repan
Gudomlig sporthojare
Jag hoppas bara att det kommer tydlig anvisningar i god tid innan säsongstarten så man får en ärlig chans att åtgärda eventuella ljudproblem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag hoppas bara att det kommer tydlig anvisningar i god tid innan säsongstarten så man får en ärlig chans att åtgärda eventuella ljudproblem.
Asså, ljudnivån behöver sänkas något generellt. De som låter minst behöver inte göra något, de som låter mest behöver låta lite mindre. Tyvärr är högt ljud ganska synonymt med de som kör fort. De har lite högre varv, lite aggressivare körstil osv. så det är dom som får problem med ljudet. Exakt vilken nivå det slutar på är var jag vet inte riktigt utrett ännu, jag är lite bortkopplad från det men generellt sett är det som jag beskriver. Ljudnivån behöver sjunka säger grannarna och länsstyrelsen / miljödomstolarna.
/HW
Precis! Att mäta förbifart är dels omöjligt att göra hemma, och dels känns det som att det finns för många okända/opåverkbara faktorer med i det. Låter hojen x dB vid stillastående mätning så är det ju ganska konstant, nu är ju dom flesta osäkra på om deras hoj klarar sig vid just den här banan, med det här vädret, dom här hojarna runt om osv.Men hur vet man om man låter lite eller mycket om man inte kan mäta? Om det kommer bli tex 108 db vid 2 meter rakt bakom så kan man testa själv och fixa problemet innan man kommer till banan. Det hade jag tyckt varit kanon.
Problemet är ju inte nån dB hit eller dit, problemet är ju osäkerheten, dels hur det kommer att mätas och dels vilken nivå som gäller. Är det bara konsekvent, meddelas i tid och inom rimliga nivåer så är nog dom flesta nöjda och glada. Men det är klart, får hojen knappt låta som en hårtork så tar det ju död på racingenAsså, ljudnivån behöver sänkas något generellt. De som låter minst behöver inte göra något, de som låter mest behöver låta lite mindre. Tyvärr är högt ljud ganska synonymt med de som kör fort. De har lite högre varv, lite aggressivare körstil osv. så det är dom som får problem med ljudet. Exakt vilken nivå det slutar på är var jag vet inte riktigt utrett ännu, jag är lite bortkopplad från det men generellt sett är det som jag beskriver. Ljudnivån behöver sjunka säger grannarna och länsstyrelsen / miljödomstolarna.
/HW
Men hur vet man om man låter lite eller mycket om man inte kan mäta? Om det kommer bli tex 108 db vid 2 meter rakt bakom så kan man testa själv och fixa problemet innan man kommer till banan. Det hade jag tyckt varit kanon.
Men om du begär att en nivå sätts utan att det hunnit utredas vad som är rimligt kanske du blir tvungen att el-konvertera hela hojen för att klara dig, helt i onödan då det med lite mera fakta i hand visar sig att det inte behövde vara så tyst.
Det här är ju ett problem som sporten behöver lösa gemensamt, inte något som svemo hittat på och som svemo är skyldiga att lösa på egen hand. Det vore ju önskvärt, men det är inte genomförbart på det sättet.
Det funkade faktiskt riktigt smidigt, iaf om du menar så som ni körde på rookiehelgen!95dB förbifart försvinner ju inte nästa år, det gäller fortfarande. Men ingen kommer uteslutas på bara det, utan stillastående mätning med för högt dB krävs också. Något liknande den "metoden" vi använde på de sista tävlingarna i år.
95dB förbifart försvinner ju inte nästa år, det gäller fortfarande. Men ingen kommer uteslutas på bara det, utan stillastående mätning med för högt dB krävs också. Något liknande den "metoden" vi använde på de sista tävlingarna i år.
Dumhet kan alltid förekomma, så även i detta fall. Nu har man dock sagt flyby-mätning som urval och sedan 2m mätning. Risken att någon kommer in med kall motor efter att ha passerat 95db på banan känns långsökt va?
När det gäller den påstådda tidsramen är det ganska exakt så här:
Jag kör varken enduro eller motocross. Däremot har jag lagt löjligt mycket tid på bullerproblemet i år och någon kväll när jag satt på ett hotellrum mellan två tävlingsdagar kom jag till fim:s reglementen i min lusläsningsturné.
När inget fanns i rr-reglerna som verkade vettigt läste jag vidare i cross-reglerna och hittade där detta förfaringssätt.
Efter lite pejlande och tjatande fick jag till sist bara måttligt gehör för mitt förslag att prova även inom rr så jag tog mig friheten att i alla fall beställa lite mätningar på 2:a tävlingen i a-torp. Där gjorde några frivilliga mätningar men pga. brist på resurser inget vettigt.
På sista tävlingen i Mantorp kunde jag tyvärr inte vara med så där gjordes heller ingen mätning. Det var dom enda 2 tillfällen som fanns och därför finns inte tillräcklig grund för att sätta en norm idag.
(spekulation från min sida, jag är inte involverad i det längre)
Slutsatsen är som du kanske förstår att man inte alls haft skitlång tid på sig att ta fram normer för detta så det blir lite obefogad kritik när sådana påståenden kommer ut.
Jag orkar inte tjafsa mer med dig Igelhammar men ett sista argument kan jag såga åt dig i alla fall. Så som miljökraven är utformade finns det i flera fall utrymme för förbättrande åtgärder under en viss tidsperiod. Tack vare de fasta utrustningar samtliga banor låtit installera kan vi under en tävlingshelg visa att vi aktivt sänkt bullerspridningen genom att jämföra lördag morgon med söndag eftermiddag.
Har bullret sjunkit så vinner banägaren och grannen förlorar. DEN GÅNGEN!
Eftersom du verkar brinna nästan lika mycket som jag för (fast emot) frågan och dessutom har svar och lösningar på allt föreslår jag att du kontaktar Fredrik Hanson eller Pelle Träff och anmäler att du ställer din kompetens till förfogande. Det behövs!
Edit: massa stavfle
i danmark klarar sig inte de svenska hojarna då de har fullgas test och de danska förarna har ett ställbart övervarvsskydd styrd av en knapp på styret.denna knapp vill de ha väck i sverige men tyvärr gör den regelskrivningen att pitlimiter kommer förbjudas då funktionen är den samma såvida man inte har en hastighetsstyrd men vem har det som tillverkare ens?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |