Personligen röstar jag på att förarna släpps ut en och en för ett superpolevarv och sen får någon sitta i närmsta grannens trädgård och ljudmäta. 100% relevant för miljödomstolen och så rättvist det kan bli....![]()
Hur lång tid tror du att det tar? Och hur mycket bantid tror du det tar i anspråk?
En slarvig överslagsräkning:
7 klasser x 30 förare = 210 förare. Avrundar till 200.
Karlskoga t.ex då. Ett utvarv + ett fullvarv + ett invarv (eftersom man måste vara helt själv på banan för att en sån mätning ska vara exakt)
Vad är snittvarvtiden räknat över alla klasser? 1.15?
Det blir 3.45 per förare, gånger 200 = 12.5h effektiv bantid.
Slarvigt räknat, jag vet. Men lägg till lite strul under denna bantiden (någon vurpar, någon läcker olja, ett flygplan passerar samtidigt så att mätningen måste göras om, mm.), plus att man räknar bort lunch för funktionärer så är det inte så sjukt långt ifrån sanningen.
Eftersom inte alla förare kör fredagsträningen så måste dessa 12.5h effektiv bantid tas på lördagen. Hur mycket effektiv bantid har vi på en dag under en tävlingshelg?
Jag ser detta som helt ogenomförbart.... Och dessutom knappt pålitligare än årets "flyby" mätningar eftersom omkringliggande faktorer fortfarande påverkar mätningen. Dessutom så är vi ju tillbaka till det som vi alla förare hatade i år. Att man får olika resultat på olika banor, och inte har något att falla tillbaka på till nästa gång...
Jag välkomnar återinförandet av statisk mätning i någon form. Det är det enda sättet att få ett någorlunda konstant mätresultat från bana till bana...
Dom som vill fuska vid den stillastående mätningen kommer nog till slut att bli påkommna eftersom man även mäter "flyby" fortfarande. Klarar man sig ALLTID på stillastående, och konstant ligger 10db över alla andra på "flyby" så kommer man nog bli extra kontrollerad tror jag....
Edit:
Kollade tidsschemat för SM i Linköping nu, och där hade vi totalt ca. 5h effektiv körtid per dag (lör och sön).
Last edited: