?

XTn var ju billig men kanske inte så rolig, jag har dock testat med andra pipor, PC5 och DNA steg 3 och det är brutal skillnad!
Nackdelen är ju att hojen ändå inte är den vassaste men den hänger ju med iaf och du vet ju att den är billig, under 3K för en helförsäkring är ju allt annat än dyrt?

Nja. Det beror ju på. Ska man ha hojen för bruks skull eller för nöjes skull. Att köra hoj för skojs skull ÄR dyrt.

BMW F800r el S. Bra hoj som duger till lite av varje. runt 2500 hel/hel. Ca 90 pållar baktill. O just f 800r fick bra kritik för sina bromsar. ABS såklart. Japp, jag e partisk. En av dom bättre hojarna jag haft.

som sagt innan, hade xt:n haft abs hade jag köpt den direkt.

ABS är överskattat. På torr asfalt har min ABS aldrig gått in. Bara om det är blött eller grus på vägen.
Först måste man ha bromstekniken inövad ända in i ryggraden.

Den som tror att ABS löser alla bromsproblem är tyvärr lite ute och cyklar.
ABS är ett bra komplement, men har man inte en bra bromsteknik är olyckan framme lik förbannat tyvärr.

Om du bromsar med låsta hjul blir bromssträckan väldigt lång.
Bromsar du med ABS blir den absolut kortare.
Men om du bromsar maximalt UTAN att någon ABS går in eller att ett hjul låser sig blir bromssträckan alla gånger kortast.

Jag är inte ute efter att såga ABS funktionen för den kan vara bra många gånger. T.ex vid grusiga, blöta vägar eller annat skit på vägen.
Man ska bara ha med sig att den utför inga under.

Givetvis är det rätt med bromstekniken, men, visa mig den mc förare, eller bilförare för den delen, som i alla lägen använder "rätt" bromsteknik?

Alla, och jag menar alla, kommer någon gång att få panik i ett trängt läge. Och panikbromsa för att försöka undvika
en olycka. Det är en sak att vara kaxig på bana, där man är 100% fokuserad hela tiden. Men i trafik har du störningsmoment hela tiden.

Samma typ av argument gavs när ABS började införas på bilar. Jag behöver inte det, för jag har perfekt bromsteknik, och kan stå stilla fortare med den. Men titta på bilarna idag, hur många säljs utan ABS? Titta på de mest avancerade spotvagnarna? ABS? Yes Sir!

Jag har aldrig bromsat på mig när jag har varit beredd på en inbromsning men har bromsat på mig vid paniksituationer, och det är just där som abs räddar liv. marginalt bromsar du kanske kortare med abs med låser du hjulen samtidigt som du måste göra en undanmanöver är bromsträckan skitsamma

banhoj- inget abskrav
gathoj- definitivt, vem fan vet om ett rådjur står mitt i kurvan å man får panik

Se inte abs som en lösning, se det som ett hjälpmedel...det är inte bara bromsar man hanterar felaktigt när reflexerna träder i kraft.

Vad jag säger är, lite utbildning och insikt om vilka fel man gör i ett pressat läge är en bra start :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka