Vad krävs för att få en RS125a att lämna 35-50hk

Vikten gör i sig ingen större påverkan på hastigheten precis som flera redan sagt. Men man ska ju inte glömma att kroppshyddan på en 120 kilos raggare skapar betydligt mer luftmotstånd än vad en 60 kilos jockey gör. Så visste gör det skillnad på topphastigheten.

Vikten gör i sig ingen större påverkan på hastigheten precis som flera redan sagt. Men man ska ju inte glömma att kroppshyddan på en 120 kilos raggare skapar betydligt mer luftmotstånd än vad en 60 kilos jockey gör. Så visste gör det skillnad på topphastigheten.

Jo gör en del på kropps form, kan skappa en del turbolens om man säjer så :D.

samma med vad man väljer för klädsel om de är pösigt eller strömlinjeformat.

dessa 2 facktorer kan ändra farten drastiskt :tuttar

Last edited:
-så de inte spinner på sanden.
Salt Rolle, salt....:tummenupp

Om du bara är ute efter toppeffekt och kollar på andra lösningar tycker jag du ska kolla in 125-gokartarnas motorer. De lämnar över 40 hk, lätt, men då är det inte tal om något brett register.... Men det var ju toppeffekt du var ute efter. Kolla in dom eller skaffa en sån motor och stoppa i ramen.

Jo toppeffekt går bra om man kan få motorn att leverera mer effekt på ett lägre varvtal mot idag.

Ute efter betydligt värre NM.

Mycke mera topp mot nu, så den ska ju orka hålla uppe farten, samma med axx ska vara bätre hela tiden mot vad det är nu ända till toppen.

Jo ska kolla in lite gocart o se deras lösningar, men många av dessa kör ju med discvalv på inloppsidan.

Det blir nog svårt att kombinera lägre varvtal med högre effekt. Då måste du nog gå upp i cylindervolym.

Vad menar du med "betydligt värre NM", när du sen skriver "mycke mera topp mot nu"? Det är svårt att kombinera detta i en lite tvåtaktare.

Men får du upp toppeffekten så kommer toppfarten att öka. Jag har kört superkart i många år och de har en 2-cyl 250cc tvåtakt. Där finns ingen ork under 8-10000 varv, sen händer det saker och då är det toppeffekten som är avgörande. Man har mätt acc 0-100 på 2,35 sek. Och dom går fort också... Så jaga toppeffekt du så kommer toppfarten (och accet).

Lycka till!

Av mera NM får du mera axx, det är det du känner när den accelererar.

Nu va de tängt att den skulle ha fler hk på ett lägre varvtal mot vad den har nu hälst från 1000 varv till max varvtalet under hela effekt kurvan, om den bar har 0.01hk så är det vinst, men vist de skulle ju uppskatat om man kanske kunde få kanske 2-3hk mer hela effekt kurvan o sen när den paserar 9000-11000 varv så kan den hoppa upp mot 5-10hk mer tills den nått effekt toppen o komer dala nerför.

Detta va bara lite glada tankar man önska då, helt annat i värkligheten.

Om man kan få den o toppa 20 - 30+ km/h mot vad den gör idag så skulle det vara kanon. så en bit över 200km/h är la det minsta man kan begära.

Annars kan man skriva vill att hojen ska toppa 200+ vad ska göras om de skulle underlätta.

Last edited:
Läst Nm vs hk-tråden?

De jag uppfattat av NM/hk är att NM är vridmomentet det man käner när något gör att man far framot, men sen tar hk över i farten.

Newtonmeter är enhet av vridmoment (även kallad "ögonblicket") i SI system.[1] Mindre vanligt är det används som en enhet för energi, i vilket fall det är synonymt med de vanligaste och standard SI-enheten för energi, joule.[2] Den symboliska formen är Nm eller Nm,[3] ibland avstavade Newton-meter. En Newtonmeter är lika med vridmomentet till följd av en kraft en newton anbringad vinkelrätt mot en ögonblick arm som är en meter lång.

En Newtonmeter är dimensionsstabila lika med en jouleDen SI enhet för energi och arbete. Det är dock inte lämpligt att uttrycka ett vridmoment i joule - de enheter som är bra att skilja ett vridmoment kvantitet från en mängd energi.[4] De två kvantiteter, vridmoment och energi, fysiskt helt annorlunda trots att dimensionally motsvarande. Till exempel är energi en scalar medan vridmomentet är vektor (i själva verket en Pseudovektor). Också en viss kraft som appliceras på ett objekt kan bidra vridmoment men inte fungerar, eller fungerar men inte vridmoment, eller båda, eller ingetdera.

Omvänt är Newtonmeter ibland används som en enhet för energi, i stället för joule.[2] Som ovan, är denna praxis avskräckta av de SI myndighet, Eftersom det kan leda till förvirring om huruvida en viss kvantitet uttryckt i Newton meter är ett moment eller en energi.[5]

Å andra sidan finns det relationer mellan vridmoment och energi att belysa deras tredimensionella relation. I synnerhet kan ett vridmoment bidra till rotationsenergi; Arbetet i denna process (mätt i J) är lika med vridmoment (mäts i Nm) gånger den vinkel som kroppen roterar i riktning mot vridmomentet.[6] Detta står för användning av en alternativ enhet för vridmoment, joule per radian (J / rad)

Omräkningsfaktorer
1 joule = 1 Nm
1 Newtonmeter = 0,7375621 Foot-pound force (ofta "fot-pound")
1 meter kilogram-force = 9,80665 Nm
1 centimeter kilogram-force = 98,0665 mN · m
1 Foot-pound force (ofta "fot-pounds") = 1 Pound-force fot (ofta "pund-fot") ≈ 1,3558 Nm
1 tum ounce-force = 7.0615518 mN · m
1 Dyne centimeter = 10-7 Nm

-------------------------------------------------------------
Hästkraft, hk, fysikalisk term, definierad och introducerad av James Watt. Gammal enhet för effekt, numera ersatt av watt. Hästkrafter används dock fortfarande av tradition inom många områden, bland annat för att ange fordons motoreffekter. I Sverige är hk ledande enhet för detta, medan man i många andra EU-länder använder kW mer än i Sverige.

Omkring 1783 införde Watt begreppet hästkraft när han behövde beskriva hur många hästars arbete hans nya ångmaskiner kunde ersätta. Watts hästkraft var (och är) ungefär 50 % mer än han ansåg att man kunde begära av en arbetshäst i kontinuerligt arbete. Och det är ungefär 10 gånger mer än en människa orkar med.

Värden på enheten [redigera]
Den nu gällande enheten som används vid motoreffekt-normer anges i kilowatt.

1 hk = 735,49875 W
1 W = 0,0013596216 hk
1 kW = 1,3596216 hk
1 hk = 0,73549875 kW
En hästkraft definieras som 75 kilopondmeter per sekund (kpm/s), (det vill säga den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund) där ett kilopond är 9,80665 newton, vilket ger att en hästkraft är 735,49875 watt.

I äldre texter har man definierat kilopond som 9,81 newton, vilket då gett en hästkraft på 735,75 watt.

I engelskspråkiga länder definieras horsepower (hp eller bhp) som 33 000 footpoundforce per minut (James Watt's definition), eller ungefär 745,7 W. Det finns andra definitioner på hästkraft som använts, till exempel elektrisk hästkraft, exakt 746 W. Den används bland annat i USA, för elektriska motorer, men knappast i icke-engelskspråkiga länder där Watt används.

Det finns något som kallas "skattehästkraft", och som har använts i Storbritannien, Frankrike med flera länder, och som beräktats ur cylindervolym, och använts för att beräkna bilskatten.

Last edited:
De jag uppfattat av NM/hk är att NM är vridmomentet det man käner när något gör att man far framot, men sen tar hk över i farten.

Så skulle jag nog inte formulera det.

Nm och hk har ett förhållande.

Nu har jag inga exakta siffror, men om du tänker dig så här:

100 Nm vid 4000 rpm = 80 hk
100 Nm vid 8000 rpm = 160 hk
100 Nm vid 12000 rpm = 240 hk
150 Nm vid 8000 rpm = 240 hk

Högt vridmoment på högt varvtal ger hög effekt.

Last edited:
Ok, min tanke när du skrev som du skrev är att du ville ha ökad toppeffekt vid ett lägre varvtal. Men det funkar ju oftast så att trimmar du för ökad effekt och får till det som det är tänkt så ökar effekten över hela registret. Och återigen, med mer toppeffekt kommer speeden. Men du verkar ju ha svar på alla inlägg, så det visste du förmodligen också redan...

Jo men som bekant med 2T så kan de även hända att den tapar kraftigt med kraft på lägre varv, men kommer igång kanske mer en dubbelt på ett högre varvtalsrigister.

De jag uppfattat av NM/hk är att NM är vridmomentet det man känner...

NEJ det är effekten du känner!
1 Nm är kraften du behöver för att få 100g att acca med 1 m i sek.
1 Hk är ett mått på hur mycket arbete utförs under en viss tid...
Oberoende av vad alla säger så är det effekt du vill ha( så mycket som möjligt av detta), det som inte folk fattar är att det finns 2 olika sidor på ett och samma mynt :). Man kan lägga 100000000000000000 Nm på ett skaft men det är ändå 0 hk, däremot kan 1 hk motsvara 100000000000000000000000000000000000 Nm ;). Fundera på det om du verkligen vill komma någonstans...

Då har det fulmekats och gjorts FEL. FEL! FEL. Absolut helt fel!

Jo klart de har gjorts fel de vet.

Men beror lite hur man beräknar okså, om man vill ha mera effekt hela effekt kurvan, eller mer på ett lägre varvtal eller mer på ett högre o varva mera.

En sån här kurva skulle vart helt okej från orginalet, bänkningen är gjord på en KTM125a 03a & nästa är på cagiva mito 125a

Bifogat

• grafiek.jpg
    grafiek.jpg
    17.6 KB · Visningar: 121
  • 3280862586_8ee497bd18.jpg
    3280862586_8ee497bd18.jpg
    83.6 KB · Visningar: 109
Last edited:
Nu har man börjat småt :)

Har börjat åna 1 del i taget o börjat med förgasaren att få den till 33.20mm, Keihin PJ :)

Nästa steg blir att porta om cyl lite bätre mot nuläget + ändra förbräningskammaren till 11.10cc, även få upp diametern på insug till förgasar diametern, sen se om jag kan göra nått åt membranet, sen får jag se hur hojen beter sig under hela varvtals rigistret :)

Last edited:
Tja din stolle! Har en 38mm Keihin från en -02:a RM125a du kan köpa billigt om du vill? Ligger i en hink med avfettning och göttar sej för tillfället, och kommer inte att bli använd av mej i alla fall. Bara att slå till!

1 hk = 735,49875 W

beräkna bilskatten.

Bla bla bla.....

Då har du nog uppfattat lite fel.

Det du har klippt ihop är en salig blandning av lägesenergi och rörelseenergi osv. Vridmoment är förvisso ganska nära besläktat. Men försök också sätta dig in och förstå vad det egentligen är.

Som sagt. Läs HK/Vrid tråd. Finns på hur många Forum som helst. Trådar som lätt spårar ur pga att vissa "Uppfattar" Vridet som någonting helt annat än vad det är.

Mats

Tja din stolle! Har en 38mm Keihin från en -02:a RM125a du kan köpa billigt om du vill? Ligger i en hink med avfettning och göttar sej för tillfället, och kommer inte att bli använd av mej i alla fall. Bara att slå till!

Jag har redan en 36a ;) men tycker den är för stor o ville ha ner den till 34mm, men vill testa 33mm innan, haft en 32 på den o fungerade facktist hyfsat men skulle velat ha den lite större men ville inte få den att bli större så jag sålde loss den i stället o tänkte köpa mig en 33-34a, haft en mikuni TM35a hemma okså men den sålde jag långt innan jag köpte denna hojen.

Vad har du tängt för peng för din 38a då, vet att den är för stor men går ju alltid förminska :)

Då har du nog uppfattat lite fel.

Det du har klippt ihop är en salig blandning av lägesenergi och rörelseenergi osv. Vridmoment är förvisso ganska nära besläktat. Men försök också sätta dig in och förstå vad det egentligen är.

Som sagt. Läs HK/Vrid tråd. Finns på hur många Forum som helst. Trådar som lätt spårar ur pga att vissa "Uppfattar" Vridet som någonting helt annat än vad det är.

Mats

De jag har skrivit är bara från andra som har skrivit de o ända jag uppfattat, annars skulle jag skrivit nått annat som vart korekt, blev några korta ord de jag läst, annars skulle jag själfallet nämnt nåt helt annat, den långa listan jag skrev är urtaget från nätet, ända jag hitta just för stunden.

En snabb google sökning o de va detta jag hitta just då.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hk

Sen vad jag vet har oftast en disel turbo bil mer vrid o mindre hk mot en vanlig bil med turbo.

texs en Lastbil med 600hk kan ha upp mot 3000-5000 nm i vrid.

Vissa bilar har mycke hk men lite nm, o tvärtom.

sm sakt vad som är sant o inte de jag hittar på nätet är svårt att urskilja när svarena är si o så från forum till forum

Kan denna formen stämma, NM till HK.
hk=Nm x RPM x Pi / 30 000 x 1,36

Last edited:
De jag har skrivit är bara från andra som har skrivit de o ända jag uppfattat, annars skulle jag skrivit nått annat som vart korekt, blev några korta ord de jag läst, annars skulle jag själfallet nämnt nåt helt annat, den långa listan jag skrev är urtaget från nätet, ända jag hitta just för stunden.

En snabb google sökning o de va detta jag hitta just då.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hk

Sen vad jag vet har oftast en disel turbo bil mer vrid o mindre hk mot en vanlig bil med turbo.

texs en Lastbil med 600hk kan ha upp mot 3000-5000 nm i vrid.

Vissa bilar har mycke hk men lite nm, o tvärtom.

sm sakt vad som är sant o inte de jag hittar på nätet är svårt att urskilja när svarena är si o så från forum till forum

Ja, det kan vara lite knepigt att veta vad som är sant eller inte.
Men skillnaden är Arbete och Effekt.

5000Nm låter väldigt mycket.
För ca 20 år sedan jobbade jag på Lastbilsverkstad. Växellådorna hette exvis RS1700. Det var alltså Range och Split låda som var dimensionerad för 1700Nm. Dom värsta gav då 2000Nm. Vridmomentskurvan var väldit platt. Har svårt att tro att då tagit ut så mycket mer på varvtal under 1000rpm.
3000Nm vet jag i alla fall att dom tar ut.
Men som sagt. Vridmomentet är till största del en ingenjörsmässig siffra för dimentionering av kraftöverföring.
Hästkrafter är resultatet som ger din upplevelse. Oavsett om det är på 6000rpm eller 13000rpm.
Vridmomentskurvan berättar också hur bra fyllnadsgrad man har i motorn vid aktuellt varvtal. Kan vara bra att veta om man ska trimma vidare. Ofta är det väldigt svårt att öka vridmomentet. Till och med en gräsklippare stånkar på ganska bra, på sitt varvtal. Men däremot kan man flytta vridmomentstoppen, Alltså välja ett annat varvtal där fyllnadsgraden är bra.

Mats

Hej:)

Ferspeedboy du måste lägga ut lite bilder så vi får se
hur trimningen ser ut.Har du kamera eller mob så ut
med det.

Du planerar att förminska en förgasare?

Har redan förminskat förgasaren men inte klart med de sista slipandet för att få ytan mjuk innan troteln.

Hur den fungerar i slutändan är svårt att veta förens den är testad, antingen fungerar de eller så skiter de sig.

Ja, det kan vara lite knepigt att veta vad som är sant eller inte.
Men skillnaden är Arbete och Effekt.

Vridmomentskurvan berättar också hur bra fyllnadsgrad man har i motorn vid aktuellt varvtal. Kan vara bra att veta om man ska trimma vidare. Ofta är det väldigt svårt att öka vridmomentet. Till och med en gräsklippare stånkar på ganska bra, på sitt varvtal. Men däremot kan man flytta vridmomentstoppen, Alltså välja ett annat varvtal där fyllnadsgraden är bra.

Mats

Jo de låter la mycke men detta va mer på en trimad lastbilsmotor inte dom 600-700hk som när jag va o grejade på volvo i gbg på lastbilsmotorers testavdelning för ett par år sen.

vet att på deras 450hk motor fick dom ut mellan 1700-2000 nm i vrid.

Jo vet att med olika växelådor o utväxligar o så vidare så ändras detta i hur täta växligarna blir o man inte tappar så mycke varv mellan växlarna eller så är dom mera glesa, själv föredrar jag många växlar o täta steg.

Hej:)

Ferspeedboy du måste lägga ut lite bilder så vi får se
hur trimningen ser ut.Har du kamera eller mob så ut
med det.

Jo klart jag kan göra det när det blir bilder, har digital kamera att ta bilder me så kvaliten på bilder kommer inte vara det sämsta, annan sak på prylen om den blir bra på bild, bild längst ner på halv färdig förgasar mod.

Varför just 33,2 mm i förgasaren? Dessutom är det ingen större skillnad från 32 som du kört med innan. Du kommer inte att märka nån större skillnad. Och varför envisas du med att ha så liten förgasare om du är ute efter effekt? Du kanske får en lite mer körbar motor, men var inte trådens ursprungliga fråga hur du får mer effekt och därmed högre toppfart?

I superkart, som jag har mycket erfarenhet av, är det bara en topptrimmad motor med max effekt som gäller, annars har du inte en chans och dom andra bara åker förbi på rakorna. Där har vi gått från 36-38 mm förgasare för en massa år sen mot större och större. Många kör nu med 44 mm Lectronförgasare, och dom går bara bättre och bättre. Superkart slog nytt banrekord på Knutstorp i somras!!!

Visst, dom motorerna varvar mycket mer och är topptrimmade racemotorer, men det är ändå samma regler som gäller för trimning...

Jag tycker du får så många bra råd här, ta till dig dom! Skit i det här med vrid kontra effekt, för det är ändå i slutändan bara hur bra, eller hur mycket, du trimmar din motor det handlar om.

Klart det är skildnad mellan 32mm till 33mm, ganska stor skildnad i fyldnadsgrad, kanske inte märks på bara 1 mm men tänk genomflödets helhet från en mindre till en större, vet att det fins förgasare som har en venturi kon som får en mindre förgasare att få ett högre flöde så den beter sig som en större förgasare.

Om man tar en förgasare på vald dimater så flödar den mm2:
28mm = 615.4
29mm = 660.1
30mm = 706.5
31mm = 754.3
32mm = 803.8
33mm = 854.8
34mm = 907.4
35mm = 961.6
36mm = 1017
37mm = 1074
38mm = 1133
39mm = 1193
40mm = 1254

Här ser man skildnaden att det är en del i luftmängd från 28 till 32 till 36 till 40mm.

Även samma sak med insug att det ska vara större en förgasaren, mins ej hur många % men tror det var 10%.

Jo klar kör man på ren RACE motor så beräknar man alla volymer för motor o cyl o allt o beräknar fram vad för förgasar storlek o röret o så vidare, sen är det enormt mycke tester för att hitta det optimala. men budjeten för att hålla på med de är ju lite större oftast för fabriksteam.

Min motor är garanterat inte avsäd att bli ren race motor. utan mera halv race, ska köras på väg så kommer användas som brukshoj.

Jo tråden handlar om det att få mer effekt, bätre topp.

Men som sakt vet att det är skildnad o beräkna förgasar storlek o sen testa med den valda förgasar storleken, oftast behöver de testas o ändras på diameter, men som sakt motorn kommer inte varva över 14000varv så efter beräkningarna så räker en 34mm bra till det varvtalet, men vist flytar jag upp varvtalet mot 15000-17000 så kommer det garanteras behövas upp mot en 37-39mm förgasare.

Mycke beror som sakt på hur bra genomflödningen genom motor är okså, man kanske har en motor som genomströmar snabbt o behöver en större förgasare för att hitta en balance till genomflödet, men fins även motorer som flödar igenom långsammare o behöver på de viset en mindre förgasare.

Det sista 2 raderna jag skrev kan la ni ge åsyn om jag tänkte rätt nu, ibland är jag tröt o skriver helt fel sak.

Last edited:
*/ ?>
Back