Vad hände med räserkocken?

Ugluk skrev:
Skitsnack. Skärpning. :mad:

Men hörru! Skulle du bara stå där och låta någon dra iväg med hojen? Jag försvarar inte en misshandel men skulle du bara kunna stå där och titta på????? :confused:

Ugluk skrev:
Skitsnack. Skärpning. :mad:

och om nån hade stått och fipplat med din hoj när du kom ut och uppenbarligen var påtänd, vad hade du gjort då?
Jag antar att tjuven inte bad så mycket om ursäkt och lovade att han skulle hålla sig därifrån i fortsättningen.
Erbjöd han sig att ersätta för eventuella skador?
Knappast.
Han ville väl ha hojen så han kunde sälja den för en 1000-lapp och köpa mer knark för att han var väl på väg ner.
Såna är rakt igenom onda varelser, som orcher ungefär=)
En del av dom blir aldrig friska i huvudet, dom kommer att löpa ut och in på anstalter resten av sitt korta liv.
Dom bryr sig inte ett dugg om dig eller om du blir ledsen för att dom förstör för dig, dom skiter i att du blir arg.
För en del av dom är fängelset bara en tillfällig tillflyktsort, ex. en klass"polare" åkte in och han skaffade sig nya kontakter och utförde ett bankrån när han kom ut.

vem hade bara kunnat stå där och se på när ens hoj håller på att bli stulen? klart som fan man hade slagit ner honom .....

När det kommer till något så viktigt som hojen så har jag en känsla av att det skulle brista. Man kan ta mycket skit men när det kommer till sånt här så skulle det bli total kortslutning. Pundarens skulle troligtvis få en tripp som skulle bli sju resor värre än heroin!!

Om man tar gärningsmannen på bar gärning, dvs när han står och bryter sönder lås etc, får man "gripa" honom. Gärningsmannen skall därvid skyndsamt överlämnas till polisman.
Gör gärningsmannen motstånd är det tillåtet att använda visst våld för att hålla honom kvar i avvaktan på att polisen kan ta hand om honom. Denna våldsanvändning får inte vara mer omfattande än absolut nödvändigt.
Man har också en allmän rätt att avvärja brottsligt angrepp på person eller egendom. Om man begår ett brott under utövande av denna nödvärnsrätt straffas man normalt inte. Detta gäller under förutsättning att handlingen man begått med hänsyn till art och beskaffenhet och det angripnas betydelse inte är uppenbart oförsvarlig.
Räserkockens problem var sannolikt att hans handlande bedömts som uppenbart oförsvarligt.
Sparkar man ett liggande offer i huvudet eller dylikt, lär detta så gott som alltid bedömas som oförsvarligt av domstolarna.
Självklart finna inget försvar för grov misshandel ens i samband med hojstölder.

hans problem var väl att grannarna vittnade till bovens fördel i stället för att antingen hålla käften eller göra tvärtom.
Det var ju nån sk viktig kärring som fick säga sitt.
Personligen tycker jag inte 2 dar på sjukan och ett o annat benbrott är så farligt i relation til vad personen säkert gjort sig skyldig till.

Silwer skrev:
hans problem var väl att grannarna vittnade till bovens fördel i stället för att antingen hålla käften eller göra tvärtom.
Det var ju nån sk viktig kärring som fick säga sitt.
Personligen tycker jag inte 2 dar på sjukan och ett o annat benbrott är så farligt i relation til vad personen säkert gjort sig skyldig till.
Det är rätt att vittna om brott. Civilkurage. Jag applåderar dom.

jo, jag vet att du gör det, men vad är civilkurage i detta fallet, jag undrar hur de låter om boven sen stjäl dessas grejor.

Jag hade iaf inte vittnat till bovens fördel, inte före än att killen slagit ihjäl eller invalidiserat boven.

Och jag struntar i vad lagen säger i det fallet, jag tycker helt enkelt det är för låga straff på sånt här, en bil eller en mc kan vara värda en jäkla massa stålar.

Svårt att säga hur man skulle göra, men jag vet att det där med "inte mer våld än nöden kräver" är en fin balansgång. Ponera att du försöker hålla kvar "tjyven" och han gör motstånd och fummlar i sin ficka efter:
a) ID
b) Växel
c) Kniv eller annat roligt tillhygge som har följt med

Man chansar nog inte i sådant fall, och tänker "Hur löst kan jag slå honom så att han kommer på andra tankar". Jag vet att man klappar i för kung och fosterland, tills att man är säker på att han inte fummlar i fickan sin på den närmsta tiden. Sedan om man har mer eller mindre hyss i sitt register så spelar även sådana saker in för påföljden. En polis som jag pratade med om en liknande grej för många är sedan, sade att om man tränar kampsport etc, så skall man kunna ta hand om "tjyven" med mindre våld än gemene man får tillämpa. Samma sak där, jag chansar inte i en sådan situation.

Jag vill även lyfta fram att om inte Räserkocken gjort sig skyldig till grov misshandel så hade grannarna vittnat mot tjuven (hoppas jag innerligt iaf) istället. Nu sabbade han ju chanserna att sätta dit killen för hojstöld istället.
Människor är viktigare än saker. :fakta

Man måste fråga sig själv vad som är viktigt när det händer nåt sådant. Iofs så har man själv betalat för grejjerna och det ligger ofta mer värde i det än det rent ekonomiska. Fick tex min bil repad 2 ggr på en månad och hade jag kommit på nån så kan jag anta att jag iaf försökt spöa den.
Häri ligger det farliga, man kan anta att nån som försöker sno saker har ett annan bakgrund också och är van vid våld på ett annat sätt. Vill han ha pengar till knark så är han säkert beredd på konsekvenserna om han blir påkommen, alså tillhygge i bakfickan.

Gustav1 skrev:
Kapa benen hade väl varit mer rimligt.

Varför då? Tycker du så?

Att sno en hoj eller spöa ngn är ett brott i hela världen, men köra onykter är inget brott sett ur global synvinkel :fakta

Chronic skrev:
Varför då? Tycker du så?

Att sno en hoj eller spöa ngn är ett brott i hela världen, men köra onykter är inget brott sett ur global synvinkel :fakta

Är att spöa nå´n det då?

Ugluk skrev:
Jag vill även lyfta fram att om inte Räserkocken gjort sig skyldig till grov misshandel så hade grannarna vittnat mot tjuven (hoppas jag innerligt iaf) istället. Nu sabbade han ju chanserna att sätta dit killen för hojstöld istället.
Människor är viktigare än saker. :fakta

JAG skulle vilja se dig i en liknande situation! Du skulle säkert tycka att det var jättekul att få hojen snodd av ett jävla dregg! Du skulle nog även bara stå där och inte lyfta ett finger. Eventuellt säga. -Ta inte min hoj, den är inte din. :rolleyes:

Vissa människor har tappat en del av sitt "värde" så är det bara.

Jag tyckte han gjorde helt rätt!
Sen att sveriges lag skydddar den tjuven som först begick ett brott är skam..

Precis som den killen som räddade en tjej i från våldtäktsman han spöade skiten ur honom.
Vem det var som åkte det kan ni gissa?

Tänk om det vart era flickvän som hade blivit utsatt för detta, skulle inte ni då tacka killen som räddade henne? Även om kille råkade demolera våldtäktsmannens ansikte?

Nej kommer det någon och försöker ta min hoj eller något som är mitt då kommer jag slås för det och sen ta konsekvenskerna!!

räser-kocken! skrev:
angående min tidigare meritlista så kan jag bara säga :rolleyes:
i tingsrätten yrkades det på 2 år och så vart det där.
men min advokat tyckte att vi skulle överklaga till hovrätten trots att man har gjort några övertramp enligt lagboken tidigare. men denna gång skyddade jag min egendom och i hovrätten så sänktes straffet till 6 månader. :tummenupp men som sagt 6 mån för att skydda sin egendom.funderar kraftigt på att flytta utomlands då man kan köra året runt och rättsväsendet kanske inte skyddar tjuven!

Man blir ju äcklad, så på tv om ett fyllo som körde ihäl 3 små pojkar och han fick 3mån!. :mad: Men det positiva med den dommen är ju att föräldrarna till barnen inte behöver vänta så länge på att få tag på den jäveln och ge honom det straff han verkligen förtjänar(se "Hamurabbis lag" för korrekta straffsatser). :död

Slog med att enligt den svenska rättvisan så är alltså att orsaka en skallskada på en pundare värt samma straff som att döda 6 barn?. Misshandlad pundare 6mån,=3*2 dödade barn 3*2mån!.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard