URRninja skrev:Jag har kikat runt lite och det verkar som att det går att hitta mycket belägg för det du säger om USA och Sverige. Det enda som USA fortfarande ligger galet högt inom är väl just mord men i övrigt verkar du ha rätt i att det minskat.
Men med tanke på att USA har haft ganska hårda straff redan innan den här minskningen, och genom att jämföra till exempel mordfrekvensen i stater med och utan dödsstraff (där dödsstraffet knappast har någon avskräckande effekt) så tycker jag inte att man ser att hårdare straff nödvändigtvis skulle minska brottsligheten. Jag tror snarare på att man försöker finna skälen till brottsligheten och åtgärda den redan där.
Jag tror att mordstatistiken i USA kommer sig ifrån att det är så lätt att få tag i och inneha vapen. Och att dom hårda straffen hjälper till att hålla nere statistiken så att det inte blir ännu värre. Nej, jag röstar för hårdare straff i Sverige och att vi behåller våra stränga vapen lagar.
Iom att han gör det han gör så är han redan en pers som har gått över gränsen till brottets bana, vilket säkert gör att han inte drar sig för att misshandla dig själv fördärvad om han får chansen. Alltså går du fram till en pers som försöker stjäla din hoj se för fan till att slå så hårt att han inte reser sig upp igen för att trycka en kniv i ryggen på dig. Det är antingen det du skall göra eller snällt se på när han tar din ögonsten och sedan betala självrisken för att få åtminstonde en viss del av den tillbaka.
. Om allt ha fick var ett par dar gratis vård på sjukhuset är det helt fruktansvärt
Och även rubriceringen som grovt över våld