Vad gäller för privat övningskörning som handledare?

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.
Hej alla

Har för mig att jag läst en tråd om privat övningskörning på tung hoj att som handledare behöver man inte ha haft A kortet i 5år innan man kan bli godkänd som privat handledare, har jag läst fel eller????...

Tacksam om någon har något att tillföra i denna tråd...

Vem får jag övningsköra med?
Övningskörning ska ske under uppsikt av någon som har vana och skicklighet att köra det fordon som övningskörningen avser. Den som har uppsikt över körningen ska följa med i bilen vid den körandes sida. Sådan uppsikt får endast utövas av:

den som har fyllt 24 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst fem av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort samt har godkänts som handledare för den som övningskör, om du övningskör privat. En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren.

utbildningsledare eller trafiklärare, om övningskörningen sker i trafikskola.

den som har fyllt 21 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst tre av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort, om övningskörningen sker inom polisväsendet eller Försvarsmakten.

det du antagligen läst är att vissa har lyckats skicka in papper och få godkänd handledare trots att de inte haft kortet i 5 år. pågrund utav att de har kollat efter första körkort och inte MC kort.. alltså fel från VV.

Jag kan ju ha läst fel men har för mig att jag sett folk som lyckats..

Synd att VV inte går på rutin och vilka andra behörigheter man har sedan tidigare, jag har ju haft tunga behörigheter himla länge och bott på vägarna så man tycker ju dom ska ta lite å det också...

Men man kan ju alltid chansa och skicka in en ansökan

philsson skrev:
det du antagligen läst är att vissa har lyckats skicka in papper och få godkänd handledare trots att de inte haft kortet i 5 år. pågrund utav att de har kollat efter första körkort och inte MC kort.. alltså fel från VV.

philsson skrev:
FEL!!!
Det är Länsstyrelsen som beviljar handledare. Vägverket gör aldrig fel! ALDRIG säger jag ju.....!

Crille skrev:
Jag kan ju ha läst fel men har för mig att jag sett folk som lyckats..

Synd att VV inte går på rutin och vilka andra behörigheter man har sedan tidigare, jag har ju haft tunga behörigheter himla länge och bott på vägarna så man tycker ju dom ska ta lite å det också...

Men man kan ju alltid chansa och skicka in en ansökan
chansa du.. men tyvär har jag hört att de blitt nogrannare nu och gör färre misstag ... tyvär. :(

Crille skrev:
Hej alla

Har för mig att jag läst en tråd om privat övningskörning på tung hoj att som handledare behöver man inte ha haft A kortet i 5år innan man kan bli godkänd som privat handledare, har jag läst fel eller????...

Min bror blev handledare åt mig och han har bara haft mc kortet sen oktober förra året,tror dom går på hur länge man haft vanligt kort och om man inte har för mycket på sig.

Jag har ett rykande färskt handledartillstånd.
Det står inte specifiserat vilka klasser som jag är godkänd för.
I tillståndet står det endast att jag är godkänd som handledare för de körkortsklasser som jag innehar behörighet för och där jag uppfyller kraven för att agera handledare. (Jag har pappret i bilen så jag kan inte citera ordagrant vad det står).

Då jag har tagit behörigheten för B -94 och för A -03 innebär det följande.
Jag har behörighet för A och B, men jag uppfyller endast kraven för att agera handledare för behörighet B.

Slutsats: Så länge du inte kan uppvisa ett handledartillstånd som uttryckligen säger att du får agera handledare för en behörighet, trots att du inte uppfyller de krav som ställs så är du rökt i den frågan.

Har jag uttryckt mig tillräkligt oklart?

(Måste dock erkänna att jag först trodde att jag även var godkänd som handledare för MC då vi hade kryssat i det på blanketten. Men efter att ha läst ordentligt så var det bara att inse att så inte var fallet).

nitros skrev:
Min bror blev handledare åt mig och han har bara haft mc kortet sen oktober förra året,tror dom går på hur länge man haft vanligt kort och om man inte har för mycket på sig.

Läs mitt ovanstående inlägg.
Risken är att ni har misstolkat handledartillståndet.
Om så är fallet så riskerar du att åka dit för olovlig körning när ni övningskör...

Det finns planer från myndigheterna att ändra till att man haft mc kortet i 2 år för att bli handledare, har jag hört rykten om. Men detta lär ju ta ett par år innan de börjar med det. Och förmodligen ska man ha haft annan behörighet i 5 år då. Typ. :tummenupp

Crille skrev:
Hej alla

nej har en vän som är handledare och han tog mc kort förra året ..
räcker att man har haft körkort av något slag ,, i fem år ,,,

NoPinky skrev:
Om så är fallet så riskerar du att åka dit för olovlig körning när ni övningskör...
det har ändrats.. var inte så för bara ett halvårsen då min syster tog sitt lämp.
Jag begärde att få en extra handledare för MC när jag skulle köraupp för tung begränsad och då fick han en sådan lapp som du beskriver. Dock fick jag en lapp där det står typ "godkända handledare vid MC: bla bla..."

NoPinky skrev:

Njao tveksamt; om jag läser på min gamla (läs 2 månader) "godkännande för handledare vid privat övningskörning"-brev, så kan man av elevens brev tolka att allt e sjysst.

Såhär står det på mitt..
- - -
Länsstyrelsen har beslutat att godkänna följande handledare vid övningskörning:

Beslutsdatum Godkänt handledare
yyyy-MM-dd <Förnamn>, <efternamn>

Du har rätt att övningsköra med handledare. Rätten gäller för de behörigheter som ingår i ditt körkortstillstånd (där står det ABE). Handledaren måste ha körkort och vara godkänd som handledare för den behörighet som körningen avser.
- - -

Nå, det är väl det där sista som kan tolkas fel då!? Men det står ju i klartext ovan att handledaren är godkänd.

Fasiken va många får olika svar och det står olika på papprena, men jag ska testa att söka och se vad dom säger, jag tycke rju dom borde ta hänsyn till övriga Klasser som man redan har och när man tog dom....

Tack alla som svarat på min fråga....

varför borde dom det ?

Jag tycker nog att man bör ha haft just den klassen man ska handleda för ett tag för att kunna agera som en bra handledare.

rikard1979 skrev:
Njao tveksamt; om jag läser på min gamla (läs 2 månader) "godkännande för handledare vid privat övningskörning"-brev, så kan man av elevens brev tolka att allt e sjysst.

Såhär står det på mitt..
- - -
Länsstyrelsen har beslutat att godkänna följande handledare vid övningskörning:

Beslutsdatum Godkänt handledare
yyyy-MM-dd <Förnamn>, <efternamn>

Du har rätt att övningsköra med handledare. Rätten gäller för de behörigheter som ingår i ditt körkortstillstånd (där står det ABE). Handledaren måste ha körkort och vara godkänd som handledare för den behörighet som körningen avser.
- - -

Nå, det är väl det där sista som kan tolkas fel då!? Men det står ju i klartext ovan att handledaren är godkänd.
Det är precis det jag menar.

Jag tolkar att det finns två möjliga alternativ när du ansöker om tillstånd.
1: Du har inga anmärkningar i registren som hindrar att du blir godkänd och därmed blir du godkänd som handledare.
2: Du blir inte godkänd som handledare av någon orsak, vilken är ointressant i det här resonemanget.

Nu har du (och jag) blivit godkänd som handledare eftersom utfallet blev enligt alternativ 1. (Fan vilka helylleförare vi måste vara :tummenupp ).

Nu kommer vi till det intressanta i det här fallet och det är här som det är bäddat för missförstånd.

Det är en sak att vara god känd som handledare och en annan vilka behörigheter som man får vara det för.

För att återvända till ditt inlägg.
Rätten gäller för de behörigheter som ingår i ditt körkortstillstånd (där står det ABE).
Detta säger bara vilka behörigheter som eleven får övningsköra för.

Så här står det i mitt handledartillstånd:
Länsstyrelsen har beslutat att godkänna dig som handledare vid övningskörning för ovanstående person. Beslutet är begränsat till den behörighet som du är godkännd för.

Det som är intressant här är att det nämns en begränsning.

Då det inte står någonstans i godkännandet vilka behörigheter det gäller, måste man titta på bestämelserna som reglerar privat övningskörning.
Vad hittar vi då i bestämmelserna?
Jo följande: (Källa www.vv.se )
den som har fyllt 24 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst fem av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort samt har godkänts som handledare för den som övningskör, om du övningskör privat. En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren.
Uppfyller du samtliga krav som anges här, då får du agera som handledare vid övningskörning.
Observera att godkännande som handledare bara är ett av flera krav som skall uppfyllas!

Det som är intressant här är att det nämns en begränsning.

Vad är det för begränsning som nämns?

Föreställ dig följande situation:
Eleven o handledaren är ute o kör; blir stoppade av polisen som ber båda visa sina "körkort"/tillstånd.
Eleven visar sitt där det står att han får övningsköra med fordon av klassen ABE. Samt den bekräftelse han fått från länsstyrelsen där det står att handledaren är godkänd!
Handledaren visar sitt körkort och sitt "intyg", där det står att han får övningsköra med eleven.
Om det inte nämns vilka regler som gäller på det intyg handledaren har i sin hand, så är det lite svårt för polisen att sätta dit en för olovlig körning...

Ska dokument från länsstyrelsen el. vägverket vara så dåligt skrivna, att dom går att tolka på flera olika sätt och att man samtidigt måste ha med sig en palmpilot med trådlös uppkoppling till Internet för att få det bekräftat att man inte e godkänd enligt alla bestämmelser!?
Aja, är det så, så kan man väl knappast bli dömd till olovllig körning...

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back