Vad presenterades i Karlskoga idag?

Att ens drömma om att göra jämförelser med hundsport och rockkonserter är ju bara idiotiskt, Hoztic! Har ni blivit stollar allihop?
Min poäng var bara att jag tror inte vår bullernivå påverkar hur pass fullt/tomt det är på läktarna. Att dom gapar tomma handlar snarare om bristande intresse för sporten som sådan, inte hur mycket vi låter. Dom som inte gillar oss idag kommer inte gilla oss imorrn bara för att vi låter mindre. Jag skulle inte åka å kolla på en golftävling om den började väsnas... :rolleyes:

För att inte skapa några missförstånd nu, jag tycker inte att vi ska få väsnas så mycket det går, så ofta vi vill. Samtidigt hoppas jag att vi ska få låta lagom, för motorljud är en del av motorsport! Men min största önskan är att det finns ett genomtänkt ljudmätningssystem som fungerar på samma sätt på alla banor, så att jag vet när jag packar bussen dan innan att jag får köra på bana X eftersom hojen blev godkänd på bana Y förra veckan.

Jag hade ju lovat mig själv att inte bry mig om ljudfrågan igen :)
Vart kommer direktiven ifrån? Kommunen? Hur många klagar i tex Anderstorps kommun 1st eller 20 eller 200 eller alla?
Gärna svar ifrån andra banor också!

Vad jag vill veta är om ett par st runt banan kan ställa till det såhär eller om det är kommun eller högre instanser reglerna kommer ifrån vilket det troligtvis är???

Motorsport är snart ett minne blott i Sverige, det är vad jag tror :gnissla
Om man inte tycker det är kul med elmotorcykel/El bilar!
Finns väl säkert folk till det också :rolleyes:

Jag hade ju lovat mig själv att inte bry mig om ljudfrågan igen :)
Vart kommer direktiven ifrån? Kommunen? Hur många klagar i tex Anderstorps kommun 1st eller 20 eller 200 eller alla?
Gärna svar ifrån andra banor också!

Vad jag vill veta är om ett par st runt banan kan ställa till det såhär eller om det är kommun eller högre instanser reglerna kommer ifrån vilket det troligtvis är???

Motorsport är snart ett minne blott i Sverige, det är vad jag tror :gnissla
Om man inte tycker det är kul med elmotorcykel/El bilar!
Finns väl säkert folk till det också :rolleyes:

NFS 2004:16 är bibeln i ljudfrågor. Naturvårdsverkets allmänna råd. Dessa råd tillämpas av Länsstyrelser som lag när de utfärdar miljötillstånd. Dessa tillstånd har kommunen i sin tur fått i uppgift att utöva tillsyn över.

I Anderstorp handlar det om 1 person. I mantorp om 45 st. Det har inget med frågan att göra om det är en eller flera. Lagen kräver inte att en enda klagar. Jämför med industrin, om du får släppa ut x kilo lösningsmedel spelar det ingen roll om grannarna säger att det är ok att släppa ut mer, du får ändå bara släppa ut x kilo lösningsmedel. Samma sak med ljud, gränsvärdet är 60 dbA hos grannen på vardagar och 55 dba på helgdagar.

Från dessa värden kan Länsstyrelsen göra undantag, det är vad vi kallar bullerdagar. Antalet bullerdagar kommer på sikt att minskas på alla banor, det är därför vi försöker anpassa oss till NFS 2004:16.

NFS 2004:16 är bibeln i ljudfrågor. Naturvårdsverkets allmänna råd. Dessa råd tillämpas av Länsstyrelser som lag när de utfärdar miljötillstånd. Dessa tillstånd har kommunen i sin tur fått i uppgift att utöva tillsyn över.

I Anderstorp handlar det om 1 person. I mantorp om 45 st. Det har inget med frågan att göra om det är en eller flera. Lagen kräver inte att en enda klagar. Jämför med industrin, om du får släppa ut x kilo lösningsmedel spelar det ingen roll om grannarna säger att det är ok att släppa ut mer, du får ändå bara släppa ut x kilo lösningsmedel. Samma sak med ljud, gränsvärdet är 60 dbA hos grannen på vardagar och 55 dba på helgdagar.

Från dessa värden kan Länsstyrelsen göra undantag, det är vad vi kallar bullerdagar. Antalet bullerdagar kommer på sikt att minskas på alla banor, det är därför vi försöker anpassa oss till NFS 2004:16.

Då e det kanske mer intressant att veta hur långt vi har kvar för att uppfylla dessa krav.
Hur mycket låter det hos grannarna till de olika banorna?
Är vi mil ifrån att uppnå målet, eller är det väldigt nära.
För om vi kan möta dessa krav så, om jag har förstått det rätt, kan man köra mycket mer?

Äntligen lite konkret info om regelverket runt om också :tummenupp

Dock misstänker jag att kommuner kan se lite mellan fingrarna om ingen klagar och det finns en vinst för kommunen, arbetstillfällen, ökad omsättning för lokala företag osv. Se bara på Vansbro kommuns relation till Västerdalarnas flygklubb i Dala-Järna. Flygfältet ligger mitt i byn, men tillåts ändå ha sin verksamhet, eftersom det verkligen håller liv i byn och folk värnar sin flygklubb. Var tredje år har dom en av norra europas största civila flygdagar, med långt över 30000 besökare, 4ggr så många som bor i Vansbro kommun... Min egna flygklubb blev halvt nerlagd för att nån tant skaffade en sommarstuga i närheten. Så tydligen gäller vetorätt för buller, åt ena hållet, ibland.

Men finns det ett tydligt regelverk, och vi kommer fram till vettiga metoder för att klara vår del av det så är det väl bara att vi gräver ner stridsyxan å löser problemet?

Som sagt bra info!
Är det sant att vi klarar ljudkravet på 55 db hos grannen på torpet?
Eller hur låg vi till i år?
Trots syndare inkl mig själv :)
Mäts det 1 gång eller ett par gånger ibland ?
Har kommunen fått klagomål i år?

Som sagt bra info!
Är det sant att vi klarar ljudkravet på 55 db hos grannen på torpet?
Eller hur låg vi till i år?
Trots syndare inkl mig själv :)
Mäts det 1 gång eller ett par gånger ibland ?
Har kommunen fått klagomål i år?

Vi har under 2010 26 registrerade klagomål som kommunen utreder. Vi har haft 8 ljudmätningar hos grannen med ett fåtal toppar över gränsvärdet. Orsaken till topparna är det vi tvistar om just nu, jag tror att det beror på annat än banans ljud.

2 hojar samtidigt = ca 3dB högre ljudtryck
4 hojar samtidigt = ca 6db högre...
8 hojar samtidigt = ca 9db hö...
16 hojjar... = ca 12db...
osv...
Detta gäller med frihängande punktformig ljudkälla - markreflektionen gör att ljudtrycket kan upp mot fördubblas i sig (eftersom det som skulle "försvunnit" i frihängande läge, reflekteras tillbaka från körbanan).
Svemokrökarna var inte särskillt genomtänkta...... :rolleyes:

Våt eller torr körbana påverkar markens ljudabsorbtion.
Vind och luftfuktighet likaså.

Det är nog helt omöjligt att aldrig överskrida gränsvärdena ibland.
Man får hoppas att utredarna förstår detta.

Jag undrar ändå om inte Tocar är inne på rätt spår - ljudbarriärer på väl valda ställen kan nog lösa många problem, självklart i kombination med bra ljuddämpare.

Jag VET att Humlan besitter djupa kunskaper i ämnet, men jag tror att det är svårt att slåss mot politiker och kommuner med tekniska chefer som har tveksamma kunskaper i ämnet.
"Grannen klagar, och loggarna visar......."

Ljud är ett nästan lika svårt ämne som ljus. :D

Vi har under 2010 26 registrerade klagomål som kommunen utreder. Vi har haft 8 ljudmätningar hos grannen med ett fåtal toppar över gränsvärdet. Orsaken till topparna är det vi tvistar om just nu, jag tror att det beror på annat än banans ljud.

Tack för att du (återigen) tar dig tid att informera oss förare om vad som händer bakom kulisserna. Det är ett väldigt viktigt jobb eftersom det skapar större förståelse för dom beslut som tas, och dom regler som sätts upp för oss som tävlar.

Det är lättare att acceptera en regeländring eller ny mätmetod när man vet vad som ligger bakom, och vart problemen ligger. Detta enar oss förare, klubbar, och banägare mera än när det bara kommer hårda pekpinnar och piskor utan motiveringar...

Det är skitbra Stefan!!! :tummenupp

Av dom här mätningarna och klagomålen så vore det intressant att veta vad det bedrevs för aktivitet på banan just då. Hur många av dom tillfällena var det licens MC-åkning/Tävling? SM'et?

Som någon annan undrade också, så vore det sjukt intressant att också veta hur mycket ifrån vi ligger att klara målen på respektive bana. Rör det sig om någon db, eller 10db?

Finns det någon sammanställning av alla banorna vi kör på, och vilka nivåer vi måste hållas oss inom. Vilka banor klarar vi oss med nuvarande regler, och vilka MÅSTE vi sänka ytterligare för att få bedriva verksamhet?

2 hojar samtidigt = ca 3dB högre ljudtryck
4 hojar samtidigt = ca 6db högre...
8 hojar samtidigt = ca 9db hö...
16 hojjar... = ca 12db...
osv...
Detta gäller med frihängande punktformig ljudkälla - markreflektionen gör att ljudtrycket kan upp mot fördubblas i sig (eftersom det som skulle "försvunnit" i frihängande läge, reflekteras tillbaka från körbanan).
Svemokrökarna var inte särskillt genomtänkta...... :rolleyes:

Våt eller torr körbana påverkar markens ljudabsorbtion.
Vind och luftfuktighet likaså.

Det är nog helt omöjligt att aldrig överskrida gränsvärdena ibland.
Man får hoppas att utredarna förstår detta.

Jag undrar ändå om inte Tocar är inne på rätt spår - ljudbarriärer på väl valda ställen kan nog lösa många problem, självklart i kombination med bra ljuddämpare.

Jag VET att Humlan besitter djupa kunskaper i ämnet, men jag tror att det är svårt att slåss mot politiker och kommuner med tekniska chefer som har tveksamma kunskaper i ämnet.
"Grannen klagar, och loggarna visar......."

Ljud är ett nästan lika svårt ämne som ljus. :D

Din lilla tabell har bara ett fel, den stämmer inte:D

Det du visar ovan gäller i en "klinisk" miljö. Med ljudkällor av samma styrka, samma frekvens och samma avstånd till den punkt man mäter. I verkligheten är det väldigt sällan man får mer sammanlagring än cirka 3-4 db totalt, och den varierar i stort sett ingenting mellan 20 och 60 hojar. Detta beror på att alla inte är på samma punkt på banan, utan utspridda på hela bansträckningen.

Din lilla tabell har bara ett fel, den stämmer inte:D

Det du visar ovan gäller i en "klinisk" miljö. Med ljudkällor av samma styrka, samma frekvens och samma avstånd till den punkt man mäter. I verkligheten är det väldigt sällan man får mer sammanlagring än cirka 3-4 db totalt, och den varierar i stort sett ingenting mellan 20 och 60 hojar. Detta beror på att alla inte är på samma punkt på banan, utan utspridda på hela bansträckningen.

:gnissla
Besserpisser....
:D

Nog faan väsnar det mer hos Agda i starten när hela fältet kommer ned längs rakan, jämfört med ett senare utspritt fält. :7peta

...men visst, vid vissa avstånd mellan ljudkällorna kan ju ljudet släcka ut sig själv (teoretiskt) som i SAAB2000 med aktivt motljud.

Nu kanske det är överkurs, men mäter man bara ljudnivån, eller spelar man in ljudbilden också? Om man kör på banan och mäter hos tant Agda och så drar nån förbi på sin trimmade moppe, brölande lastbil, lågflygande JAS osv så kan man säkert få alldeles för höga värden, som inte är pga oss. Det är ju en sak att vi ska vara tysta, men en helt annan sak om ljudet inte är pga oss.

Någon bana hade man en granne som klagade en massa och han påstod det lät för mycket och att det kunde ses på mätarna. Så man åkte dit och kollade dom och det hade låtit för mycket när tävlingen gick. Dock var ljudet inspelat och det visade sig att just den grannen hade kört med sin gräsklippare så nära mätaren han kunnat för att få höga värden på den. Så det gick att bevisa då att det inte var tävlingen som gjorde dom höga värdena. Kommer inte ihåg vilka bana det var. Någon annan kanske känner igen historen.

En bana i Finland, tror det var Motopark, ringde en granne och klagade på "störande ljud" från banan. Dvs inte att det lät för högt! Men den dagen fanns det ingen aktivitet på banan! Så hon kunde man också bortse ifrån.

:tummenupp
Undrar då om det är samma gnällspik?

Någon bana hade man en granne som klagade en massa och han påstod det lät för mycket och att det kunde ses på mätarna. Så man åkte dit och kollade dom och det hade låtit för mycket när tävlingen gick. Dock var ljudet inspelat och det visade sig att just den grannen hade kört med sin gräsklippare så nära mätaren han kunnat för att få höga värden på den. Så det gick att bevisa då att det inte var tävlingen som gjorde dom höga värdena. Kommer inte ihåg vilka bana det var. Någon annan kanske känner igen historen.

En bana i Finland, tror det var Motopark, ringde en granne och klagade på "störande ljud" från banan. Dvs inte att det lät för högt! Men den dagen fanns det ingen aktivitet på banan! Så hon kunde man också bortse ifrån.

:D
Undrar om det bara är pensionärer som klagar?

Last edited:
...
Undrar om det bara är pensionärer som klagar?

Jag var sponsrad av en hyrgokartbana ett tag och dom hade problem med en granne på en bondgård 1 km iväg som skickade klagomål till kommunen om att dom lät för mycket ibland. Han var 33 år. En hyrkart låter inte direkt någonting 1 km iväg så det var förmodligen inte ljudet i sig utan nån avundsjuka av nått slag eller något annat som låg bakom.

Bästa hade nog varit just pensionärer för dom hör sämre och kan nog roas mera av att se "ungdomarna" ha kul. :)

Tack för att du (återigen) tar dig tid att informera oss förare om vad som händer bakom kulisserna. Det är ett väldigt viktigt jobb eftersom det skapar större förståelse för dom beslut som tas, och dom regler som sätts upp för oss som tävlar. Det är lättare att acceptera en regeländring eller ny mätmetod när man vet vad som ligger bakom, och vart problemen ligger. Detta enar oss förare, klubbar, och banägare mera än när det bara kommer hårda pekpinnar och piskor utan motiveringar...
Där berör du ett av de största problemen i dagens ljuddiskussion och det är förbundets, arrangörernas och TL:s oförmåga att förklara för förarna. Sista SM:et på Anderstorp är ju typexemplet där Carry förklarade att vi lät för mycket på banan men låg under 55 dB hos grannen = helt ologiskt. När sen varken TL eller domare "vågade" komma på förarmötet och förklara blev det ju ren parodi och folk får svårt att ta reglerna på allvar.

Jag vill, som så många andra, förtydliga att jag tycker att vi ska hålla oss under de uppsatta gränsvärdena och har själv inga problem med ljudet (nuförtiden) men det måste vara tydliga regler som är enkla att följa och skillnaden mellan olika banor måste vara minimal.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT