Vad fick dig att le idag?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Beräknade mitt nettovärde, det fick mig att le. Men eftersom att mycket av det är bundet i boende så kommer det krympa påtagligt väldigt snart.
Men, det var en större siffra än jag väntade mig iaf.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Beräknade mitt nettovärde, det fick mig att le. Men eftersom att mycket av det är bundet i boende så kommer det krympa påtagligt väldigt snart.
Men, det var en större siffra än jag väntade mig iaf.
Kanske finns någon modell men frågar ändå hur man räknar ut sitt "nettovärde"?

Skuldkvot vet jag och jag kallar det omvända för sparkvot, dvs om sparat överstiger samlad skuld inkl boende. Räknar du in t ex pensionstillgångar?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej, skippade pensionstillgångarna eftersom att jag inte har tillgång till de pengarna, men generellt sett är nettovärde bara en uppskattad siffra, och lite av ett rent påhitt. Särskilt vad det gäller de där listorna med de rikaste i världen, de är rena påhitt och gissningar.

Men, man tar alla sina ägodelar/tillgångar och uppskattar vad de är värda idag och drar av alla eventuella skulder man har. Bilar, hus, möbler, elektronik, aktier, etc
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej, skippade pensionstillgångarna eftersom att jag inte har tillgång till de pengarna, men generellt sett är nettovärde bara en uppskattad siffra, och lite av ett rent påhitt. Särskilt vad det gäller de där listorna med de rikaste i världen, de är rena påhitt och gissningar.

Men, man tar alla sina ägodelar/tillgångar och uppskattar vad de är värda idag och drar av alla eventuella skulder man har. Bilar, hus, möbler, elektronik, aktier, etc
Åh herrigud, det låter jag bli att räkna på.
Ligger nog minus ett gäng årslöner.
:näsblod
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Åh herrigud, det låter jag bli att räkna på.
Ligger nog minus ett gäng årslöner.
:näsblod
De två största posterna för i princip alla löneslavar är bostad och fordon. Jag är ju en löneslav så det är en enorm majoritet av mitt värde. Nånstans 30:1 mot resten. :hihi
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja kämpar för mitt liv , har 4 gymnasiebrudar efter mig.

Deras prio

1. Fyra barn 2. Skylla på mig 3.Stort radhus .4 Bil me barnstolar .5 okänt

Ska söka asyl på Grönland
Fattar inte att (många) barn är så högprioriterat i dagsläget, blir väldigt mycket mer att oroa sig för i framtiden med Putin, miljöproblem för att inte tala om sprängningar, skjutningar, förnedringsrån, våldtäkter osv (man påstår att antalet brott går ner, men det är ju ingen idé att anmäla annat än för att få ersättning från försäkringen). Finns ju ingen f- som vågar släppa ut kidsen från tomten snart
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fattar inte att (många) barn är så högprioriterat i dagsläget, blir väldigt mycket mer att oroa sig för i framtiden med Putin, miljöproblem för att inte tala om sprängningar, skjutningar, förnedringsrån, våldtäkter osv (man påstår att antalet brott går ner, men det är ju ingen idé att anmäla annat än för att få ersättning från försäkringen). Finns ju ingen f- som vågar släppa ut kidsen från tomten snart
Finns fördelar med att hålla sig undan bröllop , total dekadens me cigg o boz...20230126_132514.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nej, skippade pensionstillgångarna eftersom att jag inte har tillgång till de pengarna, men generellt sett är nettovärde bara en uppskattad siffra, och lite av ett rent påhitt. Särskilt vad det gäller de där listorna med de rikaste i världen, de är rena påhitt och gissningar.

Men, man tar alla sina ägodelar/tillgångar och uppskattar vad de är värda idag och drar av alla eventuella skulder man har. Bilar, hus, möbler, elektronik, aktier, etc
Aha, du tänker så. Men då ser det rätt ok ut, nu. Vi lever dock i en tid där det kan ändras fortare än en spastisk gris blinkar. Jag gör mig alltså inga förhoppningar om livslångt välstånd. Jag förstår inte det nya utan gnetar på enligt gamla norner om heder och göra rätt för sig. Sjukt inadekvat idag har jag förstått...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aha, du tänker så. Men då ser det rätt ok ut, nu. Vi lever dock i en tid där det kan ändras fortare än en spastisk gris blinkar. Jag gör mig alltså inga förhoppningar om livslångt välstånd. Jag förstår inte det nya utan gnetar på enligt gamla norner om heder och göra rätt för sig. Sjukt inadekvat idag har jag förstått...
Jag har personligen börjat skyffla från leksakskontot till investeringskontot. Om vi inte får en herrejösseskrasch där stora delar av marknaden blir utplånad så är det antagligen rätt säkert, i den mån det nu kan kallas säkert. När det är oroligt är det störst chans att hitta guldklimpar, så får se hur det går. Inte så att jag sitter på en pottkant ekonomiskt iaf.

Nu när jag fick frågan så kastade jag ett getöga på mitt pensionskonto, och det är inte hemskt imponerande, men efter 20 år i en branch där pensionssparande ingår som arbetsförmån så kunde det ju iaf vara sämre. Och utvecklingen på de pengarna slår marknadens generella utveckling i snitt så jag är ändå ganska nöjd med dem med.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Finns typ inte en droppe vatten på ön, det regnar en skvätt tre ggr per år så snorkel på varenda LC känns berättigat...

20230126-184100.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hade en annons på Blocket och en kille skickade några meddelanden igår och vi kom överens om att han skulle komma 15:30 idag. 17 minuter före utsatt tid var han på plats och några minuter senare hade han prutat lagom mycket, betalat och åkt.
Det händer inte varje gång jag säljer något.
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top