Vad ser du för film eller serie just nu?

Jag såg klart nya Ronja nyligen. Den var väl .. 'bra', men det var en hel del som fattades bl a manuset och skådespeleriet var lite dassigt, i klass med julkalendern tyckte jag.

Brukar du titta på julkalendern?
Jag är så illa tvungen då min tjej gärna vill, varje år. Dock inte alla avsnitt, bara tills rastlöshetens säkerhetsventil löser och den heta ångan blir störande.

... anar kommande frågor så jag förbereder; min Camilla är 55 år och nästan helt frisk mentalt, dock är hon kulturintresserad då hon arbetar på kommunens Kultur & Fritidsavdelning.

.. och nej, hon är så långt från 'woke' man kan komma. Men det talar vi inte högt om ute bland folk. Jag har alltid koppel och munkorg i beredskap.

Vill rekommendera Idiocracy (2006)

Vill också passa på och fråga om någon mer här upplever streamingtjänsterna Netflix, Disney .. m fl lite ostaibla, tycker dom hoppar över frames/bilder lite här och var så att filmen upplevs 'hacka'?

Vill rekommendera Idiocracy (2006)

Vill också passa på och fråga om någon mer här upplever streamingtjänsterna Netflix, Disney .. m fl lite ostaibla, tycker dom hoppar över frames/bilder lite här och var så att filmen upplevs 'hacka'?
Har det problemet på mer eller mindre alla kanaler (minst på SVT+TV4, mest på TV5 o 11). Tappar framförallt ljud mellan en upp till 15-20 sekunder). Har varit så sedan vi installerade fiber (till TV:n är allting trådburet från fiberboxen)

Har det problemet på mer eller mindre alla kanaler (minst på SVT+TV4, mest på TV5 o 11). Tappar framförallt ljud mellan en upp till 15-20 sekunder). Har varit så sedan vi installerade fiber (till TV:n är allting trådburet från fiberboxen)
Det låter konstigt tycker jag.
Jag har emellanåt sådana problem med Netflix och HBO. Men då är det frågan om någon tiondels sekund i bortfall av ljud och att bilden hackar till lite.
Och då har jag Wifi till TV:n.
SVT har jag aldrig upplevt något sådant och TV4 använder jag för lite för att uttala mig om pga all reklam.

Det är inte så att du bytte router i samma veva som du fick in fiber och det är någon inställning i routern som är fel. Alternativt att du använder den router du fick av leverantören. (dom brukar ofta vara enormt klena)

Det låter konstigt tycker jag.
Jag har emellanåt sådana problem med Netflix och HBO. Men då är det frågan om någon tiondels sekund i bortfall av ljud och att bilden hackar till lite.
Och då har jag Wifi till TV:n.
SVT har jag aldrig upplevt något sådant och TV4 använder jag för lite för att uttala mig om pga all reklam.

Det är inte så att du bytte router i samma veva som du fick in fiber och det är någon inställning i routern som är fel. Alternativt att du använder den router du fick av leverantören. (dom brukar ofta vara enormt klena)
Disney o MotoGP castar jag från datorn - funkar bra. Där går signalen från fiberboxen, tråd till routern, trådlöst till datorn osv.
TV-program övrigt går från fiberboxen, trådat till leverantörens router, trådat till TV:n
Så problemet kan mycket väl vara i leverantörens router (TV-box), men den är jag väl låst till (Bahnhof använder sig av Arris box/router)
Sedan spelar det mindre roll, jag tittar mycket sällan på kanaler med reklamavbrott och som jag sa så har jag få och korta avbrott på SVT+TV4

Vi kör från routern till Camillas dator, det funkar toppen att titta på t ex youtube i 1080p, men så fort det handlar om betaltjänsterna så börjar lagget och hackandet. Inget som direkt stör vanligt folk men jag är lite kinkig då jag är van vid flytande och mjuka filmer.

Om det "laggar" så finns det en mängd olika saker som kan vara fel. Hos nätleverantören eller hos dig själv. Vissa typer av streaming som förladdar strömmen, är mindre benägna att vara påverkade, medans de som har en mer eller mindre "live" ström visar strul för minsta lilla fördröjning i nätet. Det finns hundratals små skitsaker som kan påverka och behöver undersökas av någon som förstår och kan analysera trafiken och kontrollera inställningar i nätutrustningen. Men att ge generella råd såhär, är närapå omöjligt tyvärr.

Felen ligger inte hos streamingtjänsterna i alla fall och oftast inte hos de störra ISP:erna (IP-Only och när tjänsterna kommer via tex Bahnhof). Jag kör Ubiquiti-prylar hemma rakt av med fiberanslutning och sen nästan bara wifi till utrustningen - bara kabel till server och switcharna samt accesspunkterna. Har aldrig problem med att det hackar, inte ens under hård belastning.

Disney o MotoGP castar jag från datorn - funkar bra. Där går signalen från fiberboxen, tråd till routern, trådlöst till datorn osv.
TV-program övrigt går från fiberboxen, trådat till leverantörens router, trådat till TV:n
Så problemet kan mycket väl vara i leverantörens router (TV-box), men den är jag väl låst till (Bahnhof använder sig av Arris box/router)
Sedan spelar det mindre roll, jag tittar mycket sällan på kanaler med reklamavbrott och som jag sa så har jag få och korta avbrott på SVT+TV4
Jag vågar inte svara på exakt hur bra eller dålig Bahnhofs utlevererade routrar är men jag har svårt att se att dom skulle vara mycket bättre än någon annan leverantörs routrar. Vilket betyder att dom är ungefär i par med det billigaste tänkbara du kunde köpa för några år sedan som inte längre går att köpa för att det är förlegat.
Där är nog de olika leverantörerna ungefär lika.

De Routers jag har hemma som är från 2016 som numera inte får några uppdateringar för att dom är för gamla ligger nog i par med vad man kan förvänta sig från en leverantör idag.
Om du har fiber från bahnhof så behöver du inte använda deras router.
Jag har själv bahnhof och har aldrig använt någon router som jag fått från dom.
Jag har kopplat min egen router in i fiberkonvertern och kör via den. Inga ändrade inställningar förutom några få korrigeringar i brandväggarna och allt flyter på.

Jag kan inte garantera det men jag skulle misstänka att det är routern som är problemet i ditt fall. Köper du en egen bättre router så ska du kunna plugga in den mot fiberkonvertern och få bättre prestanda och mindre lagg.

Annars. Kontakta Bahnhof och kolla om dom kan lösa problemet åt dig. Dom brukar vara hjälpsamma. Dock kan dom ju ha svårt att arbeta runt begränsningar i prestandan på routern om den är för klen.

Alltså det är nog inget fel på bandbredden, kör jag t ex >speedtest< så ger den 256mbit ner, och ca 100mbit upp, vilket ju borde funka bra att streama video med 720p. Som sagt när jag jämför med youtube så blir det inga hack eller lagg alls. Så nåt är ju 'fel' på tjänsten från Disny.

Övrig info. Mitt hemnätverk ser ut som följer: WAN från väggjacket (typ RJ45) till Telenors egna router, sedan till #1 vår streaming-PC i sovrummet (1GB kapabel), och #2 till min PC i vardagsrummet, via en liten switch, också 1GB specad.

Supernatural *host*

Tramsiga karaktärer, tveksam handling, någorlunda fristående avsnitt om ca 40 min som förvisso känns längre. Det enda som egentligen talar för serien är att det finns 15 säsonger så den kanske blir bättre, kanske. Lite cliffhanger i grunden.

Säsong 1 snart klar //- - -

Jag kollar inte på något med Sven Wollter av princip men du har säkert rätt.
Har för övrigt för mig han är naken i den där så någon typ av trauma har jag.

Han är naken där, och det med besked.

Efter den rollen har han aldrig haft problem att få kvinnor.

Ser serien om Abba, ett Svensk fenomen som satt sina spår i historien, all credit till alla inblandade :hjarta

Benny alltså. Vilken musiker, människa och inställning till allting.

En av de riktigt stora genom tiderna även jämfört med titanerna inom den sk ”klassiska” musiken.

Håller Chess och Kristina från Duvemåla för att vara bland det bästa som skrivits musikaliskt sett.

Benny alltså. Vilken musiker, människa och inställning till allting.

En av de riktigt stora genom tiderna även jämfört med titanerna inom den sk ”klassiska” musiken.

Håller Chess och Kristina från Duvemåla för att vara bland det bästa som skrivits musikaliskt sett.
Det spelar ingen roll hur många år det gått, komponeringen och framförandet blir aldrig gammalt, precis som Ted Gärdestad / brorsan Kenneth.

Det spelar ingen roll hur många år det gått, komponeringen och framförandet blir aldrig gammalt, precis som Ted Gärdestad / brorsan Kenneth.

Dessutom - när han är ute och spelar med BAO får medmusikerna dela på gaget, han behöver inte mer pengar. När Gessle är ute med Gyllene Tider tar han 90% själv…*

*enligt vanligtvis välunderrättade källor i branschen

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...