Vad ser du för film eller serie just nu?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
"3 Body Problem" som precis kommit på Netflix ska tydligen vara intressant. Så pass att folk sträcktittar hela första säsongen på en dag. Jag noterar och ska ge mig på den under påsken...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En väldigt bra sak med de två serier jag just sett/ser, Supersex och Yellowstone, och detta är smått historiskt: mitt framför ögonen, som i ett trollslag, försvann woke. På Netflix. Det är smått oerhört. Inte en enda pekpinne, inte en enda kvotering, inte ens en läxa om moral eller ett "bredare perspektiv".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På tal om woke så såg jag precis Enter the dragon och där är en scen med en tjej som slår ner 5-6 topptränade fighters som jagat henne. Alltså i en film från 1973.

Jag reagerade inte på sånt förut, det kändes väl oftast mest bara uppfriskande på något sätt att se sånt ibland förut men idag är det inlagt massor av sånt i varenda jäkla film så att det bara står mig upp i halsen.

I James Bond som jag börjat se i kronologisk ordning och någonstans runt The spy who lovet me så börjar det bli acceptabla fightingscener. Biljakterna är väl det enda acceptabla där före.
Rent allmänt känns James Bond väldigt fåniga idag, man får nästan skratta varje gång han drar en oneliner till en tjej så vill hon helt plötsligt ligga med honom. Flera gånger i varje film.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Började med Ronja igår. Fanns det bra kommunikationer mellan Örebro och Abuja då?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Börjat kolla på Lucifer, inte jätteimponerad. Skapligt tillrättalagt och lätt tröttsamt hur polisen skall tänkas jobba.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Är lite kluven till det där med serier. När man hittat en bra serie är det lätt att bli helt trollbunden, men det är samtidigt också problemet. Har svårt att prioritera bort en massa annat för att lägga så oerhört många timmar på en serie. Hade föredragit att se en bra film emellanåt, men det har blivit allt svårare när streamingtjänsterna tycks fyllas upp av en stor mängd skitfilmer som mest verkar funka som utfyllnad, så jag ser oftast inte klart filmerna jag börjat titta på. Det är helt klart serier det satsas på och en serie som gått i flera säsonger utgör ju också någon slags (kommersiellt) bevis på att många tycker den är bra. Men det är ju det där med tiden.

Men 3 Body Problem tänkte jag faktiskt ge ett försök i påsk, då många rekommenderat den.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Min uppfattning är att de senaste 10 kanske 20 åren så har den samlade budgeten för filmproduktion flyttat från film till serie. Det kommer numera 0,5-1 bra filmer per år medan det kommer kanske 5-7 bra serier.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Börjat kolla på Lucifer, inte jätteimponerad. Skapligt tillrättalagt och lätt tröttsamt hur polisen skall tänkas jobba.

Jag brukar se ett avsnitt då och då ibland när kvällen är för kort för att se en hel film och tyckte den var rätt underhållande men jag ser det inte som nåt slags beskrivning av hur polisen jobbar utan mest bara som en tramsig komedi. Och det skadar ju inte att den är full av ögongodis.
Men som de flesta serier blir den efter ett tag bara upprepningar och jag är inne på femte säsongen fast jag egentligen tröttnat.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag brukar se ett avsnitt då och då ibland när kvällen är för kort för att se en hel film och tyckte den var rätt underhållande men jag ser det inte som nåt slags beskrivning av hur polisen jobbar utan mest bara som en tramsig komedi. Och det skadar ju inte att den är full av ögongodis.
Men som de flesta serier blir den efter ett tag bara upprepningar och jag är inne på femte säsongen fast jag egentligen tröttnat.
Nej jag vet men när en polis ringer en annan om ett mord som den skall "få" blir det ju tramsigt
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Jag hörde en Polis på radio uttala sig om diverse polis-filmer/serier och hur nära verkligheten de är. Mest långt ifrån verkligheten var Beck. Bra där för jag har alltid tyckt den serien är överreklamerad skit.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag hörde en Polis på radio uttala sig om diverse polis-filmer/serier och hur nära verkligheten de är. Mest långt ifrån verkligheten var Beck. Bra där för jag har alltid tyckt den serien är överreklamerad skit.
Kopps är nog mer rätt... :3freak
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag hörde en Polis på radio uttala sig om diverse polis-filmer/serier och hur nära verkligheten de är. Mest långt ifrån verkligheten var Beck. Bra där för jag har alltid tyckt den serien är överreklamerad skit.
Den är riktigt töntig förutom den med Gösta Ekman och Rolf Lassgård och Stina Rautelin.

Ska inte dra in politiken i denna tråd men man kan undra varför dessa serier, Beck/Wallander mfl, gjort allt för att vara så verklighetsfrämmande som möjligt de senaste 25 åren. Det är ju inte så det saknats uppslag i verkligheten att göra bra fiktion av.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
3 Body Problem: sett klart första säsongen på ett par dagar nu. Trevlig och lite annorlunda, men det finns frågor... några saker dyker upp som inte känns helt logiska eller får sin förklaring. Men det enda som jag retade mig på, var en fysikalisk företeelse i rymden - en projektil som knuffats iväg i en riktning, fortsätter i samma riktning om ingen ytterligare kraft påverkar den. Så var det inte här. Fysikern i mig skriker :gnissla:brynad
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top