Vad hände med räserkocken?

Silwer skrev:
...
Fint system kan du fortsätta anse att det är helt själv.

...

Ohh, tror nog att du ser poängen med det om du bara vill!

Vad vill vi ha? Öga för öga-mentalitet? Nä, proportionalitet är bra!

loser skrev:
Svårt att säga hur man skulle göra, men jag vet att det där med "inte mer våld än nöden kräver" är en fin balansgång. Ponera att du försöker hålla kvar "tjyven" och han gör motstånd och fummlar i sin ficka efter:
a) ID
b) Växel
c) Kniv eller annat roligt tillhygge som har följt med
Ett mycket sannolikt alternativ d) är en kanyl med HepatitC eller HIV.

Det gäller väl att vara lite smart när man tar busen. Om man lyckats bryta ner pundarkräket så måste man ju hålla honom tills polisen kommer. Han kanske gör motstånd och då är det lätt att en axel bryts ur led tex... Kollegor har fått sköna kommentarer från polisen då de överlämnat gripna och blåslagna busar. "Har han ramlat?" -"ja" -"fint, då vet vi"
Efter händelsen är det väldigt bra att själv skriva en händelserapport medans man har händelsen färskt i minnet. Formulera dig bra så kan den med fördel användas vid ev rättegång. Jag är glad att jag har ett bra garage till hojen!

äh... klart jag hade blivit lite sur om jag såg nån som pillade på min hoj
men vadåå då.. det är ju bara en pryl
Jag ser hellre att han tar min hoj än att han blir halvt ihjälslagen

Skaffa ett par stora buntband istället!

fast just nu hade jag bara blivit glad om nån hade haft lust å stjäla min hoj

eus skrev:
äh... klart jag hade blivit lite sur om jag såg nån som pillade på min hoj
men vadåå då.. det är ju bara en pryl
Jag ser hellre att han tar min hoj än att han blir halvt ihjälslagen

Skaffa ett par stora buntband istället!

fast just nu hade jag bara blivit glad om nån hade haft lust å stjäla min hoj

Har du ledsnat på den redan?

Tror fan att man blir förbannad! Om man lägger ner en massa pengar på cykel, utrustning och inte minst en svindyr försäkring, så e det väl självklart att man kan få ett bryt om nån försöker sno hojen. Så mycket pengar man lägger ner för att kunna njuta lite på sommaren, då ska det inte komma nån pundare och röra min hoj!

Tjuvar

(Detta skrivs av en person som tills nyligen var väldigt vänster politsikt sätt)

Problemet med sossesverige är att det är så J*VLA synd om alla som på ett eller annat sett hamnat snett. Innerst inne är det ju samhällets fel och då kan vi ju inte straffa dem. Detta leder i sin tur till en väldig irritation av de som drabbas och inte tycker att tjuven eller vad det nu är får tillräckligt eller ens något straff (i mitt fall fanns det ett vittne som kunde namnge inbrottstjuven men eftersom han inte erkände lades fallet ner i brist på bevis!).

Den enkla konsekvensen blir att den (frustrerade) medelsvensson kommer då ta till saker som övervåld, hämndaktioner, beväpna sig etc. för att vara trygg och skydda sin egendom. Allt med våra politikers goda minne och en vision av gamla sovjettiden då brott inte existerade (officiellt).

I USA har andelen grova brott gått ner i 13 år och efter mycket forskning kom de fram till att det beror på två saker:
1. Längre straff och hårdare starff för återfallsförbrytare.
2. Mer utbildning tidigt till barn/ungdomar och brott och konsekvenser.

Antingen kan vi ha kvar våra kära politiker och snart är fortkörning värre än mord och våldet kommer att öka i takt med frustrationen eller så kan vi rösta bort de vi har idag och välja politiker som inser att dagens system gör medelsvensson till brottslingar.

Ang. räserkockens fall skall man inte säga för mkt innan jag läst domen men (tyvärr) ställer jag mig på sidan som stödjer honom. Det är inget jag är stolt över men antalet alternativ till hans agerande få i dagens samhälle.

helt seriöst hade jag spöat skiten ur killen..dom ska ge FAAN i andras saker så är det bara..å visst misshandel..jag ser till att inte ha märken på knogar mm..opps han halka å slog sig när han försökte springa därifrån..*klockrent*

ething skrev:
I USA har andelen grova brott gått ner i 13 år och efter mycket forskning kom de fram till att det beror på två saker:
1. Längre straff och hårdare starff för återfallsförbrytare.
2. Mer utbildning tidigt till barn/ungdomar och brott och konsekvenser.

Att använda USA som förebild vad gäller brottslighet (och särskilt grov sådan när de har flest mord per innevånare om jag inte tar fel) verkar ganska galet i mina öron. Och har du någon källa på att brottsligheten gått ner de senaste 13 åren?

Usa

Skälet att jag tog USA är att Sverige är en ganska bra kopia ur kriminell synpunkt, enda skillnaden är att vi ligger ca. 10 år "efter" i utvecklingen samt att vi har ca. 3% av deras befolkningsstorlek. Jag återkommer med källan...

ething skrev:
Skälet att jag tog USA är att Sverige är en ganska bra kopia ur kriminell synpunkt, enda skillnaden är att vi ligger ca. 10 år "efter" i utvecklingen samt att vi har ca. 3% av deras befolkningsstorlek. Jag återkommer med källan...

Men du, om vi är tio år efter USA så skulle vi alltså ha en ännu högre brottslighet idag än vad dom har för deras har ju sjunkit de senaste tio åren. Och det har vi definitivt inte. Sverige och USA är väldigt väldigt olika ur kriminell synpunkt, de har otroligt mycket mer våldsbrott där än vad vi har här.

Eller menar du att vi är lika på något annat vis vad gäller kriminaliteten, isf hur?

URRninja skrev:
Men du, om vi är tio år efter USA så skulle vi alltså ha en ännu högre brottslighet idag än vad dom har för deras har ju sjunkit de senaste tio åren. Och det har vi definitivt inte. Sverige och USA är väldigt väldigt olika ur kriminell synpunkt, de har otroligt mycket mer våldsbrott där än vad vi har här.

Eller menar du att vi är lika på något annat vis vad gäller kriminaliteten, isf hur?

Källan var lätt att hitta: http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/glance/viort.htm
Dock pratar man om att man gjorde ett byte av analysmetod 1993 vilket verkar lite oroande för studiens validitet.

gladh

gladh skrev:
Källan var lätt att hitta: http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/glance/viort.htm
Dock pratar man om att man gjorde ett byte av analysmetod 1993 vilket verkar lite oroande för studiens validitet.

gladh

Ja, det är lite märkligt att brotten sjunker så kraftigt just när man byter analysmetod. Men det kan naturligtvis stämma, konstigt bara att det inte pratas om detta mer isf. Som i "Bowling for Columbine" där Moore är högst bekymrad för ökningen av våldsbrott och så vidare.

statistik

Eftersom folk inte verkar kunna föra debatt utan att haka upp sig på detaljer försöker vi igen. I GENERELLA DRAG liknar sveriges brottsutveckling den man har i USA fast vi ligger efter i tiden. En snabb titt på SCB visar att våldsbrott, sexualbrott och mord (vilket är undantaget då de minskade under 2002) kontinuerligt ökar i sverige sedan 90-talet. Slår man ihop siffrorna och jämför med USA har vi fler anmälda brott per 100 personer än vad de har (64937 anmälda fall av misshandel/100.000 invånare i Sverige). Jag har dock inte forskat i hurvida statistiken är jämförbar. Siffrorna finns i alla fall på ovan nämda länk samt hos SCB.

Min poäng är fortfarande att vår politik närmast föder kriminalitet istället för att minska den. Om ni inte håller med så ge gärna bra exempel, jag saknar tyvärr dem...

Det kan finnas skillnader i vad man räknar som "grov" brottslighet, samt vad och vilka handlingar som lagförs under respektive kategori. Grov brottslighet är ingen objektiv bedömning utan baseras på respektive lands rättssystem.

gladh

Jag har kikat runt lite och det verkar som att det går att hitta mycket belägg för det du säger om USA och Sverige. Det enda som USA fortfarande ligger galet högt inom är väl just mord men i övrigt verkar du ha rätt i att det minskat.

Men med tanke på att USA har haft ganska hårda straff redan innan den här minskningen, och genom att jämföra till exempel mordfrekvensen i stater med och utan dödsstraff (där dödsstraffet knappast har någon avskräckande effekt) så tycker jag inte att man ser att hårdare straff nödvändigtvis skulle minska brottsligheten. Jag tror snarare på att man försöker finna skälen till brottsligheten och åtgärda den redan där.

Det där med över våld eller inte tycker jag är så fruktansvärt difust. I dagens samhälle går man inte fram till någon som försöker stjäla ens hoj och säger till honom att sluta :fakta Iom att han gör det han gör så är han redan en pers som har gått över gränsen till brottets bana, vilket säkert gör att han inte drar sig för att misshandla dig själv fördärvad om han får chansen. Alltså går du fram till en pers som försöker stjäla din hoj se för fan till att slå så hårt att han inte reser sig upp igen för att trycka en kniv i ryggen på dig. Det är antingen det du skall göra eller snällt se på när han tar din ögonsten och sedan betala självrisken för att få åtminstonde en viss del av den tillbaka.
Säg för guds skull inte till förs bolaget att du såg när dom stal din hoj bara, det kan resultera att du inte får någon ersättning :fakta
När det gäller sådant här så är det Svenska samhället jävligt surt :mad:

Jag skulle vilja veta vad killen som försökte stjäla hojen fick för straff, säkert ingenting. Säg någon om det är rätt visa :va . Om allt ha fick var ett par dar gratis vård på sjukhuset är det helt fruktansvärt :huvet Och även rubriceringen som grovt över våld :confused: Om han vart utsatt för grovt övervåld räcker det inte med en bruten arm och ettpar dar på sjukan :fakta

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard