Vad presenterades i Karlskoga idag?

Tjudra fast cykeln i en begagnad bromsbänk och varva till rödmarkeringen och mät bakom.
Motorn mäts belastad på ett jobbigt varvtal. Samma för alla och vårt kära förbund får hyra ut bänken.
Går att göra "hemma" vid ism bänkning. Alla blir glada. Biltema får en ny pryl att sälja.
Plus att man får en bänkning på köpet! Genialiskt! :D

Jag tycker man ska fundera på att mäta framför hojen istället därför att det är ett jäkla bekymmer med att avgassystemen inte mynnar på exakt samma ställe på alla hojar, så en hoj kan ju fördel för att avgassystemet är riktigt bort från mätaren, medan andra är riktade rakt emot.

Jag tycker man ska fundera på att mäta framför hojen istället därför att det är ett jäkla bekymmer med att avgassystemen inte mynnar på exakt samma ställe på alla hojar, så en hoj kan ju fördel för att avgassystemet är riktigt bort från mätaren, medan andra är riktade rakt emot.

Rikta det uppåt! Problem solved!:tummenupp

Men nu är det ju det maximala ljudtrycket man är ute efter att mäta och det får du aldrig genom att mäta framifrån.

Konstigt med alla bullervallar och plank vi bygger, bättre med en kork i avgasröret så låter inte trafiken (ironi).

Om jag har en elefant i min trädgård, som står och trumpetar hela tiden, stoppar jag då en kokosnöt i snabeln(avgasröret) åter ironi.

Varför mäta någon meter från motorcykeln, när problemet är grannarna, ni förare och publik störs ju inte.

Vi som jobbar med sådant här, tystar ju inte bullerkällan, utan gör åtgärderna vid grannarna som störs. Sätter in 3-4glasfönster, helt nya typer av härdat glas med laminat mellan glasen (mycket bra), bullervallar, planterar träd, blandar in gummi i asfalten, något som visat sig absorbera ljudet enormt bra (då kan du inte hålla mikrofonen i avgasröret, utan mäta på längre håll). Har tagit fram nya typer av enkla "plank", som bara består av en stålram med isolering mellan, det har gett väldigt bra resultat.

I princip alla åtgärder vi gör, utförs med hjälp av EU-bidrag!

Men vad vi inte gör är att fästa bullerskärmen på bilen:tungan

Konstigt med alla bullervallar och plank vi bygger, bättre med en kork i avgasröret så låter inte trafiken (ironi).

Om jag har en elefant i min trädgård, som står och trumpetar hela tiden, stoppar jag då en kokosnöt i snabeln(avgasröret) åter ironi.

Varför mäta någon meter från motorcykeln, när problemet är grannarna, ni förare och publik störs ju inte.

Vi som jobbar med sådant här, tystar ju inte bullerkällan, utan gör åtgärderna vid grannarna som störs. Sätter in 3-4glasfönster, helt nya typer av härdat glas med laminat mellan glasen (mycket bra), bullervallar, planterar träd, blandar in gummi i asfalten, något som visat sig absorbera ljudet enormt bra (då kan du inte hålla mikrofonen i avgasröret, utan mäta på längre håll). Har tagit fram nya typer av enkla "plank", som bara består av en stålram med isolering mellan, det har gett väldigt bra resultat.

I princip alla åtgärder vi gör, utförs med hjälp av EU-bidrag!

Men vad vi inte gör är att fästa bullerskärmen på bilen:tungan
Betalar du? Det blir väl kanske bara 20-30 mille kanske per bana.

Det är skillnad på statlig byggverksamhet som får sådana krav på sig och att det är en del av budgeten att upprusta runtomkringliggande byggnader. Sedan så vanligtsvis behöver du bullerskydda i ett kvarter. Här pratar vi om en upp till flera mils radie.

Betalar du? Det blir väl kanske bara 20-30 mille kanske per bana.

Det är skillnad på statlig byggverksamhet som får sådana krav på sig och att det är en del av budgeten att upprusta runtomkringliggande byggnader. Sedan så vanligtsvis behöver du bullerskydda i ett kvarter. Här pratar vi om en upp till flera mils radie.

Alla banor har ju inte samma förutsättningar för hur mycket som måste skyddas och det är definitivt inte så dyrt som du tror. Besiktigade ett färdigt plank igår, så kostnaden har jag nog väldigt bra koll på , då jag räknade /byggde jobbet:)

Det var bara ett tips, när du pratar med konsulter får du helt andra pris, de lägger i så mycket i priserna som inte behövs, främst för att sko sig själva. Kommunen hade en budget på 13miljoner, vi byggde för 4miljoner, så nu skall de fortsätta med mer plank de inte trodde de hade råd med.

