Hypen med utbildning tycker jag har gått lite väl långt. Visst, är du läkare, ingenjör, eller liknande så är utbildning vitalt, men när det gäller tjänstemän så verkar en del tycka att utbildning är "allt".
Det jag sett hos anställda i 30-årsåldern är att de som pluggat tills de var 25-26 är näst intill odugliga jämfört med de som enbart läst en högskoleutbildning. Tog de dessutom något sabbatsår mellan gymnasiet och högskolan så har de oftast haft en högre intresse under sin utbildning och kan bidra ännu mer till företagets välmående.
IMHO, för mycket studerande slutar lätt med en "jag har ju en MBA, DR, whatever titel, så jag måste inte slita så hårt på jobbet, eftersom jag ändå lätt kan få ett annat jobb". Den där berättigadementaliteten retar mig till förbannelse.
Jobba, slit, och ta på dig uppdrag som andra tycker de är för bra för, så kommer återbäringen i form av befodringar och lönehöjningar som ett brev på posten.
Om du nu inte jobbar i Sverige vill säga. Isf skulle jag rekommendera att du blir fackligt aktiv och på så sätt kan undvika att göra ett vettigt handtag resten av ditt ynkliga liv.