Vad fick dig att le idag?

Har alla modellerna sålts som mopeder i Sverige? Det är några som jag aldrig har sett.
 
En sån där Topper (den vita) hade jag, fast röd. Började med en Compact med Husqvarna, sedan köpte jag Toppern av en klasskompis i gymnasiet troligtvis 1980. Annorlunda tanklock på dem.
 
Vinprovning med 9 portugisiska viner. 😁
Svårt att inte le efter det! :fyllisar
 
Rusch byggdes i Sverige..... :)
Där ser man. 👍
När jag var 13-15 var jag mest intresserad av MCB med Sachsmotorer. NSU, Viktoria, ILO Piano och sådant var helt ute. Puch Dakota, Alabama och Florida hade mina polare. Gillade aldrig Puch. Inte Zündapp heller. Så att jag inte känner till Rusch är inte så konstigt egentligen. Det var för övrigt två Rusch med igår.
Det var Motorhistoriska sällskapet som arrangerade rundan igår och ett krav var minst 20 år gamla mopeder eller äldre.
Många gubbar var 70+ så man kände sig ung på sin relativt moderna Yamaha. 🙂


IMG_1059.jpeg


IMG_0836.jpeg
Bild från förra året men han var med i år också. Jag hade en sådan när jag var 13. Kostade 50 spänn. Enpetare. ILO FP50 heter motorn. Monarped?
Efter den blev det flakmoppe. 😎
 
Där ser man. 👍
När jag var 13-15 var jag mest intresserad av MCB med Sachsmotorer. NSU, Viktoria, ILO Piano och sådant var helt ute. Puch Dakota, Alabama och Florida hade mina polare. Gillade aldrig Puch. Inte Zündapp heller. Så att jag inte känner till Rusch är inte så konstigt egentligen. Det var för övrigt två Rusch med igår.
Det var Motorhistoriska sällskapet som arrangerade rundan igår och ett krav var minst 20 år gamla mopeder eller äldre.
Många gubbar var 70+ så man kände sig ung på sin relativt moderna Yamaha. 🙂


View attachment 520224


View attachment 520225
Bild från förra året men han var med i år också. Jag hade en sådan när jag var 13. Kostade 50 spänn. Enpetare. ILO FP50 heter motorn. Monarped?
Efter den blev det flakmoppe. 😎
Med tanke på mopederna du beskriver i din ungdom så är du inte så långt från 70 du heller. Honda o Yamaha kom i början på 80-talet så de ungdomarna som köpte dem börjar närma sig 60 nu. Mopparna du beskriver är 5-15 år tidigare :)
 
Med tanke på mopederna du beskriver i din ungdom så är du inte så långt från 70 du heller. Honda o Yamaha kom i början på 80-talet så de ungdomarna som köpte dem börjar närma sig 60 nu. Mopparna du beskriver är 5-15 år tidigare :)

Jag slänger utifrån beskrivningen in en gissning på att moppeåldern inföll under perioden 1972-1977. Då var det förstås en evighet att genomlida, nu ett suddigt minne i marginalen.


Med vänlig hälsning,
 
Ingen i min bekantskapskrets köpte ny moppe. Brokig skara av Compact, Zündapp, Suzuki, Kreidler, Casal och flakmoppar. Jag skaffade en flakmoppe efter de andra, har efter googling förstått att det var en årsmodell 58 eller 59 då den hade 23" bakhjul, två av polarna hade den "vanliga" med 20" bakhjul och en hade en Puch flakmoped som hade skivbroms fram.

Tidiga Casal var roliga, i princip räckte det med en lucka i kolven så gick den minst dubbelt så fort.
 
Last edited:
Puch kunde man inte ha. De lät alldeles förskräckligt med sina fläktkylda motorer. Det var bara en i umgänget som hade en Puch Racing där ljudet var trevligare. Hans föräldrar märkte nog inte när den byttes mot en Benelli 125 2C. Båda var röda mopeder...
I mina ögon var Zündapp det bästa att ha. Det fanns bra utbud av cylindrar, solfjädertoppar, 5-växlade motorer och annat livsnödvändigt.
Inte alls lika krångligt att få fart på som Suzuki där man behövde byta motorkåpa och reedventil för att få reaktion på cylinderbytet. Jag tror att min gamla 3-kanaliga cylinder med fastsmälta kolvbitar ligger kvar hos mamma fortfarande.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top