Vad presenterades i Karlskoga idag?

Personligen röstar jag på att förarna släpps ut en och en för ett superpolevarv och sen får någon sitta i närmsta grannens trädgård och ljudmäta. 100% relevant för miljödomstolen och så rättvist det kan bli....:banana

Hur lång tid tror du att det tar? Och hur mycket bantid tror du det tar i anspråk?

En slarvig överslagsräkning:
7 klasser x 30 förare = 210 förare. Avrundar till 200.
Karlskoga t.ex då. Ett utvarv + ett fullvarv + ett invarv (eftersom man måste vara helt själv på banan för att en sån mätning ska vara exakt)
Vad är snittvarvtiden räknat över alla klasser? 1.15?
Det blir 3.45 per förare, gånger 200 = 12.5h effektiv bantid.
Slarvigt räknat, jag vet. Men lägg till lite strul under denna bantiden (någon vurpar, någon läcker olja, ett flygplan passerar samtidigt så att mätningen måste göras om, mm.), plus att man räknar bort lunch för funktionärer så är det inte så sjukt långt ifrån sanningen.

Eftersom inte alla förare kör fredagsträningen så måste dessa 12.5h effektiv bantid tas på lördagen. Hur mycket effektiv bantid har vi på en dag under en tävlingshelg?

Jag ser detta som helt ogenomförbart.... Och dessutom knappt pålitligare än årets "flyby" mätningar eftersom omkringliggande faktorer fortfarande påverkar mätningen. Dessutom så är vi ju tillbaka till det som vi alla förare hatade i år. Att man får olika resultat på olika banor, och inte har något att falla tillbaka på till nästa gång...

Jag välkomnar återinförandet av statisk mätning i någon form. Det är det enda sättet att få ett någorlunda konstant mätresultat från bana till bana...

Dom som vill fuska vid den stillastående mätningen kommer nog till slut att bli påkommna eftersom man även mäter "flyby" fortfarande. Klarar man sig ALLTID på stillastående, och konstant ligger 10db över alla andra på "flyby" så kommer man nog bli extra kontrollerad tror jag....

Edit:
Kollade tidsschemat för SM i Linköping nu, och där hade vi totalt ca. 5h effektiv körtid per dag (lör och sön).

Last edited:
Med tanke på att arrangörerna är väldigt mån om att vi ska ligga under gränsvärdena som de har att rätta sig efter borde det väl inte vara så svårt att välja ut ett par olika hojar och förare till en test på valfri bana. Låta dem accelerera fullt någonstans, mäta dem enligt "2 meter max" och sedan komma fram till ett värde som passar. Då skulle vi förare ha ett värde som vi kan testa hemma och vid behov börja jobba med att sänka ljudet.

Problemet Perra är väl att vi alla har sett hur pålitliga "flyby" mätningarna har varit i år. Om man ska vara helt säker på att man hittar en korrekt nivå, som blir ett godkänt värde hos närmaste granne på samtliga banor, så måste man ju mäta SJUKT många hojar vid SJUKT många tillfällen och vid MASSOR av olika förhållanden på SAMTLIGA banor. (Typ helt omöjligt).

Jag tror helt enkelt att man får göra en "kvalificerad gissning" inledningsvis, och sen anpassa nivån och finjustera lite under dom närmsta säsongerna.

Ett bra (och ganska enkelt) sätt vore kanske att börja med att mäta typ 20 hojar i den vanliga 102db/50cm statiska mätningen och sen kolla vad man får för värden med den "nya" metoden? Så man hamnar i rätt "härad" i alla fall..

Eller helt enkelt skita i att försöka uppfinna hjulet igen och kopiera nån mätmetod och värden som funkar i nåt annat land...

Last edited:
Problemet Perra är väl att vi alla har sett hur pålitliga "flyby" mätningarna har varit i år. Om man ska vara helt säker på att man hittar en korrekt nivå, som blir ett godkänt värde hos närmaste granne på samtliga banor, så måste man ju mäta SJUKT många hojar vid SJUKT många tillfällen och vid MASSOR av olika förhållanden på SAMTLIGA banor. (Typ helt omöjligt).

Jag tror helt enkelt att man får göra en "kvalificerad gissning" inledningsvis, och sen anpassa nivån och finjustera lite under dom närmsta säsongerna.
Med en test av ett gäng olika hojar borde gissningen kunna bli ganska bra men vi får väl vänta och se vad de kommer fram till under vintern.

Med en test av ett gäng olika hojar borde gissningen kunna bli ganska bra men vi får väl vänta och se vad de kommer fram till under vintern.

Med tanke på att min hoj diffade 10db mellan olika banor och olika mätningar (och jag var långt ifrån värst när det gället inkonsekventa resultat) så behövs det ju rätt många mätningar på rätt många hojar på alla banor innan jag skulle säga att man fått ett pålitligt referrensvärde... :D

Men återigen, jag välkomnar återgången till statisk mätning och tror att det i kombination med "flyby" kommer att fungera mycket bättre än det gjorde i år....

Hur lång tid tror du att det tar? Och hur mycket bantid tror du det tar i anspråk?

En slarvig överslagsräkning:
7 klasser x 30 förare = 210 förare. Avrundar till 200.
Karlskoga t.ex då. Ett utvarv + ett fullvarv + ett invarv (eftersom man måste vara helt själv på banan för att en sån mätning ska vara exakt)
Vad är snittvarvtiden räknat över alla klasser? 1.15?
Det blir 3.45 per förare, gånger 200 = 12.5h effektiv bantid.
Slarvigt räknat, jag vet. Men lägg till lite strul under denna bantiden (någon vurpar, någon läcker olja, ett flygplan passerar samtidigt så att mätningen måste göras om, mm.), plus att man räknar bort lunch för funktionärer så är det inte så sjukt långt ifrån sanningen.

Eftersom inte alla förare kör fredagsträningen så måste dessa 12.5h effektiv bantid tas på lördagen. Hur mycket effektiv bantid har vi på en dag under en tävlingshelg?

Jag ser detta som helt ogenomförbart.... Och dessutom knappt pålitligare än årets "flyby" mätningar eftersom omkringliggande faktorer fortfarande påverkar mätningen. Dessutom så är vi ju tillbaka till det som vi alla förare hatade i år. Att man får olika resultat på olika banor, och inte har något att falla tillbaka på till nästa gång...

Jag välkomnar återinförandet av statisk mätning i någon form. Det är det enda sättet att få ett någorlunda konstant mätresultat från bana till bana...

Dom som vill fuska vid den stillastående mätningen kommer nog till slut att bli påkommna eftersom man även mäter "flyby" fortfarande. Klarar man sig ALLTID på stillastående, och konstant ligger 10db över alla andra på "flyby" så kommer man nog bli extra kontrollerad tror jag....

Edit:
Kollade tidsschemat för SM i Linköping nu, och där hade vi totalt ca. 5h effektiv körtid per dag (lör och sön).

Jag förutsatte att :banana och det uppenbart orimliga i förslaget skulle räcka för att fatta ironin men tydligen inte.....

Jag förutsatte att :banana och det uppenbart orimliga i förslaget skulle räcka för att fatta ironin men tydligen inte.....

Nej det gick inte fram. Inledde ju med en liten sågning av den statiska mätningen, och sen är det ju ganska många som faktiskt föreslagit det du just skrev.
Och det krävs nog annat än en dansande banan för att jag ska fatta ironin. Är kanske lite trög... :D

Problemet med all form av statisk mätning är att där finns gott om tekniska medel att fuska sig förbi. Pit Limiter aka lägre varvstopp är den mest uppenbara. Men även snällare tändkurva och annan soppamapp vid friläge är alternativ. Detta används original av många motorfabrikanter för att klara EUs bullerkrav...

Personligen röstar jag på att förarna släpps ut en och en för ett superpolevarv och sen får någon sitta i närmsta grannens trädgård och ljudmäta. 100% relevant för miljödomstolen och så rättvist det kan bli....:banana

varvtalsbegränsningsproblemet kommer man förbi på 11m/sec reglen,varvar den inte det så går den inte igenom.
annan mapp med snällare tändkurva är ju ett alternativ ,men är det 3 som gör det på en helg som ändå åker dit på flyby och efterkontroll modell parc farme lär ju folk av med sådana dumheter rätt snabbt.
nopp.tror 2meter bakom före bes,bes och sedan en slutsållning på flyby med ett praktiserande av svartflagg.
om alla släpps ut och kontrolleras en ggr så garanterar det ju inte hela säsongen så det blir verkningslöst...

varvtalsbegränsningsproblemet kommer man förbi på 11m/sec reglen,varvar den inte det så går den inte igenom.
annan mapp med snällare tändkurva är ju ett alternativ ,men är det 3 som gör det på en helg som ändå åker dit på flyby och efterkontroll modell parc farme lär ju folk av med sådana dumheter rätt snabbt.
nopp.tror 2meter bakom före bes,bes och sedan en slutsållning på flyby med ett praktiserande av svartflagg.
om alla släpps ut och kontrolleras en ggr så garanterar det ju inte hela säsongen så det blir verkningslöst...

Typ! Och dessutom förbjuder man alla typer av sladdar/kablar/wires in i ljuddämperiet för att förhindra fiffiga små spjäll och saker som täpper till vid behov.

Släpp tanken på att mäta vid 5000varv = 11m kolvhastighet. Det är mer relevant att lyssna på p3 i ipoden när man sedan varvar 13-16000rpm på banan.

/HW

Släpp tanken på att mäta vid 5000varv = 11m kolvhastighet. Det är mer relevant att lyssna på p3 i ipoden när man sedan varvar 13-16000rpm på banan.

/HW

Blir 11 m/s 5000 rpm? Isåf inte så relevant. Men säg att 600 lägger man på 14000 och 1000cc på... 11000 (kan inte 1000cc rödstreck men säg 1000-1500 under). Inte mot varvstoppet, men strax under. Föraren gasar.

Vad är problemet med att varva upp mot varvstoppet? De flesta gör ju det glatt ändå vid olika tillfällen. Förstår inte problemet. Har man lite motoröra kan man varva ur hojen utan att skada den...

Vad är problemet med att varva upp mot varvstoppet? De flesta gör ju det glatt ändå vid olika tillfällen. Förstår inte problemet. Har man lite motoröra kan man varva ur hojen utan att skada den...

Dels kan det väl bli lite mysko avgasljud med lite avgasknallar och liknande (är lika med missvisande), och dessutom har väl en del tagit bort varvstoppet. Eller?
Motfråga: Vad är problemet med att INTE varva till varvstoppet utan till alldeles innan?

Dels kan det väl bli lite mysko avgasljud med lite avgasknallar och liknande (är lika med missvisande), och dessutom har väl en del tagit bort varvstoppet. Eller?
Motfråga: Vad är problemet med att INTE varva till varvstoppet utan till alldeles innan?
Jag är med dig om att man bör kunna varva till strax under varvstoppet - menade inte att varvstoppet skulle vara ngt slags självändamål, min hoj har inget tex.

Blir 11 m/s 5000 rpm? Isåf inte så relevant. Men säg att 600 lägger man på 14000 och 1000cc på... 11000 (kan inte 1000cc rödstreck men säg 1000-1500 under). Inte mot varvstoppet, men strax under. Föraren gasar.
Bara till att räkna själv:

Slaglängd här:
http://www.yamaha-motor.com/sport/products/modelspecs/8/0/specs.aspx

eller här

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R6

Årsmodell 2010 - 2011 42.5mm (42 "punkt" 5 i kalkylen)

Kolvhastighetsberäkning här:
http://www.csgnetwork.com/pistonspeedcalc.html

Kolvhastighet 11 m/s vid 7765 rpm

Rätt långt från varvstoppet tror jag.

Last edited:

/HW

Och på vilket vis är 2m max betydligt bättre?

Låter en motor lika mycket obelastad vid varvstopp - 100 varv som vid full belastning? :va

Nej absolut inte......

Dels har man väldigt lite insugningsljud och mekaniskt ljud då motorn rullar lätt. Sedan är där en markant skillnad på avgasljudet helt enkelt därför att avgasmängden är mindre. Även om motorn pumpar igenom volymenxvarvet så missar man majoriteten av volymexpansionen (titta i en bränslemapp så förstår du)....

I protokollet från mötet talas där om att "vissa motorer kickar in osv" tolkar jag det såsom att de försöker sätta ord på det faktum att ffa vissa avgaskonstruktioner går tyst obelastade men låter mycket på full-last. Detta beror på att de vid full last överbelastas av den stora genomlupna volymen och amplituden på tryckspiken förbränningen skapar...

Last edited:
Och på vilket vis är 2m max betydligt bättre?

Nej absolut inte......

Dels har man väldigt lite insugningsljud och mekaniskt ljud då motorn rullar lätt. Sedan är där en markant skillnad på avgasljudet helt enkelt därför att avgasmängden är mindre. Även om motorn pumpar igenom volymenxvarvet så missar man majoriteten av volymexpansionen (titta i en bränslemapp så förstår du)....

I protokollet från mötet talas där om att "vissa motorer kickar in osv" tolkar jag det såsom att de försöker sätta ord på det faktum att ffa vissa avgaskonstruktioner går tyst obelastade men låter mycket på full-last. Detta beror på att de vid full last överbelastas av den stora genomlupna volymen och amplituden på tryckspiken förbränningen skapar...

Många racetvåtaktare av senare årgångar har elektrisk ändring av avgasporten, detta har programmerats i fabrik att ske efter fims ljudmätningsvarvtal så dessa hojar hör man knappt de är igång...
Vid körning eller större trottelöppningar etc låter de lika mycket som en tidigare version utan 'inkickning'

Flera (alla?) kantarellharvar har ett spjäll i avgassystemet, gissningsvis för att på låg/mellanvarv få lite mer mottryck och vid dessa varvtal högre effekt men även att hålla ner ljudnivån så de kan säljas i Europa.

Det behövs en mätmetod som tar sig förbi dessa ljudsänkningsåtgärder för att det ska kunna börja spegla det riktiga ljudet.

Svemo har 11m/s för kantarellharvar och 13m/s för tvåtakt, detta härstammar från gamla gamla tider när tvåtaktarna varvade mycket mer än kantarellharvarna.
Idag borde det vara en medelkolvshastighet oberoende på hur ineffektiv motorn är, säg 18 eller 20m/s så börjar vi närma oss maxvarv på hojar men inte så nära att varvtalsstopp etc går in.

Svemo har 11m/s för kantarellharvar och 13m/s för tvåtakt, detta härstammar från gamla gamla tider när tvåtaktarna varvade mycket mer än kantarellharvarna.
Idag borde det vara en medelkolvshastighet oberoende på hur ineffektiv motorn är, säg 18 eller 20m/s så börjar vi närma oss maxvarv på hojar men inte så nära att varvtalsstopp etc går in.
En kalkyl på herr Mozzberks R6:a ger att vid max effekt 122 hk @ 14500 rpm så har den en kolvhastighet av 20,5 m/s.

En CBR600 har samma slaglängd så 20 m/s är nog ett rimligt värde.

Tjudra fast cykeln i en begagnad bromsbänk och varva till rödmarkeringen och mät bakom.
Motorn mäts belastad på ett jobbigt varvtal. Samma för alla och vårt kära förbund får hyra ut bänken.
Går att göra "hemma" vid ism bänkning. Alla blir glada. Biltema får en ny pryl att sälja.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla