Vad presenterades i Karlskoga idag?

Jag hoppas bara att det kommer tydlig anvisningar i god tid innan säsongstarten så man får en ärlig chans att åtgärda eventuella ljudproblem.

Jag hoppas bara att det kommer tydlig anvisningar i god tid innan säsongstarten så man får en ärlig chans att åtgärda eventuella ljudproblem.

Asså, ljudnivån behöver sänkas något generellt. De som låter minst behöver inte göra något, de som låter mest behöver låta lite mindre. Tyvärr är högt ljud ganska synonymt med de som kör fort. De har lite högre varv, lite aggressivare körstil osv. så det är dom som får problem med ljudet. Exakt vilken nivå det slutar på är var jag vet inte riktigt utrett ännu, jag är lite bortkopplad från det men generellt sett är det som jag beskriver. Ljudnivån behöver sjunka säger grannarna och länsstyrelsen / miljödomstolarna.

/HW

Asså, ljudnivån behöver sänkas något generellt. De som låter minst behöver inte göra något, de som låter mest behöver låta lite mindre. Tyvärr är högt ljud ganska synonymt med de som kör fort. De har lite högre varv, lite aggressivare körstil osv. så det är dom som får problem med ljudet. Exakt vilken nivå det slutar på är var jag vet inte riktigt utrett ännu, jag är lite bortkopplad från det men generellt sett är det som jag beskriver. Ljudnivån behöver sjunka säger grannarna och länsstyrelsen / miljödomstolarna.

/HW

Men hur vet man om man låter lite eller mycket om man inte kan mäta? Om det kommer bli tex 108 db vid 2 meter rakt bakom så kan man testa själv och fixa problemet innan man kommer till banan. Det hade jag tyckt varit kanon.

Men hur vet man om man låter lite eller mycket om man inte kan mäta? Om det kommer bli tex 108 db vid 2 meter rakt bakom så kan man testa själv och fixa problemet innan man kommer till banan. Det hade jag tyckt varit kanon.
Precis! Att mäta förbifart är dels omöjligt att göra hemma, och dels känns det som att det finns för många okända/opåverkbara faktorer med i det. Låter hojen x dB vid stillastående mätning så är det ju ganska konstant, nu är ju dom flesta osäkra på om deras hoj klarar sig vid just den här banan, med det här vädret, dom här hojarna runt om osv.

/HW
Problemet är ju inte nån dB hit eller dit, problemet är ju osäkerheten, dels hur det kommer att mätas och dels vilken nivå som gäller. Är det bara konsekvent, meddelas i tid och inom rimliga nivåer så är nog dom flesta nöjda och glada. Men det är klart, får hojen knappt låta som en hårtork så tar det ju död på racingen :(

Last edited:

Men om du begär att en nivå sätts utan att det hunnit utredas vad som är rimligt kanske du blir tvungen att el-konvertera hela hojen för att klara dig, helt i onödan då det med lite mera fakta i hand visar sig att det inte behövde vara så tyst.

Det här är ju ett problem som sporten behöver lösa gemensamt, inte något som svemo hittat på och som svemo är skyldiga att lösa på egen hand. Det vore ju önskvärt, men det är inte genomförbart på det sättet.

Men om du begär att en nivå sätts utan att det hunnit utredas vad som är rimligt kanske du blir tvungen att el-konvertera hela hojen för att klara dig, helt i onödan då det med lite mera fakta i hand visar sig att det inte behövde vara så tyst.

Det här är ju ett problem som sporten behöver lösa gemensamt, inte något som svemo hittat på och som svemo är skyldiga att lösa på egen hand. Det vore ju önskvärt, men det är inte genomförbart på det sättet.

Håller med dig och begär inget utan att det finns grunder för det. Men om sporten skall överleva så kan man inte komma med bestämmelser samma dag som det är tävling och sen säga att de som låter för mycket får skylla sig själv för att de inte åtgärdat ljudproblemet. Riktlinjer skall lämnas ut i tid eller så får de vänta till nästa år. Denna sporten kostar en och en halv förmögenhet så att bli avvisad från banan pga ljudet när man inte fått en ärlig chans att åtgärda det i tid kan få de flesta att tappa suget.

Jag har inget att det finns ljudkrav men jag vill kunna påverka mina mätningar själv. Inte chansa på första bandagen och riskera att få körförbud eller bli felaktigt kryssad på en lapp (det blev jag på SM Anderstorp aug). Ett ljudproblem fixar iallafall inte jag i depån.

Håller med om mycket av det som Hannes skriver men...

Min relativt korta erfarenhet när det gäller Svemo och regler är att de ofta fattar beslut som är dåligt underbyggda och att de är rädda för att ta in åsikter från sina medlemmar innan de bestämmer något. Svemo-kröken är ett exempel...

Med tanke på att arrangörerna är väldigt mån om att vi ska ligga under gränsvärdena som de har att rätta sig efter borde det väl inte vara så svårt att välja ut ett par olika hojar och förare till en test på valfri bana. Låta dem accelerera fullt någonstans, mäta dem enligt "2 meter max" och sedan komma fram till ett värde som passar. Då skulle vi förare ha ett värde som vi kan testa hemma och vid behov börja jobba med att sänka ljudet.

Personligen har jag inte haft några ljudproblem i år (valde den längsta ljuddämparen som fanns till mitt system).

Jag förstår problematiken och hoppas att det finns ett smidigt sätt att hantera de som kommer visa sig låta för mycket. I år har gränsen varit 95db, men i flera fall har bestraffningsgränsen höjts till 100db av smidighetsskäl. Det innebär att bara de som låter åt helvete för mycket har blivit tillsagda eller bestraffade. De som haft problem med ljudet i år kan nog utgå från att det är problem även 2011 även om mätmetoden förändrats.
Att sänka ljudet kan inte vänta, det måste ske nu tyvärr men intresset för att hjälpa till med regelutformning, referensmätningar mm. är minst sagt svalt så sporten får ta det som det kommer.
Alternativet att bara köra vidare kan jämföras med att blåsa upp en ballong utan att bry sig om storleken. Rätt vad det är tar det bara slut och så finns det inget kvar.

95dB förbifart försvinner ju inte nästa år, det gäller fortfarande. Men ingen kommer uteslutas på bara det, utan stillastående mätning med för högt dB krävs också. Något liknande den "metoden" vi använde på de sista tävlingarna i år.

95dB förbifart försvinner ju inte nästa år, det gäller fortfarande. Men ingen kommer uteslutas på bara det, utan stillastående mätning med för högt dB krävs också. Något liknande den "metoden" vi använde på de sista tävlingarna i år.
Det funkade faktiskt riktigt smidigt, iaf om du menar så som ni körde på rookiehelgen! :tummenupp

Låter kanon men förbifartsmätning kan man inte göra själv. Det är den statiska mätningen som jag är nyfiken på. Give me, give me, give me :banana

tvärt om,jag tycker ljudkravet är skitbra,kan tävla på vardagar,behålla våra banor och köra mera för att nämna något.
det som jag tydligt ogillar är att bullerrepresentanter skyller allt på förarnas ovilja och kommer med detta argument aovsett vad man framför för synpunkter.
att däremot säga att det inte skiljer sig i ljud bana till bana och presentera en lösning men inget värde det är dåligt,så lång tid har vi ändå hållt på att ett riktvärde borde kunnat presenterats.
motorer utan belastning vid snabb uppvarning kan prestera flera tusen varv mer än vad varvstoppet är inställt på,svängmassan ger sådana roliga fenomen.
jag ser redan framför mig att de ska stå på övervarvsskydd för att bestämma om den låter 114 eller 115 db men jag är alltid pessimist.
en iskall motor övervarvas i samband med besiktning är ju ett annat problem som kan komma.

Dumhet kan alltid förekomma, så även i detta fall. Nu har man dock sagt flyby-mätning som urval och sedan 2m mätning. Risken att någon kommer in med kall motor efter att ha passerat 95db på banan känns långsökt va?

När det gäller den påstådda tidsramen är det ganska exakt så här:

Jag kör varken enduro eller motocross. Däremot har jag lagt löjligt mycket tid på bullerproblemet i år och någon kväll när jag satt på ett hotellrum mellan två tävlingsdagar kom jag till fim:s reglementen i min lusläsningsturné.
När inget fanns i rr-reglerna som verkade vettigt läste jag vidare i cross-reglerna och hittade där detta förfaringssätt.
Efter lite pejlande och tjatande fick jag till sist bara måttligt gehör för mitt förslag att prova även inom rr så jag tog mig friheten att i alla fall beställa lite mätningar på 2:a tävlingen i a-torp. Där gjorde några frivilliga mätningar men pga. brist på resurser inget vettigt.
På sista tävlingen i Mantorp kunde jag tyvärr inte vara med så där gjordes heller ingen mätning. Det var dom enda 2 tillfällen som fanns och därför finns inte tillräcklig grund för att sätta en norm idag.
(spekulation från min sida, jag är inte involverad i det längre)

Slutsatsen är som du kanske förstår att man inte alls haft skitlång tid på sig att ta fram normer för detta så det blir lite obefogad kritik när sådana påståenden kommer ut.

glömde styrka min fakta om 80 % gasreglen,glömde även att säga att detta praktiseras inom motocross.
men vårt tydligare svemo har en exakt lista någon stans om alla crossmaskiner och mätvarv.
hittade detta på 10 sec, den reglen praktiseras i av de flesta klubbar som följer färdiga listor.kolvhastigheten är ju beroende på slag vad vartalet blir:
Ljudnivå och Ljudmätning
All ljudmätning ska genomföras enligt NT 13.4.1. Högsta tillåtna ljudnivå är 94 dB(A), mätt vid en kolvhastighet av 11 m/sek. Ljudnivån för mc max 85cc 2 takt och 150 cc 4-takt ska mätas vid 6000 varv/minut

i danmark klarar sig inte de svenska hojarna då de har fullgas test och de danska förarna har ett ställbart övervarvsskydd styrd av en knapp på styret.denna knapp vill de ha väck i sverige men tyvärr gör den regelskrivningen att pitlimiter kommer förbjudas då funktionen är den samma såvida man inte har en hastighetsstyrd men vem har det som tillverkare ens?

Dumhet kan alltid förekomma, så även i detta fall. Nu har man dock sagt flyby-mätning som urval och sedan 2m mätning. Risken att någon kommer in med kall motor efter att ha passerat 95db på banan känns långsökt va?

När det gäller den påstådda tidsramen är det ganska exakt så här:

Jag kör varken enduro eller motocross. Däremot har jag lagt löjligt mycket tid på bullerproblemet i år och någon kväll när jag satt på ett hotellrum mellan två tävlingsdagar kom jag till fim:s reglementen i min lusläsningsturné.
När inget fanns i rr-reglerna som verkade vettigt läste jag vidare i cross-reglerna och hittade där detta förfaringssätt.
Efter lite pejlande och tjatande fick jag till sist bara måttligt gehör för mitt förslag att prova även inom rr så jag tog mig friheten att i alla fall beställa lite mätningar på 2:a tävlingen i a-torp. Där gjorde några frivilliga mätningar men pga. brist på resurser inget vettigt.
På sista tävlingen i Mantorp kunde jag tyvärr inte vara med så där gjordes heller ingen mätning. Det var dom enda 2 tillfällen som fanns och därför finns inte tillräcklig grund för att sätta en norm idag.
(spekulation från min sida, jag är inte involverad i det längre)

Slutsatsen är som du kanske förstår att man inte alls haft skitlång tid på sig att ta fram normer för detta så det blir lite obefogad kritik när sådana påståenden kommer ut.

förstår hur du menar men inom crossen mäts du i samband med besiktningen,om fly by praktiseras så godkänns hojarna att bullra 3varv för att sedan svart på vitt bli underkända,så 2m bakom måste ju praktiseras före flyby för att inte bullra i onödan och det är väl det som är målet?
och i rr tolkningen då kommer mig veterligen 180 hojar stå på tomggr i en halvtimme i depån (miljömål not)och sedan illvarvas på övervarvsskyddet medan en halvt ihjälgasad prao läser på displayen 2 meter bakom.
nä praktisera 11 m/sec reglen i samband med bes och sålla sedan de sista på första friträningen så blir både banägare,boende och motorägare glada:)

Last edited:
Jag orkar inte tjafsa mer med dig Igelhammar men ett sista argument kan jag såga åt dig i alla fall. Så som miljökraven är utformade finns det i flera fall utrymme för förbättrande åtgärder under en viss tidsperiod. Tack vare de fasta utrustningar samtliga banor låtit installera kan vi under en tävlingshelg visa att vi aktivt sänkt bullerspridningen genom att jämföra lördag morgon med söndag eftermiddag.
Har bullret sjunkit så vinner banägaren och grannen förlorar. DEN GÅNGEN! :rock

Eftersom du verkar brinna nästan lika mycket som jag för (fast emot) frågan och dessutom har svar och lösningar på allt föreslår jag att du kontaktar Fredrik Hanson eller Pelle Träff och anmäler att du ställer din kompetens till förfogande. Det behövs!

Edit: massa stavfle

Jag orkar inte tjafsa mer med dig Igelhammar men ett sista argument kan jag såga åt dig i alla fall. Så som miljökraven är utformade finns det i flera fall utrymme för förbättrande åtgärder under en viss tidsperiod. Tack vare de fasta utrustningar samtliga banor låtit installera kan vi under en tävlingshelg visa att vi aktivt sänkt bullerspridningen genom att jämföra lördag morgon med söndag eftermiddag.
Har bullret sjunkit så vinner banägaren och grannen förlorar. DEN GÅNGEN! :rock

Eftersom du verkar brinna nästan lika mycket som jag för (fast emot) frågan och dessutom har svar och lösningar på allt föreslår jag att du kontaktar Fredrik Hanson eller Pelle Träff och anmäler att du ställer din kompetens till förfogande. Det behövs!

Edit: massa stavfle

fortfarande läser du inte vad jag skriver utan sitter blint och tror jag tjafsar för att få dåna,ljudkrav är skitbra.men ett rättvisst och materialsäkert sätt att mäta det på är det som jag efterfrågar.
när FIM och svemo praktiserat en fungerande metod i flera år så kan jag inte förstå varför vi ska hitta på en egen,däremot värdet på det kan vi i så fall gå händelserna i förväg och sätta.det viktiga är att det finns en metod som inte varierar oavsett lokation.
och att vår mätmetod går hand i hand med de utlänska reglementena.
min kompetens är ringa på området men det är jag ju inte ensam med eftersom då hade allt funnits på ett papper redan.
däremot så upplyser jag de oupplysta om fungerande system utanför ,
i den stora världen bortom karlskoga.:)

om jag nu inte tjafsar då för att jag sågar deras förslag i sin nuvarande idé....

Men nu fattar inte ens jag hur du menar: :7peta

du vill ha en mätmetod som är rättvis och inte skiljer sig från olika banor (2m max ok, flyby nej)
du vill att utländska förare skall kunna komma hit och tävla på lika villkor (2m max ok bara man fått stämma av referensvärden), i övrigt omöjligt då utländska banor har tillåts bullra mer än svenska)
du vill innerst inne precis som ondskan själv (svemo) bullra lagom så vi får fortsätta köra (2m max ok, flyby och statisk inte ok då åtminstone den sista inte ger relevant resultat)(fim tillåter dessutom 115db statiskt medan vi får stänga anläggningarna runt 100)

Det är ju som att diskutera med en dobbermann... vad man än säger kommer det skäll tillbaka! :hördu

Nu är vi ganska :felämne så vi kanske ska lägga ner för idag och :backontop

Last edited:
Belgien mätte man från 2 meter förra året vid sina kontroller (träningar vid bandagar/klubbrace tex - dom har inget RR-Mästerskap pga för få deltagare). I år gick man tillbaka till FIM´s rekomendationer om att mäta från 50cm.

Last edited:
i danmark klarar sig inte de svenska hojarna då de har fullgas test och de danska förarna har ett ställbart övervarvsskydd styrd av en knapp på styret.denna knapp vill de ha väck i sverige men tyvärr gör den regelskrivningen att pitlimiter kommer förbjudas då funktionen är den samma såvida man inte har en hastighetsstyrd men vem har det som tillverkare ens?

Problemet med all form av statisk mätning är att där finns gott om tekniska medel att fuska sig förbi. Pit Limiter aka lägre varvstopp är den mest uppenbara. Men även snällare tändkurva och annan soppamapp vid friläge är alternativ. Detta används original av många motorfabrikanter för att klara EUs bullerkrav...

Personligen röstar jag på att förarna släpps ut en och en för ett superpolevarv och sen får någon sitta i närmsta grannens trädgård och ljudmäta. 100% relevant för miljödomstolen och så rättvist det kan bli....:banana

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT