Lou siffer
officiellt lammkött
åt helvete för lite.. 7-16 hamsterhjulet tär redan..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
1. Äg ditt boende
2. Lev konstant under dina tillgångar
3. Spara/amortera minst 10% av inkomsten
4. Lägg pengar på det som ger dig nåt, och räkna alltid alternativkostnaden. "Om jag cyklar till krogen istället för att ta taxi ikväll kan jag köpa 8 mil hojåka för mellanskillnaden" osv
Du har ju redan fått svar. Vad väntar du på?
Bättre tider, dessutom så bara för att du är nöjd så kanske inte jag är nöjd??
Har läst lite gran i tråden nu och tycker att den känns lite som typ "Sporthoj i ett nötskal" såååå jävla 2010 på nåt sätt!
På Flashback har alla stora snoppisar, på sh har alla stora plånkor![]()
I alla ekonomitrådar är du.
1) Äg ditt boende är få förunnade som inte sålt en 08-lägenhet i högkonjunktur.
(näe låna av banken är hyra)
2) Varför tipsar du om det när du pluggar och köper en ny BMW?
3)Jo det är lätt att göra om man inte köper nya BMWs hela tiden.
4)Ungefär som 10 bandagar när man pluggar och får ut 0kr under sommarmånaderna?
![]()
Det handlar om prioriteringar. Av Hunds tips är att äga sitt boende prio ett. Boendet är en investering, även om du lånar till den. Du amorterar samtidigt som inflationen äter upp delar av ditt lån. Att hyra är aldrig ett ekonomiskt bra val på sikt.
Äga boende. Hus e den sämsta boendeform jag bott i. Behövs en jäkla buffert för det e alltid ngt som ska fixas (o på grund av det många sömnlösa nätter.) Det ska underhållas o tar på min tid. Näe tacka vet jag hyresrätt (under förutsättning att hyresvärden e bra o våran e väldigt bra1. Äg ditt boende 2. Lev konstant under dina tillgångar.
3. Spara/amortera minst 10% av inkomsten
4. Lägg pengar på det som ger dig nåt, och räkna alltid alternativkostnaden. "Om jag cyklar till krogen istället för att ta taxi ikväll kan jag köpa 8 mil hojåka för mellanskillnaden" osv
De jag känner som har det bra kan inte grupperas efter inkomst, utan om hur de spenderar. Vissa lever med väldigt hög standard, reser, bor sjysst osv.. Utan att ha särskilt bra inkomster. Medan vissa som tjänar riktigt bra aldrig verkar ha råd med nånting öht.
Det där är inte lön, det är bidrag.Jag tjänar ca 14000 före skatt per månad, kan lyckas komma upp i strax över 10 efter om jag jobbar över en del.
Ensam anställd bilmek på liten verkstad...
åt helvete för lite.. 7-16 hamsterhjulet tär redan..
Äga boende. Hus e den sämsta boendeform jag bott i. Behövs en jäkla buffert för det e alltid ngt som ska fixas (o på grund av det många sömnlösa nätter.) Det ska underhållas o tar på min tid. Näe tacka vet jag hyresrätt (under förutsättning att hyresvärden e bra o våran e väldigt bra) Bara ringa om ngt går sönder. Slipper massor me utgifter o kan nu lägga pengarna på trevligare saker
trångt bor jag inte vilket många automatiskt tror bara för att man bor i hyresrätt.
Vet många dom gått brakförlust vid försäljning av sina hus.
Well, man kan ju äga sin lägenhet också.
Jag tjänar pengar varje år bara på att bo.
Det kan vara så, men inte givet för alla.
Nu är jag ingenjör och inte ekonom, men åas utan lån, tom studielånet är återbetalt för många år sedan.
Jag har rest en del... och i närområdet kan jag tex referera till de övergivna nybyggda villaområden jag såg 2010 i tex förstäderna till Vilnius men även i Lettland. Hela områden som såg ut som Tjernobyl, helt öde, elen avstängd. Så gott som samtliga familjen vräkta med bolån i svenska banker. (Naturligtvis tror jag inte att vräkning var målet, värddjurets död är ju inte eftersträvansvärt... ens för en storbank.)
http://www.dn.se/ekonomi/swedbank-och-seb-dominerar-baltisk-utlaning
http://svt.se/2.132626/1.2012487/bankledningarna_sitter_kvar_-_trots_miljardforlusterna
Jag tror att syftet bakom bankernas taktik med amorteringsfria bolån till låg insats nu börjar visa sin rätta sida även här i Sverige. Först har man sått, nu är det dags att skörda...
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/banken-gor-ditt-bolan-extra-dyrt_5834743.svd
På det här viset kan nu ansvaret för att inte inte driva folk från hus och hem tippas över på staten.
Jag tycker iaf att unga par ska tänka efter en och två ggr innan man motiverar sin egen belåningsgrad med hur det ser ut för sina fd klasskompisar man ofta omedvetet jämför sig med. Har man gapat över för mycket är det uppenbart bättre att ha en hyreslya som jag, iaf i Sverige. Bankerna går alltid med vinst.
Just nu bor jag och pathfinder i 2 vån läg över 100 kvadrat med garage under mark mitt i stan.
Jävla tjat om anställning och gnäll på konsulter från dig sista tiden. Har du blivit sosse Mackan?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |