Vad krävs för att få en RS125a att lämna 35-50hk

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Hej igen.

Föra tråden uratade o blev huler ombuller så jag startar en ny tråd o denna ska endast, obs ( endast diskuteras hur man får mer effekt ur aprilia RS125a o inget annat skitprat om ni vet vad jag menar ( tex prat om andra saker ) så öss på med allt vad ni har för erfarighet hur man får denna lilla hoj att generera mer glada hk :)

Vill att de ska vara en tråd som andra på SH kan ta del av som kan hjälpa deras jakt på mer hk.

Även saker som vad ska man bytta för delar på ramen för att få en lättare hoj går utmärkt, som sakt hojen e lite tung.

Även länkar på delar kan underlätta.

Last edited:
35hk är max-gränsen i Tyska ADAC Junior Cup, mätt på bakhjulet. Då får dom bara byta avgasrör och reeds på motorn enligt sitt reglement på deras aprilia RS125. Tror dom får byta kedjor med.

Avgassystemet är väl det som är mest lämpligt att byta ut. Kanske inte för att det ger mest effekt utan mera för att man får ner vikten. Skulle gissa att orginal väger 6-7kg och trim 2-3kg. Vet inte hur mycket effekt man vinner men tror inte man får mer än 2hk eller så? Orginal är inte direkt dåligt som den är mer än den är tung.

35hk är max-gränsen i Tyska ADAC Junior Cup, mätt på bakhjulet. Då får dom bara byta avgasrör och reeds på motorn enligt sitt reglement på deras aprilia RS125. Tror dom får byta kedjor med.

Avgassystemet är väl det som är mest lämpligt att byta ut. Kanske inte för att det ger mest effekt utan mera för att man får ner vikten. Skulle gissa att orginal väger 6-7kg och trim 2-3kg. Vet inte hur mycket effekt man vinner men tror inte man får mer än 2hk eller så? Orginal är inte direkt dåligt som den är mer än den är tung.

Låter kul med en max effektgräns i 125 tvåtakt, det måste ju driva trimmningen mot breeeeeeda register.

En sån cykel vill jag ha på gatan!!! :yoparty

Låter kul med en max effektgräns i 125 tvåtakt, det måste ju driva trimmningen mot breeeeeeda register.

En sån cykel vill jag ha på gatan!!! :yoparty

Dom står på kö till dynojetbänken på racen för att försöka pricka in 34,9hk. Har dom över 35 efter kval/racet på efterkontrollen vid besiktningen så blir dom diskade. Så dom får ibland bestycka om för att få dom fetare så dom förlorar lite effekt så att dom är innom den gränsen.

Nu va inte tanken att den skulle begränsas av några krav.

Inga begränsningar o inga avgaskrav o så vidare utan endast inrikta sig på motorn vad som ska ändras för att ge den mera effekt/vrid.

Nu ska vi se.

Polarn hade en riktigt fet RS innan. Gick helt överjävligt.

Det han bytt var ju cylinderkit, som han köpt från polini har jag för mig :va

Avgassystem givetvis, bestyckning, reeds, avgasportar (vilket jag inte förstod riktigt men ja)

Nåt hokuspokus hi-flow filter.

Där finns ju lite du kan hitta på, men det kostar ju :tummenupp

Hmm, om jag inte minns fel så var du en överjävlig garage tomte?

Isåfall kan du ju ge dig på att porta litegrann? Bygga ett avstämt avgassystem. Fräsa förgasaren :D

Lycka till!

Hmm, om jag inte minns fel så var du en överjävlig garage tomte?

Isåfall kan du ju ge dig på att porta litegrann? Bygga ett avstämt avgassystem. Fräsa förgasaren :D

Lycka till!

Ja jag e ju en garage tomte :D

Cyl på hojen är redan portad lite lite gran av mig o vist rör de på sig lite så där bätre en org men långt från att göra mig nöjd :rolleyes:

Visst finns la genvägar om man vill bytta cyl i grejs, bara frästa bort vevhuset o bytta till Honda cr 500ans vevparti med portad cylinder o 50mm fugge o avstämt avgassystem, o sen jävlar i mig man en hoj som piskar på bra :brinnerup

Men så kul har ju inte alla att fräsa vevhus o grejs.

Själv har jag köpt mig en honda CR125a år 2000 cylinder med tillhörande topp, lär landa kanske denna vecka annars nästa vecka :banana

Vist kommer bli lite klurigt på grund av avgaportarna skiljer + membran/insug sitter i blocket på hondan mor RS125an som siter i cylindern, sen lite annan anslutning på avgasstosen.

De som är posetift är att båda cylindrana har samma slag + Borr + kolvbult på cylindern, de som kan skilja är vevlängd men inget som hindrar mig :)

Först blir det att mätta upp allt o se om cyl måste svarvas/fräsas av. sen blir det att tillvärka en cylinder spacer med tillhörande feste för membran, insug, sen i framkant ska de göras så man kan ansluta en kylarslang mellan spacern till cylindern så vattnet leds runt.

Insug blir troligen annan model för min 36a förgasare :)

Avgassystemet blir att testa RS125 org röret för att se hur den kommer fungera med cylindern o sen kommer avstämt :tungan

Undrar hur detta garage meket kommer sluta.

Har en kille som lånar min bänk....
Ja farbror är väl mer rätt benämning.
Han har en Gilera moped, 90 cc cylinder och kör på nitrometan...
Får ut 32 bakhjulshästar i bänken.
Den kör han moppedragracing med och även topspeed.

Så inget är omöjligt... :)

"Föra tråden uratade o blev huler ombuller så jag startar en ny tråd"

Detta är brilljant signaturmaterial, jävla skit att ngn gjort så jag inte kan ha ngn:gnissla

Njo men de vart lite jobbigt när folk skrev om allt annat en vad själva tråden skulle handla om, blev ju bara en faslig röra i vissa delar, o andra delar va helt rätt skrift.

Vad vill du ha för tråd som du inte kan skaffa ?

Rs125 avgassystemet kommer nog inte fungera bra med Cr cylindern. Tror inte jag :va

Meeen prova skadar ju inte. Tror du får för mkt mottryck dock.

Jag hade en TZR 125 -89 när jag var 16. Den portades och planades enligt teorier ur boken "2 stroke performance tuning". Sedan hade jag ett Gianelli-avgas och en gammal Bing-fögasare på 32mm från en Husquarna cross. Förutom avgas och Wisecokolv så kostade det inte en krona.
Jag bänkade aldrig, men hojen gick riktigt fint och toppade 170 i mätarfart. Tippar på 35 hästar minst i motorn. Med ett avgassystem som byggts speciellt för min motor skulle man säkert kunnat klämma ur lite till och få ännu bättre register.

Det jag vill komma till är att det var sjukt intressant att läsa på i boken och beräkna portar och komp etc enligt formlerna där. Jag kan verkligen rekommendera att göra så, för det ger en bra uppfattning om vad som händer i en tvåtaktsmotor och det var extra tillfredsställande när man kunde spöa polare som köpt färdiga 170cc kit och de nya fina Italienarna (Aprilia och Cagiva Mito) som kostade 3 ggr så mycket :yoparty

Rs125 avgassystemet kommer nog inte fungera bra med Cr cylindern. Tror inte jag :va

Jo jag vet att det kommer bli fel motryck i expansionskammaren angående på den sista stingen har annan diameter, o sen e röret utformat för annat varvtal med, men skadar inte att testa.

Jag hade en TZR 125 -89 när jag var 16. Den portades och planades enligt teorier ur boken "2 stroke performance tuning"

Jag har redan dessa 2 böcker.
2 stroke performance tuning ( A. Graham Bell )
The high-performance 2 stroke engine ( DR John C. Dixon )

den första boken e ju mera lätt läst mot den andra som e betydligt avancerad o mera beräkningar o grejs, men tillsammans är dom 2 helt okej.

Men har forfarande problem med min eng o kommer inte sitta o översätta allt så bäst skulle vara om den fans i nån upplaga på swe.

Nån som vet ?

min är små portad för stunden o va uppe snud på 180km/h med min Mikuni TM 32a, men fick bromsa för bil hindra att jag fick toppa hojen, men tyckte att de va nått som fattades så sålde loss fuggen o ska få tag i en 34a, alternativ montera ett mindre rör i min 36a så jag får ner den till 33-34mm, men säkrare att fuggen e gjord i rätt diameter.

Jag har handlat en keihin TMX36a med tillhörande insug + membran, men den ska köras på cr125a cyl :)

Förgasarstorleken borde inte vara det som begränsar tycker jag. En flatslide 32 borde räcka för bra många hästar. En 34 kan gå, men större så tappar du nog bara register i princip.

Det hänger mer på portningen och avgas skulle jag vilja påstå. Men om du fick upp hojen i 180 så lär den ju inte gå illa direkt.

Nu har jag inte koll på CR125, men om den är vevhusmatad och din Aprilia inte är det så får du tänka om. Ärligt talat så fattar jag inte varför man skulle vilja sätta en cross-cylinder på en landsvägshoj ändå. De är ju byggda för helt skilda typer av körning. Du kommer bara att få problem med en crosscylinder eftersom den inte är gjord för att gå på jämn gas och högt varv under lång tid.

Satsa på att läsa på i dina böcker med hjälp av en internetordlista och fila i din Apriliacylinder istället.

Njo men de vart lite jobbigt när folk skrev om allt annat en vad själva tråden skulle handla om, blev ju bara en faslig röra i vissa delar, o andra delar va helt rätt skrift.

Vad vill du ha för tråd som du inte kan skaffa ?

Jag vill ha möjlighet till att kunna sätta din text som en signatur under mina inlägg. Det kan jag inte för den funktionen har ngn tagit bort från mig på oklara grunder.

Det sörjer jag, då din textrad är magnifik i sin....ja nånting:D

min är små portad för stunden o va uppe snud på 180km/h med min Mikuni TM 32a, men fick bromsa för bil hindra att jag fick toppa hojen, :)

Attans:gnissla Lär ju passerat 200 som ingenting utan den bilen i vägen juh...

Jag hade en TZR 125 -89 när jag var 16.

De var riktigt bra de motorerna, tror det var 27 hästar orginal enligt regbevis. Stor skillnad mot dagens 11 kwh sura moppehästar

Jag har en sån, efter den tvättats i tvättmussla i två timmar, det mesta av silvertejpen bortsliten och motorn fylld med olja/vattenblandning från tvättmaskinen startade den på första typ halva kicken en sekund efter att soppakranen sattes på.

Last edited:
..........
Jag har en sån, efter den tvättats i tvättmussla i två timmar, det mesta av silvertejpen bortsliten och motorn fylld med olja/vattenblandning från tvättmaskinen startade den på första typ halva kicken en sekund efter att soppakranen sattes på.

:jisses

För mycket mottryck?
Va... vad menar du nu? :va
Gissar du eller vet du hur en expantionskammare fungerar?

Försök kopiera en Crossmotor rakt av, det är nog enda rätta. Från förgasare till avgasrör.

Mats

Last edited:
Ska bli intressant att se hur fan du ska fa en cylinder fran en vevhusmatad motor att funka pa en med insuget som std. i cylindern...lycka till.

Alltid intressant med min tankar o funderigar o planer :D
Få se hur de lyckas, tanken e främst att cyl ska bli bulton när jag är klar så blocket ska inte modiferas nån liten mm :)

Förgasarstorleken borde inte vara det som begränsar tycker jag. En flatslide 32 borde räcka för bra många hästar. En 34 kan gå, men större så tappar du nog bara register i princip.

Det hänger mer på portningen och avgas skulle jag vilja påstå. Men om du fick upp hojen i 180 så lär den ju inte gå illa direkt.

.

Ju jag vet att 32an är lagom, men när man kollar runt så ska tydligen motorn prestera som den ska med 34an så den bore ju inte vara för stor om så många andra har kört med den storleken, men alla motorer kanske inte vill svälja 34an utan tycker den är för stor :gnissla

Nja så illa går den la inte, just nu har jag org dellorto rundtrotel 28an monterad o med motvind snudda jag 170km/h sträcket, har defenetift inte samma ork längre men den drar betydligt mindre soppa 0.7 milen.

Nja jag skulle la kuna skippa cross cylindern o leta upp nån landsvägs hoj 125a cylinder men den måste ha minst 40hk standard o de e inte många gatt hojar som lämnar de om man säjer så.

De är la främst därför jag vill ha en värre portad med bätre vinklar i hela cylindern mot vad RS125a cyl är.

Alternativ kan jag svarva bort så jag får innanmätet o monterar i min RS125a cylinder o då är allt bulton direkt o man får alla bra vinklar o skit, de är ju okså en tanke jag ska grubbla på.

Jag vill ha möjlighet till att kunna sätta din text som en signatur under mina inlägg. Det kan jag inte för den funktionen har ngn tagit bort från mig på oklara grunder.

Det sörjer jag, då din textrad är magnifik i sin....ja nånting:D

Attans:gnissla Lär ju passerat 200 som ingenting utan den bilen i vägen juh....

Nja tror knapast den lär pasera som den e nu 200a :( men vist värre portad, annat membran, annat insug, större fugge 33-36a, ny nicasilad, ny kolv, omsvarvat komprum, ny tändkabel o tändhat, nytt t-stift, lägre drevning 34-35bak mot nuvarande 36 bak nu, o sen montera race bak med ALU bakram o lättare kåpor o bytta ut allt tungt mot lättviktmatrial så kommer den pasera 200 lätt :)

Men detta värka dyrt :tuttar

Last edited:
*/ ?>
Back