rikard1979 skrev:
Njao tveksamt; om jag läser på min gamla (läs 2 månader) "godkännande för handledare vid privat övningskörning"-brev, så kan man av elevens brev tolka att allt e sjysst.
Såhär står det på mitt..
- - -
Länsstyrelsen har beslutat att godkänna följande handledare vid övningskörning:
Beslutsdatum Godkänt handledare
yyyy-MM-dd <Förnamn>, <efternamn>
Du har rätt att övningsköra med handledare. Rätten gäller för de behörigheter som ingår i ditt körkortstillstånd (där står det ABE). Handledaren måste ha körkort och vara godkänd som handledare för den behörighet som körningen avser.
- - -
Nå, det är väl det där sista som kan tolkas fel då!? Men det står ju i klartext ovan att handledaren är godkänd.
Det är precis det jag menar.
Jag tolkar att det finns två möjliga alternativ när du ansöker om tillstånd.
1: Du har inga anmärkningar i registren som hindrar att du blir godkänd och därmed blir du godkänd som handledare.
2: Du blir inte godkänd som handledare av någon orsak, vilken är ointressant i det här resonemanget.
Nu har du (och jag) blivit godkänd som handledare eftersom utfallet blev enligt alternativ 1. (Fan vilka helylleförare vi måste vara

).
Nu kommer vi till det intressanta i det här fallet och det är här som det är bäddat för missförstånd.
Det är en sak att vara god känd som handledare och en annan vilka behörigheter som man får vara det för.
För att återvända till ditt inlägg.
Rätten gäller för de behörigheter som ingår i ditt körkortstillstånd (där står det ABE).
Detta säger bara vilka behörigheter som eleven får övningsköra för.
Så här står det i mitt handledartillstånd:
Länsstyrelsen har beslutat att godkänna dig som handledare vid övningskörning för ovanstående person. Beslutet är begränsat till den behörighet som du är godkännd för.
Det som är intressant här är att det nämns en begränsning.
Då det inte står någonstans i godkännandet vilka behörigheter det gäller, måste man titta på bestämelserna som reglerar privat övningskörning.
Vad hittar vi då i bestämmelserna?
Jo följande: (Källa
www.vv.se )
den som har fyllt 24 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst fem av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort samt har godkänts som handledare för den som övningskör, om du övningskör privat. En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren.
Uppfyller du samtliga krav som anges här, då får du agera som handledare vid övningskörning.
Observera att godkännande som handledare bara är ett av flera krav som skall uppfyllas!