Vad kostar det att importera???

Om man har en vän som bor i landet man importerar från, är det då möjligt att låta vännen köra fordonet till sverige och från sverige avregistrera det i avsändarlandet för att bespara sig försäkrings och skyltkostnader?

Finns det någonstans man kan se vad alla dessa dokument heter och hur de ser ut i olika EU länder?

Jag är sugen på att köra en privatimport på en R1 2007 och en XJR 2001, men är lite tveksam till hur försäkringsbolagen ställer sig till importerade hojjar och vilka papper som behövs.

Ställer det till med besvär om cykeln redan har bytt land en gång tidigare?

Många frågor..

//K
 
lite off topic men kul:
Läste rubriken som
Vad kostar det att imponera?

Tja .... det beror väl vem man ska imponera på.
 
lätt att imp

det är väldigt enkelt att importera en mc från Tyskland eller annat EU land,själv har ja imp 30 tal.kostnaden att imp är resan dit o hem,Reg bes+ en vanlig bes+ ursprungs kontroll.Steg 1 först ursprungskontroll där dom checkar om cykeln har schysst id,tyvärr är dom inte snabba .Det brukar ta tid,sedan får du ett id nr från dom som du nämner vid reg bes,du kan ej bes eller reg bes före du har fått detta id nr.
kost ursprungskontroll 500kr som skall betalas i förskott
Reg bes typ 1500 kr
vanlig bes kommer ej ihåg


Väldig viktigt att mc är helt original,har den slip on monterat så måste du ha papper att detta slip on är godkänt.Räcker ej med att det går o köpa i Sverige.Ett gott råd,se till att alla original papper + delar finns med.köper du från en handlare så kan du behära ett utdrag från T U V ,deras bes o kolla om mätaren är fixad.

Lycka till :D
 
det är väldigt enkelt att importera en mc från Tyskland eller annat EU land,själv har ja imp 30 tal.kostnaden att imp är resan dit o hem,Reg bes+ en vanlig bes+ ursprungs kontroll.Steg 1 först ursprungskontroll där dom checkar om cykeln har schysst id,tyvärr är dom inte snabba .Det brukar ta tid,sedan får du ett id nr från dom som du nämner vid reg bes,du kan ej bes eller reg bes före du har fått detta id nr.
kost ursprungskontroll 500kr som skall betalas i förskott
Reg bes typ 1500 kr
vanlig bes kommer ej ihåg


Väldig viktigt att mc är helt original,har den slip on monterat så måste du ha papper att detta slip on är godkänt.Räcker ej med att det går o köpa i Sverige.Ett gott råd,se till att alla original papper + delar finns med.köper du från en handlare så kan du behära ett utdrag från T U V ,deras bes o kolla om mätaren är fixad.

Lycka till :D

Vadå ursprungskontroll och vilka är "dom"? Jag har importerat 29 st färre hojar än dig men inte stött på ngn instans som vill ha en femhunka i förskott för att ge mig ett nr att uppge på regbes.

Eller har jag glömt det?

Hehe du är nog vassare på import än att förklara tydligt hur det går till:D
 
nån nämde att det är krångligare att importa från england, är väl oxå eu land, nån som vet nåt mer om det är krångligare
 
Finns det några bra siter som någon kan rekomendera?
typ tyskland mmm... som säljer mc (företag).... dvs seriösa om man får för sig att åka ner titta, bestämma sig, ta med hem?
 
nån nämde att det är krångligare att importa från england, är väl oxå eu land, nån som vet nåt mer om det är krångligare

Skillnaden mot dom flesta andra EU länder är att

1) mätaren graderad i mph. Dock har många fordon både mph och kph och då klarar det sig
2) strålkastaren maskad för vänstertrafik och får bytas.
 
Väldig viktigt att mc är helt original,har den slip on monterat så måste du ha papper att detta slip on är godkänt.Räcker ej med att det går o köpa i Sverige.

Hur funkar detta?

Jag är sugen på en hoj som är konverterad från kedja till rem.
Handlaren säger något i stil med att att TüV-registreringen är uppdaterad.

Skulle det göra att det är ok att importera?
Eller vad krävs?

Tack
 
Är det någon som har färska siffror på vad det kostar idag.
Tänkte ev hämta hem en BMW K1200S. Dom e betydligt mycket billigare i tyskland.
Och vad bör man tänka på?


Tänk på att det kan bli problem om du vill märkesförsäkra den, inte alla utomlands som har ABS vilket är krav i Ifs märkesförsäkring!
Samt skall godkännas av en BMW verkstad om jag inte minns fel!!
Bättre att strunta i den BMW modellen, finns en anledning att andrahandsvärdet inte är så bra!
Har själv en 1200s och vill inte påstå att jag är speciellt nöjd med den!
 
Vem kollar hur många Km fordonet har gått?

Är det tullen när man kommer till sverige eller är det på besiktningen?

om fordonet är 6år gammalt, men endast har 5000km på mätaren, kan man då hävda att mätaren är utbytt för att fordonet varit med i en olycka? Eller är det möjligt att montera av hastighetsmätaren helt?

//K
 
Vem kollar hur många Km fordonet har gått?

Är det tullen när man kommer till sverige eller är det på besiktningen?

om fordonet är 6år gammalt, men endast har 5000km på mätaren, kan man då hävda att mätaren är utbytt för att fordonet varit med i en olycka? Eller är det möjligt att montera av hastighetsmätaren helt?

//K

Besiktningen kollar på mätaren vid regbesiktningen. Hävdar du att mätaren är utbytt bör du räkna med att de kommer kräva dokumentation som styrker detta.
 
Back
Top