Vad fick dig att le idag?

Är det tyg/pappisolerade ledare så är det säkert pansarrör också.
Och då är det särskilda regler som gäller för att få dra i nya (bättre) isolerade ledare. T ex får man inte skarva från metall till plaströr.
Fråga en riktig elektriker innan du gör något.

Jag har en kompis som är riktig elektriker, som hjälpte till när huset byggdes, jag agerade praktikant och hämtade kabelrullar och sopade golv, han for som en iller och kopplade in saker på rätt sätt.

Jag sover betydligt bättre på nätterna med vetskapen att inte jag har dragit elen.

Jag har en kompis som är riktig elektriker, som hjälpte till när huset byggdes, jag agerade praktikant och hämtade kabelrullar och sopade golv, han for som en iller och kopplade in saker på rätt sätt.

Jag sover betydligt bättre på nätterna med vetskapen att inte jag har dragit elen.
Efter att ha sett (och gjort om) vad elektrikern gjorde hos morsan och farsan, så sover jag bättre av att veta att jag gjort min el själv.....
Fast å andra sidan, jag är ju nästan elektriker.

Efter att ha sett (och gjort om) vad elektrikern gjorde hos morsan och farsan, så sover jag bättre av att veta att jag gjort min el själv.....
Fast å andra sidan, jag är ju nästan elektriker.

Ja, att hyra in en elektriker man inte känner kan ju vara ett tärningskast...

Jag är övertygad om att min kompis gjorde ett av sina nogrannaste jobb här

Han vågade inte fuska för att jag var en annonym kund ute på ett vanligt jobb

Han vågade inte heller fuska för att det var till honom själv....

Dessutom var jag ju med hela tiden och såg vad han gjorde

Jag ler åt min enfald.
Kliver in i nya (anno 1904) huset och noterar att samtliga eluttag på den våningen är ojordade.
Det är väl sådär 100 miljoner eluttag bara i den våningen.

*hoprullad i fosterställning under skrivbordet och snyftar stilla*

För att återgå till att vara (någorlunda) seriös, eftersom kåken är så gammal så är det väl inga rör i väggarna utan utanpåliggande dragning av elen?
Inte snyggt, men det blir billigare/enklare att dra nytt då, och det finns nya dosor och strömbrytare i gammal stil att ersätta med.

Har en Samsung T5 portabel SSD som har upphört att fungera.
Provat kopplat in den på olika datorer den är stendöd.
Tänkte slänga, men vad säger ChatGPT om stendöd T5.
Tydligen inte ovanligt att USB-kabeln som är boven.
Provade en ny kabel.
Fungerar.

Märkligt att en USB-kabel kan gå sönder T5 har suttit orörd i Tv:n flera år.
Oxiderade kontakter ? Prova med gamla USB-kabeln igen. Det enda den gamla behövde var kanske att dras ut och sättas in några gånger för slipa bort oxiderna ?

- Men det är väl större risk för allt möjligt, med ojordade vägguttag...väl?
Hur ser uttagen ut? I mina föräldrars hus som är byggt 1970 är det ganska grunda uttag, dvs man kan om man vill (eller har otur) komma åt 2 strömförande stift när kontakten har glidit ut lite tex, eller är på väg att sättas i eller tas ut. Då kan det vara läge att byta mot nya moderna uttag, fast fortfarande ojordat.

1760607662986.png
Dessutom gissar jag att de slits, så är det gamla slitna uttag blir det bättre med nya (inte grunda) uttag.

De flesta sladdar jag kopplar in idag är för den delen ojordade, och då spelar det ju ingen roll heller oavsett hur mycket jordning det är i uttaget.

Men lyssna inte för mycket på mig, jag är ingen elektrikare...

Hur ser uttagen ut? I mina föräldrars hus som är byggt 1970 är det ganska grunda uttag, dvs man kan om man vill (eller har otur) komma åt 2 strömförande stift när kontakten har glidit ut lite tex, eller är på väg att sättas i eller tas ut. Då kan det vara läge att byta mot nya moderna uttag, fast fortfarande ojordat.

View attachment 522194
Dessutom gissar jag att de slits, så är det gamla slitna uttag blir det bättre med nya (inte grunda) uttag.

De flesta sladdar jag kopplar in idag är för den delen ojordade, och då spelar det ju ingen roll heller oavsett hur mycket jordning det är i uttaget.

Men lyssna inte för mycket på mig, jag är ingen elektrikare...
- I den där djupare typen av ojordade uttag går det väl inte ens sätta i en jordad kontakt utan att fila ner de två "klackarn" som sitter på utsidan av kontakten?

1760609612311.png

- I den där djupare typen av ojordade uttag går det väl inte ens sätta i en jordad kontakt utan att fila ner de två "klackarn" som sitter på utsidan av kontakten?

View attachment 522196
Är det inte tvärtom, att ojordade helt runda kontakter inte går att sätta in i ett jordat uttag? Klackarna på kontakten du har på bild håller väl samma ytterdiameter som övriga kontakten?

Man kan sätta nästan vilka stickproppar man vill i nästan vilka uttag man vill om man har en brödkniv och är lite händig!

FB_IMG_1760647772667.jpg

OBS, bilden är en illustration av hur man inte får göra!

På ämnet el... Fast nåt som egentligen inte får mig att le medlidande annat än på ytan, inuti skriker jag -Abryt!

Flera av varandra oberoende individer jag träffat vid sociala tillställningar håller på med renovering i olika grad i hemmen. Gängse uppfattning verkar vara att man tar inte tar in en elektriker för de är så jävla dyra, det kopplas då för egen hand med youtube som stöd ibland. Men en rörmokare för typ samma peng måste få göra vvs- installation hemma, man får ju annars ingen ersättning från försäkringsbolaget om nåt går fel.

Tänk till, snälla. Om vattnet läcker blir du blöt om fötterna. Om el läcker kan du dö.

Min bestämda uppfattning som glad hemmafixare med lång bakgrund som hantverkare med eget företag är att skillnaden på en bra och en mindre bra hantverkare/hemmafixare är att den som är bra vet när den ska sluta och ringa efter hjälp. (Medicinska skäl gör att jag inte längre är hantverkare, för övrigt.)

På ämnet el... Fast nåt som egentligen inte får mig att le medlidande annat än på ytan, inuti skriker jag -Abryt!

Flera av varandra oberoende individer jag träffat vid sociala tillställningar håller på med renovering i olika grad i hemmen. Gängse uppfattning verkar vara att man tar inte tar in en elektriker för de är så jävla dyra, det kopplas då för egen hand med youtube som stöd ibland. Men en rörmokare för typ samma peng måste få göra vvs- installation hemma, man får ju annars ingen ersättning från försäkringsbolaget om nåt går fel.

Tänk till, snälla. Om vattnet läcker blir du blöt om fötterna. Om el läcker kan du dö.

Min bestämda uppfattning som glad hemmafixare med lång bakgrund som hantverkare med eget företag är att skillnaden på en bra och en mindre bra hantverkare/hemmafixare är att den som är bra vet när den ska sluta och ringa efter hjälp. (Medicinska skäl gör att jag inte längre är hantverkare, för övrigt.)
Fast om man inte fått elen godkänd av el äckeltriciteter så får man ju inte betalt på försäkringen heller, och de flesta elektriker är inte jättepigga på att godkänna hemmapulares ful-el.

Att rädda upp en "egeninstallation" tar minst 3 gånger så lång tid som en proffsinstallation skulle ha tagit. Dåligt kontaktering i dosor ger upphov till rökelse och oangenäm lukt med STOR risk för nedbrunnet hem.

Jag håller helt med om att man bör anlita elektriker om man inte är jäkligt säker på att man gör rätt. För egen del är jag utbildad elingenjör, har arbetat med elsäkerhetsprovning och jobbar med elektronik, men tar ändå in en kille jag litar på när något ska kopplas. Han har det mer uppdaterat i händerna än jag.

Fast om man inte fått elen godkänd av el äckeltriciteter så får man ju inte betalt på försäkringen heller, och de flesta elektriker är inte jättepigga på att godkänna hemmapulares ful-el.
Näpp.

Som jämförelse, en Svenne med dyr bil är väldigt mån om märkesverkstad och stämpel i boken. Men fasta installationer av samma svenne med material från billigaste varuhuset på stan tycker denne är ok. För timpenning till hantverkare som understiger den bilmecken har är ohemult.

Folk är dum i huvudet nå jävulskt ibland.

Trygghetsnarkomaner utan verklighetsuppfattning.

Men jag håller med om att elektriker är dyrt, för dyrt. Jag blev tvungen att ta in en då jag måste ha kopplat till mätartavlan efter en storm. Beräkning av timtaxa för de minuterna han var här landade på nästan 15 lök i timmen.

Jag gör allting själv hemma och har inte en försäkring som täcker vattenskador. Min kåk är gammal, och med försäkringspremien jag fick så måste jag få ett nytt badrum eller kök vart 4 år för att det skall löna sig att försäkra. Utan att ha räknat med självrisk....
Nu har jag bott i 8 år och har samma kök och badrum, och har sparat över 120k i försäkringspremier. Man renoverar ganska mycket för det om man inte betalar arbetstid.

Det är rätt, man får inte dra el själv. Men, om man har nödvändig kunskap, man får väl fortfarande byta ut trasiga eller slitna uttag? Tex ska väl Micke kunna byta ut sina gamla, slitna dåliga uttag mot nya fräscha om han vet hur man gör? Och förhoppningsvis med självinsikten att om det ser skumt ut med kablar tex de där roliga tjärpapp som ni pratar om, avbryter och tar in elektriker för att dra om?

Det kan ha hänt att jag har bytt något dåligt uttag mot ett nytt.

Nyheter
Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Back