Falkenberg behöver ju inte mycket, det är ju bara några få bostäder på ena delen som behöver skyddas, inte runt hela banan.
Ta det för vad det var , en ide' .

Last edited:
Alla banor har ju inte samma förutsättningar för hur mycket som måste skyddas och det är definitivt inte så dyrt som du tror. Besiktigade ett färdigt plank igår, så kostnaden har jag nog väldigt bra koll på , då jag räknade /byggde jobbet:)

Det var bara ett tips, när du pratar med konsulter får du helt andra pris, de lägger i så mycket i priserna som inte behövs, främst för att sko sig själva. Kommunen hade en budget på 13miljoner, vi byggde för 4miljoner, så nu skall de fortsätta med mer plank de inte trodde de hade råd med.

Falkenberg behöver ju inte mycket, det är ju bara några få bostäder på ena delen som behöver skyddas, inte runt hela banan.
Ta det för vad det var , en ide' .

Det är väl ett bra tips, du har väl givetvis presenterat tipset för de som driver/äger banorna med lite konstnadsförslag?

betalar du? Det blir väl kanske bara 20-30 mille kanske per bana.

... -- ..

Bifogat

• do-not-feed-the-trolls.jpg
    do-not-feed-the-trolls.jpg
    27.4 KB · Visningar: 55
I Lund kom man på ett klottersaneringsföretag med att dom gav bort sprayflaskor åt ungar för att klottra på stan.

Skulle inte förvåna ifall andra typer av företag ringer och klagar på på buller för att få fler kunder? Med tanke på vilka kostnader man betalar för konsulter osv innom det området.

Hur många bilägare "öppnar upp" sina avgasrör för att öka bullernivå och genomströmning?? Svar: max 1 av 100.
Hur många mc (sporthjar, eller glidare) gör samma sak?? Svar: majorteten.

Många MC på banan körs med icke orginalrör. En bra början kan vara att alla använder orginalrör vid tävlingar o träningar. Det ger kanske någon hästkraft mindre, men det är lika för alla.

T.ex så byts ljuddämparen på junior ninja 250 för att förbättra markfrigången något. Det sänder samtidigt en signal att det ok att sätta avgas- o ljudcertifiering ur spel till ungdomarna.
Det är viktigt för sporten att visa att man inte fösämrar avgasrening eller bullerdämpning m.m.

En bra början kan vara att alla använder orginalrör vid tävlingar o träningar. Det ger kanske någon hästkraft mindre, men det är lika för alla.

Exakt, lika för alla och att racing uppfyller samma krav som gata kanske ochså är bra ur allmänhetens synpunkt. Personligen tycker jag det är skit, men vill raca och är sjukt trött på allt jäkla ljudtrams! Lika bra att anpassa sig till verkligheten och sedan fokusera på något possitivt, lägg energin på att skriva possitiv info på hemsida, highsider ach andra ställen så att racingen lyfts fram istället!

Men det är säkert fel på mitt resonemang också...

Exakt, lika för alla och att racing uppfyller samma krav som gata kanske ochså är bra ur allmänhetens synpunkt. Personligen tycker jag det är skit, men vill raca och är sjukt trött på allt jäkla ljudtrams! Lika bra att anpassa sig till verkligheten och sedan fokusera på något possitivt, lägg energin på att skriva possitiv info på hemsida, highsider ach andra ställen så att racingen lyfts fram istället!

Men det är säkert fel på mitt resonemang också...

Men "allmänheten" skall också bli en inkomstkälla iform av publikintäkter och samt locka sponsorer att satsa på sporten. Det betyder att "allmänhetens" uppfattning av sporten är viktig.
Det finns väl inget media som vill lyfta fram en smutsig o bullrig sport som något positivt i Sverige. Ett sätt att minska dom negativa skriverierna är just att kunna visa på ett gediget miljöarbete runt tävlingarna. Oavsett om det gäller tävlingsfordonet eller verksamheten kring banan.

Last edited:
Är det inte fantastiskt hur vi tvingar bort en del av konceptet som byggt upp den skara av fans motorsporten har kvar idag? Ljudbilden runt en bana. Försvinner den, försvinner även del av intresset för sporten. Det är idag väldigt trist att se en prick långt bort åka fram och tillbaka på en bana, och att samtidigt ljudet försvinner så kan jag nästan lova att intresset att sitta som publik minskar ännu mer vilket ger ännu mindre intäkter.

Jag tror inte heller på att för att om fordonen låter mindre, att de som bor vid banan skulle komma till eventen och därmed ge större intäkter. That's BS så att säga.

Om en undersökning gjordes skulle det nog visa sig att 99% av de som faktiskt besöker evententet INTE ens bor i närmaste stad. För att det sänks några dB lär de inte besöka för det. De är ändå inte intresserade.

Det här är ett mupperi från miljöfanatikers och folk som bosatt sig vid en bana och som ångrat sig och inte vill flytta, som orsakar att en gammal folksport (motorsport) håller på att dö ut.

Sedan så, återigen en diskussion varför vi inte har publik. Det är ingen publiksport! Man får ingen adrenalinupplevelse av att sitta på en taskig bänk och se på RR idag. För långt ifrån, för tråkig racing för ofta, och ja ... inte barnvänligt.

Men "allmänheten" skall också bli en inkomstkälla iform av publikintäkter och samt locka sponsorer att satsa på sporten. Det betyder att "allmänhetens" uppfattning av sporten är viktig.
Det finns väl inget media som vill lyfta fram en smutsig o bullrig sport som något positivt i Sverige. Ett sätt att minska dom negativa skriverierna är just att kunna visa på ett gediget miljöarbete runt tävlingarna. Oavsett om det gäller tävlingsfordonet eller verksamheten kring banan.
Dom som tycker illa om RR/motorsport idag kommer inte påverkas av nån dB hit eller dit ute på banan, dom tycker illa om sporten som sådan. Dom kommer garanterat inte att vallfärda till banorna om racingen blev tyst, däremot tappar vi, precis som Swedie säger, den trogna skara som kommer idag.

Om nu ljudet är ett sånt problem, hur kommer det sig att varenda hårdrockskoncert, som låter betydligt mycket mer än vi, är slutsåld, men rid och hundsport, som är tämligen ljudlösa, har tämligen tomma läktare?

Dessutom är vissa ljud helt ok, motorvägar, idrottsanläggningar mm får väsnas hur mycket som helst, det har helt enkelt blivit accepterat i samhället. Ett stockholmsderby på Söderstadion, med en helikopter som hänger mitt ovanför i 4h, väsnas en hel del, och stör mig betydligt mycket mer än motorsport. Eller E4 som jag bodde granne med, och 73'an som jag bor granne med nu, tror knappast dom skulle ha "öppettider" 08:00-18:00 för att inte störa boende...

Vi har redan ett klimat där vissa banägare hellre satsar på bilarrangemang än mc- tävlingar.

Buller frågan är ingen OT - fråga i racingen. Det är en överlevnadsfråga för sporten oavsett om det är en racehoj eller en gathoj som bullrar på banan.

En bana med indraget miljötillstånd är bara en bit asfalt i skogen som skall rivas förr eller senare. Alltså tvingas man jobba med bullerfrågan vare sig man vill eller ej.

• Gilla
Reaktioner: R2
En med en SV650 (PC+ Yoshimura slipon) lånade en db-mätare av bilprovningen för att testa att göra en 2-m fullgasmätning. Den lät 117db..

Väl skrivet Swedie :tummenupp

Ska man se på det rent krasst så binder banägare och förbund ris för sin egen rygg när de hela tiden försöker sänka ljudet. Det fungerar utmärkt med motorbanor i andra länder och det är politikerna som ska bearbetas för att få samma klimat för motorsport i Sverige.

Att fotboll, hockey, innebandy etc står för 1000-falt mer utsläpp än motorsporten nämns sällan.

Väl skrivet Swedie :tummenupp

Ska man se på det rent krasst så binder banägare och förbund ris för sin egen rygg när de hela tiden försöker sänka ljudet. Det fungerar utmärkt med motorbanor i andra länder och det är politikerna som ska bearbetas för att få samma klimat för motorsport i Sverige.

Att fotboll, hockey, innebandy etc står för 1000-falt mer utsläpp än motorsporten nämns sällan.

Nu får det väl ändå vara nog med tokerier!?

Skulle det vara banägarnas fel att förarna inte kan uppfylla reglementet? Man kan inte jämföra med andra länder, vi har inte samma förutsättningar.
Att ens drömma om att göra jämförelser med hundsport och rockkonserter är ju bara idiotiskt, Hoztic! Har ni blivit stollar allihop?

Varför har ni så svårt för att förstå att de lagar vi har idag håller på att införas i hela europa? Visst ska vi bearbeta politikerna, och det görs redan idag, men ha ingen förhoppning att vi ska få liknande villkor som Spanien, etc. Det finns helt enkelt inte så många väljare att vi kan påverka i den frågan.

Varför skulle publiken komma till banan om vi stör grannarna ännu mer? Ge mej ett enda objektivt skäl!

Ljudfrågan har vänts ut och in på det här forumet så många gånger nu. Fortfarande har tydligen inte alla fattat kärnan i frågan. Det handlar om att överhuvudtaget få använda landets banor! Att vi sänker ljudet är inget som Svemo/banägare gör för att vi gillar att jävlas med er stackars förare, det är något vi tvingas till för att överleva!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla