Vad fick dig att le idag?

Den är inte fungerad, den når helt enkelt inte upp utan hindras av benen på vägen upp. Även ett knä stannar på vägen upp före skrevet.
- Okey..om man står så beredd och tätt ihop funkar det nog, men ett oväntat knä direkt mot ballarna kommer inte farande mellan knäna och upp, utan direkt mot målet.

Man står inte bredbent, så sparkar mot skrevet kommer inte upp till pungen. Funkar utmärkt och har personligen verifierats i skarpt läge.
- En man som attackerar en kvinna står inte med benen ihop, så mycket kan jag lova dig.
Och som tidigare sagt - ett oväntat knä i skrevet kommer snett framifrån, inte nedifrån och upp. Det funkar även om offret är en man, kan jag lova.

- En man som attackerar en kvinna står inte med benen ihop, så mycket kan jag lova dig.
Och som tidigare sagt - ett oväntat knä i skrevet kommer snett framifrån, inte nedifrån och upp. Det funkar även om offret är en man, kan jag lova.
Nej, du har fel.

Sedan tillkommer problemet att om det inte är en klockren träff eller om personen har kemiskt mod så kommer det vara göra anfallaren argare. Det är isf mycket bättre att sparka så jävla hårt man kan i sidan på knäet. Mycket lättare att träffa, mycket mindre reflexer som skyddar och bra verkan så spelar det ingen roll hur hög personen är, knäet går sönder.

- Okey..om man står så beredd och tätt ihop funkar det nog, men ett oväntat knä direkt mot ballarna kommer inte farande mellan knäna och upp, utan direkt mot målet.

En mae geri fungerar nog men nu skrev du ett knä och jag vet att man kan skjuta in det framifrån med höften men vanligtvis och grundkursen med knä så kommer det nerifrån och uppåt.

Nej, du har fel.

Sedan tillkommer problemet att om det inte är en klockren träff eller om personen har kemiskt mod så kommer det vara göra anfallaren argare. Det är isf mycket bättre att sparka så jävla hårt man kan i sidan på knäet. Mycket lättare att träffa, mycket mindre reflexer som skyddar och bra verkan så spelar det ingen roll hur hög personen är, knäet går sönder.
- Vi säger så, som min son brukar säga : )

Vad gäller slag/spark mot extremiteter så är de förstås smärtsamma, men det finns inget som är lika förödande som våld mot pungen.
(eller om man inte bryr som om motståndaren aldrig mer reser sig upp - direktträff mot struphuvudet)

Nu skrev Ulvhamne "en tränad" och syftade alltså inte på hur den stora allmänheten använder sin kropp i strid.

Nu skrev Ulvhamne "en tränad" och syftade alltså inte på hur den stora allmänheten använder sin kropp i strid.
- Okey, men det inlägg jag ursprungligen besvarade gällde en kvinna ensam hemma med pepparspray typ, inte en kampsportare som är beredd på strid.
Ursäktar mig om jag besvarat fel inlägg med fel erfarenhet.

- Okey, men det inlägg jag ursprungligen besvarade gällde en kvinna ensam hemma med pepparspray typ, inte en kampsportare som är beredd på strid.
Ursäktar mig om jag besvarat fel inlägg med fel erfarenhet.

Efter att man pepparsprayat har man ju gott om tid att göra ganska mycket förutsatt att man inte går tillräckligt nära så att motståndaren kan suga tag i dig för då börjar en kamp där han kan göra allvarlig skada även utan syn.

Pepparspray förändrar ju oddsen ganska ordentligt. Men muskler och tyngd är nåt som ger de flesta kvinnor ett svårt ursprungsläge.

Nej, du har fel.
- Nu halkade vi ju specifikt in på teorier om självförsvarsteknikers förmåga o oförmåga att hantera ett angrepp, men om man vill tro på knä/skrev-effekten så går det träna in det så man kan hantera även en vältränad och beredd motståndare.
Inom Krav Maga är det iallafall ett grundkoncept som lärs ut från direkt från början o anses vara ett av de mest effektiva teknikerna inom självförsvar.

Nu lever nog jag i en värld där behovet av våld i vardagen är jävligt långt borta.
(Till Ryssen kommer då, men då är det nog en leopard man borde ha i garaget.)

Men värt att komma ihåg i fallet med en kvinna mot en man, teknik i all ära, men man kommer fortfarande jävligt långt med ren råstyrka. Det finns en anledning till att det finns viktklasser i kampsport...
Nu är det jäääävligt länge sedan jag sysslade med kampsport, men har du 20-30kg mer muskelmassa, och en par decimeter längre räckvidd, så är det en fruktansvärd "cheat code".

- Nu halkade vi ju specifikt in på teorier om självförsvarsteknikers förmåga o oförmåga att hantera ett angrepp, men om man vill tro på knä/skrev-effekten så går det träna in det så man kan hantera även en vältränad och beredd motståndare.
Inom Krav Maga är det iallafall ett grundkoncept som lärs ut från direkt från början o anses vara ett av de mest effektiva teknikerna inom självförsvar.

Jag trodde du tränade taekwondo eller någon annan tävlingsanpassad stil där det finns regler.
Jag blir förvånad över att du tränar en stil som anses starkt sjävförsvarsinriktad och ni alltså inte ens verkar ha snuddat vid detta.

Min ringa erfarenhet från nära förestående eller pågående handgemäng/hot är att det bästa man kan göra är att avlägsna sig så snabbt det går.

Kan man inte göra det så slåss man och det fult. Ögon, strupe, leder och skrev. Men försök hålla sig så nödvärnsexcess kan åberopas.

Som civilist, vill säga. När jag burit uniform har jag haft andra prioriteringar.

Back