Vad fick dig att le idag?

Det är rätt, man får inte dra el själv. Men, om man har nödvändig kunskap, man får väl fortfarande byta ut trasiga eller slitna uttag? Tex ska väl Micke kunna byta ut sina gamla, slitna dåliga uttag mot nya fräscha om han vet hur man gör? Och förhoppningsvis med självinsikten att om det ser skumt ut med kablar tex de där roliga tjärpapp som ni pratar om, avbryter och tar in elektriker för att dra om?

Det kan ha hänt att jag har bytt något dåligt uttag mot ett nytt.
Där är Finska lagstiftningen lite bättre, du får göra allt själv, dock så godkänner inte elbolaget att du rör tavlan, då det juridiskt är deras.
Och samma sak med vatten/vvs.

Det är reglerat hur det ska göras, inte vem som får göra det. Den som gör arbetet ansvarar för att det är korrekt utfört.
Klart bättre i min åsikt.

Det fanns ju en massa vaga skrivningar om "nödvändig kunskap" och "fackmannamässigt utfört" förut, jag vet inte om dom finns kvar?

Jag har haft begränsad behörighet och gått igenom en massa elsäk utbildningar, vilket bara har fått mig att respektera el mindre än folk som fortfarande är rädda för den.

Ibland skruvar jag i gamla rör-radios med "live chassies" inkopplade i väggen, man måste det för att felsöka och justera, visst får man en kyss ibland men det får en bara att bli försiktigare igen i en timme eller så.

Det är rätt, man får inte dra el själv. Men, om man har nödvändig kunskap, man får väl fortfarande byta ut trasiga eller slitna uttag? Tex ska väl Micke kunna byta ut sina gamla, slitna dåliga uttag mot nya fräscha om han vet hur man gör? Och förhoppningsvis med självinsikten att om det ser skumt ut med kablar tex de där roliga tjärpapp som ni pratar om, avbryter och tar in elektriker för att dra om?

Det kan ha hänt att jag har bytt något dåligt uttag mot ett nytt.
Nyckelfrasen är nödvändig kännedom.
Gör du dig illa/motsvarande hade du inte nödvändig kännedom. Saken är självreglerande, så att säga. 🙂

Men rätt i sak. Byte är ok men inte ändring av installationen.

Om jag kommer ihåg rätt...

Nyckelfrasen är nödvändig kännedom.
Gör du dig illa/motsvarande hade du inte nödvändig kännedom. Saken är självreglerande, så att säga. 🙂

Men rätt i sak. Byte är ok men inte ändring av installationen.

Om jag kommer ihåg rätt...
- Jag installerade en toalettkvarn på en toalett i badrummet i mitt förra hus.
En fast installation i väggen alltså. Den blev besiktigad och godkänd av certifierad elektriker.

Trygghetsnarkomaner utan verklighetsuppfattning.

Men jag håller med om att elektriker är dyrt, för dyrt. Jag blev tvungen att ta in en då jag måste ha kopplat till mätartavlan efter en storm. Beräkning av timtaxa för de minuterna han var här landade på nästan 15 lök i timmen.

Jag gör allting själv hemma och har inte en försäkring som täcker vattenskador. Min kåk är gammal, och med försäkringspremien jag fick så måste jag få ett nytt badrum eller kök vart 4 år för att det skall löna sig att försäkra. Utan att ha räknat med självrisk....
Nu har jag bott i 8 år och har samma kök och badrum, och har sparat över 120k i försäkringspremier. Man renoverar ganska mycket för det om man inte betalar arbetstid.
Fast som de flesta serviceyrken har de timtaxa, inte minuttaxa. Du pyntar för påbörja timme, eller halvtimme.

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back