Vad fick dig att le idag?

Grymt, men landningen känns lite för nära disaster…

Jag tror faktiskt att det här hoppet är det dummaste och mest riskabla stunthopp jag någonsin sett.

Men inte pga landningen. Ja, han var långt åt sidan men jag tror att skulle han hamnat ännu längre åt sidan så kunde han ha sparkat sig ifrån hojen och själv hamnat på rätt sida.
Och skulle han ändå ha hamnat utanför så skulle det blivit en extremt hård landning men inte dödlig.

Jag tycker snarare att marginalerna för att komma över bron är extremare. Tajmingen lämnar inte mycket marginaler där. Nu kom han ju ganska rätt där men lite senare eller lite tidigare skulle varit förödande, särskilt med tanke på att han dessutom gör backflip och har hela kroppen utsträckt nedåt. Där ser jag inga möjligheter för en plan B.

45 mph är 72 km/h
Det är ungefär 20 m/s eller 2 meter varje 0.1 sekund. Tittar man på bilden så kanske det handlar om uppskattningsvis 8 meter innan bron som han fått tillräcklig höjd, skulle han varit 0.4 sekunder senare skulle han alltså ha fått dra in fötterna för att inte slå dom i räcket.
På baksidan är det ju större marginal, kanske dubbelt, 16 meter, alltså 0.8 sekunder.

Han hade alltså ett tidsfönster på ungefär 1.2 sekunder enligt min uppskattning. Och inget får gå fel.

Tex råkade jag en gång ut för att statorn gick sönder precis i ett platåhopp, med följden att jag landade mitt på hoppet istället för i landningsrampen. Inget problem för mig utöver att jag nästan blev påkörd av bakomvarande förare.
Men här skulle en sån sak ha slutat med ett dödsfall.

Last edited:
Jag tror faktiskt att det här hoppet är det dummaste och mest riskabla stunthopp jag någonsin sett.

Men inte pga landningen. Ja, han var långt åt sidan men jag tror att skulle han hamnat ännu längre åt sidan så kunde han ha sparkat sig ifrån hojen och själv hamnat på rätt sida.
Och skulle han ändå ha hamnat utanför så skulle det blivit en extremt hård landning men inte dödlig.

Jag tycker snarare att marginalerna för att komma över bron är extremare. Tajmingen lämnar inte mycket marginaler där. Nu kom han ju ganska rätt där men lite senare eller lite tidigare skulle varit förödande, särskilt med tanke på att han dessutom gör backflip och har hela kroppen utsträckt nedåt. Där ser jag inga möjligheter för en plan B.

45 mph är 72 km/h
Det är ungefär 20 m/s eller 2 meter varje 0.1 sekund. Tittar man på bilden så kanske det handlar om uppskattningsvis 8 meter innan bron som han fått tillräcklig höjd, skulle han varit 0.4 sekunder senare skulle han alltså ha fått dra in fötterna för att inte slå dom i räcket.
På baksidan är det ju större marginal, kanske dubbelt, 16 meter, alltså 0.8 sekunder.

Han hade alltså ett tidsfönster på ungefär 1.2 sekunder enligt min uppskattning. Och inget får gå fel.

Tex råkade jag en gång ut för att statorn gick sönder precis i ett platåhopp, med följden att jag landade mitt på hoppet istället för i landningsrampen. Inget problem för mig utöver att jag nästan blev påkörd av bakomvarande förare.
Men här skulle en sån sak ha slutat med ett dödsfall.

Jag vet inte vilket som är värst, men för mig känns det här hoppet läskigare. Uppåt går väl an (även om jag själv aldrig någonsin skulle våga testa) men det där droppet nerför skulle jag nog ha ännu svårare att göra. Det knyter sig i magen bara av att se videon och 30 meter är rätt högt upp.

Jag vet inte vilket som är värst, men för mig känns det här hoppet läskigare. Uppåt går väl an (även om jag själv aldrig någonsin skulle våga testa) men det där droppet nerför skulle jag nog ha ännu svårare att göra. Det knyter sig i magen bara av att se videon och 30 meter är rätt högt upp.

Det var åtminstone bredare ramp på nervägen.

Jag skulle aldrig göra något av hoppen, men tycker det är inspirerande med folk som vågar.
Stunthoppande känns mer koreograferade nu än när jag var barn. Då var Hell Drivers det häftigaste man kunde se...

Det var åtminstone bredare ramp på nervägen.

Jag skulle aldrig göra något av hoppen, men tycker det är inspirerande med folk som vågar.
Stunthoppande känns mer koreograferade nu än när jag var barn. Då var Hell Drivers det häftigaste man kunde se...
Jo, det ligger nog rätt mycket mer vetenskap bakom stunten idag. Evel Knievel bröt väl ben och armar vid i stort sett varenda stunt.

Du som rockade en Sporthoj tröja ovanpå ett Dainese skinnställ framförandes en grön Kawasaki ZX-9R vid St. Bernstorp idag :yoparty
Det var länge sen man såg det plagget ute i trafiken.
Mera sånt 👌

Min ryggmärg håller med dig men när jag tänker på de praktiska felmarginalerna så kan jag inte rationellt säga att det hoppet är farligare.

Det finns ingen tidsmässig tajming som måste prickas, han kan starta när han vill.
Det enda som krävs är rätt hastighet och att hojen funkar exakt som den ska men det två senare faktorerna gäller ju för bägge hoppen.

Sen kör han ju nästan för fort ut ändå trots en väldigt låg hastighet, men man är ju vanligtvis är mer rädd att hoppa för kort än för långt.

Jo, det ligger nog rätt mycket mer vetenskap bakom stunten idag. Evel Knievel bröt väl ben och armar vid i stort sett varenda stunt.

Han körde ju en hoj som inte var byggd för att hoppa med och jag tror inte han var särskilt skicklig förare heller egentligen utan mer bara en våghals.

Ja menar inte så att han var en ren krycka på att köra men jämför med de som hoppar idag eller någon crossförare på elitnivå även på sin tid tycker jag inte han imponerade.

Titta när han kraschar här, stel som en pinne på hojen så ser han faktiskt livrädd ut där i luften. Sedan kraschar han för att han sätter ner bakhjulet för tidigt på landningsrampen men marginalen är så liten att han kunde ha räddat det genom att gå framåt på hojen så att den dyker mer i luften istället för att landa på bakhjulet med framhjulet högt. Eller bromsa i luften så att hojen roterar framåt lite.

Dessutom sitter han alltid som Buffalo Bill på hojen med knäna utåt. Och vid flertalet krascher tappar han bara kontrollen över hojen för att den studsar upp efter landningen. Nåt som en rutinerad crossförare skulle hanterat bättre.

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...