Probotector
Piratiserad
Jag hade en TZR 125 -89 när jag var 16. Den portades och planades enligt teorier ur boken "2 stroke performance tuning". Sedan hade jag ett Gianelli-avgas och en gammal Bing-fögasare på 32mm från en Husquarna cross. Förutom avgas och Wisecokolv så kostade det inte en krona.
Jag bänkade aldrig, men hojen gick riktigt fint och toppade 170 i mätarfart. Tippar på 35 hästar minst i motorn. Med ett avgassystem som byggts speciellt för min motor skulle man säkert kunnat klämma ur lite till och få ännu bättre register.
Det jag vill komma till är att det var sjukt intressant att läsa på i boken och beräkna portar och komp etc enligt formlerna där. Jag kan verkligen rekommendera att göra så, för det ger en bra uppfattning om vad som händer i en tvåtaktsmotor och det var extra tillfredsställande när man kunde spöa polare som köpt färdiga 170cc kit och de nya fina Italienarna (Aprilia och Cagiva Mito) som kostade 3 ggr så mycket![]()
Det där är lite intressant då en TZR:s mätare enbart går till 160 och ostrypta skall dom utveckla 28 kusar med en toppfart på just 160, hmm
Så med allt du gjorde vann du cirkus 7 kusar 
[/QUOTE]