Men samtidigt. Är det inte motiverande nog att slippa slita sönder kroppen och bli tvungen att ta förtidspension?
Jag vet iaf vad jag väljer.
Visst. Finns också folk som vill att vi hellre byter ut knegaryrken åt polacker som jobbar för halva lönen så vi kan öka klyftorna.
Jag fick ett ryck efter att ha gjort lite pseudokarriär.. Och har satt mig i bänken och läser in vad som lutar åt en dubbelexamen just nu, snart 30 år gammal. Mest för att jag hittade mitt "drömjobb" och saknade kompetensen för det. Men även för att kunna hålla en viss standard i livet.
Känns faktiskt orättvist att kunna tjäna så pass nära samma pengar på att snusa sig genom första halvan av gymnasiet och bygga badrum som blir försäkringsärenden inom 5 år.
Internationellt sett tjänar svenska akademiker larvigt dåligt. Jurister ska vi inte tala om, nästan synd om dem som satsar 5+X år på det. Läkare etc blir man ju förhoppningsvis främst av andra skäl, men raden exempel är lite för lång.
Vi diskuterar på allvar att flytta några år efter att jag är klar. Försöka komma in på nåt bolag med internationell bas och skrapa åt sig utlandstjänst.
Sen är inte jag pengakåt in absurdum, alls. Vill egentligen mest jobba så lite som möjligt med bibehållen standard. Men det känns stört att veta att man haft kanske 50% mer om man jobbar i frankrike eller USA för att göra samma sak.
Och jag tror inte att man måste byta bort allt mot polacker. Men det har skapats nåt samhälle där det är "fattigt" att inte ha 50" plasma som är max 2 år, en bil max 6 år gammal och åka 3 veckor till thailand varje år. Och det ska man liksom bara ha, oavsett om man inte slutfört grundskolan och jobbar deltid med uppgifter som inte kräver mer än att man är där.
Jag ser inget fel att ha de jobben, men det är jobb som antingen ska till dem som är "mellan jobb" (jag hade lätt tagit whatever om jag blivit arbetslös) eller de som faktiskt valt att ha fritid och slippa tänka på jobbet när de går därifrån. Jobbet behöver göras, och det kommer alltid finnas de som nöjer sig med det och inte vill gå vidare. Men då ska man heller inte kräva att leva som en VD och semestra i Troppan och åka ny Audi med kebab-fälgar.