Vad fick dig att le idag?

DĂ€r ser man. 👍
NĂ€r jag var 13-15 var jag mest intresserad av MCB med Sachsmotorer. NSU, Viktoria, ILO Piano och sĂ„dant var helt ute. Puch Dakota, Alabama och Florida hade mina polare. Gillade aldrig Puch. Inte ZĂŒndapp heller. SĂ„ att jag inte kĂ€nner till Rusch Ă€r inte sĂ„ konstigt egentligen. Det var för övrigt tvĂ„ Rusch med igĂ„r.
Det var Motorhistoriska sÀllskapet som arrangerade rundan igÄr och ett krav var minst 20 Är gamla mopeder eller Àldre.
MĂ„nga gubbar var 70+ sĂ„ man kĂ€nde sig ung pĂ„ sin relativt moderna Yamaha. 🙂


View attachment 520224


View attachment 520225
Bild frÄn förra Äret men han var med i Är ocksÄ. Jag hade en sÄdan nÀr jag var 13. Kostade 50 spÀnn. Enpetare. ILO FP50 heter motorn. Monarped?
Efter den blev det flakmoppe. 😎
Med tanke pÄ mopederna du beskriver i din ungdom sÄ Àr du inte sÄ lÄngt frÄn 70 du heller. Honda o Yamaha kom i början pÄ 80-talet sÄ de ungdomarna som köpte dem börjar nÀrma sig 60 nu. Mopparna du beskriver Àr 5-15 Är tidigare :)
 
Med tanke pÄ mopederna du beskriver i din ungdom sÄ Àr du inte sÄ lÄngt frÄn 70 du heller. Honda o Yamaha kom i början pÄ 80-talet sÄ de ungdomarna som köpte dem börjar nÀrma sig 60 nu. Mopparna du beskriver Àr 5-15 Är tidigare :)

Jag slÀnger utifrÄn beskrivningen in en gissning pÄ att moppeÄldern inföll under perioden 1972-1977. DÄ var det förstÄs en evighet att genomlida, nu ett suddigt minne i marginalen.


Med vÀnlig hÀlsning,
 
Ingen i min bekantskapskrets köpte ny moppe. Brokig skara av Compact, ZĂŒndapp, Suzuki, Kreidler, Casal och flakmoppar. Jag skaffade en flakmoppe efter de andra, har efter googling förstĂ„tt att det var en Ă„rsmodell 58 eller 59 dĂ„ den hade 23" bakhjul, tvĂ„ av polarna hade den "vanliga" med 20" bakhjul och en hade en Puch flakmoped som hade skivbroms fram.

Tidiga Casal var roliga, i princip rÀckte det med en lucka i kolven sÄ gick den minst dubbelt sÄ fort.
 
Last edited:
Puch kunde man inte ha. De lÀt alldeles förskrÀckligt med sina flÀktkylda motorer. Det var bara en i umgÀnget som hade en Puch Racing dÀr ljudet var trevligare. Hans förÀldrar mÀrkte nog inte nÀr den byttes mot en Benelli 125 2C. BÄda var röda mopeder...
I mina ögon var ZĂŒndapp det bĂ€sta att ha. Det fanns bra utbud av cylindrar, solfjĂ€dertoppar, 5-vĂ€xlade motorer och annat livsnödvĂ€ndigt.
Inte alls lika krÄngligt att fÄ fart pÄ som Suzuki dÀr man behövde byta motorkÄpa och reedventil för att fÄ reaktion pÄ cylinderbytet. Jag tror att min gamla 3-kanaliga cylinder med fastsmÀlta kolvbitar ligger kvar hos mamma fortfarande.
 
Jag köpte Gileran ny, cykelaffÀren pÄ VÀstra VÀgen i Linköping (Pizzeria dÀr nu, mitt emot Lanemo's kondis sÄ vet alla Lkpg-bor var det Àr). JÀttenöjd men efter nÄgra veckor stendog den, tÀndspolen hade pajat men jag fick en ny pÄ garantin. "Italienskt skit" sa mina polare som alla körde Puch. LÄngt senare köpte jag min första Ducati och fick höra det igen "Italienskt skit" men jag tÄlde det dÄ för jag var redan vaccinerad mot kritiken.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing pÄ Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i RumÀnien

Platsen för BMW Motorrad In...

StrÀngnÀs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti Àr...

MĂ€laren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes MÀlar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 Ă„r efter Terminator 2

2025-Ärs Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade sÄld pÄ auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top