Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Påminner om historien om en VW bubbla i USA på 1950-talet. Den rullar in på bensinstationen. Mack killen söker förgäves efter påfyllnings lock bak på sidorna.
Jag ler åt min enfald.
Kliver in i nya (anno 1904) huset och noterar att samtliga eluttag på den våningen är ojordade.
Det är väl sådär 100 miljoner eluttag bara i den våningen.
*hoprullad i fosterställning under skrivbordet och snyftar stilla*
- Men det är väl större risk för allt möjligt, med ojordade vägguttag...väl?Och på vilket sätt är det ett problem?
Dom levererar fortfarande ~230V till allt du behöver plugga in.
..och fem minuter senare inser du att all kabeldragning är gjord med tjärpappskabel av god kvalitet(*)- Men det är väl större risk för allt möjligt, med ojordade vägguttag...väl?

Underbara grejer..och fem minuter senare inser du att all kabeldragning är gjord med tjärpappskabel av god kvalitet(*)
* anno 1904
Det är avhängigt av hur saken man pluggar in i uttaget är konstruerad. Jordningen gör inte uttaget mer eller mindre farligt.- Men det är väl större risk för allt möjligt, med ojordade vägguttag...väl?
Du menar rent mekaniskt?för mig är det inget fel på....
Är det tyg/pappisolerade ledare så är det säkert pansarrör också.Fram till 1994 var det helt okej att installera ojordade uttag, huset jag bor i byggdes då, men vi satte jordade uttag.
Men som sagt du kan ha gamla pappers/tyg isolerade kablar, vilket jag tycker är ett större problem.
Men börjar du riva i skiten så måste du helrenovera/dra nytt överallt, men teoretiskt sett kan det elektriska vara renoverat fram till 90 talet och alltså inte nödvändigtvis vara av dålig kvalitet
Överlevde jag min barndoms elektriska experiment utan jordade uttag och jordfelsbrytare så kan det inte vara så farligt.... tror jag... för mig är det inget fel på....
Du menar rent mekaniskt?![]()
Är det tyg/pappisolerade ledare så är det säkert pansarrör också.
Och då är det särskilda regler som gäller för att få dra i nya (bättre) isolerade ledare. T ex får man inte skarva från metall till plaströr.
Fråga en riktig elektriker innan du gör något.
Elektriskt.Du menar rent mekaniskt?![]()

Efter att ha sett (och gjort om) vad elektrikern gjorde hos morsan och farsan, så sover jag bättre av att veta att jag gjort min el själv.....Jag har en kompis som är riktig elektriker, som hjälpte till när huset byggdes, jag agerade praktikant och hämtade kabelrullar och sopade golv, han for som en iller och kopplade in saker på rätt sätt.
Jag sover betydligt bättre på nätterna med vetskapen att inte jag har dragit elen.
Efter att ha sett (och gjort om) vad elektrikern gjorde hos morsan och farsan, så sover jag bättre av att veta att jag gjort min el själv.....
Fast å andra sidan, jag är ju nästan elektriker.
Jag ler åt min enfald.
Kliver in i nya (anno 1904) huset och noterar att samtliga eluttag på den våningen är ojordade.
Det är väl sådär 100 miljoner eluttag bara i den våningen.
*hoprullad i fosterställning under skrivbordet och snyftar stilla*
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |