Vad krävs för att få en RS125a att lämna 35-50hk

Ja men nu fortskrider det med fuggen, har börjat montera så jag får skysterbart powerjet + huvudmunstycke, + att monterat för 2-T oljan, sen funderar jag, på om jag ska montera så jag får skysterbart lågfart, men ej säker på den fronten.

Denna lösningen jag gör nu är bara som test, så få se om jag kör med denna lösningen eller ändrar senare skede, man måste ju testa o se :)

Angående cyl så ska den rivas av kanske slutet på denna veckan annars nästa vecka :)

Last edited:
Igår rev jag av cyl + toppen + kolven o inspektera delarna, satt o tänkte på en sak jag glömt totalt av när jag la squisen på 0.7mm, att mäta komprumet, så vet inte alls vad för komp jag haft, men den har inte spikat, o förbräningen över kolvens yta ser bra ut o lagom oljigt i framkant av förbräningskamaren, så den går ju lite fett, men bätre de en att den ger upp snabbare, men vet att jag tappar effekt på att köra för fett.

Men som sakt montera min 36a Fugge idag o efter första starten så konstatera jag att anslutningen läckte, men de va lätt åtgärdat så de va ju bara ta en sväng :)

Drygt 100km/h på 2an gör den nu :) blev ju en del skildnad från orginalets 28a :) betydligt bätre ork, men kan konstatera att när man slängt i 4an så orkar den inte lika mycke som innan, så blir att bestycka fuggen tills motorn trivs.

Ska sätta mig o mäta upp toppens volym en dag o se vad det värkliga kompet kan ligga på, kan ju vara intressant :)

Squisen va ju som sakt på drygt 2.10mm innan jag började, blir ju lite skildnad i volymen.

Last edited:
Minns jag inte fel så säger graham bell att upp till 8%? oljeblandning ger ingen som helst effekt förluster :) kan hända att det var högre än så också... Om du inte har drevat om den efter den nya fuggen lär hojen inte gå någon fortare nu än tidigare...

Igår rev jag av cyl + toppen + kolven o inspektera delarna, satt o tänkte på en sak jag glömt totalt av när jag la squisen på 0.7mm, att mäta komprumet, så vet inte alls vad för komp jag haft, men den har inte spikat, o förbräningen över kolvens yta ser bra ut o lagom oljigt i framkant av förbräningskamaren, så den går ju lite fett, men bätre de en att den ger upp snabbare, men vet att jag tappar effekt på att köra för fett.

Men som sakt montera min 36a Fugge idag o efter första starten så konstatera jag att anslutningen läckte, men de va lätt åtgärdat så de va ju bara ta en sväng :)

Drygt 100km/h på 2an gör den nu :) blev ju en del skildnad från orginalets 28a :) betydligt bätre ork, men kan konstatera att när man slängt i 4an så orkar den inte lika mycke som innan, så blir att bestycka fuggen tills motorn trivs.

Ska sätta mig o mäta upp toppens volym en dag o se vad det värkliga kompet kan ligga på, kan ju vara intressant :)

Squisen va ju som sakt på drygt 2.10mm innan jag började, blir ju lite skildnad i volymen.

SQUISH (eller klämspalt på svenska om det är för jobbigt med stavningen).

Minns jag inte fel så säger graham bell att upp till 8%? oljeblandning ger ingen som helst effekt förluster :) kan hända att det var högre än så också... Om du inte har drevat om den efter den nya fuggen lär hojen inte gå någon fortare nu än tidigare...

Jo jag läste de okså men när jag mena fett, så mena jag för stort huvudmunstycke, för fett med soppa :)

Bara för jag byter fugge så behöver jag inte dreva om hojen, skildnaden är att den orkar varva ut mätarn mera nu en innan med den mindre fuggen.

Han lär ju bytt plats på fram & bakdrev om den gör 100km/h på andra växeln...

Njo de vore ju nått ska kolla vad den gör med drevning 36/17 i stället för 17/36 som det är nu :tungan

Drygt 300 ska den göra på 1an & 850 på 6an :D

SQUISH (eller klämspalt på svenska om det är för jobbigt med stavningen).

Jo lite jobbigt va de att skriva H i stälet för SE, vet inte varför de blir hela tiden squise i stället för squish.

Jag har också läst det där, har också läst några andra artiklar om oljeinblandning. Det är totalt avgörande hur mycket man varvar. Speciellt Gokartmotorer som varvar över 20k rpm Kan köra så mycket olja. Kolven blir tätare av mycket olja och ger till och med effektökning på grund av att man inte får någon kompförlust.
Att det krävs så mycket olja på höga varv är att olja "Blåser" igenom väldigt fort. På en 500cross. Räcker det gått och väl att ha 1-2% olja och ändå få en fet oljefilm på kolven som gör att man inte får komp förlust.

Det vanligaste problemet med oljeinblandning är att det blir för mycket olja. Då slår tändstiftet igen på låga varv. Har man tur så rensar stiftet sig själv efter ett tag när man gasar på. Annars står man där med ett tändstiftsbyte innan man kan ta sig vidare.
Har man en bra olja så är vidhäftningen hög och det räcker med låg inblandning, samt att olja förbränns vid låga temperaturer, så att stiftet inte slår igen på låga varv.

Läser man som Scootermoppar och trimning till dem så ser man att storleken på förgasare har betydelse för livslängden på vevlagren. Kylningen blir bättre med större förgasare och veven håller längre. Nu är förvisso inte bottendraget så viktigt på en Scooter som har variator.

Om du har bestämt dig för 40hk+ så skulle jag inte krångla med någonting mindre än 38mm

Mats

Jag har också läst det där, har också läst några andra artiklar om oljeinblandning. Det är totalt avgörande hur mycket man varvar. Speciellt Gokartmotorer som varvar över 20k rpm Kan köra så mycket olja. Kolven blir tätare av mycket olja och ger till och med effektökning på grund av att man inte får någon kompförlust.
Att det krävs så mycket olja på höga varv är att olja "Blåser" igenom väldigt fort. På en 500cross. Räcker det gått och väl att ha 1-2% olja och ändå få en fet oljefilm på kolven som gör att man inte får komp förlust.

Det vanligaste problemet med oljeinblandning är att det blir för mycket olja. Då slår tändstiftet igen på låga varv. Har man tur så rensar stiftet sig själv efter ett tag när man gasar på. Annars står man där med ett tändstiftsbyte innan man kan ta sig vidare.
Har man en bra olja så är vidhäftningen hög och det räcker med låg inblandning, samt att olja förbränns vid låga temperaturer, så att stiftet inte slår igen på låga varv.

Läser man som Scootermoppar och trimning till dem så ser man att storleken på förgasare har betydelse för livslängden på vevlagren. Kylningen blir bättre med större förgasare och veven håller längre. Nu är förvisso inte bottendraget så viktigt på en Scooter som har variator.

Om du har bestämt dig för 40hk+ så skulle jag inte krångla med någonting mindre än 38mm

Mats

Det vanligare problemet med igensatta stift på låga varv är FELbestyckade förgasare på låg/mellantrottel.

Om de är rätt bestyckade minskar man risken för att eventuellt få något problem.

Men för mycket olja blir i värsta fall nya stift på inköpslistan, strax över en femhundring för superduperraceplatinaspecialstift.

Med för lite olja blir det nytt foder eller nikasilomläggning, ny kolv, ny vevstake och lager och nya ramlager för +10 tusen

Hojen testad o testad o tycker den uppför sig hyfsat okej efter en stunds skysterande, nu saknas bara att jag skulle behöva montera i mindre lågfart, men de får gå detta så länge. :)

Vad den toppar vet jag inte en, har inte kommit så långt :) men den axx betydligt bätre mot innan på alla växlarna.

Har kollat lite på Honda RS125a, kan de tänkas stämma att de sitter org, 49mm förgasare på dessa ? dom äldre har 38mm i allfal vad jag vet.

Här kommer bild på skysterskruven till huvemunstycket.

Last edited:
Har kollat lite på Honda RS125a, kan de tänkas stämma att de sitter org, 49mm förgasare på dessa ? dom äldre har 38mm i allfal vad jag vet.
QUOTE]

Nej, det stammer inte. 38mm sitter std. pa dom. Storsta forgasaren jag nansin hort talas om pa en 125a sitter pa vissa Aprilia RSW/RSA GP-hojar, och da har det varit Dell'Orto VHSD/VHSG 43/44mm javligt dyra magnesiumprylar.

49mm 2-taktforgasare vetefan om det ens finns, skulle vara nan Lectron i sa fall.

Last edited:
Snöa inte in på storleken på förgasare för att få ut effekt.
Den du har ser riktigt sjysst ut och klarar säkert att flöda bra nog för 40+ hästar med bra register. Jag tror bara att du får ett ganska smalt och väldigt högt register med större förgasare på en 125:a.

Jag hade en (som jag tror att jag nämnt tidigare) 32mm Bing-förgasare som jag plockade från en gammal Husqvarna 125 från slutet av 70-talet och den var bra nog att leverera minst 35 hästar med fint register.

Last edited:
Nej, det stammer inte. 38mm sitter std. pa dom. Storsta forgasaren jag nansin hort talas om pa en 125a sitter pa vissa Aprilia RSW/RSA GP-hojar, och da har det varit Dell'Orto VHSD/VHSG 43/44mm javligt dyra magnesiumprylar.

49mm 2-taktforgasare vetefan om det ens finns, skulle vara nan Lectron i sa fall.

Vet att folk snöar in sig ofta på stora förgasare på få cc, menar på 69cc kan man få ut 23hk på ynka 19mm förgasare.

Jo jag börja okså fundera över de, väldigt stor förgasare på så få cc.

Här kommer annonsen på Honda RS 125a motorn.

Honda Rs 125
MotorNummer - 9210252 - Borr 54,5
Cirka 40 Hk.
Förgasare "KEIHIN" 49mm.
FD Johan Stigefelt.

http://www.blocket.se/helsingborg/Honda_Rs_125_26622349.htm?ca=15&w=3

Bifogat

• 0129826474.jpg
    0129826474.jpg
    29.6 KB · Visningar: 81
  • 0155396431.jpg
    0155396431.jpg
    41.1 KB · Visningar: 75
  • 0180966388.jpg
    0180966388.jpg
    44.6 KB · Visningar: 71
Är säkert en 39mm förgasare det där. Han har nog bara skrivit fel. Är rätt svårt att få den förgasaren uppborrad till 49mm! :)

Dessutom ser förgasaren ut som mina ryska kopior från "Pekar":
b8b3acf9cc6ad9ae1cc842501b12f9bd.jpg
Ser de ut så fortfarande?

Annonsören kan ju skrivit fel eller mätt på luftfiltersidan. 49mm är ju Harleystorlek.

Grymt projekt btw

Jo troligen kan den vara mätt på luftslidsidan, min är la närmare 50-55mm eller nått. men bara 36.5mm på insugsidan.

*/ ?>
Back