Vad tjänar svenne svensson?

En kompis skrev detta som status på sin Facebook idag...

Eftersom jag jobbar med lönefrågor får jag ofta frågan hur mycket snittsvensken har i lön. - Folk har ofta en övertro på vad andra tjänar - lite matnyttig statistik:

Medianlön för svensk löntagare = 24500 kr/mån
Endast 10% av svenska löntagare har lön över 40 000 kr/mån
10 % av svenska löntagare har en lön under 19 300 kr/mån
...
Källa: Medlingsinstituets årsrapport 2010. Sid 102.

Det beror (som sagts) en del på var man bor.
I storstadsregionerna är lönerna högre, men även levnadskostnaderna.
Samma fenomen som lockar till Norge.
Åka dit och jobba ett tag = Bra idé.
Åka dit och bo = Ogenomtänkt.
Där jag jobbar nu (lågkvalificerat arbete på landsbygden) ligger vanliga industrinegerjobben på 21500 i månaden innan skatt.
Folk lever ganska gott på det.
Även om många har bisysslor (skog, lantbruk, handarbetspyssel) vilket jag knappt tror inverkar.
De pengar jag tjänar på skogen räknar jag som extrabonuspengar och spenderar på trams.
Andra återinvesterar alltihop.
Ett trevligt liv.

Beroende på livsåskådning kan det vara mer rättvist att jämföra hur mycket man tjänar per timme.
Att plocka ut mkt den 25:e är ju inte så svårt om pengar är ens drivkraft. Det är ju bara att jobba mer.

Jag fick höra i veckan att jag var en idiot som jobbade för så små pengar. Då ligger jag endå långt över medel lönen i landet och ungefär på snittet utav tjänstemän.
Men jag jobbar inte endast för pengen, jag jobbar väldigt mycket för att det är kul. Något den som idiot förklarade mej inte kunde begripa.

Nåja tur att alla inte är giriga, utan att vi som faktist trivs på jobbet finns, vi som inte ser den egna pengen i allt, utan jobbar för företaget och att alla andra mindre lyckligt lottade(på arbetsplatsen) kan få lite hjälp så vi jobbar som ett team inte individer som bara vill ha egen vinning framför glädge.

Så 80K är då för mycket för jantelagen, LR :gnissla

Japp. Men 79990 är helt okey, om du nu bor i sthlm eller Malå.
Nä men ens arbete ska inte gå ut på att du gör allt för din egen peng. Har du 100k eller 20 spelar ingen roll, det är tänket bakom. Man ska ha betalt för det arbete man gör, men att vara girig och göra allt för sin egen vinning blir bara fel.

Var glada att ni har en fast lön. Själv kan man lyfta allt mellan 5000kr och 50000kr netto per månad. Ingen jävla ordning alls. :mad:

Å andra sidan har det sin charm det också. I teorin finns varken undre eller övre tak egentligen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman