Vad fick dig att le idag?

Min mamma kallar VW Typ1 för Tussilago. De är först i diket om våren.

Nja, det är väl snarare först i diket på hösten.

Även om dom har bra grepp när det gäller framkomlighet så är dom väldigt förrädiska att köra. I låga farter på ettans kanske tvåans växel när effekten räcker till att dra lös bakänden så går dom köra förhållandevis snabbt i kurvorna och bra acc efter kurvorna pga tyngdpunkten.
Dock är dom även i låga farter lite förrädiska genom att ibland när man släpper lös hästarna så kan den skjuta lös framänden istället för bakänden som man planerat och då vill den liksom gå rakt fram om man inte lyckas provocera lös bakänden. Det var en sån händelse som blev dödsstöten för min mors bubbla.

När effekten inte längre räcker för att dra lös bakänden utan centrifugalkraften till slut får bakänden att släppa, då gör tyngdpunkten och den korta hjulbasen att man blixtsnabbt blir omkörd av sin egen bakände och i värsta fall åker baklänges ner i diket.

Det sköter väl den stela bakaxeln utmärkt?
Skulle vilja testa men efter avslag och sen full gas så kommer det två kedjeryck efter varandra om det är lite osynk mellan motorerna, men det går säkert att leva med liksom turbolagg, man vet att kraften kommer men inte riktigt när. :)

Jag ler åt min enfald.
Kliver in i nya (anno 1904) huset och noterar att samtliga eluttag på den våningen är ojordade.
Det är väl sådär 100 miljoner eluttag bara i den våningen.

*hoprullad i fosterställning under skrivbordet och snyftar stilla*

Jag ler åt min enfald.
Kliver in i nya (anno 1904) huset och noterar att samtliga eluttag på den våningen är ojordade.
Det är väl sådär 100 miljoner eluttag bara i den våningen.

*hoprullad i fosterställning under skrivbordet och snyftar stilla*

Och på vilket sätt är det ett problem?
Dom levererar fortfarande ~230V till allt du behöver plugga in.

Har en Samsung T5 portabel SSD som har upphört att fungera.
Provat kopplat in den på olika datorer den är stendöd.
Tänkte slänga, men vad säger ChatGPT om stendöd T5.
Tydligen inte ovanligt att USB-kabeln som är boven.
Provade en ny kabel.
Fungerar.

Märkligt att en USB-kabel kan gå sönder T5 har suttit orörd i Tv:n flera år.

..och fem minuter senare inser du att all kabeldragning är gjord med tjärpappskabel av god kvalitet(*) :va

* anno 1904
Underbara grejer :). Mitt första hus byggt 1929. Charm tror jag mäklarna kallar det.

- Men det är väl större risk för allt möjligt, med ojordade vägguttag...väl?
Det är avhängigt av hur saken man pluggar in i uttaget är konstruerad. Jordningen gör inte uttaget mer eller mindre farligt.
Om du exempelvis har en apparat med elfel som gör att du har 220 i metallskalet på den och du blir ledaren som strömmingen smiter iväg till spelar det inte någon jättestor roll om uttaget är jordat. Du kan fortfarande dö av det utan att jordfelsbrytare utlöser.

Fram till 1994 var det helt okej att installera ojordade uttag, huset jag bor i byggdes då, men vi satte jordade uttag.

Men som sagt du kan ha gamla pappers/tyg isolerade kablar, vilket jag tycker är ett större problem.

Men börjar du riva i skiten så måste du helrenovera/dra nytt överallt, men teoretiskt sett kan det elektriska vara renoverat fram till 90 talet och alltså inte nödvändigtvis vara av dålig kvalitet

Överlevde jag min barndoms elektriska experiment utan jordade uttag och jordfelsbrytare så kan det inte vara så farligt.... tror jag... för mig är det inget fel på....

Fram till 1994 var det helt okej att installera ojordade uttag, huset jag bor i byggdes då, men vi satte jordade uttag.

Men som sagt du kan ha gamla pappers/tyg isolerade kablar, vilket jag tycker är ett större problem.

Men börjar du riva i skiten så måste du helrenovera/dra nytt överallt, men teoretiskt sett kan det elektriska vara renoverat fram till 90 talet och alltså inte nödvändigtvis vara av dålig kvalitet

Överlevde jag min barndoms elektriska experiment utan jordade uttag och jordfelsbrytare så kan det inte vara så farligt.... tror jag... för mig är det inget fel på....
Är det tyg/pappisolerade ledare så är det säkert pansarrör också.
Och då är det särskilda regler som gäller för att få dra i nya (bättre) isolerade ledare. T ex får man inte skarva från metall till plaströr.
Fråga en riktig elektriker innan du gör något.

Nyheter
Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h