Vad tjänar svenne svensson?

"Fitch (Kreditvärderingsinstitut) konstaterar att Japan är en av världens mest skuldsatta stater, och utan en uthållig ekonomisk återhämtning och finanspolitisk konsolidering kommer statsskulden fortsätta att stiga.
..
..
Den japanska statsskulden nådde 201 procent av BNP i slutet av 2009, vilket är den högsta nivån av alla stater som bevakas av Fitch."

http://www.e24.se/makro/varlden/japans-kreditbetyg-hotat-av-vaxande-statsskuld_2003765.e24

Förklara gärna hur invandring skulle påverka lönesättningen hos privata företag?!

Har du låtit Maggan stå för räknandet?
http://www.youtube.com/watch?v=pPpcdTzALWE

Det du pratar om är den kris som den japanska staten hamnat i. Det har inte nämnvärt något med den internationella marknaden att göra. Men om du inte tror på att japan har haft en stor BNP-ökning kan du läsa Lennart Schöns bok, "Vär världs ekonomiska historia".

Men ta Sydkorea som exempel om du nu inte gillar Japan. Eller USA, som också har en tydligt reglerad invandringspolitik.

Nu talar jag inte om invandring som sådant, utan den kostnadsbelastade invandringen. Exempelvis analfabeter från nordafrika som, tyvärr, inte har mycket att ge för Sveriges tillväxt.

Men för att förklara det enkelt:

Kostnadsbelastad invandring belastar stadsbudgeten enormt ---> minskad investering ---> minskad BNP ---> Lågkonjunktur ---> minskad sysselsättning och lägre löner.

SLUTA SNACKA POLITIK!!!!!!!!!!!!!!!

Jag ville bara veta om svennes lön inte höra era teorier om invandring och japan och sånt skit.
Ni är fan för mycket OT, skapa en ny tråd om ni ska lalla runt. Sabba inte min.

Det tråkiga är att när man jobbar på samma arbetsplats så ska det inte skilja så mycket på lönen.De som är totalt värdelösa ska ha samma lön som de som kan sitt jobb.Tack så mycket facket:gnissla

Det tråkiga är att när man jobbar på samma arbetsplats så ska det inte skilja så mycket på lönen.De som är totalt värdelösa ska ha samma lön som de som kan sitt jobb.Tack så mycket facket:gnissla

Tror löneökningen blir 100kr jämför med att vara sämst på bygget och bäst..

Jag är allvarligt talat orolig för vilken lön jag kommer ligga på med den utbildning jag har...

Som fordonsmek är man inte direkt kvalificerad till så många jobb, som man skulle vilja.
Jag är heller inget läshuvud...

Tricket är väl att inte "bo ihjäl sig". Antar jag. Tar förmodligen lång tid innan man kan åka finhoj, då lån inte är ett alternativ.

Fan va jag gnäller.

Tricket är väl att inte "bo ihjäl sig". Antar jag. Tar förmodligen lång tid innan man kan åka finhoj, då lån inte är ett alternativ.
.

Skaffa flickvän direkkt! :tummenupp

Snordyrt att bo själv i etta.

Det är en jäkla skillnad på att tjäna bra och att tjäna mycket. Något som många glömmer.

Jag tjänar ca 14000 före skatt per månad, kan lyckas komma upp i strax över 10 efter om jag jobbar över en del.

Ensam anställd bilmek på liten verkstad...

Jag är allvarligt talat orolig för vilken lön jag kommer ligga på med den utbildning jag har...

Som fordonsmek är man inte direkt kvalificerad till så många jobb, som man skulle vilja.

Fan va jag gnäller.

Starta eget.
Har en kompis som inte har något läshuvud.
Faktiskt ordentligt dålig allmänbildning.
Lättlurad som faen (han trodde länge att jugoslavien var en by i afrika).

Men har affärssinne och fingrarnas intelligens.
Han har nu (39 år gammal) en bilverkstad med fyra anställda och god lönsamhet.

Starta eget.
Har en kompis som inte har något läshuvud.
Faktiskt ordentligt dålig allmänbildning.
Lättlurad som faen (han trodde länge att jugoslavien var en by i afrika).

Men har affärssinne och fingrarnas intelligens.
Han har nu (39 år gammal) en bilverkstad med fyra anställda och god lönsamhet.

Enda haken är att jag tappat intresset för fyrhjuliga grejer..

Men eget företag är ju nånting som givetvis går att satsa på. Frågan är ju vad som krävs, vad som måste offras osv.

Framförallt vilken inriktning, verkstad känner jag att det tar ett bra tag innan man kan ses som kokurrenskraftig.

Last edited:
Men eget företag är ju nånting som givetvis går att satsa på. Frågan är ju vad som krävs, vad som måste offras osv.

Farsan gjorde det "misstaget" att starta fabrik i mitten av 90-talet, höll i 5år och gav livslånga skulder.
Bara som en motvikt mot alla "du kommer ångra dig om du inte vågar satsa"-floskler.

En bilmek i grannbyn var i tidningen i veckan för att de hade satsat 10-tals miljoner på ny verkstad och utrustning, det är inte längre bara en skiftnyckel som behövs.

Fan va jag gnäller.

1. Äg ditt boende
2. Lev konstant under dina tillgångar
3. Spara/amortera minst 10% av inkomsten
4. Lägg pengar på det som ger dig nåt, och räkna alltid alternativkostnaden. "Om jag cyklar till krogen istället för att ta taxi ikväll kan jag köpa 8 mil hojåka för mellanskillnaden" osv

<<<<<<<<<

De jag känner som har det bra kan inte grupperas efter inkomst, utan om hur de spenderar. Vissa lever med väldigt hög standard, reser, bor sjysst osv.. Utan att ha särskilt bra inkomster. Medan vissa som tjänar riktigt bra aldrig verkar ha råd med nånting öht.

SLUTA SNACKA POLITIK!!!!!!!!!!!!!!!

Jag ville bara veta om svennes lön inte höra era teorier om invandring och japan och sånt skit.
Ni är fan för mycket OT, skapa en ny tråd om ni ska lalla runt. Sabba inte min.

Du har ju redan fått svar. Vad väntar du på?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman