Vad hände med räserkocken?

URRninja skrev:
Jag har kikat runt lite och det verkar som att det går att hitta mycket belägg för det du säger om USA och Sverige. Det enda som USA fortfarande ligger galet högt inom är väl just mord men i övrigt verkar du ha rätt i att det minskat.

Men med tanke på att USA har haft ganska hårda straff redan innan den här minskningen, och genom att jämföra till exempel mordfrekvensen i stater med och utan dödsstraff (där dödsstraffet knappast har någon avskräckande effekt) så tycker jag inte att man ser att hårdare straff nödvändigtvis skulle minska brottsligheten. Jag tror snarare på att man försöker finna skälen till brottsligheten och åtgärda den redan där.

Jag tror att mordstatistiken i USA kommer sig ifrån att det är så lätt att få tag i och inneha vapen. Och att dom hårda straffen hjälper till att hålla nere statistiken så att det inte blir ännu värre. Nej, jag röstar för hårdare straff i Sverige och att vi behåller våra stränga vapen lagar.

bebbe skrev:
Det där med över våld eller inte tycker jag är så fruktansvärt difust. I dagens samhälle går man inte fram till någon som försöker stjäla ens hoj och säger till honom att sluta :fakta Iom att han gör det han gör så är han redan en pers som har gått över gränsen till brottets bana, vilket säkert gör att han inte drar sig för att misshandla dig själv fördärvad om han får chansen. Alltså går du fram till en pers som försöker stjäla din hoj se för fan till att slå så hårt att han inte reser sig upp igen för att trycka en kniv i ryggen på dig. Det är antingen det du skall göra eller snällt se på när han tar din ögonsten och sedan betala självrisken för att få åtminstonde en viss del av den tillbaka.
Säg för guds skull inte till förs bolaget att du såg när dom stal din hoj bara, det kan resultera att du inte får någon ersättning :fakta
När det gäller sådant här så är det Svenska samhället jävligt surt :mad:

Jag skulle vilja veta vad killen som försökte stjäla hojen fick för straff, säkert ingenting. Säg någon om det är rätt visa :va . Om allt ha fick var ett par dar gratis vård på sjukhuset är det helt fruktansvärt :huvet Och även rubriceringen som grovt över våld :confused: Om han vart utsatt för grovt övervåld räcker det inte med en bruten arm och ettpar dar på sjukan :fakta

Jestanes vad vi generaliserar i dag då.
Om en hojintresserad person börjar titta närgånget på din pärla för att njuta av modellen men du uppfattar det som stöldförsök, är det rätt att du klubbar ner vederbörande... Ja just det, man kan ju lukta sig till de stygga... eller...
För övrigt kan jag garantera att enligt din beskrivning så har även du beträtt brottets bana via fortkörning eller någon annan lagöverträdelse, gör det dig mer våldsbenägen?
Förrestn kan du gå och kamma dig, samt komma tillbaka när du insett vad grovt övervåld innebär.

gladh

bebbe skrev:
Jag tror att mordstatistiken i USA kommer sig ifrån att det är så lätt att få tag i och inneha vapen.

Men du kan väl ändå inte tro att det är så enkelt? Segregering, rashat, fattigdom, gängstrider och tusen andra skäl måste ju spela in utöver att det är lätt att få tag i vapen. Men visst, de fria vapenlagarna i USA är också åt skogen IMO.

gladh skrev:
Jestanes vad vi generaliserar i dag då.
Om en hojintresserad person börjar titta närgånget på din pärla för att njuta av modellen men du uppfattar det som stöldförsök, är det rätt att du klubbar ner vederbörande... Ja just det, man kan ju lukta sig till de stygga... eller...
För övrigt kan jag garantera att enligt din beskrivning så har även du beträtt brottets bana via fortkörning eller någon annan lagöverträdelse, gör det dig mer våldsbenägen?
Förrestn kan du gå och kamma dig, samt komma tillbaka när du insett vad grovt övervåld innebär.

gladh

Snacka om trög, var skrev jag att vedebörande skulle ha stått och "beundrat hojen" :kocko Och även du kan väll förhoppningsvis fatta vad skillnaden på att göra en handlig som att stjäla något och köra för fort är ganska stor :rolleyes: Sluta ord bajsa och tänk efter lite :kocko

bebbe skrev:
Och även du kan väll förhoppningsvis fatta vad skillnaden på att göra en handlig som att stjäla något och köra för fort är ganska stor :rolleyes:

Men även du kan väl förhoppningsvis fatta att skillnaden mellan att stjäla en hoj och att sticka en kniv i någon är ganska stor :rolleyes:

Fast jag förstår ju att jag åter igen bara har träffat på debatt kåta människor så jag avstår..................................

Värst vad folk gnäller, om man ser någon som snor hojen är det väl bara att sänka tjuven :confused: :näsblod

På några av er låter det som om ni vill baka bullar och bjuda tjuven på kaffe :arsele

Snuten skiter fullständigt i stölder om man inte serverar hela "caset" på ett silverfat, är det bara du och tjuven så är det väl inte mycket att tjata om? eller?

/F

Felix skrev:
Värst vad folk gnäller, om man ser någon som snor hojen är det väl bara att sänka tjuven :confused: :näsblod

På några av er låter det som om ni vill baka bullar och bjuda tjuven på kaffe :arsele

Snuten skiter fullständigt i stölder om man inte serverar hela "caset" på ett silverfat, är det bara du och tjuven så är det väl inte mycket att tjata om? eller?

/F

Men sluta. Menar du verkligen att du inte kan se det hela i ett större sammanhang, vad det får för följder om folk tar rättvisan helt i egna händer? Våld kan naturligtvis behövas för att skydda egendom eller dig själv, eller för att kvarhålla tjuven tills polisen kommer men det är väl klart som fan att inte privatperoner ska dela ut straff till brottslingar?

Felix skrev:

/F

Detta är tyvärr en korrekt bild av hur polisen ofta hanterar stöldbrott numera.

Och Bebbe: Det är väsentligt större skillnad mellan att begå våldsbrott och egendomsbrott jämfört med skillnaden mellan fortkörning och egendomsbrott.

bebbe skrev:
Snacka om trög, var skrev jag att vedebörande skulle ha stått och "beundrat hojen" :kocko Och även du kan väll förhoppningsvis fatta vad skillnaden på att göra en handlig som att stjäla något och köra för fort är ganska stor :rolleyes: Sluta ord bajsa och tänk efter lite :kocko

Jepp jag är trög, dessutom strävar jag efter att missuppfatta min omgivning enbart för att irritera och skapa missämja. Eller så kan det vara att jag är infernaliskt trött på alla som ser sig som genomgoda hellylle och rättskaffens medborgare, som samtidigt har svårt att se skillnad mellan människa och materia och proklamerar medborgargardets tekniker. Nämligen att ta lagen i egna händer. I mina öron låter inte detta som "rätt visa" utan klinga falskt som i "fel visa"

gladh

URRninja skrev:
Men sluta. Menar du verkligen att du inte kan se det hela i ett större sammanhang, vad det får för följder om folk tar rättvisan helt i egna händer? Våld kan naturligtvis behövas för att skydda egendom eller dig själv, eller för att kvarhålla tjuven tills polisen kommer men det är väl klart som fan att inte privatperoner ska dela ut straff till brottslingar?

Jag har inte sagt ett ord om att privatpersoner skall dela ut straff till tjuvar? Dock hävdar jag bestämt att man skall skydda sin egendom, för vissa är kanske skyddande av egendom att bjuda tjuven på bullar eftersom han då inte snor hojen (han käkar ju bullar).
Det handlar ju om att att du på ett enkelt och praktiskt sätt för både dig och tjuven göra klart vem som äger vad. Se det positivt, du slipper ringa polisen, bli frustrerad att de inte kommer och slipper krångla med försäkringsbolag.
Tjuven kommer vakna dagen efter med mindre ont i huvudet än om han gick ut och köpte brännevin för pengarna han fick när han sålt din hoj.

Alla har vunnit något!

/F

Fram för mer våld i samhället. Slå alla på käften vid minsta misstanke. Skitbra lösningar.

Felix skrev:
Jag har inte sagt ett ord om att privatpersoner skall dela ut straff till tjuvar? Dock hävdar jag bestämt att man skall skydda sin egendom, för vissa är kanske skyddande av egendom att bjuda tjuven på bullar eftersom han då inte snor hojen (han käkar ju bullar).
Det handlar ju om att att du på ett enkelt och praktiskt sätt för både dig och tjuven göra klart vem som äger vad. Se det positivt, du slipper ringa polisen, bli frustrerad att de inte kommer och slipper krångla med försäkringsbolag.
Tjuven kommer vakna dagen efter med mindre ont i huvudet än om han gick ut och köpte brännevin för pengarna han fick när han sålt din hoj.

Alla har vunnit något!

/F

Kändes inte som om du förespråkar "bullmetoden" till fördel för "misshadnladräggethurmycketsomhelstmetoden".....

Ni är inte kloka, hur kan ni sitta och försvara en grov misshandel. Får inte riktigt ihop det här. Ni tycker att de är ok att ta lagen i egna händer och misshandla folk på sådär lite godtyckliga grunder samtidigt som ni hatar brottslingar. Detta innebär att ni grund och botten hatar och föraktar er själva och inte ser det som ett problem att ni själva åker på lite pisk då och då,

Ingen vet väl exakt vad som hände? eller har du läst domen? dessutom dömer tingsrätten ganska godtyckligt. Det var ju en forummedlem som fick 4 månader för fortkörning...

/F

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard