Vad tjänar svenne svensson?

Utan övertid, OB-tillägg och svartjobb?

(Vet att hantverkare ofta tjänar rätt bra, men...)

Ska man jämföra löner måste man räkna bort alla tillägg, övertid osv. Och även ta hänsyn till att tjänstemän sällan jobbar 40h/vecka. Skillnaderna är i varje fall larvigt små för att motivera högre kompetens i det här landet :(.

VS-montörer på ackord tjänade i snitt 213,50 kr/tim 2010. Det blir 430 000 i årslön. Har själv sett mätningar på byggen där de skramlat ihop uppåt 300 kr/tim vilket ger drygt 600 000 i årslön.

Internationellt sett tjänar svenska akademiker larvigt dåligt. Jurister ska vi inte tala om, nästan synd om dem som satsar 5+X år på det. Läkare etc blir man ju förhoppningsvis främst av andra skäl, men raden exempel är lite för lång.

Och jag tror inte att man måste byta bort allt mot polacker. Men det har skapats nåt samhälle där det är "fattigt" att inte ha 50" plasma som är max 2 år, en bil max 6 år gammal och åka 3 veckor till thailand varje år. Och det ska man liksom bara ha, oavsett om man inte slutfört grundskolan och jobbar deltid med uppgifter som inte kräver mer än att man är där.

Stora problemet som jag ser är att alla ska ha högskoleutbildning i vårat land idag. Men arbetare eller kontorsfolk utan högskola behövs tydligen inte mer. Så då sitter vi som land med bara akademiker 30år gammla och ingen arbetserfarenhet som inte kan något och tillgången på dessa är enorm och ger då arbetsgivaren en fördel och han kan skambuda på lönen, någon hugger förr eller senare.
När vi la ner yrkesskolorna så fick vi i och med våra kära akademiker en hantverkarbrist, här kan arbetaren välja och vraka bland jobben och det trissar självklart upp lönerna.
Det är vår forna sossepolitik som skapat detta alla ska ha lika, hantverkare är fult och högskola är ett måste. Att tillgång efterfrågan alltid lyder var något dom glömde bort.
Det är en enorm efterfrågan på bra hantverkare därför tjänar vissa mer än högskolefolket.

Själv så är jag 30+ och har över 10 år i branschen, tjänar bra och känner att livet är underbart som tjänsteman. Jämfört med mina högskolebekanta, som pluggat och dragigt omkring i 10år, söker bara dom fina jobben dom inte får och klagar på allt och alla som faktist presterar. Dom har studieskulder och lägre pension, själv har man skrapat ihop en bra sudd på dessa tio år med extra tjänstepension och den vanliga statliga.
Frågan är vem som levt lyckligast när livet börjar ta slut. Nu leder nog jag.

Nu vill jag gärna själv veta vad NI jobbar, ni som skriver att ni jobbat upp er utan högskoleutbildning. Det är högst intressant för mig som nyligen hoppade av högskolan och letar jobb. Alla pratar om deras löner, för mig är kombinationen bra jobb / lön det som är viktigt. Ett sämre jobb kan jag trivas mer på om lönen är bättre, och vice versa.

Låter mycket märkligt.

Nästan alla mina bekanta över 30 bast tjänar över 30papp. Min käre far som jobbar på kommunal gymnasieskola tjänar till och med strax över 30k.

Konsulter, civilingenjörer och ekonomer tjänar väl normalt över 30? Det gör mina närmsta inom den yrkeskategorin.

Ingenjörer har kass lön enligt mig, 30 är långt ifrån ingångslön iallafall... gissar på runt 25-27 i månaden.

För att svara på din fråga skulle jag tycka att en normalt sett, hög lön för någon utan utbildning, och som inte jobbat sig upp till mer ansvar såsom gruppledare/enhetschef el.dyl borde ligga runt 18-22. Runt 24-27 med mer erfarenhet, lite personalansvar och annat utan utb.

Jag hade motsv. 17,5 som lagerråtta anställd av ett värdelöst bemanningsbolag som sommarjobb.. Fast anställda där hade same same.. Nån krona mer med truckkort.

Generellt ger fysiska arbeten mer än okvalificerade kontorsjobb (vad jag erfarit iaf).

Håller med här!

Last edited:
Ingenjörer har kass lön enligt mig, 30 är långt ifrån ingångslön iallafall... gissar på runt 25-27 i månaden.

Beroende på vilken typ av ingenjör, men 25-30 är rätt normalt

Pengar är kul att ha, men det allra viktigaste är att ha kul på jobbet..
Jag skulle aldrig ta ett slappt kontorsjobb för 40,000kr i månaden. Aldrig!

För att svara på din fråga skulle jag tycka att en normalt sett, hög lön för någon utan utbildning, och som inte jobbat sig upp till mer ansvar såsom gruppledare/enhetschef el.dyl borde ligga runt 18-22. Runt 24-27 med mer erfarenhet, lite personalansvar och annat utan utb.

Jag hade motsv. 17,5 som lagerråtta anställd av ett värdelöst bemanningsbolag som sommarjobb.. Fast anställda där hade same same.. Nån krona mer med truckkort.

Generellt ger fysiska arbeten mer än okvalificerade kontorsjobb (vad jag erfarit iaf).
Det är ju olika var i landet man jobbar men det där stämmer bra här iaf. 20K+ är vanligtvis en bra lön (med modifikation för vad man jobbar med), 18-20K är normalt och även vanligt som ingångslön. Det är dock inte helt ovanligt med löner ned mot 16-17K.

Jag känner ingen som tjänar över 30K som jobbar lokalt. Den som tjänar mest utan övertid eller liknande är industriarbetare som jobbar skift och tar in runt 28K (ej krav på utbildning). Med lite utbildning så ligger jobben utanför industri på runt 25K men naturligtvis finns ju även jobb på 30K+ men de är få om det är ren månadslön utan tillägg som räknas och du inte är någon form av högre chef.

Allt detta före skatt naturligtvis.

Jobbar som medicinsk sekreterare/läkarsekreterare/hälso-och sjukvårdssekr, kärt barn har många barn o titeln har diskuterats fram o tillbaka.

Ligger en bra bit över median med förmåner som t ex fria resor, sjukvård etc o har jobbat på både sjukhus, primärvård, röntgen, patologen, privat som offentlig verksamhet.
Accepterar inte de låga lönerna utan gör ngt åt det, t ex jobbat som bemaning för att få upp en bra grund.

Började min yrkesbana som kanslist vid 16 år.

Last edited:
Och alla tjänar pengar på aktier eller poker. När hörde man senast någon som förlorade, teoretiskt borde det vara de flesta (som förloraralltså)

Nä.

Kolla med vilken duktig jurist, mediamänniska, konsult eller säljare så skall du se vad de tjänar.

Man kommer ingenstans genom att jobba hårt. Man kommer någonstans genom att jobba smart.

Exakt. Egentligen behöver man inget jobb alls. Finns massor med andra sätt att tjäna pengar på.

Last edited:
Enligt SCB tjänar en ingenjör följande i Västsverige:

Genomsnittlig månadslön (tid och prestationslön), tjänstemän privat sektor (SLP), kronor efter region, yrkesgrupp (SSYK), kön och tid - 2009

SE23 Västsverige
311 ingenjörer och tekniker
män 32200 kr/mån

Det går även att söka på ålder.

Genomsnittlig månadslön (tid och prestationslön), tjänstemän privat sektor (SLP), kronor efter yrkesgrupp (SSYK), ålder, kön och tid - 2009

25-29 år män 27000 kr/mån
30-34 år män 30500 kr/mån

Enligt SCB tjänar en ingenjör följande i Västsverige:

Genomsnittlig månadslön (tid och prestationslön), tjänstemän privat sektor (SLP), kronor efter region, yrkesgrupp (SSYK), kön och tid - 2009

SE23 Västsverige
män 32200 kr/mån

Det går även att söka på ålder.

Genomsnittlig månadslön (tid och prestationslön), tjänstemän privat sektor (SLP), kronor efter yrkesgrupp (SSYK), ålder, kön och tid - 2009

25-29 år män 27000 kr/mån
30-34 år män 30500 kr/mån

Median eller medel?

Nu vill jag gärna själv veta vad NI jobbar, ni som skriver att ni jobbat upp er utan högskoleutbildning. Det är högst intressant för mig som nyligen hoppade av högskolan och letar jobb. Alla pratar om deras löner, för mig är kombinationen bra jobb / lön det som är viktigt. Ett sämre jobb kan jag trivas mer på om lönen är bättre, och vice versa.
Jag har inte tagit min examen, men jag snackade mig in på ett sånt jobb ändå. Sålde mig själv billigare än snittet, har jag lite hastigt och lustigt höjd min lön till medianen. ;)

Högskolestudierna är bara för att förbereda sig på att lära sig på riktigt, varken mer eller mindre. Och om man är munvig kan man oftast snacka sig in på rätt många kul jobb.

Last edited:
Hypen med utbildning tycker jag har gått lite väl långt. Visst, är du läkare, ingenjör, eller liknande så är utbildning vitalt, men när det gäller tjänstemän så verkar en del tycka att utbildning är "allt".

Det jag sett hos anställda i 30-årsåldern är att de som pluggat tills de var 25-26 är näst intill odugliga jämfört med de som enbart läst en högskoleutbildning. Tog de dessutom något sabbatsår mellan gymnasiet och högskolan så har de oftast haft en högre intresse under sin utbildning och kan bidra ännu mer till företagets välmående.

IMHO, för mycket studerande slutar lätt med en "jag har ju en MBA, DR, whatever titel, så jag måste inte slita så hårt på jobbet, eftersom jag ändå lätt kan få ett annat jobb". Den där berättigadementaliteten retar mig till förbannelse.
Jobba, slit, och ta på dig uppdrag som andra tycker de är för bra för, så kommer återbäringen i form av befodringar och lönehöjningar som ett brev på posten.

Om du nu inte jobbar i Sverige vill säga. Isf skulle jag rekommendera att du blir fackligt aktiv och på så sätt kan undvika att göra ett vettigt handtag resten av ditt ynkliga liv.

Håller med helt, sjukt bra inlägg. :mattias

Nä.

Kolla med vilken duktig jurist, mediamänniska, konsult eller säljare så skall du se vad de tjänar.

Exakt. Egentligen behöver man inget jobb alls. Finns massor med andra sätt att tjäna pengar på.

"Mediamänniska", som om de tjänade bra. :lol Inte ens programledarna har ju en anständig lön.
Konsulter, vilka är de? Alla som ingen vill ha på heltid? :confused:

Last edited:
Jag fick ett ryck efter att ha gjort lite pseudokarriär.. Och har satt mig i bänken och läser in vad som lutar åt en dubbelexamen just nu, snart 30 år gammal. Mest för att jag hittade mitt "drömjobb" och saknade kompetensen för det. Men även för att kunna hålla en viss standard i livet.

Känns faktiskt orättvist att kunna tjäna så pass nära samma pengar på att snusa sig genom första halvan av gymnasiet och bygga badrum som blir försäkringsärenden inom 5 år.

Internationellt sett tjänar svenska akademiker larvigt dåligt. Jurister ska vi inte tala om, nästan synd om dem som satsar 5+X år på det. Läkare etc blir man ju förhoppningsvis främst av andra skäl, men raden exempel är lite för lång.

Vi diskuterar på allvar att flytta några år efter att jag är klar. Försöka komma in på nåt bolag med internationell bas och skrapa åt sig utlandstjänst.

Sen är inte jag pengakåt in absurdum, alls. Vill egentligen mest jobba så lite som möjligt med bibehållen standard. Men det känns stört att veta att man haft kanske 50% mer om man jobbar i frankrike eller USA för att göra samma sak.

Och jag tror inte att man måste byta bort allt mot polacker. Men det har skapats nåt samhälle där det är "fattigt" att inte ha 50" plasma som är max 2 år, en bil max 6 år gammal och åka 3 veckor till thailand varje år. Och det ska man liksom bara ha, oavsett om man inte slutfört grundskolan och jobbar deltid med uppgifter som inte kräver mer än att man är där.

Jag ser inget fel att ha de jobben, men det är jobb som antingen ska till dem som är "mellan jobb" (jag hade lätt tagit whatever om jag blivit arbetslös) eller de som faktiskt valt att ha fritid och slippa tänka på jobbet när de går därifrån. Jobbet behöver göras, och det kommer alltid finnas de som nöjer sig med det och inte vill gå vidare. Men då ska man heller inte kräva att leva som en VD och semestra i Troppan och åka ny Audi med kebab-fälgar.

Mycket bra inlägg! :tummenupp

Håller med helt, sjukt bra inlägg. :mattias

"Mediamänniska", som om de tjänade bra. :lol Inte ens programledarna har ju en anständig lön.
Konsulter, vilka är de? Alla som ingen vill ha på heltid? :confused:

Konsulter är väl snarare de som alla vill ha men som de får betala mycket för?

Det känns helt bisarrt att de som utbildar sig i Sverige tjänar så brutalt dåligt i jämförelse med andra länder.

Har en bekant som jobbar som organisationspsykolog i Norge. En organisationspsykolog tjänar normalt mellan 1"-1,5"NKR/år i Norge vilket motsvarar 1,2-1,8miljoner svenska kronor om året. I Sverige tjänar en sån ungefär 240.000–310.000/året i ingångslön. :näsblod
Nu kostar det mer att bo i Norge, men inte ens anmärkningsvärt i jämförelse.

Jag är helt övertygad om att den dåliga lönen i Sverige bottnar i en hög kostnadsbelastad invandring. I Japan åker man ut med huvudet före om man inte har en anställning. Det må vara ett brutalt sätt att sköta invandringen på, men det har också gjort att Japan är ett av de ledande tillväxtländerna.

Att fördela våra skattepengar på kostnadsbelastad invandring istället för vinstdrivande projekt (exempelvis behandla den stora bostadsbrist vi har) som i sin tur genererar högre BNP och ökad sysselsättning i landet, låter för mig som en korkad satsning. Men så flyr våra svenska ungdomar Sverige för att hitta jobb...

Last edited:
Japan är ett av de ledande tillväxtländerna.
.

"Fitch (Kreditvärderingsinstitut) konstaterar att Japan är en av världens mest skuldsatta stater, och utan en uthållig ekonomisk återhämtning och finanspolitisk konsolidering kommer statsskulden fortsätta att stiga.
..
..
Den japanska statsskulden nådde 201 procent av BNP i slutet av 2009, vilket är den högsta nivån av alla stater som bevakas av Fitch."

http://www.e24.se/makro/varlden/japans-kreditbetyg-hotat-av-vaxande-statsskuld_2003765.e24

Jag är helt övertygad om att den dåliga lönen i Sverige bottnar i en hög kostnadsbelastad invandring...

Förklara gärna hur invandring skulle påverka lönesättningen hos privata företag?!

Har du låtit Maggan stå för räknandet?
http://www.youtube.com/watch?v=pPpcdTzALWE

Last edited:
Den här tråden har ballat ur helt!

Att ingen har beflitat sig om att höra med källan.
Jag känner svenne svensson och ställde följdaktligen frågan direkt till honom. Hans svar var lika kort som uttömande, nämligen; "För lite".

Det finns skillnader på välutbildade och välutbildade.

Det finns dom som utbildar sig till det dom absolut vill jobba med för det verkar as-charmigt, då brukar det också finnas några hundra till med identisk utbildning som söker tjänsterna = "låg" lön.

Sen finns det dom som utbildar sig till något för att dom vet att dom kan håva in slantar med den utbildningen.

Sen finns det även lågutbildade som tjänar fina pengar på tex industrijobb, däremot kommer dom nog inte tjäna i närheten av dom summorna om just den fabriken lägger ner = osäkerhet.

Längst ner i kedjan finns xibalba.. :gråta

Utan övertid, OB-tillägg och svartjobb?

(Vet att hantverkare ofta tjänar rätt bra, men...)

Ska man jämföra löner måste man räkna bort alla tillägg, övertid osv. Och även ta hänsyn till att tjänstemän sällan jobbar 40h/vecka. Skillnaderna är i varje fall larvigt små för att motivera högre kompetens i det här landet :(.

Kan va endel övertid visserligen men försöker undvika de så gott de går så ja säger max 20h... Å ö-tid tar ja ändå ut i komp så de blir inte många kronor per timma... Inga andra tillägg eller svartjobb inräknat...

Förklara gärna hur invandring skulle påverka lönesättningen hos privata företag?!

Det finns väl minst två aspekter i det, den ena är att om det finns överskott på arbetskraft så sjunker lönerna. Eftersom gemene invandrare inte bryr sig så mycket om jobb så är den aspekten knappast valid, varför det istället handlafr om att ett land med hög invandrad arbetslöshet måste transferera väldigt mycket från alla som bryr sig om att arbeta till de nya svenskarna varför skattetryck ökar och med det kommer en våt filt över tillväxt och välstånd.

Nä, det brukar inte vara 100%, uppdragsgivare brukar vilja ha en på runt 150% så du har helt rätt...

Men inte tillräckligt gärna för att anställa vederbörande. :mattias

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey