Vad fick dig att le idag?

Nej, jag tänker att någon variant av camper/uppfällbar/hopfällbar vagn vore en bra väg att gå. Liten och smidig i släpvagnsform men säkert helt ok komfort (för att vara camping) när man fäller upp dem.
Mja det är ju en sådan jag pratar om ofta dras ju dessa av holländare är ju typ en större portfölj på hjul efter en fiat 500.
 
Ett släp måste väl kännas ungeför som en passagerare, dvs 45 till 60 kg känns OK för mig.
Att köra med en 140 kg passagerare, nä henne får någon annan ta !
Tror han med enhjulsläpet sa till mig
att släpet med last + förare + passagerare + bagage inte får överstiga max lastvikt för hojen.
Tex för GSX1300R 180kg.
 
Ett släp måste väl kännas ungeför som en passagerare, dvs 45 till 60 kg känns OK för mig.
Att köra med en 140 kg passagerare, nä henne får någon frivillig ta !
Nja, det påverkar ju inte hojens balans på samma sätt (i fallet med kula), men det går ju lika tungt
 
Ett släp måste väl kännas ungeför som en passagerare, dvs 45 till 60 kg känns OK för mig.
Att köra med en 140 kg passagerare, nä henne får någon annan ta !
Tror han med enhjulsläpet sa till mig
att släpet med last + förare + passagerare + bagage inte får överstiga max lastvikt för hojen.
Tex för GSX1300R 180kg.
Fast du har ju inte hela släpvikten uppe på hojen så som du har med en passagerare. Där är ju inte släpvagnsvikten lika intressant som kultrycket. Accelerationsmässigt är det klart att det påverkar då du har mer massa att släpa på, men jag tror inte att det påverkar hojens väghållning lika mycket som en passagerare eftersom vikten inte sitter högt upp rakt över bakre hjulaxel. Men jag kan ju ha helt fel i detta...

Oavsett. Min hoj väger 400kg torr och har 118 hästar och 200nm vrid, jag tror inte att 150kg släpvagn ska störa sådär enormt mycket :hihi
 
Fast du har ju inte hela släpvikten uppe på hojen så som du har med en passagerare. Där är ju inte släpvagnsvikten lika intressant som kultrycket. Accelerationsmässigt är det klart att det påverkar då du har mer massa att släpa på, men jag tror inte att det påverkar hojens väghållning lika mycket som en passagerare eftersom vikten inte sitter högt upp rakt över bakre hjulaxel. Men jag kan ju ha helt fel i detta...

Oavsett. Min hoj väger 400kg torr och har 118 hästar och 200nm vrid, jag tror inte att 150kg släpvagn ska störa sådär enormt mycket :hihi
Om du kopplar släpet på bakhjulet ökat du ju den ofjädrade vikten, vilket brukar anses sämre än att öka den fjädrade vikten. Om du istället kopplar på bakramen så får ju släpet lite samma effekt som en väldigt lätt passagerare.
Sedan tror jag att båda egentligen är ganska försumbara vid gatkörning. Tror mest för att jag aldrig kört en hoj med släp.
 
Om du kopplar släpet på bakhjulet ökat du ju den ofjädrade vikten, vilket brukar anses sämre än att öka den fjädrade vikten. Om du istället kopplar på bakramen så får ju släpet lite samma effekt som en väldigt lätt passagerare.
Sedan tror jag att båda egentligen är ganska försumbara vid gatkörning. Tror mest för att jag aldrig kört en hoj med släp.
Ja precis. Min dragkrok fäster i ju bakramen, inte i bakhjulets axel som en del enhjuliga släp monteras. Det ska väl vara den bättre lösningen jag valt då, eller? :va

Ja, jag har ju inte direkt tänkt rejsa med min hoj över huvud taget och framförallt inte vid körning med släp :hihi
 
Ja precis. Min dragkrok fäster i ju bakramen, inte i bakhjulets axel som en del enhjuliga släp monteras. Det ska väl vara den bättre lösningen jag valt då, eller? :va

Ja, jag har ju inte direkt tänkt rejsa med min hoj över huvud taget och framförallt inte vid körning med släp :hihi
Maxhastigheten för obromsade släp är väl 80km/h ?
 
Du får köra i högst 80 km/tim med
  • bromsad släp- eller husvagn
    husvagnskaravan, fotografi
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt
    högst 750 kg)
    a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.
 
Om jag minns rätt så kan en fast monterad släpkärra i princip räknas som en packväska om man håller sig inom de begränsningarna.
Var det efterfordon som var det egentliga namnet? Förstår att reglerna inte är glasklara för alla, inkl bilprovningen, då det inte är vanligt förekommande. Tänker på lysen och dyl.
 
Var det efterfordon som var det egentliga namnet? Förstår att reglerna inte är glasklara för alla, inkl bilprovningen, då det inte är vanligt förekommande. Tänker på lysen och dyl.
Nej, det var jag som gissade på efterfordon, men det var tydligen fel.

Nej, reglerna är verkligen inte solklara, men dom som har lyse har oftast bara ett, med bakljus/bromsljus som jag har förstått.

Hojens egna bakljus syns nog oftast över släpet, utom vid konstiga chopperbyggen och höga släpvagnar, så det kan inte vara så noga tycker jag.
 
Nej, det var jag som gissade på efterfordon, men det var tydligen fel.

Nej, reglerna är verkligen inte solklara, men dom som har lyse har oftast bara ett, med bakljus/bromsljus som jag har förstått.

Hojens egna bakljus syns nog oftast över släpet, utom vid konstiga chopperbyggen och höga släpvagnar, så det kan inte vara så noga tycker jag.
SMC Dalarna körde en knix med släp/motsvarande i förevisningssyfte för Trafikverket för typ 10 år sen För att få just regler satta av myndigheterna. Det gick utmärkt att manövrera runt Amsberg.

Märkligt vad man minns om saker som inte intresserar en egentligen. Men anhörigas personnummer kan man fan inte.
 
150kg, det är vad jag förstår max oavsett vad. Det kan bli mindre också ifall Mcn väger mindre än 300kg , eftersom det är halva dragfordonets vikt eller max 150kg som gäller. SMC har dock på förslag att det ska höjas till 200kg.

Husvagn har jag faktiskt funderat på, eller iallafall någon slags campersläp. Får se när eller om det blir, nu kan jag iallafall dra en smidig liten släpvgan och få med mig tält och annan extrapackning :)

Jag har ju inte ens BE :( Däremot har jag C, så hojen får jag utan tvekan framföra :hihi
Har du någon släpvagn nu?
(jag tänkte eftersom du hade kula på förra hojen)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top